ارتش روسیه در شمال سوریه خود را برای عملیات نظامی ترکیه آماده می کند.

به گزارش جماران به نقل از روسیا الیوم، بالگردهای هجومی روسی از نوع«تمساح کا-52» در نزدیکی شهر«الباب» در استان «حلب» در شمال سوریه به پرواز در آمدند.

برخی منابع میدانی گفتند که همزمان با مقدمه چینی ترکیه برای عملیات نظامی جدید علیه کردهای سوریه در منطقه، ارتش روسیه در استان«الحسکه» در شمال شرق سوریه رزمایش نظامی برگزار کرد.

بالگردهای روسی در مناطق و خطوط تلاقی بین ارتش سوریه و گروه‌های «ترکمانی» وفادار به ارتش ترکیه در حومه استان الحسکه سوریه تمرینات نظامی انجام دادند؛ جایی که ارتش سوریه با توجه به نشانه‌های بالای درگیری مستقیم، در وضعیت آماده باش به سر می‌برد.

بالگردهای ارتش روسیه از روز یکشنبه در منطقه «تل تمر» در شمال غرب الحسکه تمرینات فشرده انجام داده‌اند که این تمرینات و مانورها برای چند روز دیگر ادامه خواهد داشت.

خبرگزاری اسپوتنیک به نقل از منابع میدانی گزارش داد که تانک‌های ارتش ترکیه قبل از ورود به نبرد در «جرابلس» سوریه در تاریخ ۲۵ اوت ۲۰۱۶، در نزدیکی مرز سوریه و ترکیه مستقر هستند.

این منابع افزودند: مانور نظامی هوایی روسیه بخشی از تلاش‌های این کشور برای حفظ وضعیت کاهش تنش و تداوم وضعیت امنیتی در مناطق تلاقی گروه‌های «کُرد» طرفدار ارتش آمریکا (شبه نظامیان قسد) و شبه نظامیان «ترکمانی» زیر نظر ارتش ترکیه است.

اسپوتنیک به نقل از منابع سوری گزارش داد که ارتش ترکیه روز دوشنبه شبه‌نظامیان موسوم به «ارتش ملی» و بقیه گروه‌های «ترکمن» وفادار به آن را در جریان محورهای عملیات نظامی علیه شبه نظامیان «قسد» در شمال شرقی سوریه قرار داده است.

این منابع تأکید کردند که افسران ترکیه را در جریان محورهای عملیات نظامی موسوم به «اتاق فرماندهی» (عزم و جبهه آزادسازی سوریه) قرار داده و از آنها خواستند که خود را برای عملیات در چهار محور تل تامر در حومه شمال غربی الحسکه، تل رفعت در حومه شمالی حلب و عین عیسی در حومه شمالی رقه و منبج در حومه شمال شرقی حلب تا شهر منبج به عنوان محور اشغال آماده کنند.

نقاط تلاقی و رویارویی شبه نظامیان «کرد» و «ترکمن» وفادار به ارتش آمریکا و ترکیه به ترتیب شاهد وضعیت آماده باش بین دو طرف در حومه الحسکه، رقه و حلب است و هر یک از دو طرف نیروهای کمکی نظامی به نقاطی که احتمال وقوع درگیری مستقیم نظامی وجود دارد، ارسال کرده‌اند.

منابع محلی و میدانی به «اسپوتنیک» گفتند که نیروهای «SDF » (قسد) امروز با خودروهای زرهی و سلاح‌های سنگین مواضع خود را در خط مقدم جبهه مقابل گروه‌های «ترکمن» در حومه تل تمر در شمال غرب حسکه تقویت کردند.

منابع مذکور عنوان کردند: شبه نظامیان قسد در حال حفر خندق و تونل بین تل تمر در حومه الحسکه و عین عیسی در حومه رقه هستند و نیروهای کمکی زیادی به این مناطق اعزام شده‌اند.وضعیت در الدرباسیة والقحطانیة فی اطراف قامشلی و حسکة هم بدین شکل است.

تقویت نظامی کُردها در این منطقه ساعاتی پس از آن صورت می‌گیرد که نیروهای ترکیه کاروان جدیدی متشکل از خودروهای نظامی و کامیون‌های سنگین حمل‌ونقل حاوی مقادیر زیادی سلاح و تجهیزات لجستیکی به چندین منطقه تحت کنترل خود بین مناطق راس‌العین و تل تمر وارد کرده‌اند.

منابع محلی به «اسپوتنیک» گفتند که یک کاروان نظامی متشکل از ده‌ها کامیون، خودروی جنگی و نفربر که از خاک ترکیه می‌آمدند، دیشب (یکشنبه) وارد شهر راس‌العین و اطراف آن شدند.

منابع اشاره کردند که این کاروان شامل تسلیحاتی از جمله توپ سنگین، ضد زره و مقادیر زیادی مهمات مختلف، علاوه بر نفربرهای پیشرفته بود که در چندین منطقه در راس العین تخلیه شدند.

شب گذشته درگیری شدید چند ساعته بین دو گروه «ترکمن» و «کُرد» در حوالی شهر راهبردی عین عیسی در شمال استان رقه رخ داد که طی آن هواپیماهای شناسایی ترکیه بر فراز عین عیسی و عین العرب در حومه حلب به پرواز درآمدند.

منابع رسانه‌ای گفتند که ارتش ترکیه کاروان جدیدی متشکل از خودروهای نظامی و کامیون های سنگین وارد استان حسکه کرده است.

منابع خبری سوریه از ورود خودروها و کامیون های حامل تجهیزات نظامی ترکیه به شمال شرق سوریه خبر دادند.

خبرگزاری رسمی سوریه (سانا) خبر داد که ارتش ترکیه برای تقویت پایگاه‌های خود در منطقه راس العین در ریف حسکه، کاروان جدیدی متشکل از خودروهای نظامی و کامیون های سنگین وارد این منطقه کرد که حامل مقادیر زیادی سلاح و تجهیزات لجستیکی بودند.

منابع محلی حاضر در منطقه به سانا گفتند که یک کاروان نظامی متشکل از ده‌ها کامیون، خودروی جنگی و نفربر، از خاک ترکیه، وارد شهر اشغالی راس العین و اطراف آن واقع در شمال غرب حسکه شد.

این منابع افزودند، این کاروان شامل تسلیحات مهمی از جمله توپخانه سنگین و مقادیر زیادی مهمات و نفربرهای پیشرفته بود که از آن در ناتو استفاده می‌شود.

به گفته این منابع، این تجهیزات در چند منطقه از راس العین توزیع و تخلیه شدند. در این مناطق، پایگاه‌ها و مواضع ترکیه و عناصر تروریستی وابسته به آن قرار دارد.

این منابع خاطرنشان کردند، نیروهای ترکیه طی چند روز گذشته تعداد زیادی از مزدوران تروریست خود را در اطراف راس العین و شهرکهای «تل تمر» و «ابوراسین» جمع آوری کرده‌اند. منابع رسانه‌ای می‌گویند که ظاهرا ترکیه برای تجاوز به تعدادی از مناطق امن مجاور آماده می‌شود.

این در حالی است که منابع خبری اخیرا از حضور جنگنده‌های «سوخو» روسیه در شرق سوریه خبر دادند که برای نخستین بار این مسئله رخ داده است.

به گفته این منابع، یک فروند سوخو در فرودگاه القامشلی واقع در شمال شرق سوریه فرود آمد که در راستای تلاش روسیه برای افزایش حضور نظامی در شرق سوریه است.

منابع مذکور تأکید کردند، که این جنگنده برای نخستین بار در آسمان قامشلی، عملیات شناسایی انجام داده است. بالگردهای روسی نیز به همراه گشتیهای این کشور، در این منطقه در حال انجام عملیات شناسایی هستند.

دولت سوریه بارها اعلام کرده است که حضور آمریکا و ترکیه در خاک این کشور اشغالگرانه است و باید خاک این کشور را ترک کنند. بیشترین منابع نفتی سوریه در این مناطق قرار دارد که آمریکا با کمک تروریستها در حال قاچاق نفت سوریه است.

در تحولی دیگر، نماینده ویژه سابق آمریکا در امور سوریه مدعی شد که رئیس‌جمهور آمریکا به عملیات نظامی ترکیه در شمال سوریه چراغ سبز نشان نداده است.

«جیمز جفری» نماینده ویژه سابق آمریکا در امور سوریه گفت که همکاری مستمری روی زمین بین نیروهای آمریکایی و «نیروهای دموکراتیک سوریه» موسوم به «قسد» وجود دارد.

نماینده ویژه سابق آمریکا در امور سوریه تأکید کرد که آمریکا امکان ندارد از همکاری خود با «نیروهای دموکراتیک کُرد سوریه» دست بردارد.

وی همچنین با اشاره به عملیات نظامی قریب الوقوع ارتش ترکیه در شمال سوریه مدعی شد که رئیس‌جمهور آمریکا به عملیات نظامی ترکیه در شمال سوریه چراغ سبز نشان نداده است.

جفری در حالی چنین ادعایی را مطرح می‎ کند که رئیس‌جمهوری ترکیه دوشنبه در دیدار با جو بایدن، همتانی آمریکا خود گفت که «کشورش برای مبارزه با گروه‌های تروریستی PKK/PYD/YPG آنچه لازم است انجام خواهد داد».

معارضان سوری می‌گویند که ترکیه عملیات نظامی خود در شمال سوریه را از سه‌شنبه آغاز خواهد کرد. به گفته معارضان، عملیات نظامی ترکیه در شمال سوریه روز سه‌شنبه از شهرهای «اعزاز» و «تل ابیض» شروع می‌شود.

پیش از این، یک مسؤول ترکیه‌ای گفته بود که این عملیات نظامی شامل «تل رفعت»، «عین العرب» (کوبانی)، «منبج» و «عین عیسی» هم می‌شود.

وی اظهار کرد که ۴۰ هزار نیروی مسلح علاوه بر کماندوهای ترکیه با پوشش هوایی، موشکی و توپخانه‌ای برای فلج کردن تحرکات نیروهای سوریه دموکراتیک (قسد) در تمامی نقاط مرزی مشارکت خواهند داشت.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

کلمات کلیدی تحولات سوریه
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.