تظاهرات قرار است عصر امروز دوشنبه در مقابل دیوارهای منطقه سبز بغداد برگزار شود همان جایی که طی روزهای گذشته، دو بار معترضان جریان صدر دیوارهای آن را کنار زدند و وارد پارلمان عراق شدند و در آنجا تا اطلاع ثانوی تحصن کرده اند.

به گزارش جماران؛ به نقل از ایرنا، در پی افزایش سطح مطالبات و تنش از سوی جریان صدر در ورود به منطقه سبز و پارلمان عراق اکنون کمیته تنظیم تظاهرات حمایت از مشروعیت، فراخوانی برای تظاهرات امروز (دوشنبه) در برابر دیوارهای منطقه سبز بغداد داده است.

این تظاهرات قرار است عصر امروز دوشنبه در مقابل دیوارهای منطقه سبز بغداد برگزار شود همان جایی که طی روزهای گذشته، دو بار معترضان جریان صدر دیوارهای آن را کنار زدند و وارد پارلمان عراق شدند و در آنجا تا اطلاع ثانوی تحصن کرده اند.

در این بیانیه کمیته سازماندهی حمایت از مشروعیت و محافظت از موسسات دولت، از «ملت عراق در همه طیف های آن و فعالان عشایری و دانشگاهی و فرهنگی» دعوت شده است که در «تظاهرات مسالمت آمیز» امروز در «دفاع از از دولتی که ارکان آن بر خون شهدا بنا شده» شرکت کنند.

این بیانیه با هشتگ‌هایی ذکر کرده که تظاهرات در مقابل «طغیان دیکتاتوری»، «اشغالگری»، «فرقه گرایی» و «تروریسم داعشی» خواهد بود.

در این بیانیه تاکید شده که تظاهرات برای «آینده فرزندان عراقی ها که حشدالشعبی و نیروهای امنیتی عراق برای ضمانت آن تلاش کرده اند» برگزار خواهد شد و تصریح شده این تظاهرات «به ویژه بعد از تحولات خطرناکی که هشداری درباره برنامه ریزی برای کودتایی مشکوک، ربودن دولت، لغو مشروعیت آن، اهانت به موسسات قانونی و لغو روند دموکراتیک است.»  

همزمان با این بیانیه، چارچوب هماهنگی شیعی هم در بیانیه ای درباره «دعوت به کودتا علیه ملت و مشروعیت قانون اساسی» از سوی برخی طرف‌ها هشدار داد.

در این بیانیه آمده است: نظر به احساس مسئولیت شرعی و ملی و اهمیت لحظه تاریخی که عراق در آن به سر می برد، چارچوب هماهنگی همچنان دعوت به گفت وگو با همه نیروهای سیاسی و به ویژه برادران جریان صدر می‌کند این در حالی است که متاسفانه شاهد تشدید تنش مداوم و تحولات تاسف آوری در حوادث هستیم که به حد «دعوت به کودتا علیه مردم، دولت، موسسات، روند سیاسی، قانون اساسی و انتخابات» رسیده است و این «دعوت به کودتا علیه مشروعیت قانونی است که در سال‌های گذشته با حمایت مردم، مراجع و پشتیبانی بین المللی حاصل شده و ملت با اکثریت مطلق به آن رای داده است.»

در ادامه این بیانیه آمده است: این امری خطرناک و یادآور کودتاهای خونبار عراق در طول دهه‌های دیکتاتوری قبل از تغییر (نظام) است.

در این بیانیه آمده است: ملت عراق که میلیون ها شهید، زندانی، تبعیدی تقدیم کرد و گورهای دسته جمعی با پیکرهای فرزندان آن برای برچیدن دیکتاتوری و تروریسم پر شد تا به نظام دموکراسی فدرالی آزاد مبتنی بر رای ملت از طریق انتخابات شفاف و تتغییر مسالمت آمیز قدرت، مبدل شود اکنون، نه این ملت اصیل عراق و نه عشایر بزرگوار و نیروهای سرزنده آن اجازه نخواهند داد آسیبی به این اصول قانون اساسی آن از سوی طرفداران یک جناح سیاسی خاص وارد شود؛ جناحی که نماینده تمام ملت نیست.

این بیانیه ادامه می‌دهد: ما در چارچوب هماهنگی در کنار ملت در دفاع از حقوق شهروندان و مشروعیت دولت، روند سیاسی، قانون اساسی و مجموع بروندادهای قانونی آن می‌ایستیم و از آن با تمام توان دفاع می‌کنیم. هر کس نظری یا طرحی برای تعدیل قانون اساسی دارد این موضوع را می‌تواند از طریق چارچوب‌های قانونی دنبال کند ...و هر گونه اقدامی خلاف آن، تجاوز به همه خطوط قرمز، تهدید ثبات داخلی و سلطه قانون است و در را به روی فاسدانی باز خواهد کرد که بر اموال ملت مستولی شدند و دولت را به یغما برده‌اند.

این بیانیه به نظر می‌رسد واکنشی به افزایش سطح مطالبه جریان صدر و اقدامات طرفداران آن در روزهای اخیر باشد.

پس از تصریح «ابراهیم الجابری» مدیر دفتر رهبر جریان صدر مبنی بر ادامه تحصن حامیان این جنبش در ساختمان پارلمان در داخل منطقه سبز تا زمان از بین رفتن جناح‌هایی که او آنها را «فاسد» نامید، مقتدی صدر رهبر جریان صدر نیز همزمان با برگزاری جلسه چارچوب هماهنگی شیعی در منزل حکیم، به وضوح آزادسازی منطقه سبز را مرحله اول «انقلاب خودجوش مسالمت آمیز» و «فرصتی طلایی» ‌خواند.

مقتدی صدر در توییتی نوشت که «این فرصتی برای از بین بردن فساد و سهم خواهی و فرقه گرایی است و امیدوارم تجربه از دست دادن فرصت طلایی سال ۲۰۱۶ دوباره تکرار نشود.»

وی افزود: این فرصتی بزرگ برای تغییر ریشه‌ای در نظام سیاسی، قانون اساسی و انتخابات است.

صدر ادامه داد: از همه دعوت می‌کنم که «انقلابیون» را برای اصلاح نه تحت پرچم من بلکه زیر پرچم عراق و تصمیم ملت، یاری کنند.

صدری‌ها به هر دلیل اکنون خود را دست برتر می‌بینند و به همین نسبت هم سطح مطالبه را از ادبیات «اصلاح طلبانه» به خواسته «انقلاب» با دعوت فراگیر اجتماعی و ضرورت «تغییرات ریشه‌ای در نظام سیاسی، قانون اساسی و انتخابات» بالا برده‌اند.

آیا صدری‌ها وارد گفت‌ وگو خواهند شد یا سطح تنش را بالاتر خواهند برد؟ آیا آنها به ده‌ها دعوت ملی عراق برای گفت وگو به جای اردوکشی خیابانی توجه خواهند کرد؟ تاکنون چنین دورنمایی لااقل در ظاهر امر دیده نشده است و زمان به این پرسش پاسخ دقیق‌تری خواهد داد اما به نظر می‌رسد که روزهای پرالتهابی در انتظار عراق است.

 

چارچوب هماهنگی: از طرح رئیس اقلیم کردستان برای گفت وگوی ملی استقبال می‌کنیم

احمد الاسدی یکی از سران چارچوب هماهنگی و نماینده پارلمان عراق با استقبال از درخواست نیچروان بارزانی رئیس اقلیم کردستان عراق تاکید کرد که درهای چارچوب به روی همه طرف‌ها برای حل بحران سیاسی جاری عراق باز است.

الاسدی رئیس فراکسیون پارلمانی «السند الوطنی» در قالب ائتلاف چارچوب هماهنگی در توییتی نوشت: چارچوب هماهنگی از دعوت برادر، نیچروان بارزانی رئیس اقلیم کردستان برای گفت وگوهای ملی استقبال و تاکید می‌کند که درهایش به روی همه برای حل بحران جاری و رسیدن به راه حل‌های واقعی متکی بر قانون اساسی و مصلحت ملت عراق باز است.  

 «نیچروان بارزانی» رئیس اقلیم کردستان عراق روز یکشنبه پیشنهادی را برای حل بحران سیاسی در این کشور مطرح کرد و در این راستا از احزاب سیاسی خواست تا به شهر اربیل در شمال عراق آمده و گفت وگوی باز و همه جانبه‌ای را برای رسیدن به تفاهم و توافق بر اساس منافع عالی این کشور آغاز کنند.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.