پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران -تهران

روزنامه رای الیوم در سرمقاله خود نوشت:

غرب نفت و گاز گدایی می کند

اگر اروپا به گاز و نفت نیاز نداشت ماکرون رئیس جمهور فرانسه هرگز به الجزایر سفر نمی کرد.

به گزارش جماران، روزنامه رأی الیوم در سرمقاله خود نوشت: بسیاری از جمله ما انکار هدف  سفر رئیس جمهور فرانسه به الجزایر را باور نمی کنیم و حرف های امانوئل ماکرون را باور نمی کنیم که گفته بود هدفش از این سفر«گدایی» گاز نیست؛ انکاری که با حرف آن را  تقویت کرده است که گاز سهم اندکی از مجموع منابع انرژی فرانسه را شکل می دهد و از 20 درصد بیشتر نیست.

چیزی که حرف ما را مورد تأیید قرار می دهد بحران گاز است که در حال حاضر بر اروپا حاکم شده و قیمت های منابع انرژی به دلیل جنگ اوکراین و تهدیدهای روسیه مبنی توقف صادرات نفت و گاز به اروپا به عنوان واکنش انتقام آمیز به حمایت اروپا از جمله فرانسه از اوکراین و ارتش اش با پول و سلاح، به شدت بالا رفته است.

اگر اروپا به گاز و نفت نیاز نداشت ماکرون رئیس جمهور فرانسه هرگز به این سفر اقدام نمی کرد. این نکته را نیز باید مورد توجه قرار داد که مسائل دیگری در جدول کاری سفر ماکرون به الجزایره وجود دارند مانند مهاجرت،تروریسم، تبادل تجاری و روادید ورود به فرانسه اما همه این مسال مسائلی ثانوی هستند یا از اهمیت کمتری برخوردارند. زیرا الجزایر  رتبه نخست تولید گاز را در آفریقا در اختیار دارد. همچنین در دریاچه ای از نفت شنا می کند.الجزایر همچنین بزرگترین کشور آفریقایی به لحاظ مساحت است و به همین دلیل رئیس جمهور فرانسه بر این مساله پافشاری کرد که از الجزایر به خاطر افزایش صادرات گاز از طریق خط لوله گاز «ترانسمید» که ایتالیا را پوشش می دهد، تشکر کند. ماکرون تأکید کرد که این اقدام الجزایر به اروپا این امکان را می دهد که منابع انرژی خود را تنوع بخشد. اروپا پیش از  این به صادرات گاز روسیه تکیه کرده بود. الجزایر نزدیک به 11 درصد از نیازهای گازی اش را تأمین می کند.

در این سرمقاله بر پرونده گاز متمرکز می کنیم و از دیگر مسائلی که در سفر ماکرون به الجزایر به آن پرداخته شد، چشم پوشی می کنیم. زیرا به خوبی می دانیم که الجزایر و گاز و نفتش چقدر برای قاره اروپا با فرا رسیدن فصل سخت سرد اهمیت دارد. همین امروز انگلیس همسایه فرانسه اعلام کرد که بهای انرژی را 54 درصد از اوایل ماه اکتبر آینده افزایش می دهد این در حالی است که افزایش بهای گاز در اتحادیه اروپا همچنان ادامه دارد به طوری که از ماه مارس گذشته تا کنون به رقم بی سابقه 3360 دلار برای هر هزار متر مکعب رسیده است.

با بازگشت غرب برای «گدایی» از کشورهای عربی تولید کننده نفت و گاز  انتظار می رود که این کشورها شروط خود را تحمیل کنند و از زیر خیمه وابستگی به غرب بیرون بیایند و بسیاری از شکاف ها را در روابط سیاسی و تجاری خود با غرب را ترمیم کنند. ما در این جا درباره آمریکا و اتحادیه اروپا از حیث دستیابی کشورهای عربی به بهای عادلانه برای ثروت های شان صحبت می کنیم که باید در خدمت پروژه های توسعه ای دائمی و ایجاد فرصت های شغلی و رفاه و خدمات اساسی برای ملت های شان سخن می گوییم.

در این زمینه باید به جدیدترین سخنان جوزب بورل وزیر خارجه اتحادیه اروپا اشاره کنیم که گفت یکی از بارزترین اهداف تلاش برای توافقنامه هسته ای و دادن امتیازها رفع محاصره صادرات نفتی و گازی ایران جبران کمبود منابع انرژی روسی است.

با دنبال کردن برخی از ایستگاه های سفر رئیس جمهور فرانسه این قابل توجه است که مسئولان الجزایری با میهمان فرانسوی از موضع برابر رفتار کردند و از خاستگاه پافشاری بر گشودن صفحه جدیدی که بر تکبر و سلطه گری استعماری که بر روابط این دو کشور از زمان پیروزی انقلاب الجزایر و تحقق استقلال حاکم بود پایان دهد،  رفتار کردند ...و خدا بهتر می داند.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.