روسیه به احتمال معامله مسکو با ترکیه بر سر حمله نظامی آنکارا به شمال سوریه واکنش نشان داد.

به گزارش جماران به نقل از روسیه الیوم، همزمان با آماده شدن ترکیه برای تجاوز دوباره به بخش های دیگری از شمال سوریه بحث های مبنی بر معامله روسیه با ترکیه بر سر مخالفت آنکارا با پیوستن فنلاند و سوئد به ناتو در مقابل چشم پوشی مسکو از حمله ترکیه به شمال سوریه مطرح شده است.

در واکنش به این شایعه «الکساندر لاورینتیف» فرستاده ویژه رئیس جمهور روسیه به سوریه گفت که مسکو از عملیات نظامی جدید ترکیه در شمال سوریه در مقابل موضع گیری ترکیه در قبال پیوستن فنلاند و سوئد به ناتو، چشم پوشی نمی کند.

لاورینتیف در پاسخ به پرسشی درباره اینکه آیا مسکو چشم خود را به روی عملیات نظامی ترکیه در شمال سوریه در مقابل ادامه مخالفت ترکیه با عضویت فنلاند و سوئد به ناتو، گفت که چنین چیزی اصلا وجود ندارد.

وی تأکید کرد که روسیه « هرگز پشت همپیمانان خود در منطقه را خالی نمی کند.

فنلاند و سوئد در پی حمله نظامی روسیه به اوکراین درخواست عضویت خود را به ناتو ارائه دادند اما ترکیه با این عضویت به شدت مخالفت کرده است.

 در همین حال، یک منبع میدانی سوری خبر داد که ترکیه در راستای ادامه تحرکات خود در شمال سوریه، بیش از 2500 تروریست به «اعزاز» منتقل کرد.

یک منبع میدانی سوری از تحرکات جدید نظامیان ترکیه در شمال این کشور خبر داد که حکایت از آماده شدن این کشور برای آغاز یک تجاوز جدید به خاک سوریه است.

این منبع به خبرگزاری اسپوتنیک گفت که نیروهای ترکیه نفربر و کاروانهایی از خودروهای مجهز به دوشکا و شمار زیادی نیرو به شهر «اعزاز» در استان حلب اعزام کرده است.

به گفته این منبع، ترکیه همچنین تروریستهایی را از شهر عفرین در شمال حلب و چند منطقه اطراف آن به اعزاز منتقل کرده است. این تروریستها وابسته به گروه «لواء عاصفة الشمال» هستند.

این منبع خبر داد که تعداد تروریستهایی منتقل شده به اعزاز بیش از ۲۵۰۰ تروریست برآورد شده است. این برای نخستین بار نیست که ترکیه مزدور و تجهیزات نظامی به اعزاز فرستاده است.

به گفته این منبع، جبهه عملیاتی که ترکیه به آن نیرو اعزام می‌کند، از شهرک «کفر خاشر» و «کلجبرین»، تا «مارع»، «اعزاز»، «مریمین» و «جلبل» امتداد دارد.

این منبع تأکید کرد که ارتش سوریه، در حال تجهیز مواضع و تقویت نیروهای خود در این منطقه است و در صورتی که حمله‌ای از سوی ترکیه صورت گیرد، با آن مقابله خواهد کرد.

این در حالی است که از چندی پیش، ترکیه مجددا به بهانه مبارزه به حزب کارگران کردستان، تهدید کرده است که عملیاتی را در شمال سوریه آغاز کرد.

همزمان با این تهدیدها و تلاش ترکیه برای ایجاد منطقه ادعایی موسوم به «منطقه امن»، ارتش سوریه نیز حضور خود را در شمال خاک خود افزایش داد. ارتش سوریه به تازگی حدود دو هزار سرباز به منطقه منبج در استان حلب اعزام کرد؛ منطقه‌ای که در طرف مقابل آن، مزدوران وابسته به ترکیه و نظامیان این کشور حضور دارند.

ارتش سوریه طی ساعتهای گذشته در مناطق مختلفی از منبج در شمال شرق حلب، نیروهای خود را مستقر کرده است. محور استقرار این نیروها در مناطق معروف به خط «الساجور» است که در مرزهای این کشور با ترکیه قرار دارد.

گفتنی است که نیروهای ترکیه و مزدوران این کشور طی چند روز گذشته به صورت جسته و گریخته حملات توپخانه‌ای و راکتی در این استان انجام داده‌اند. ارتش سوریه نیز در پاسخ به آنان، مواضع تروریستها را در اطراف شهر مارع بمباران کرده است.

در تحولی دیگر، هجدهمین دور مذاکرات آستانه درباره سوریه درحالی از صبح امروز در شهر «نورسلطان» پایتخت قزاقستان آغاز شده که شرایط بازگشت آوارگان سوری مهمترین دستور کار این دور از مذاکرات است.

بنابر گزارش خبرگزاری دولتی سوریه (سانا)، دو هیئت اعزامی سوریه و روسیه صبح امروز (چهارشنبه) در چارچوب جلسات هجدهمین دور مذاکرات بین المللی آستانه، به بررسی روند این مذاکرات با محوریت بازگشت آوارگان سوری پرداختند.

هیئت اعزامی سوریه به ریاست «ایمن سوسان» معاون وزیر امور خارجه این کشور در این دور از مذاکرات شرکت کرده است.

هفدهمین دور مذاکرات آستانه در روزهای ۲۱ و ۲۲ دسامبر گذشته (۲۴ و ۲۵ آذرماه ۱۴۰۰) در نورسلطان قزاقستان برگزار شد.

پیشتر بیانیه وزارت امور خارجه قزاقستان در بیانیه‌ای اعلام کرد که این نشست روزهای ۱۵ تا ۱۶ ژوئن (روز چهارشنبه تا پنجشنبه) برگزار می‌شود و هیئت‌های ترکیه، روسیه و ایران به عنوان ضامنان آستانه با نمایندگان دولت سوریه و مخالفان دیدار خواهند کرد.

براساس گزارشها، «گئیر پدرسن» فرستاده ویژه سازمان ملل در امور سوریه و هیئتی اردنی نیز در این نشست حضور خواهد داشت. علاوه بر این، نمایندگان کمیساریای عالی سازمان ملل در امور پناهندگان و صلیب سرخ بین المللی نیز در این نشست‌ها حضور خواهند داشت.

روند آستانه از ۲۳ ژانویه سال ۲۰۱۷ با مشارکت دولت سوریه، نمایندگان معارضان، مثلث روسیه، ترکیه و ایران به عنوان کشورهای تضمین دهنده، مربع سازمان ملل متحد، لبنان، عراق و اردن به عنوان اعضای ناظر و با تاکید بر ضرورت حل سیاسی بحران سوریه، آغاز شد.

محور و مبنای روند آستانه، قطعنامه ۲۲۵۴ شورای امنیت سازمان ملل متحد و تاکید اساسی آن بر پایبندی به حفظ حاکمیت و وحدت سرزمینی سوریه است.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.