مصر نه فقط روابط خود با سوریه را از سرگرفته بلکه تأکید کرده است که نیروهای ترکیه و آمریکا باید از سوریه خارج شوند.

به گزارش جماران،«عبدالباری عطوان» نویسنده و تحلیلگر مشهور عرب در تحلیلی در روزنامه فرامنطقه ای رای الیوم به جدیدترین تحولات سوریه پرداخت و نوشت: وقتی آقای«سامح شکری» وزیر خارجه مصر با «فیصل المقداد» همتای سوریه ای خود در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک دیدار می کند و تأکید می کند که کشورش مصر به سوریه برای خروج از بحران اش و بازیابی جایگاه و موقعیت اش در چارچوب امنیت ملی عربی کمک می کند، این یعنی چند مساله وجود دارد:

نخست: سوریه به زودی عضویت خود در اتحادیه عرب را پس می گیرد زیرا مانع اصلی به نام مصر که نمی گذاشت سوریه به اتحادیه عرب باز گردد از بین رفته است.

دوم: روابط مصر و ترکیه بر وفق مراد نیست و آشتی میان دو طرف به رغم برگزاری نشست های دوجانبه و دیداری های سیاسی و دیپلماتیک دوجانبه که اخیرا صورت گرفته است،همچنان با مشکل مواجه است.

سوم:این دیدار کم سابقه در این سطح که برای نخستین بار از زمان آغاز بحران سوریه در ده سال پیش انجام گرفت بدون چراغ سبز مستقیم یا غیرمستقیم آمریکا صورت نمی گیرد.

چهارم: دولت سوریه در رویارویی با محاصره و اقدامات برای انزوا و ضعف آن، با ایستادگی به ویژه در میدان های نبرد و ثابت قدم بودن رهبران و وابستگی ش به اردوگاه درست یعنی محور مقاومت پیروز شده است.

پنجم:خروج نظامیان آمریکا از شرق سوریه قطعی شده است و مساله فقط زمان است زیرا طرح آمریکا در خارومیانه به ویژه پس از شکست و خروج تحقیرآمیز از افغانستان با شکست مواجه شده است.

ششم: همه امیدهای آمریکایی ها و عرب ها به ویژه عرب های حاشیه خلیج فارس به رغم صدها میلیارد دلاری که برای تغییر نظام سوریه  هزینه کردند از هم فروپاشید.

هفتم: عضویت دوباره سوریه در سازمان بین المللی پلیس اینترپل؛ امری است که نه فقط مشروعیت دولت این کشور را تحکیم می بخشد بلکه به این کشور توان تعقیب جنایتکاران جنگی که علیه این کشور جنایت مرتکب شدند و بازداشت و تحویل آنها به عدالت را نیز می دهد.

هشتم: تغییر ریشه ای در روابط اردن و سوریه و بازگشایی گذرگاه مرزی«جابر» میان دو کشور و نخستین تماس تلفنی میان رهبران سوریه و اردن پس از ده سال قطع رابطه یعنی درها برای بازگشت تجارت ترانزیت و صادرات سوریه به کشورهای حاشیه خلیج فارس که بیشترشان روابط دیپلماتیک خود را با دمشق از سر گرفتند، باز شده است و نیز نبرد بازسازی این کشور آغاز شده است.

نکته قابل توجه این است که این گشایش سیاسی و دیپلماتیک مصر بعد از اردن به روی سوریه، پس از شکست دیدار رهبران ترکیه و روسیه در مسکو در هفته گذشته و تیرگی روابط مصر و ایالات متحده آمریکا در پی مطرح شدن موضوع نقض حقوق بشر در مصر توسط فرستادگان آمریکایی به قاهره  رخ می دهد که آخرین آنها«جیک سالیوان»بود.

مسئولان مصری و آقای شکری وزیر خارجه این کشور حرف های خود را با دقت بسیار بالا گزینش می کنند و درخواست شکری برای خروج همه نیروهای خارجی از سوریه در اشاره به نیروهای ترکیه و آمریکا به معنای آن است که  ارتش عربی سوریه برای بازپس گیری منطقه «ادلب» در شمال سوریه به سرعت در حال مقدمه چینی و برنامه ریزی است آن هم پس از عقب نشینی ترکیه از تعهداتش بر اساس توافقنامه سوچی که بارزترین و مهمترین آن خروج کامل و پایان کنترل این منطقه توسط گروه های تروریستی.

خبر مهم در نشست آتی اتحادیه عرب حضور نماینده سوریه روی صندلی کشورش خواهد بود که در طول ده سال گذشته«خالی» مانده بود.از خوش شانسی سوریه این است که نشست سران عرب در الجزایری برگزار می شود که هرگز پشت سوریه را خالی نکرد و با قدرت در خندق این کشور ایستاد و با هر گونه تلاشی برای انزوای سوریه مخالفت کرد. این موضع گیری الجزایر نه فقط قابل ارج است بلکه هزینه داشته است و فقط کشوری در حجم الجزایر می توانست آن را تحمل کند.

مرحله بعد از آمریکا در منطقه خاورمیانه به سرعت در حال تبلور است. اکنون سوخت ایران از طریق بندر«بانیاس» سوریه در حال سرازیر شدن به لبنان است، دولت اشغالگر درخواست کمک و حمایت مالی آمریکا در برابر صعود قدرت موشکی ایران و بازوهای نظامی همپیمانش می کند، مقاومت فلسطین در نبرد عقل و اراده با ابداع عملیات تونل آزادی برنده شده است یا در نبرد«شمشیر قدس» پیروزی بزرگ به دست آورده است.

سوریه مقاوم و صبر استراتژیک طولانی و سیاست در مشت گرفتن اخگر، با قدرت در حال بازگشت و پس گرفتن جایگاه و موقعیت خود با پیروزی سیاسی و نظامی است.

 

جزئیات دیدار وزرای خارجه مصر و سوریه

وزیر خارجه مصر از جزئیات دیدارش با همتای سوری خود در حاشیه اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل در شهر نیویورک پرده برداشت.

 سامح شکری، وزیر خارجه مصر خاطرنشان کرد، دیدارش با فصیل المقداد، همتای سوری خود در نیویورک با هدف روشن شدن چگونگی سهیم بودن مصر در خروج سوریه از بحران این کشور و بازگشت مجدد آن به آغوش کشورهای عربی انجام شد.

سامح شکری در جریان گفت‌وگویی تلفنی با عمرو ادیب، از فعالان رسانه‌ای مصر در شبکه " ام بی سی مصر" خاطرنشان کرد، دیدارش با المقداد در چارچوب تحولات سوریه و بارزترین آن بازگشت خشونت به این کشور انجام شد.

وی در ادامه افزود، هدف از نشستش با فیصل المقداد در حاشیه اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک، این بوده که چگونه مصر می‌تواند به مهار بحران سوریه و بازگشت حاکمیت و تمامیت اراضی آن و نیز بازگشت مجدد آن به آغوش کشورهای عربی کمک کند.

وزیر خارجه مصر همچنین گفت، دیدارش با المقداد بر اهتمام قاهره به ملت برادر سوریه و روابط تاریخی بین این دو کشور تاکید دارد و همواره ارتباط و پیوند بی‌وقفه‌ای بین مصر و سوریه در حفظ امنیت ملی عربی وجود دارد.

سامح شکری اظهار کرد: مطمئنا آنچه سوریه طی ۱۰ سال اخیر از آن رنج می‌برد، دردناک بوده و پیشرفت و تحولی وجود دارد و آن آرامش در پی نبردهای نظامی است و آنچه اهمیت دارد، مهار بحران سوریه برای تحقق خواسته‌های ملت این کشور و بهبود آنچه است که طی سال‌های اخیر متحمل ضرر شده‌اند.

وی ادامه داد، مصر بی‌وقفه به دنبال کمک به برادران خود، حمایت از اراداه مردم، تعامل بر اساس منافع و ملاحظات بدون هیچ‌گونه توطئه یا هدف قرار دادن است. مصر در هیچ یک از اتفاقاتی که طی ۱۰ سال اخیر در سوریه رخ داده، دست نداشته است.

شکری گفت‌وگوی خود با المقداد را "صریح و آشکار" توصیف کرد که در جریان آن به روابط بین دو ملت و دو دولت اهتمام زیادی داده شد و مصر در همکاری و کمک به سوریه در مهار این بحران و بازگرداندن موقعیت و جایگاه آن در چارچوب امنیت ملی عربی نقش فعال و کارآمدی داشته است.

سامح شکری در حاشیه اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل در شهر نیویورک با فیصل المقداد دیدار کرد واین نخستین دیدار بین وزرای خارجه سوریه و مصر از آغاز بحران سوریه در سال ۲۰۱۱ به شمار می‌آید.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.