مقامات می گویند که بدترین آتش سوزی تاریخ کوبا پس از 5 روز سوختن در انبار نفت کنترل شد.

به گزارش جماران به نقل از سی ان ان آتش نشانان روز سه شنبه سرانجام بر آنچه مقامات به عنوان بدترین آتش سوزی در تاریخ کوبا توصیف کردند، غلبه کردند که بیش از پنج روز 40 درصد از تاسیسات اصلی ذخیره سوخت جزیره کارائیب را تخریب کرد و باعث خاموشی گسترده شد.

 شاهدان به رویترز گزارش دادند که شعله های آتش که بخش چهار مخزن بندر ابر نفتکش ماتانزاس را ویران کرده بود خاموش شده و دود سیاه غلیظی که از آن منطقه جاری می شود کاهش یافته و اکنون عمدتاً خاکستری شده است. ماتانزاس بزرگترین بندر کوبا برای دریافت نفت خام و واردات سوخت است. نفت خام سنگین کوبا و همچنین نفت کوره و گازوئیل ذخیره شده در ماتانزاس در 10 مخزن بزرگ عمدتاً برای تولید برق در جزیره استفاده می شود.

رعد و برق عصر جمعه به یک مخزن ذخیره سوخت برخورد کرد. آتش تا روز یکشنبه به ثانیه گسترش یافت و روز دوشنبه منطقه چهار مخزن را فرا گرفت و با انفجارهای مهیبی همراه شد و علیرغم تلاش آتش نشانان محلی با حمایت بیش از 100 نیروی کمکی مکزیکی و ونزوئلا. آتش‌نشان رافائل پرز گاریگا در حاشیه فاجعه به رویترز گفت که نگران است آتش‌سوزی بر وضعیت برق در کشور تأثیر بگذارد. او گفت: «وضعیت سخت‌تر می‌شود. اگر نیروگاه‌های ترموالکتریک با آن نفت تامین شوند، ما همه دنیا را تحت تأثیر قرار می‌دهیم، این برق است و همه چیز را تحت تأثیر قرار می‌دهد».

کوبا کشوری است که تحت تحریم های شدید ایالات متحده، کاملاً ورشکسته است. خاموشی های مکرر و کمبود بنزین و سایر کالاها از قبل وضعیتی متشنج را با اعتراضات محلی پراکنده در پی ناآرامی های تاریخی تابستان گذشته در ماه ژوئیه ایجاد کرده بود. روز سه شنبه، هلیکوپترهای بیشتری به همراه دو قایق آتش نشانی که توسط مکزیک به همراه تجهیزات آتش نشانی سنگین ارسال شده بود، به تلاش برای خاموش کردن آتش پیوستند. پرز حوالی ظهر گفت: "ما به دلیل شرایط هنوز نتوانسته ایم به منطقه برخورد دسترسی پیدا کنیم. احتراق وجود دارد و بنابراین فعلا نمی توانیم جان خود را به خطر بیندازیم."

بعد از آن روز، آتش نشانان برای اولین بار وارد منطقه شدند و کف و آب را روی بقایای هنوز در حال دود پاشیدند.

رولاندو وچینو، رئیس حمل و نقل وزارت کشور در تلویزیون دولتی از محل حادثه گفت: «امروز توانستیم آتش را کنترل کنیم.

مقامات نگفته اند که چه مقدار سوخت در آتش سوزی که هر چهار مخزن را نابود کرده است، از دست داده است. مقامات اعلام کردند که هیچ نفتی خلیج ماتانزاس را آلوده نکرده است. با این حال، آنها به ساکنان مناطق دورتر از هاوانا هشدار دادند که به دلیل دود عظیم ناشی از آتش، ماسک بپوشند و از باران اسیدی خودداری کنند.

مقامات روز سه‌شنبه اعلام کردند که یک آتش‌نشان جان خود را از دست داده و ۱۴ نفر دیگر ناپدید شده‌اند. حال پنج نفر دیگر وخیم است. ماریو سابینز، فرماندار استان ماتانزاس، در 60 مایلی (130 کیلومتری) هاوانا، شعله های آتش را به شوخی می گوید که مانند یک "مشعل المپیک" از یک تانک به مخزن دیگر پخش می شود و هر یک را به یک "دگال" تبدیل می کند.

ورود مسکو برای مهار آتش سوزی تاسیسات نفتی کوبا

مسکو اعلام کرد که در تماس نزدیک با کوبا برای کمک به مهار آتش سوزی در تاسیسات نفتی این کشور است.

به گزارش اسپوتنیک، «ماریا زاخارووا»، سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه اعلام کرد که مسکو در تماس نزدیک با مقامات کوبا در مورد آتش سوزی تأسیسات ذخیره نفت در استان ماتانزاس این کشور است.

آتش سوزی در تأسیسات ذخیره نفت در استان ماتانزاس کوبا بر اثر اصابت صاعقه به کشته شدن یک نفر و زخمی شدن بیش از ۱۲۰ نفر منجر شد و تأسیسات نفتی کوبا را با مشکل روبرو کرده است.

پس از این حادثه، مقامات کوبا از کشورهای دوست که تجربه صنعت نفت را دارند درخواست کمک بین المللی کردند.

در پاسخ به درخواست کوبا، سخنگوی وزارت خارجه روسیه گفت: وزارت امور خارجه روسیه و دیگر نهادهای ذی صلاح روسی در تماس نزدیک و دائمی با طرف کوبایی برای هماهنگی اقدامات مشترک و ارائه کمک‌های مورد نیاز هستند جهت مهار آتش سوزی در انبار نفت کوبا هستند.

سخنگوی وزارت خارجه روسیه همچنین در سخنان خود حمایت و تسلیت عمیق مسکو را به شهروندان کوبایی، دوستان و خانواده مجروحان این حادثه اعلام کرد.

طبق مطالعه‌ای زمین شناختی که به تازگی در آمریکا صورت گرفته است، شمال کوبا بین ۴ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تا ۹ میلیارد و ۳۰۰ میلیون بشکه نفت خام و نیز ۲۸۰ میلیارد تا ۶۲۰ میلیارد متر مکعب گاز طبیعی را در خود جای داده است.

شرکت‌هایی از نروژ، هند، مالزی، اسپانیا و ونزوئلا از سال ۲۰۰۳ میلادی، در چارچوب قراردادهای تقسیم تولید با دولت کوبا، بلوک‌هایی نفتی را در این کشور برای انجام دادن عملیات اکتشاف، به خود اختصاص داده اند.

کوبا تا سال ۱۹۹۰ میلادی سالانه بین ده تا ۱۳ میلیون تن نفت با شرایط بسیار مناسب از اتحاد جماهیر شوروی سابق وارد می‌کرد.

گسترش آتش سوزی 

علی رغم تلاش آتش نشانان برای اطفای حریق رخ داده در مخازن نفتی کوبا، این آتش سوزی همچنان ادامه دارد.

با ادامه آتش سوزی در انبار سوخت حیاتی کشور کوبا که با بحران فزاینده انرژی دست و پنجه نرم می‌کند، شعله‌های آتش، روز سه شنبه چهارمین مخزن انبار نفت در غرب این کشور را فراگرفت.

به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، آتش نشان‌ها و متخصصان از مکزیک و ونزوئلا با استفاده از قایق، هواپیما و بالگرد به تلاش برای مهار آتش در استان ماتانزاس کوبا کمک می کنند. نیرو‌های آتش نشان نخستین بار توانستند کف خاموش کننده را بر روی مخزن‌های سوخت بپاشند. با توجه به گرمای شدید ناشی از آتش سوزی در این مخزن ها، تا پیش از این امکان چنین کاری برای آن‌ها فراهم نبود.

میگوئل دیاز کانل، رئیس جمهور کوبا، گفت که آتش نشان‌ها کنترل منطقه صحنه آتش سوزی را در دست گرفته اند و در حال برداشتن گام‌های بعدی برای خاموش کردن شعله‌ها هستند. وی افزود: «این کار، وظیفه آسانی نیست. این حادثه، حادثه‌ای گسترده و پیچیده است.»

آتش سوزی در «انبار نفت ماتانزاس» دست کم یک کشته و ۱۲۵ مصدوم بر جا گذاشته است. ۱۴ تن دیگر نیز همچنان ناپدید هستند. این حادثه همچنین مقامات را ناچار کرد تا بیش از ۴۹۰۰ نفر را (از پیرامون و نزدیکی محل حادثه) تخلیه و دور نمایند و یک نیروگاه حرارتی را در روز دوشنبه در پی بی آب ماندن آن تعطیل کنند؛ این اقدام نگرانی‌ها را درباره خاموشی‌های بیشتر افزایش داده است.

مصدومان بیشتر برای سوختگی و تنفس دود درمان شدند. بیش از ۲۰ نفر نیز در بیمارستان بستری شده اند که حال پنج نفر از آنان وخیم گزارش شده است.

انبار نفت ماتانزاس با هشت مخزن سوخت، نقشی مهم در شبکه برق کوبا دارد. این انبار خط لوله نفت گسترده‌ای دارد که نفت خام کوبا را دریافت می‌کند و پس از آن به نیروگاه‌های حرارتی برای تولید برق فرستاده می‌شود. این انبار نفت آخر وقت جمعه دچار آتش سوزی شد.

ناپدید شدن ۱۷ آتش‌نشان

آتش سوزی گسترده در تاسیسات ماتانزاس» کوبا که در پی برخورد صاعقه در روز جمعه آغاز شد همچنان ادامه دارد و گزارشها از مرگ دستکم یک نفر و ناپدید شدن ۱۷ آتش نشان حکایت دارند.

عصر روز جمعه، رعد و برق به یکی از هشت مخزن ذخیره سازی در تاسیسات ۹۶ کیلومری شرق هاوانا برخورد کرد. اما گرمای آتش سوزی، باعث انجفار در دومین مخزن در روز شنبه شد. باد شعله‌های آتش را به طور خطرناکی نزدیک به مخزن سوم کرد.

براساس اعلام مقام‌های کوبایی در انفجار دوم ناشی از آتش سوزی در این انبار نفت، دستکم ۱۲۱ نفر زخمی شدند که از این تعداد ۳۶ نفر به بیمارستان منتقل شدند و حال پنج نفر از آنان وخیم است.

مکزیک و ونزوئلا تیم‌هایی را برای کمک به مبارزه با آتش فرستادند و کوبا پیشنهاد آمریکا را برای ارائه «توصیه های فنی» پذیرفت و این درحالی است که بیش از هزار غیرنظامی از این منطقه تخلیه شدند.

رئیس جمهوری کوبا در توییتی نوشت کوبا از پیشنهاد مشاوره فنی آمریکا قدردانی می‌کند. او همچنین گفت دولت‌های مکزیک، ونزوئلا، روسیه، شیلی پیشنهاد کمک داده‌اند.

کوبا سال‌هاست که با مشکلات سوخت مواجه است.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.