در بحبوحه ترس از آزمایش هسته ای کره شمالی، جنگنده های کره جنوبی و آمریکا به کیم جونگ اون نمایش قدرت دادند.

به گزارش جماران به نقل از سى ان ان کره جنوبی و ایالات متحده روز سه شنبه در واکنش به آزمایش های موشکی اخیر پیونگ یانگ، با پرواز 20 جت جنگنده بر فراز آب های غرب شبه جزیره کره، به کیم جونگ اون رهبر کره شمالی نمایش نیروی هوایی دادند.

 این جت‌ها - جنگنده‌های F-35A، F-15K و FK-16 کره‌جنوبی و جنگنده‌های F-16 آمریکایی - بر فراز دریای زرد، معروف به دریای غرب در کره جنوبی، صبح روز سه‌شنبه و هشت موشک بالستیک کوتاه برد روز یکشنبه پس از پرتاب موشک توسط کره شمالی فرستاده شدند.

وزارت دفاع کره جنوبی روز سه شنبه اعلام کرد، کره جنوبی و ایالات متحده توانایی و اراده قوی خود را برای حمله سریع و دقیق به هرگونه اقدام تحریک آمیز کره شمالی با نشان دادن قابلیت های دفاعی و موضع ترکیبی خود از طریق این پرواز نمایشی ترکیبی نیروی هوایی نشان داده اند.

این پروازها در بحبوحه نگرانی ها مبنی بر اینکه پیونگ یانگ در آستانه انجام یک آزمایش جدید تسلیحات هسته ای است، انجام شد.

آژانس بین المللی انرژی اتمی (IAEA) روز دوشنبه اعلام کرد که کره شمالی ممکن است راه دسترسی به سایت زیرزمینی آزمایش هسته ای خود را باز کرده باشد. این گزارش پس از ارزیابی ماه گذشته ارتش و آژانس‌های اطلاعاتی آمریکا مبنی بر آمادگی کره شمالی برای از سرگیری آزمایش‌های هسته‌ای زیرزمینی در سایت Punggye-ri بر اساس تصاویر ماهواره‌ای که نشانه‌هایی از فعالیت پرسنل و وسایل نقلیه در آنجا را نشان می‌دهد، منتشر شد.

Punggye-ri که تا به امروز محل هر شش آزمایش هسته ای کره شمالی بوده است، در سال 2018 به عنوان بخشی از توافق بین پیونگ یانگ، واشنگتن و سئول، تا حدی برچیده شد. برنامه تسلیحات هسته ای کره شمالی توسط سازمان ملل ممنوع شده است و پیونگ یانگ از سال 2017 تاکنون هیچ سلاح هسته ای آزمایش نکرده است.

اما امسال بارها موشک هایی را آزمایش کرده است که احتمالاً می توانند کلاهک هسته ای حمل کنند، از جمله موشک های بالستیک قاره پیما که می توانند به سرزمین اصلی ایالات متحده برسند. پرتاب هشت موشک بالستیک روز یکشنبه، هفدهمین بار در سال جاری بود که حکومت کیم چنین آزمایش هایی را انجام داد.

کره جنوبی و ایالات متحده روز دوشنبه با هشت پرتاب موشک از خود پاسخ دادند که سومین بار در سال جاری بود که آزمایش های موشکی را انجام دادند.

نمایش زرادخانه جت های جنگنده کره جنوبی غیر معمول نیست.

سئول دو بار در سال جاری ناوگان جنگنده‌های رادارگریز F-35A خود را با ده‌ها جت در باند فرودگاهی که ارتش از آن به عنوان "فیل راه می‌رود" به نمایش گذاشته است - نمایش سخت‌افزاری برای ارسال پیام به دشمنان بالقوه.

لحن سئول در قبال کره شمالی پس از انتخاب رئیس جمهور جدید کره جنوبی، یون سوک یول، که در 10 می روی کار آمد، سخت تر شده است. یون به طور مداوم بر تمایل خود برای تقویت ارتش جنوبی تأکید کرده است - انحراف از مون جائه این، رئیس جمهور قبلی. گفتگو و آشتی مسالمت آمیز را ترویج کرده بود.

یون در سخنرانی روز دوشنبه به مناسبت روز یادبود کره جنوبی متعهد شد که به تحریکات کره شمالی «قاطعانه و محکم» پاسخ دهد.

شایان ذکر است: سونگ کیم، سفیر آمریکا در اندونزی و نماینده ویژه واشنگتن در امور کره شمالی، روز سه‌شنبه ۱۷ خرداد گفت که پیونگ یانگ ممکن است هر لحظه دست به آزمایش هسته‌ای جدیدی بزند.

به گزارش رویترز، آقای کیم در جاکارتا افزود که کره شمالی تمایلی به بازگشت به میز مذاکرات نشان نداده است.

به گفته وی، کره شمالی در سال جاری میلادی، شمار زیادی موشک بالیستیک را آزمایش کرده و سخنان مقامات پیونگ یانگ از برنامه‌هایی برای کاربرد سلاح‌های تاکتیکی هسته‌ای نشان دارد.

آمریکا از مدتی قبل ابراز نگرانی کرده است که کره شمالی برای انجام هفتمین آزمایش هسته‌ای خود آماده شده است.

کیم سونگ گفت که کره شمالی روز ۱۵ خرداد هشت فروند موشک بالیستیک را از مناطق مختلف این کشور شلیک کرد، که بیش‌ترین پرتاب در یک روز بود.

از آغاز سال ۲۰۲۲ تا حال، کره شمالی ۳۱ فروند موشک را «آزمایش» کرده است. تنها در سال ۲۰۱۹، یک سال پیش از دوران قرنطینه کرونا بود که کره شمالی ۲۵ فروند موشک را شلیک کرده بود.

وندی شرمن، معاون وزیر خارجه آمریکا، که به سئول، پایتخت کره جنوبی سفر کرده، بامداد ۱۷ خرداد در جریان یک رزمایش مشترک هوایی آمریکا و کره جنوبی، گفت در صورتی که کره شمالی به آزمایش هسته‌ای دست بزند، به آن واکنش «سریع و قاطع» نشان داده خواهد شد.

ارتش‌های آمریکا و کره جنوبی در جریان رزمایش خود در برابر رویدادهای احتمالی مرتبط با کره شمالی، غیر از شلیک هشت فروند موشک، جنگنده‌های پیشرفته را به پرواز درآوردند. این اقدام به نشان دادن قاطعیت این دو قدرت هم‌پیمان در برابر کره شمالی تعبیر شد.

۱۶ فروند بمب‌افکن کره جنوبی شامل هواپیماهای رادارگریز اف‌۳۵-ای و چهار فروند جنگنده اف‌۱۶ آمریکایی در رزمایش هوایی بر فراز بخش شمالی دریای چین شرقی، میان چین و شبه جزیره کره، به پرواز درآمدند.

خانم شرمن گفت٬ ما از کره شمالی می‌خواهیم تا از اقدامات تحریک‌آمیز و مغایر با ثبات دست بکشد و راه دیپلماسی را انتخاب کند.

اما در حالی که نماینده ویژه آمریکا در امور کره شمالی گفت انتظار می‌رود که در صورت دست زدن کره شمالی به آزمایش جدید هسته‌ای، پای شورای امنیت سازمان ملل متحد به میان آید، چین و روسیه در شورای امنیت بر سر تحریم‌های بیش‌تر علیه کره شمالی در برابر آمریکا ایستاده‌اند.

آقای سونگ از رویه چین و روسیه که تشدید تحریم‌ها علیه کره شمالی را وتو کرده‌اند، ابراز تاسف کرد.

در همین حال، این مقام ارشد آمریکایی گفت باید امیدوار بود که چین سرانجام در متقاعد کردن کره شمالی به خلع سلاح هسته‌ای نقش مثبتی ایفا کند.

نماینده ویژه آمریکا گفت یکی از نگرانی‌ها این است که زمانی که کره شمالی شاهد عدم پاسخ‌گویی شورای امنیت است، به انجام «اقدامات تحریک‌آمیز بیش‌تر تشویق شود».

آخرین آزمایش هسته‌ای کره شمالی پنج سال پیش انجام شده بود. کارشناسان بعید ندانسته‌اند که حکومت کیم جونگ اون برای اثبات دوباره توان هسته‌ای نظامی خود در صدد تکرار آزمایش اتمی نظامی برآید.

با این حال، از چهار هفته پیش که یون سه‌ئوک یول در مقام رئیس جمهوری کره جنوبی سوگند خورد، کره شمالی به ناگهان تحرکات نظامی خود را، شامل پرتاب موشک‌های بالیستیک، گسترش داد.

رئیس جمهور جدید کره جنوبی با تشکیل نشست شورای عالی امنیت ملی در سئول بر آمادگی کشورش در برابر تحرکات همسایه شمالی تاکید کرده است.

هشدار کره جنوبی و آمریکا به کره شمالی

اوایل روز دوشنبه، ساعاتی پس از شلیک چندین موشک از سوی کره شمالی به سواحل شرقی خود، آمریکا و کره جنوبی هم هشت موشک شلیک کردند، یکی از ایالات متحده و هفت موشک از کره جنوبی.

تحلیلگران می‌گویند که این حرکت‌ها نشان دادن قدرت کره جنوبی با کمک تسلیحات آمریکایی است.

چنین اقداماتی در دولت قبلی کره جنوبی نادر بود.

این دومین نمایش تلافی جویانه آمریکا و کره جنوبی در چند هفته اخیر است که پس از شلیک یک سری موشک از سوی پیونگ یانگ صورت گرفت.

کره شمالی بلافاصله پس از سفر جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا به منطقه اقدام به شلیک موشک کرده بود.

یون سوک یول، رئیس جمهوری تازه کره جنوبی، که ماه گذشته به قدرت رسید، متعهد شده است که رویکرد سختگیرانه‌تری در مورد کره شمالی اتخاذ کند.

او گفته که دولتش به هرگونه اقدام تحریک‌آمیز‌ همسایه شمالی خود به شدت پاسخ خواهد داد.

به گزارش خبرگزاری یونهاپ، یون سوک یول که در مراسم یادبود قربانیان جنگ در سئول صحبت می‌کرد، افزود که برنامه‌های هسته‌ای و موشکی کره شمالی «در حال رسیدن به سطحی است که نه تنها صلح در شبه جزیره کره بلکه در شمال شرق آسیا و جهان را تهدید می‌کند.»

کره شمالی، کشوری کمونیستی که در انزوا قرار دارد در ماه‌های اخیر ده‌ها موشک از جمله یک موشک بالستیک قاره‌پیما را برای اولین بار در پنج سال گذشته آزمایش کرده است.

سازمان ملل متحد، کره شمالی را از آزمایش‌های بالستیک و تسلیحات هسته‌ای منع کرده و پس از آزمایش‌های قبلی تحریم‌های شدیدی را بر این کشور اعمال کرده است.

چرخه تازه نمایش قدرت نظامی

در ماه‌های گذشته، کره شمالی به طور فزاینده‌ای در حال آزمایش تسلیحات بوده است. و در چند هفته گذشته، کره جنوبی و ایالات متحده توافق کردند که با شدت بیشتری پاسخ دهند و دفاع خود را تقویت کنند.

اکنون یک چرخه تازه از نمایش قدرت نظامی شروع به ظهور کرده است.

دو روز پیش، یک ناو هواپیمابر آمریکایی در رزمایش دریایی با کره جنوبی شرکت کرد. یک روز بعد، کره شمالی هشت موشک شلیک کرد. امروز هم یعنی یک روز بعد از آن، کره جنوبی و ایالات متحده به تلافی هشت موشک شلیک کرده‌اند.

حالا سؤال این است که این مانورهای تلافی‌جویانه چه دستاوردی دارند. آیا آنها کره جنوبی را امن‌تر می‌کنند؟ و آیا آنها کره شمالی را وادار خواهند کرد که آزمایش‌های خود را کاهش دهد یا رفتار خود را به هر نحوی تغییر دهد؟

چالش واقعی واشنگتن متقاعد کردن کره شمالی برای بازگشت به مذاکرات هسته‌ای است. نماینده اتمی ایالات متحده در امور کره شمالی روز جمعه در سئول گفت که به کره شمالی به صراحت گفته است که آنها آماده گفتگو هستند، اما کره شمالی هیچ علاقه‌ای نشان نداده است.

در عوض، به نظر می‌رسد کره شمالی در حال آماده شدن برای انجام اولین آزمایش هسته‌ای خود در بیش از چهار سال گذشته است.

سنت‌شکنی رسانه دولتی کره شمالی

رسانه دولتی کره شمالی به اقدامات پیونگ یانگ در روز دوشنبه اشاره‌ای نکرده است. اقدم سنت شکنانه‌ای که به گفته برخی تحلیلگران به دلیل تمرکز این کشور بر مدیریت و مهار شیوع کرونا است.

شلیک موشک از سوی این کشور یک روز پس از پایان مانورهای مشترک نظامی کره جنوبی و ایالات متحده صورت گرفت که از سوی کره شمالی به عنوان شاهدی بر رفتار خصمانه ایالات متحده با این کشور مورد انتقاد قرار گرفت.

لیف اریک ایزلی، استاد مطالعات بین‌المللی در دانشگاه اوها در سئول، گفت: «متحدان به سرعت به شلیک موشک‌های اخیر با پرتاب‌های متقابل پاسخ دادند که نشان‌دهنده آمادگی ترکیبی برای حملات دقیق علیه منشأ حمله است.»

اما او هشدار داد که دفاع موشکی کنونی کره جنوبی «در برابر تهدید در حال گسترش کره شمالی ناکافی است.»

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.