هنگامی که بوریس جانسون سرانجام اعلام کرد که روز پنجشنبه از سمت نخست وزیری بریتانیا کناره گیری می کند، پس از اینکه ناامیدانه تلاش کرد علیرغم شورش تاریخی دولت به قدرت بچسبد، تصمیم او باعث ایجاد حس آرامش در وست مینستر شد .اما در کی یف با ناامیدی مواجه شد.

به گزارش جماران به نقل از سى ان ان هنگامی که بوریس جانسون سرانجام اعلام کرد که روز پنجشنبه از سمت نخست وزیری بریتانیا کناره گیری می کند، پس از اینکه ناامیدانه تلاش کرد علیرغم شورش تاریخی دولت به قدرت بچسبد، تصمیم او باعث ایجاد حس آرامش در وست مینستر شد .

جانسون یکی از سرسخت ترین حامیان اوکراین بوده است زیرا تلاش می کرد از خود در برابر حمله بی دلیل روسیه دفاع کند و خروج او این نگرانی را ایجاد کرد که حمایت بریتانیا از این کشور - به ارزش 3.8 میلیارد پوند (4.6 میلیارد دلار) تا کنون در سال جاری- - - ممکن است شروع به کاهش کند. در حالی که تمام جهان غرب در پشت آن متحد شده اند، اوکراین  حامی کم ندارد. اما جانسون به عنوان یک متحد ویژه در کی یف دیده می شد. در اوایل آوریل، او یکی از اولین رهبران خارجی بود که سفری نامطمئن به پایتخت اوکراین انجام داد، سپس ماه گذشته در یک سفر غیرمنتظره دیگر به کی یف  رفت.

جانسون رابطه نزدیکی با ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین برقرار کرده است که زلنسکی گفت از دیدن خروج او ناراحت است. به گزارش دفتر وی، زلنسکی روز پنجشنبه در تماسی تلفنی به جانسون گفت: "همه ما این خبر را با اندوه شنیدیم. نه تنها من، بلکه کل جامعه اوکراین". زلنسکی افزود: «ما شکی نداریم که حمایت بریتانیا حفظ خواهد شد، اما رهبری شخصی و کاریزمای شما این حمایت را خاص کرده است».

کریستین برزینا، کارشناس ارشد سیاست امنیتی و دفاعی در صندوق آلمان مارشال ایالات متحده، گفت که علاوه بر حمایت نظامی بریتانیا، شخصیت جانسون نقش بزرگی در نگاه اوکراینی‌ها به او داشته است. «بلندی و وقاحت حمایت جانسون از نبرد اوکراین... کاملاً در تضاد با حمایت ناچیز صدر اعظم آلمان (اولاف) شولز است. او در ایمیلی به سی ان ان گفت: اینجا رهبر یک قدرت بزرگ اروپایی، یک قدرت هسته ای بود که از حمایت از اوکراین و به چالش کشیدن روسیه نمی ترسید.

در حالی که امانوئل ماکرون، رئیس جمهور فرانسه با انتقاد زلنسکی روبرو شده است که او را به تلاش برای راضی کردن ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه متهم کرده است، جانسون همیشه به عنوان یک حامی بی چون و چرا تلقی می شد. نخست‌وزیر مستعفی بریتانیا در اوکراین به قدری محبوب است که چندین شهر قبلاً پیشنهاد نام‌گذاری خیابان‌ها به نام او را داده‌اند. هنگامی که خبر استعفای او منتشر شد، سوپرمارکت‌های زنجیره‌ای پیشرو Silpo تصویری از موی بلوند نامرتب جانسون را به لوگوی خود اضافه کرد.

میخائیلو پودولیاک، مشاور رئیس‌جمهور اوکراین، جانسون را "قهرمان" خواند، در حالی که دیمیترو کولبا، وزیر امور خارجه بریتانیا گفت که رهبر بریتانیا "مردی بدون ترس است و آماده است تا برای هدفی که به آن اعتقاد دارد، ریسک کند." پیتر کلنر، کارشناس نظرسنجی بریتانیایی، روزنامه نگار و محقق مدعو در کارنگی اروپا، گفت که فداکاری جانسون به اوکراین احتمالاً از تاریخ - و نیازهای سیاسی او الهام گرفته شده است. او در ایمیلی به سى ان ان با اشاره به تحسین معروف جانسون از رهبر بریتانیا در جنگ جهانی دوم گفت: «اوکراین به جانسون فرصتی نادر برای تقلید از قهرمان خود داده است: اتخاذ موضعی سخت و سازش ناپذیر در مورد موضوعی که هم اخلاقی و هم نظامی است». وینستون چرچیل. کلنر افزود که جانسون اغلب سعی می کرد در زمان بحران های داخلی توجه خود را به اوکراین معطوف کند.

تهاجم روسیه در زمانی رخ داد که جانسون با رسوایی به ویژه در مورد "پارتی گیت" و همچنین هزینه های سیاسی ناشی از افزایش سریع تورم متضرر شد." او خاطرنشان کرد: "او اولین نفر نیست و نخواهد بود. در آخر، رهبر ملی از سرسختی در خارج برای پنهان کردن ضعف در داخل استفاده کند." گلین مورگان، دانشیار علوم سیاسی در دانشگاه سیراکیوز نیز انگیزه های جانسون را زیر سوال برد.

اگر کسی بدبین بود، ممکن بود فکر کند که تعهد جانسون به اوکراین منعکس کننده تلاشی بی شرمانه برای منحرف کردن توجه از روابط طولانی مدت خود با منافع تجاری روسیه و محبوبیت رو به زوال او در بریتانیا در آن زمان است. اگر کسی رمانتیک بود، ممکن است فکر کند که تعهد جانسون به اوکراین منعکس کننده علاقه بسیار بریتانیایی به مرد ضعیف است، قهرمان خوش دستی که در برابر قلدر بزرگتر ایستاده است. جانسون اگر رمانتیک نباشد، چیزی نیست که خود را قهرمان یک حماسه می بیند.

 پشتیبانی جانسون از اوکراین سابقه طولانی دارد اما تعهد بریتانیا برای کمک به این کشور برای مقابله با روسیه، قبل از به قدرت رسیدن او آغاز شد - زمانی که روسیه به طور غیرقانونی کریمه را در سال 2014 ضمیمه کرد. در سال 2015، ارتش بریتانیا عملیات Orbital را با هدف ارائه راهنمایی و آموزش به نیروهای مسلح اوکراین آغاز کرد.

این رابطه در سال 2016، زمانی که دو کشور توافقنامه همکاری دفاعی 15 ساله را امضا کردند که بر آموزش و اشتراک اطلاعات بیشتر متمرکز بود، عمیق‌تر شد. با این حال، در آن زمان، بریتانیا تمایلی به ارائه تسلیحات به اوکراین نداشت، زیرا می‌ترسید هرگونه عرضه سلاح‌های مرگبار باعث تشدید درگیری و خشم روسیه شود. این در اواخر سال گذشته، زمانی که ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه شروع به جمع آوری نیرو در مرز اوکراین کرد، تغییر کرد.

در ژانویه، تحت هدایت جانسون، دولت بریتانیا اولین بخش از تسلیحات خود را به اوکراین ارسال کرد - 2000 موشک ضد تانک. از آن زمان به بعد، عرضه ثابت سلاح و مهمات به دنبال داشته است.

بر اساس بیانیه دولت بریتانیا، بریتانیا از زمان آغاز جنگ در اواخر فوریه به ارزش 2.3 میلیارد پوند (2.77 میلیارد دلار) از اوکراین حمایت نظامی کرده است - بیش از هر کشور دیگری به جز ایالات متحده. بعید است که این نوع کمک با خروج جانسون متوقف شود. مورگان گفت: حمایت از اوکراین در سراسر طیف سیاسی بریتانیا مشترک است - چپ و راست، طبقات سیاسی و طبقات نظامی-اداری... رفتن او هیچ تاثیری نخواهد داشت، به جز اینکه جانشین او به این اندازه کاریزماتیک نخواهد بود.

اما این کاریزما است که جانسون و به نوبه خود بریتانیا را در میان اوکراینی‌ها محبوب کرده است - حتی اگر او از برخی از خواسته‌های کلیدی کی یف حمایت نکرد. مانند سایر اعضای ناتو، بریتانیا از اعمال منطقه پرواز ممنوع بر فراز اوکراین خودداری کرد. بریتانیا همچنین در حمایت از اوکراینی‌هایی که به دنبال پناهندگی هستند، از دیگر کشورهای اروپایی عقب مانده است و از لغو شرایط ویزا خودداری می‌کند. با این حال، بریتانیا هرگز این انتقاد را به خود جلب نکرد که زلنسکی در بیان دیگران تردیدی نداشته است. در حالی که حمایت مادی احتمالا در کوتاه مدت ادامه خواهد داشت، استراتژی بلند مدت ممکن است تغییر کند.

کلنر گفت که مانند قهرمانش چرچیل که خواستار تسلیم بی قید و شرط آلمان در جنگ جهانی دوم شد، جانسون نیز از استراتژی پیروزی کامل بر روسیه و مخالفت با هرگونه سازش دفاع کرده است .

او گفت:.اگر نقطه ای برسد که پایان نبرد از طریق مذاکره امکان پذیر شود، نخست وزیر جدید بریتانیا ممکن است به اندازه جانسون زلنسکی را تحت فشار قرار ندهد که بگوید جنگ، با مرگ و میر و ویرانی هایش، باید تا پایان تلخ ادامه یابد.

جنگ در اوکراین احتمالا برای مدت طولانی ادامه خواهد داشت. بدون حمایت غرب، کی یف نمی‌تواند از خود در برابر دشمنی دفاع کند که منابعی چندین بار بزرگتر دارد. در شرایطی که مردم بریتانیا با بحران عمیق هزینه زندگی مواجه هستند، نخست وزیر بریتانیا که مایل است برای کمک به کشوری در هزاران مایل دورتر پول خرج کند، برای کی یف بسیار مهم خواهد بود.

شایان ذکر است: نخست وزیر بریتانیا یک روز پس از سفر چهار تن از رهبران اتحادیه اروپا، در سفری غیرمنتظره بار دیگر به کی‌یف سفر کرد.

به گزارش لو فیگارو، بوریس جانسون در این سفر پیشنهاد راه‌اندازی یک برنامه آموزشی بزرگ برای نیروهای اوکراین ارایه کرد.

وی پیشتر در نهم آوریل به کی‌یف سفر کرده بود و در آن زمان نخستین رهبر یکی از کشورهای عضو گروه هفت بود که از اوکراین بازدید کرد.

وی در حساب توییتر خود نوشت: خوب است که دوباره در کی‌یف هستم.

ولودیمیر زلنسکی، رئیس ‌جمهور اوکراین نیز در تلگرام نوشت: خوشحالم که دوست بزرگ کشورمان، جانسون را دوباره در کی‌یف می‌بینم.

بر اساس بیانیه مطبوعاتی دفتر جانسون، نخست وزیر بریتانیا پیشنهاد راه‌اندازی یک برنامه آموزشی بزرگ برای نیروهای اوکراینی را ارائه کرده است که می‌تواند حداکثر ۱۰ هزار سرباز را در هر ۱۲۰ روز آموزش دهد.

جانسون در این بیانیه اعلام کرده است: سفر امروز من، در بحبوحه جنگ، با هدف ارسال پیامی روشن و ساده به اوکراینی‌ها است؛ بریتانیا با شماست و تا پیروزی با شما خواهد بود.

وی افزود: به همین دلیل به زلنسکی یک برنامه آموزشی نظامی بزرگ را پیشنهاد دادم که می‌تواند معادله این جنگ را با هدایت قدرتمندترین نیروها یعنی عزم اوکراینی‌ها برای پیروزی تغییر دهد.

زلنسکی نیز اظهار داشت: روزهای طولانی جنگ این را ثابت کرده است که حمایت بریتانیا از اوکراین محکم و قاطعانه است.

رئیس جمهور اوکراین ادامه داد: ما دیدگاه مشترکی در مورد چگونگی دستیابی اوکراین به پیروزی داریم.

جانسون یک روز پس از سفر بی‌سابقه رهبران فرانسه، آلمان، ایتالیا و رومانی که همگی از اعضای اتحادیه اروپا هستند، وارد کی‌یف شد.

رهبران مورد اشاره گفتند که طرفدار اعطای وضعیت نامزدی اوکراین برای عضویت در اتحادیه اروپا هستند.

«آندری سپیگا» دستیار زلنسکی در صفحه فیس‌بوک خود ضمن انتشار عکس مربوط به دیدار جانسون و زلنسکی نوشت: سفر بوریس جانسون به کی‌یف با دیدار دوجانبه وی با رئیس جمهور زلنسکی آغاز شده است.

وی افزود: جانسون در این عکس با کت و شلوار تیره ظاهر شد، در حالی که زلنسکی با لباس خاکی همیشگی خود که از زمان شروع حمله روسیه به اوکراین به تن داشت، ظاهر شد.

دستیار زلنسکی همچنین نوشت: بریتانیا در حمایت دفاعی از اوکراین پیش‌قدم است.

دستیار زلنسکی جانسون را «رهبر ائتلاف ضد جنگ و رهبر تحریم‌ها علیه روسیه» توصیف کرد.

دولت انگلیس اعلام کرد که جانسون در کی‌یف است و با زلنسکی دیداری دوجانبه برای ابراز همبستگی با مردم اوکراین داشته است.

سخنگوی داونینگ استریت گفت: «آنها درباره حمایت بلندمدت بریتانیا از اوکراین بحث خواهند کرد و جانسون بسته جدیدی از کمک های مالی و نظامی ارائه خواهد کرد».

سفر جانسون به پایتخت اوکراین پس از سفر روز جمعه اورسولا فون در لاین رئیس کمیسیون اروپا و جوزپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و پس از سفر روز شنبه کارل نهامر صدر اعظم اتریش انجام شد.

به گزارش خبرگزاری رویترز،جانسون نسبت به خطر «خستگی اوکراین» با طولانی شدن جنگ نیز هشدار داد.

نخست وزیر انگلیس به هنگام بازگشت از اوکراین در کی‌یف به خبرنگاران گفت: «روس‌ها اینچ به اینچ حرکت می‌کنند و برای ما حیاتی است که آنچه را که می‌دانیم درست است نشان دهیم. این است که اوکراین می‌تواند برنده شود و پیروز خواهد شد.»

برخی از اعضای حزب محافظه‌کار از او به خاطر انجام این سفر به جای شرکت در کنفرانسی در شمال انگلیس انتقاد کرده بودند.

جانسون گفت: «زمانی که خستگی اوکراین شروع می‌شود، بسیار مهم است که نشان دهیم برای مدت طولانی با آنها هستیم و به آنها انعطاف‌پذیری استراتژیک مورد نیازشان را بدهیم.»

ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه ۲۱ فوریه ۲۰۲۲ (دوم اسفند ۱۴۰۰) با انتقاد از بی‌توجهی غرب به نگرانی‌های امنیتی مسکو، استقلال جمهوری‌های خلق دونتسک و لوگانسک را در منطقه دونباس به رسمیت شناخت.

پوتین سه روز پس از آن، پنجشنبه ۲۴ فوریه (پنجم اسفند ۱۴۰۰) نیز عملیات نظامی که آن را "عملیات ویژه" خواند، علیه اوکراین آغاز کرد و به این ترتیب روابط پرتنش مسکو - کی‌یف به رویارویی نظامی تغییر وضعیت داد.

جنگ در اوکراین و واکنش‌ها به اقدام روسیه همچنان ادامه دارد و بیشتر در قالب اعمال تحریم‌های گسترده اقتصادی و سیاسی علیه مسکو و ارسال محموله سلاح‌های سبک و سنگین به اوکراین ادامه می‌یابد.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.