معاون وزیر خارجه روسیه در مصاحبه ای با مجله «امور بین المللی» گفت که کشورهای غربی جنگی را در شکل های وحشیانه و در همه عرصه ها علیه کشورش به راه انداخته اند.

به گزارش جماران به نقل از روزنامه رأی الیوم، در پی تنش روزافزون میان روسیه و غرب به دنبال بحران اوکراین،وزارت خارجه روسیه بار دیگر اتهام های خود علیه کشورهای غربی را درباره جنگ فراگیر علیه این کشور تکرار کرد.

«سرگئی ریابکوف» معاون وزیر خارجه روسیه در مصاحبه ای با مجله «امور بین المللی» گفت که کشورهای غربی جنگی را در شکل های وحشیانه و در همه عرصه ها علیه کشورش به راه انداخته اند.

وی درجه خشم دشمنان را وحشتناک و غیرعادی توصیف کرد.

این سخنان در حالی توسط معاون وزیر خارجه روسیه بیان می شود که روابط مسکو و غرب به دلیل عملیات نظامی روسیه علیه اوکراین شاهد وخامت شدید و بزرگی است.

از زمان حمله روسیه به اوکراین کشورهای غربی  روسیه را به دست داشتن در جرایم جنگی متهم کردند و در مقابل حمایت تسلیحاتی و ارسال تجهیزات به اوکراین خواستار فشار بیشتر به مسکو شدند.

از زمان حمله روسیه به اوکراین در 24 فوریه گذشته تا کنون کشورهای غربی به سرعت شدیدترین تحریم ها را علیه مسکو اعمال کردند و طی فقط ده روز از آغاز جنگ تبدیل به کشوری شد که بیشترین تحریم ها را در جهان متحمل شده است.

 

 نیروگاه زاپوریژیا به دنبال گلوله‌باران روس‌ها از مدار خارج شد 

مسئولان اوکراینی می‌گویند نیروگاه هسته‌ای زاپوریژیا به دلیل آتش‌سوزی در پی گلوله باران‌های انجام شده از طرف ارتش روسیه از مدار برق خارج شده است.

این در حالی است که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی قرار است روز سه‌شنبه گزارش خود از وضعیت نیروگاه زاپوریژیا منتشر کند. این نیروگاه از حدود شش ماه پیش به اشغال نیروهای روس درآمده است. 

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز دوشنبه اعلام کرد که مقامات اوکراینی به این نهاد اطلاع داده‌اند که اتصال خط انتقال جانشین که آخرین خط انتقال برق از نیروگاه زاپوریژیا بود «به طور عمدی برای اطفای حریق قطع شده است».

تنها راکتور فعال این نیروگاه از این پس برق مورد نیاز کل مجموعه را برای تامین ایمنی آن تامین خواهد کرد. به گفته مایکل اشنایدر، کارشناس انرژی اتمی وضعیت کنونی نیروگاه هسته‌ای زاپوریژیا «شکننده، بی‌ثبات و غیرقابل اتکا» است. 

گلوله‌باران اخیر باعث شده است تا بار دیگر نگرانی‌ها از وقوع حادثه‌‌ای هسته‌ای در نیروگاه اتمی زاپوریژیا افزایش یابد. روسیه و اوکراین به طور متقابل یکدیگر را مسئول حمله به این نیروگاه معرفی می‌کنند. 

ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین دوشنبه شب ابراز امیدواری کرد که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گزارش روز سه‌شنبه خود درباره نیروگاه زاپوریژیا «واقع‌بین» باشد. 

هیات کارشناسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز پنجشنبه گذشته موفق به بازدید از نیروگاه ژاپوریژیا شد. رافائل گروسی، مدیرکل این نهاد وابسته به سازمان ملل متحد پس از بازدید از محل گفته بود که «تمامیت فیزیکی» این نیروگاه «به دفعات» نقض شده است.

 

روسیه به رغم تحریم‌ها ۱۵۸ میلیارد یورو از صادرات انرژی بدست آورده است 

روسیه در شش ماه نخست پس از تهاجم نظامی به خاک اوکراین به رغم تحریم های وضع شده از سوی غرب دست کم ۱۵۸ میلیارد یورو از صادرات انرژی درآمد کسب کرده است.

این میزان عایدی از صادرات انرژی در حالی نصیب روسیه شده که بیش از نیمی از درآمد کسب شده حاصل فروش محصولات بخش انرژی به کشورهای اتحادیه اروپا بوده است.

اندیشکده مرکز تحقیقات انرژی و هوای پاک با انتشار یافته‌های یک پژوهش در این خصوص خواستار تحریم‌های موثرتر علیه مسکو شده است.

یافته‌های این مرکز تحقیقاتی در فنلاند نشان می دهد که افزایش قیمت سوخت‌های فسیلی علیرغم کاهش حجم صادرات، درآمد روسیه را افزایش داده است.

در گزارش منتشر شده از مرکز تحقیقات انرژی و هوای پاک (CREA) آمده است: «صادرات سوخت فسیلی از آغاز تهاجم نظامی به خاک اوکراین به این سو حدود ۴۳ میلیارد یورو برای بودجه فدرال روسیه عایدی داشته و به هزینه‌کرد جنایات جنگی در اوکراین کمک کرده است.»

آمار و ارقام منتشر شده در این گزارش که به یافته‌های یک پژوهش اختصاص دارد به دوره شش ماهه پس از حمله روسیه به اوکراین در ۲۴ فوریه مربوط می‌شود.

درآمد روسیه از صادرات سوخت‌های فسیلی برای تأمین هزینه ماشین جنگی این کشور که مسکو آنرا ۱۰۰ میلیارد یورو تخمین زده،‌ بیش از میزان کافی است.

این درحالی است که هزینه جایگزینی و مرمت زیرساخت‌های آسیب دیده کشور اوکراین دست کم ۱۱۰ میلیارد یورو تخمین زده شده است.

در گزارش اندیشکده مرکز تحقیقات انرژی و هوای پاک فنلاند، اتحادیه اروپا بزرگترین واردکننده سوخت‌های فسیلی روسیه به ارزش ۸۵.۱ میلیارد یورو معرفی شده است.

پس از اتحادیه اروپا، کشورهای چین با ۳۴.۹ میلیارد یورو و ترکیه با ۱۰.۷ میلیارد یورو از این حیث در رده‌های بعدی جای گرفته‌اند.

اتحادیه اروپا خرید زغال سنگ روسیه را متوقف و همزمان به تدریج واردات نفت روسیه را نیز برای اغلب کشورهای عضو ممنوع کرده است.

این در حالی است که بروکسل هنوز هیچ محدودیتی برای واردات گاز طبیعی که کشورهای عضو اتحادیه به شدت به آن وابسته هستند، وضع نکرده است.

از سوی دیگر، مسکو در حال حاضر عرضه گاز به اروپا را به طور کامل قطع و اعلام کرده است تا زمانی که تحریم‌های اتحادیه اروپا لغو نشود، صادرات گاز را به اروپا از سرنخواهد گرفت.

به گزارش مرکز تحقیقات انرژی و هوای پاک فنلاند، ممنوعیت اتحادیه اروپا بر واردات زغال سنگ روسیه اما موثر بوده است؛ به نحوی که هم اکنون چین جایگزین آلمان و بزرگترین مشتری سوخت فسیلی روسیه شده است.

با این حال بنا به گزارش اندیشکده مرکز تحقیقات انرژی و هوای پاک، بخش نفت روسیه همچنان پررونق است و از زمان شروع جنگ، حجم صادرات در این بخش به بیش از ۱۹ درصد افزایش یافته است. تحریم های اروپا بر صادرات نفت روسیه قرار است تا ۵ دسامبر اجرایی شود.

این مرکز تحقیقاتی خواستار وضع قوانین و اجرای محدودیت‌های بیشتر در زمینه صادرات نفت روسیه شده و از اتحادیه اروپا و بریتانیا خواسته است که برای این منظور از اهرم فشار خود در بخش حمل و نقل جهانی استفاده کنند.

از دیگر سو، کشورهای عضو گروه هفت متعهد شده اند که برای نفت خام روسیه سقف قیمت اعمال کنند، اقدامی که روسیه را از بسیاری از درآمدهای نفتی خود محروم می کند.

ایالات متحده ماه‌هاست که خواستار اعمال سقف قیمت برای تولیدات نفت روسیه است. واشنگتن همچنین اعتقاد دارد که تحریم‌های غرب بر محصولات انرژی روسیه سبب افزایش قیمت‌ها شده و به مسکو در تامین هزینه جنگی که به راه انداخته کمک کند.

 

پوتین انتخاب نام شاهین را به جنگ اوکراین گره زد 

ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه روز دوشنبه ۵ سپتامبر در جریان سفر خود به شرق این کشور در شبه‌جزیره کامچاتکا از یک مرکز پرورش شاهین بازدید کرد.  

سفر پوتین به شرق روسیه با هدف بازدید از رزمایش وستوک ۲۰۲۲ انجام شد. در این رزمایش نیروهای نظامی کشورهای هم مرز یا متحد با روسیه چون بلاروس، سوریه، هند و چین، روسیه را همراهی می‌کنند. 

پرورش شاهین در روسیه پیشینه‌ای تاریخی دارد که به زمان تزار‌ها باز می‌گردد. کرملین هم از پروژه‌های عظیم پرورش و صادرات شاهین حمایت می‌کند. در سال‌های اخیر فعالان محیط زیست نگرانی‌هایی را راجع به قاچاق پرندگان وحشی از روسیه مطرح کرده‌اند. 

در بازدید آقای پوتین از این مرکز پرورش شاهین، الکساندرا سیوکو یکی از داوطلبان فعال در این مرکز درباره نام‌گذاری یکی از این شاهین‌ها از رئیس جمهوری روسیه پرسید که آیا با نام استورم (طوفان) برای آن پرنده موافق است و رئیس جمهوری روسیه در جواب او گفت: «استورم نام نیروی ویژه نظامی روسیه در دونباس است که عملیات مهم و خطرناکی را بر عهده دارد، بنابر این فکر می‌کنم این نام مناسب است.»

دونباس منطقه‌ای در شرق اوکراین و دربرگیرنده مناطق دونتسک و لوهانسک است. این منطقه از سال ۲۰۱۴ میلادی و در پی انقلاب ۲۰۱۴ اوکراینی‌ها دچار ناآرامی بسیار و درگیری میان جدایی طلبان تحت حمایت روسیه و دولت مرکزی اوکراین شد. اکنون نیز نیروهای روسیه و اوکراین در دونباس در حال درگیری شدیدی هستند.

 ولادیمیر پوتین روز گذشته در مورد وضعیت کنونی دونباس گفت: «تراژدی که اکنون در دونباس اتفاق می‌افتد، نتیجه اقدامات ملی‌گرایانه حکومتی نئونازی است که به زور قدرت را در این منطقه در دست گرفته است. این رژیم تا کنون دو بار با استفاده از توپخانه و نیروی هوایی حملات سنگینی را ترتیب داده و همچنان هم دست بردار نیست. وظیفه ما کمک به مردم این منطقه است.»

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.