گرمایش کره زمین که ادامه حیات نوع بشر را به خطر می‌اندازد، تاکنون پاسخ درخوری از سوی دولت‌ها و سازمان‌های بین‌المللی نگرفته و احتمالا «اولویتی جدی» برای «نخبگان» حاکم بر جهان نیست.

به گزارش جماران،گزارش جدید سازمان بین‌المللی هواشناسی از ورود انسان به عصری جدید با موج‌های بیشتر گرمایش و آتش‌سوزی خبر می‌دهد. این واقعیت، ناشی از گرمایش زمین و ناتوانی و بی‌ارادگی نوع بشر در مقابله با تغییرات اقلیمی است. 

براساس این گزارش، تاثیر دوجانبه و پایای آلودگی هوا و گرمایش، کره زمین را وارد دوره‌ای از شوک آب‌و هوایی کرده است و زندگی صدها میلیون انسان را بدتر می‌کند. 

در حالیکه تا همین یک دهه گذشته، تلاش سازمان‌های زیست محیطی (اکولوژیک) بر ضرورت جلوگیری از انتشار بیشتر گازهای گلخانه‌ای و مقابله با گرمایش زمین استوار بود، به نظر می‌رسد ناتوانی دولت‌ها از دستیابی به یک توافق و اجرای آن، باعث شده تا عملا وارد یک دوره احتمالا «بی‌ بازگشت» از گرمایش زمین شویم. در همین چارچوب، صورت مساله از «مقابله با تغییرات اقلیمی» به «چگونگی زندگی (همزیستی) در کره زمین گرم‌تر» تغییر کرده است. 

بولتن سالانه سازمان بین‌المللی هواشناسی درباره کیفیت هوا و آب‌وهوا، امسال به‌ویژه بر مساله تاثیر دود آتش‌سوزی‌های جنگلی در سال ۲۰۲۱ بر افزایش دما و بیشتر شدن حریق‌های جنگلی در غرب آمریکای شمالی و سیبری متمرکز است. آتش‌سوزی‌های ناشی از تغییرات اقلیمی به نوبه خود باعث گرم‌تر شدن کره زمین و همزمان، بدتر شدن کیفیت هوای تنفسی انسان‌ها می‌شود. 

به گزارش یورونیوز، براساس داده‌‌های این گزارش، افزایش ۲.۵ واحدی ذرات معلق در هوا و ادامه گرمایش زمین در یک چرخه «بی‌پایان» باعث بیشتر و طولانی‌تر شدن آتش‌سوزی‌ در جنگل‌ها و درنتیجه افزایش ذرات معلق در جو زمین می‌شود. 

گرمایش کره زمین که ادامه حیات نوع بشر را به خطر می‌اندازد، تاکنون پاسخ درخوری از سوی دولت‌ها و سازمان‌های بین‌المللی نگرفته و احتمالا «اولویتی جدی» برای «نخبگان» حاکم بر جهان نیست. در پی جنگ اوکراین، کشورهای اروپایی به‌منظور مقابله با  «سلاح انرژی روسیه» حتی بازگشت به ذغال سنگ، یکی از آلوده‌کننده‌ترین سوخت‌های فسیلی را در دستور کار قرار داده اند.

چین با باران مصنوعی با خشکسالی مبارزه می‌کند 

 چین روز سه‌شنبه ۶ سپتامبر اعلام کرد که از ماه اوت از فناوری باران مصنوعی برای مبارزه با خشکسالی بی‌سابقه در این کشور استفاده کرده است.

ژائو ژیچیانگ، رئیس سازمان هواشناسی چین در یک نشست خبری گفت که هواپیماهای این کشور از یک تا ۳۱ اوت به منظور بارورسازی ابرها در مناطقی از چین که با پدیده خشکسالی مواجه هستند، ۷۵ سورتی پرواز انجام دادند که در مجموع ۲۱۱ ساعت طول کشید.

او با بیان اینکه تخمین‌زده می‌شود عملیات باران‌زایی در ماه اوت ۱.۴۵ میلیون کیلومتر مربع از خاک چین را پوشش داده باشد، ابراز امیدواری کرد که این عملیات نقشی مهم در «مقابله با خشکسالی، افزایش ذخایر آب و تثبیت تولیدات کشاورزی» در این کشور ایفا کند.

به گفته این مسئول چینی، در عملیات مبارزه با خشکسالی کنونی در چین از ماهواره‌های هواشناسی، رادار هواشناسی و هواپیماهای بدون سرنشین استفاده شده بود.

رئیس سازمان هواشناسی چین در ادامه گفت که باران مصنوعی به مهار آتش‌سوزی‌های ناشی از افزایش درجه حرارت در چونگ‌چینگ و سیچوآن کمک کرده است.

بر اساس داده‌های موجود از سوی سازمان‌های هواشناسی، چین گرم‌ترین تابستان خود را از سال ۱۹۶۱ پشت سر می‌گذارند.

میانگین دمای این کشور از یک ژوئن تا ۳۱ اوت ۲۲.۳ درجه سانتیگراد بود که ۱.۱ درجه سانتیگراد از میانگین دمای مدت مشابه سال‌های عادی بالاتر است.

 

این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ