به گفته مقامات این کشور بحران زده، سیل های مرگباری که تا پایان فصل باران های موسمی یک سوم پاکستان را تهدید می کند، بیش از 10 میلیارد دلار خسارت وارد کرده است.

به گزارش جماران به نقل از سی ان ان احسان اقبال، وزیر برنامه‌ریزی، روز دوشنبه هزینه تخمینی را فاش کرد و به سی‌ان‌ان گفت: «جهان باید برای مقابله با اثرات تغییرات آب و هوایی از پاکستان کمک کند.»

صندوق بین‌المللی پول (IMF) روز دوشنبه با آزادسازی 1.17 میلیارد دلار کمک مالی برای جلوگیری از نکول تعهدات بدهی این کشور آسیای جنوبی در حالی که با آشفتگی سیاسی و اقتصادی بدتر شده توسط سیل‌های بی‌سابقه دست و پنجه نرم می‌کند، راه نجاتی فراهم کرد.

به گفته کمیته بین المللی نجات (IRC) حدود 33 میلیون نفر -- یا 15 درصد از جمعیت -- تحت تأثیر سیل و باران های شدید قرار گرفته اند.

آژانس ملی مدیریت بلایای طبیعی (NDMA) روز دوشنبه اعلام کرد که حداقل 1136 نفر از جمله 386 کودک کشته و 1634 نفر مجروح شده اند، زیرا باران بی امان ترس از تلفات بیشتر در آینده را افزایش داده است. به گفته NDMA، سیل همچنین زیرساخت های کلیدی از جمله بیش از 130 پل و نزدیک به نیم میلیون خانه را ویران کرده است.

شری رحمان، وزیر تغییرات اقلیمی پاکستان، روز پنجشنبه به شبکه خبری ترکیه ای تی آر تی ورلد گفت: «تا زمانی که این وضعیت به پایان برسد، می توانیم یک چهارم یا یک سوم پاکستان را زیر آب داشته باشیم.

به گفته محققان و گروه های امدادی، حتی قبل از سیل، پاکستان به طور نامتناسبی از بحران آب و هوا آسیب دیده بود. سال گذشته، پاکستان در رتبه هشتم کشورهای تحت تأثیر تغییرات اقلیمی از سال 2000 تا 2019، در فهرست جهانی ریسک آب و هوا توسط گروه غیرانتفاعی Germanwatch قرار گرفت.

شبنم بلوچ، مدیر کشور پاکستان IRC در بیانیه‌ای روز دوشنبه گفت که این کشور «علیرغم تولید کمتر از 1 درصد ردپای کربن جهان» از پیامدهای انفعال جهان در مورد تغییرات اقلیمی رنج می‌برد.

بلوچ افزود، کمبود امکانات بهداشتی و آب آشامیدنی پاک خطر شیوع بیماری ها در مناطق سیل زده را تشدید کرده است، به طوری که نزدیک به 20,000 نفر به مواد غذایی حیاتی و حمایت پزشکی نیاز دارند.

وی گفت: «نیازسنجی ما نشان داد که در حال حاضر شاهد افزایش عمده موارد اسهال، عفونت‌های پوستی، مالاریا و سایر بیماری‌ها هستیم». ما فوراً از اهداکنندگان می‌خواهیم تا حمایت خود را افزایش داده و به ما کمک کنند تا زندگی‌ها را نجات دهیم.»

کمک مالی صندوق بین المللی پول

به گفته صندوق بین‌المللی پول، وجوهی که برای آزادسازی در روز دوشنبه توسط صندوق بین‌المللی پول در نظر گرفته شده، بخشی از توافقنامه کمک مالی 2019 است تا «اقتصاد پاکستان را در مسیر رشد پایدار و متعادل قرار دهد».

آنتوانت سایه، معاون مدیر عامل صندوق بین‌المللی پول و رئیس موقت صندوق بین‌المللی پول، روز دوشنبه در بیانیه‌ای گفت: «اقتصاد پاکستان تحت تأثیر شرایط نامطلوب خارجی، به دلیل سرریزهای جنگ در اوکراین و چالش‌های داخلی قرار گرفته است».

صندوق بین‌المللی پول در گذشته به دلیل تحمیل ریاضت شدید بر کشورهای دریافت‌کننده، وادار کردن دولت‌ها به قطع برنامه‌های اجتماعی و خصوصی‌سازی صنایع ملی مورد انتقاد قرار گرفته است.

شرایط تعیین شده توسط صندوق بین المللی پول، دولت پاکستان را مجبور به اتخاذ تصمیمات نامطلوب مانند افزایش تعرفه های برق و دوبرابر کردن هزینه سوخت در بحبوحه تورم سرسام آور کرده است.

به گزارش رویترز، احسان اقبال، وزیر برنامه‌‎ریزی و توسعه پاکستان گفته است که براساس برآوردهای اولیه، سیل اخیر پاکستان بیش از ۱۰میلیارد دلار خسارت وارد کرده است.

اقبال دراین‌باره گفت: فکر می‌کنم تا اینجا خسارت کلانی وارد شده باشد، اما مطابق نخستین برآوردها، خسارات واردشده بسیار زیاد و بیش از ۱۰ میلیارد دلار است.

وی افزود: تاکنون یک هزار نفر جان خود را از دست داده‌اند و به حدود یک میلیون واحد مسکونی، خسارت وارد شده است. مردم عملا منابع درآمد خود را به طور کامل از دست داده‌اند.

پاکستان در سال ۲۰۱۰ حادثه‌ای مشابه را تجربه کرده بود. در آن برهه، سازمان ملل متحد، بزرگ‌ترین فراخوان خود را برای کمک به این کشور صادر کرد اما به گفته اقبال، سیل اخیر پاکستان از فاجعه سال ۲۰۱۰ نیز وخیم‌تر است.

به گفته اقبال، برای بازسازی و احیای پاکستان شاید به پنج سال زمان نیاز باشد و این کشور در کوتاه‌مدت نیز با کمبود شدید مواد غذایی روبرو خواهد شد.

سیل بی‌سابقه ناشی از بارش‌های موسمی مونسون که از ۱۴ ژوئن(۲۴ خرداد) در پاکستان آغاز شده، به بیش از ۳۳ میلیون تن خسارت وارد کرده و این یعنی بیش از ۱۵درصد جمعیت ۲۲۰میلیون نفری این کشور تحت‌الشعاع این فاجعه قرار گرفته‌اند.

شایان ذکر است: در حالیکه یک سوم پاکستان «عملا زیر آب است»، مردم سیل‌زده اکنون با گرانی و کمبود مواد غذایی روبرو هستند.

در همین حال کمک‌های بین‌المللی هم بتدریج از راه می‌رسند و امارات متحده و ترکیه چادر و دارو تحویل داده‌اند. دولت‌های غربی هم وعده حمایت داده‌اند از جمله بریتانیا نیم‌میلیون پوند اختصاص داده است. دولت ایران هم می‌گوید در امدادرسانی مشارکت می‌کند.

به گفته وزیر امور اقلیمی پاکستان، یک سوم این کشور زیر آب است، همه جا یک اقیانوس بزرگ شده و زمین خشکی باقی نمانده است. شری رحمان ابعاد بحران را ورای تصور توصیف کرد.

در حالیکه میلیون‌ها هکتار زمین کشاورزی زیر آب هستند، اکنون مشکل تامین و گرانی مواد غذایی اولیه اسباب نگرانی شده است. جاده‌های بسیاری زیر آب هستند و پل‌های متعددی را آب با خود برده است.

پاکستان با تورم بی‌سابقه‌‌ای روبرو بود و اکنون سیل باعث چند برابر قیمت‌ها شده است.

وزیر برنامه‌ریزی خبر داده تقریبا نیمی از مزارع پنبه زیر آب رفته و صیفی‌کاری‌ها و شالیزارها خسارات زیادی دیده‌اند.

به گزارش اداره آمار پاکستان، قیمت گوجه‌فرنگی و پیاز، که در بسیاری غذاها استفاده می‌شوند، در چند روز گذشته بیش از چهل درصد افزایش یافته است.

به گفته شهزاد چیما دبیر کمیته بازار لاهور، «حدود ۸۰ درصد محصول گوجه‌فرنگی پاکستان آسیب دیده و تامین پیاز هم لطمه بدی خورده است.»

پاکستان خود صادرکننده محصولات کشاورزی است اما دولت می‌گوید اکنون باید به واردات از جمله از کشور همسایه هند فکر کند.

کشاورزی مهم‌ترین و بزرگترین بخش اقتصاد پاکستان است، نزدیک یک‌چهارم تولید ناخالص داخلی را تشکیل می‌دهد و نزدیک به چهل درصد نیروی کار در کشاورزی یا بخش‌های مرتبط شاغلند.

وسعت و ویرانی این سیل بی‌سابقه بوده و احسن اقبال وزیر برنامه‌ریزی و توسعه پاکستان می‌گوید بازسازی ممکن است بیش از ۱۰ میلیارد دلار نیاز داشته باشد.

در همین حال صندوق بین‌المللی پول هم پرداخت یک وام ۱/۲ میلیارد دلاری را برای پاکستان تسریع کرده است. این بخشی از یک وام شش میلیارد دلاری است که در سال ۲۰۱۹ تصویب شده بود.

براساس آمار رسمی، دست کم ۱۱۳۶ نفر در جریان سیل‌هایی که از آغاز فصل باران‌های موسمی در ماه ژوئن به راه افتاده جان باخته‌اند.

در ۲۴ ساعت گذشته ۷۵ نفر جان خود را از دست داده‌اند و به گفته بلال بوتو زرداری وزیرخارجه پاکستان، یک سوم جان‌باختگان کودک هستند.

مقام‌های محلی به هزاران نفر از کسانی که در منطقه کوهستانی زندگی می‌کنند دستور ترک محل را داده‌اند اما حتی با وجود کمک هلیکوپترها کسانی در این منطقه گرفتارند.

شهباز شریف، نخست وزیر پاکستان گفته است: «روستا پشت روستا محو شده و میلیون‌ها خانه ویران شده‌اند.»

کسانی که موفق به فرار از سیل شده‌اند در اردوگاه‌های موقت در نقاط مختلف کشور اسکان داده شده‌اند.

فضل ملک، یکی از کسانی که از سیل فرار کرده و در میان ۲۵۰۰ سیل‌زده دیگر در یک مدرسه مستقر شده به خبرگزاری فرانسه گفت: «زندگی اینجا فاجعه بار است تمام عزت‌مان از دست رفته است.»

بلوچستان و سند بیش از نقاط دیگر از سیل آسیب دیده‌اند و آب‌گرفتگی در سند چنان وسیع است که هنوز امدادرسانی با دشواری صورت می‌گیرد.

یک مقام ارتش پاکستان گفت که یک باریکه زمین که هلیکوپترهای امداد بتوانند بر آن فرود بیایند وجود ندارد.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.