یکی از مسئولان گروه صدر خواست که هواداران این جریان امروز در همه استان ها به جز «نجف» تظاهرات کنند.

به گزارش جماران به نقل از موازین نیوز، یکی از مسئولان گروه صدر خواست که هواداران این جریان امروز در همه استان ها به جز «نجف» تظاهرات کنند.

«صالح محمد العراقی» که در رسانه ها معروف به «وزیر» سید«مقتدی صدر» رهبر جریان صدر است از هواداران این جریان خواست که در همبستگی با تحصن جاری در منطقه «الخضراء» (سبز) در بغداد در همه استان ها به استثنای نجف تظاهرات کنند.

در همین حال، مدیر دفتر تلویزیون العالم در بغداد اظهار داشت: ساعات و روزهای آتی برای آینده روند سیاسی عراق تعیین‌کننده خواهد بود.

مدیر دفتر شبکه خبری العالم در بغداد اعلام کرد که جریان صدر به تحصن خود در پارلمان عراق ادامه می‌دهد و برخی از قبایل عراقی به درخواست "مقتدی صدر" برای تغییر اساسی پاسخ داده‌اند و برخی از آنها پاسخ نداده‌اند.

خبرنگار العالم افزود، اگر جریان صدر به تحصن خود ادامه دهد، احتمالاً این امر بر قانون اساسی و روند سیاسی تأثیر خواهد گذاشت.

طبق این گزارش، چارچوب هماهنگی شیعی از دعوت "نیچروان بارزانی" نخست‌وزیر دولت کردستان عراق برای گفت‌و‌گو استقبال کرده و جریان صدر هنوز موضع خود را در این خصوص مشخص نکرده است.

در حالی‌که تحصن طرفداران جریان صدر در داخل پارلمان عراق در منطقه سبز در مرکز بغداد ادامه دارد تحولات سیاسی در عراق به سمت وخیم‌تر شدن اوضاع شتاب بیشتری گرفته است.

 طرف‌های مختلفی در داخل عراق درباره پیامدهای نفوذ عناصر وابسته به طرف‌های خارجی در میان تظاهرات‌کنندگان با هدف ایجاد فتنه و آشوب در کشور هشدار داده‌اند.

"ابراهیم الجبری" مدیر دفتر جریان صدر در بغداد تأکید کرد "تحصن‌ها در پارلمان ادامه دارد و هیچ مذاکره‌ای با چارچوب هماهنگی انجام نمی‌شود. "

"مقتدی صدر" رهبر جریان صدر پا را فراتر گذاشته و اظهار داشت: "این فرصت عظیمی است که بتوان تغییری ریشه‌ای را در ساختار سیاسی و قانون اساسی وانتخابات به وجود آورد. "

رهبر جریان صدر با خودجوش و مسالمت آمیز توصیف کردن حمله طرفدارانش به مجلس عراق آن را آزادسازی منطقه سبز توصیف و تاکید کرد این اقدام صرفا اولین مرحله بوده و فرصتی طلایی برای هر فرد از این ملت محسوب می‌شود که با آتش ظلم، ترویسم، فساد، اشغالگری و وابستگی سوخته است.

منابعی در چارچوب هماهنگی شیعی نیز اعلام کردند که چارچوب هماهنگی یک هیئت مذاکره کننده برای تماس و گفت‌وگو با طرف‌های سیاسی سازنده به منظور حل بحران فعلی تشکیل داده است. به گفته این منابع، هیئت مذاکره کننده چارچوب هماهنگی که ریاستش را "هادی العامری" بر عهده خواهد داشت، آماده گفت‌وگو با تمامی گروه‌های عراقی است.

در ادامه واکنش‌ها و اظهاراتی که برای نجات عراق از سونامی بحران مطرح می‌شود، "نیچروان بارزانی" نخست‌وزیر اقلیم کردستان "طرف‌های سیاسی عراق را برای آمدن به اربیل و آغاز گفت‌وگوهای علنی و جامع برای رسیدن به تفاهم و توافق بر اساس منافع کشور فرا خواند".

اتحادیه اروپا نیز از نیروهای سیاسی در عراق خواست خویشتنداری به خرج بدهند و از خشونت خودداری کرده و از طریق گفت‌وگو کشور را از بن‌بست سیاسی نجات دهند.

سازمان ملل نیز در بیانیه‌ای با حمایت از حق آزادی بیان و اجتماعات مسالمت‌آمیز از همه طرف‌ها خواست اقدامات فوری برای کاهش تنش، پرهیز از هرگونه خشونت و تضمین حفاظت از معترضان مسالمت‌آمیز و نهادهای دولتی انجام دهند.

سفارت آمریکا در بغداد به دنبال ناآرامی‌ها در عراق با انتشار بیانیه‌ای به این حوادث واکنش نشان داد و اعلام کرد که واشنگتن از نزدیک مسائل این کشور را زیر نظر دارد. درحالی که در موارد بسیاری آمریکایی در ناآرامی‌های عراق نقش داشته است، در این بیانیه آمده که حق تظاهرات مسالمت‌آمیز و آزادی بیان، در قانون اساسی عراق تضمین شده است.

 

رئیس ائتلاف فتح در پارلمان عراق، همگان را به درایت و خویشتنداری دعوت کرد

  

رئیس ائتلاف فتح در پارلمان عراق در بیانیه ای همگان را به درایت، خویشتنداری و رعایت منافع ملی دعوت کرد.

بنابر گزارش میدل ایست نیوز، «هادی العامری» رئیس ائتلاف فتح در پارلمان عراق در بیانیه ای خاطرنشان کرد: در شرایط تنش رسانه ای از طریق بیانیه های متقابل که خواستار تظاهرات مردمی می شود و ممکن است از کنترل خارج شده و منجر به خشونت شود، مخلصانه از برادران در جریان صدر و چارچوب هماهنگی می خواهم عقل و حکمت را پیشه و خویشتن داری کنند و منافع کشور و مردم را اولویت دهند.

العامری افزود: دو طرف از طریق گفت وگوی جدی و سازنده برای رسیدن به راه حل هایی برای اختلافات فیمابین تلاش کنند.

رئیس ائتلاف فتح در ادامه تصریح کرد: خون مردم عراق برای همه عزیز است و ملت عزیز عراق تا به امروز خون بسیاری فدا کرده است؛ خون ریزی بس است و توجه به خون مردم عراق امانتی بر عهده همگان است و مسئولیت ریخته شدن آن نیز با همه است.

هادی العامری، پیش از این نیز مقتدی صدر، رهبر جریان صدر را به گفت وگوی جدی با چارچوب هماهنگی برای خروج از بحران سیاسی عراق فراخوانده بود.

وی در بیانیه ای گفته بود: مخلصانه برادر عزیزمان مقتدی صدر را به گفت وگوی جدی با برادران در چارچوب هماهنگی برای ایجاد راه حلی برای رفع بن بست سیاسی کشور و یافتن راه حل های ممکن با هدف جلوگیری از خطرات احتمالی برای کشور و مردم فرا می خوانم.

تجمع طرفداران جریان صدر در بغداد و ورود آنها به پارلمان عراق برای دومین بار در چند روز گذشته باعث شده که سایر جریان های سیاسی و مسئولان این کشور طی روزهای اخیر موضعگیری کرده و با توجه به حساسیت شرایط عراق خواهان خویشتنداری و حل و فصل اختلافات از طریق گفت وگو شده، بر لزوم حفاظت از نهادهای قانونی این کشور تاکید کرده و از مقتدا صدر خواستند تا با چارچوب هماهنگی وارد گفت و گو شود.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.