دو مقام ارشد دولت تایوان روز جمعه به سی ان ان گفتند که تایوان و ایالات متحده ممکن است «در چند هفته آینده» مذاکراتی را برای تعمیق روابط تجاری و اقتصادی آغاز کنند.

به گزارش جماران به نقل از سى ان ان مقامات گفتند که بحث‌های جدید با تمرکز بر نهادینه‌سازی همکاری در انعطاف‌پذیری زنجیره تامین، نیروی کار، محیط زیست و توسعه پایدار، "راه‌های مشخص برای تعمیق روابط تجاری و سرمایه‌گذاری ایالات متحده-تایوان را بررسی خواهد کرد."

به گفته یک مقام ارشد، پس از «هماهنگی و رایزنی‌ها» اعلام رسمی خواهد شد.

سى ان ان در حال تماس با کاخ سفید برای این اظهار نظر است.

یک مقام ارشد همچنین روز جمعه بهسى ان ان  گفت که تایوان ممکن است هیئتی را برای شرکت در نشست SelectUSA در ماه ژوئن در مریلند بفرستد. این نشست سرمایه گذاری تجاری خارج از کشور را در ایالات متحده تسهیل می کند.

تایوان از چارچوب اقتصادی هند و اقیانوسیه (IPEF)، یک طرح اقتصادی منطقه ای که توسط جو بایدن، رئیس جمهور جو بایدن در جریان سفرش به توکیو در اوایل این هفته رونمایی شد، حذف شد. چارچوب تلاش بایدن برای درگیر کردن منطقه ای است که به طور فزاینده ای تحت نفوذ چین است.

IPEF یک توافق تجاری به معنای سنتی نیست. این شامل یک "ستون" مربوط به تجارت است، اما حوزه های دیگری مانند انعطاف پذیرتر کردن زنجیره های تامین، ترویج انرژی پاک و مبارزه با فساد را نیز در بر می گیرد.

کشورهای شرکت کننده در IPEF استرالیا، برونئی، هند، اندونزی، ژاپن، کره جنوبی، مالزی، نیوزیلند، فیلیپین، سنگاپور، تایلند و ویتنام در کنار ایالات متحده هستند.

بایدن هنگام ارائه این طرح گفت: آینده اقتصاد قرن بیست و یکم عمدتاً در منطقه هند و اقیانوس آرام نوشته خواهد شد.

تایوان تمایل خود را برای حضور در چارچوب اعلام کرده بود، اما از راه اندازی حذف شد - اقدامی که برخی تحلیلگران معتقد بودند احتمالاً بر اساس تمایل برخی از اعضا برای ایجاد تنش با چین است.

روی لی، معاون مدیر اجرایی موسسه تحقیقات اقتصادی چونگ هوآ تایوان گفت: بسیاری از کشورها ابراز تمایل کردند که رویارویی ایالات متحده و چین در IPEF را کم اهمیت جلوه دهند و این دلیل اصلی دعوت نشدن تایوان برای شرکت در مراسم افتتاحیه است.

برخی کشورها خاطرنشان کردند که گنجاندن تایوان کارایی [IPEF] را افزایش می‌دهد، اما نگرانی‌هایی نیز وجود داشت که چین این کشورها را به‌عنوان طرفی انتخاب کند.

تایوان نقش مهمی در زنجیره های تامین جهانی ایفا می کند زیرا پیشرو جهانی در تامین تراشه های نیمه هادی است.

به ویژه یک شرکت تایوانی - شرکت تولید نیمه هادی تایوان (TSMC) - بزرگترین سازنده قراردادی تراشه ها در جهان است و نقش مهمی در تامین انرژی محصولات طراحی شده توسط شرکت های فناوری مانند اپل (AAPL)، کوالکام (QCOM) و انویدیا (NVDA) ایفا می کند.

TSMC با ارزشی نزدیک به 500 میلیارد دلار یکی از با ارزش ترین شرکت های آسیایی است و 90 درصد تراشه های فوق پیشرفته جهان را در اختیار دارد.

افزایش تنش های آمریکا و چین

این جزیره خودگردان ۲۴ میلیون نفری در ماه های اخیر با تعدی های نظامی فزاینده ای از سوی چین مواجه بوده است. مقامات کمونیستی در پکن مدعی هستند که هفتمین اقتصاد بزرگ آسیا به عنوان بخشی از قلمرو آن است، علیرغم اینکه هرگز بر آن حکومت نکرده اند.

تایوان به عنوان یکی از موضوعات محوری بین چین و ایالات متحده مطرح شده است و تور آسیایی بایدن در این ماه حول محور نفوذ فزاینده پکن در منطقه متمرکز شده است.

روز دوشنبه، بایدن گفت که اگر چین بخواهد تایوان را با زور تصرف کند، ایالات متحده مداخله نظامی خواهد کرد - که به نظر می رسید هشداری قوی به پکن برای عدم تقلید از تهاجم روسیه به اوکراین است.

کاخ سفید به سرعت این اظهارات را کم اهمیت جلوه داد و گفت که این اظهارات نشان دهنده تغییر در سیاست ایالات متحده نیست. این سومین بار در ماه‌های اخیر است که بایدن گفت که ایالات متحده از تایوان در برابر حمله چین محافظت می‌کند، فقط کاخ سفید از این اظهارات عقب‌نشینی می‌کند.

پکن با عصبانیت پاسخ داد و از واشنگتن خواست که در گفتار و عمل در مورد موضوع تایوان محتاط باشد.

ایالات متحده روابط دیپلماتیک رسمی با مقامات تایپه ندارد، اما با تسهیل مبادلات اقتصادی و تامین تسلیحات دفاعی تایوان برای دفاع از خود در برابر تهاجم، به حفظ روابط نزدیک غیر رسمی خود ادامه داده است.

بر اساس گزارشی از دفتر نمایندگی تجاری ایالات متحده جمعه گذشته، جان دنگ، مذاکره‌کننده ارشد تجاری تایوان، دیداری دوجانبه با کاترین تای، نماینده تجاری ایالات متحده در تایلند داشت که طی آن، آنها توافق کردند راه‌هایی را برای تعمیق روابط تجاری بررسی کنند و در هفته‌های آتی دوباره برای گفتگو در مورد مسیر پیش رو ملاقات کنند. شایان ذکر است بر اساس این گزارش، این نشست ها "راه های تعمیق روابط تجاری و سرمایه گذاری میان آمریکا-تایوان" را بررسی خواهند کرد. این گزارش به دنبال بیانیه هشدار آمیز سخنگوی ارتش چین در روز چهارشنبه مبنی بر انجام گشت‌زنی‌ها با هدف آمادگی رزمی و رزمایش های نظامی در اطراف تایوان منتشر می شود.

شی یی سخنگوی فرماندهی شرقی ارتش چین  گفت: این یک هشدار جدی به تبانی های  اخیر آمریکا و تایوان است. اینکه اظهارات و عملکرد آمریکا با یکدیگر تفاوت داشته باشد و این کشور به صورت دائم نیروهای استقلال تایوان را تشویق کند، ریاکارانه و بیهوده است.

چند روز قبل از این بیانیه شی، جو بایدن رییس جمهور آمریکا به تنش‌های واشنگتن و پکن دامن زد. وی در اظهارات خود تأیید کرد در صورت حمله چین به تایوان ، آمریکا از تایوان دفاع  نظامی خواهد کرد و گفت: این تعهدی است که ما به عهده گرفته ایم.

وزیر امور خارجه آمریکا روز پنجشنبه به وقت محلی در سخنانی درباره سیاست های دولت بایدن درباره چین ادعا کرد: سیاست ما تغییر نکرده است، آنچه تغییر کرده است فشارهای فزاینده پکن مانند تلاش برای قطع روابط تایوان با کشورهای سراسر جهان و ممانعت از مشارکت آن در سازمان‌های بین‌المللی است.

بلینکن ادامه داد: رویکرد ما در طول دهه ها و دولت های گذشته آمریکا ثابت بوده است. آمریکا همچنان به سیاست "چین واحد" متعهد است. ما با هرگونه تغییر یک جانبه در وضعیت موجود از سوی هرکدام از طرف ها مخالفیم.

وزیر امور خارجه  آمریکا تاکید کرد که واشنگتن به تعهدات خود بر اساس قانون روابط تایوان ادامه خواهد داد و  به تایپه در حفظ "قابلیت کافی برای دفاع از خود" و حمایت از "مشارکت معنادار تایوان در جامعه بین المللی" ادامه خواهد داد.

بلینکن همچنین گفت  که آمریکا  از اقدامات چین مانند سیاست‌های انحرافی بازار و «لفاظی‌ها و فعالیت‌های تحریک‌آمیز فزاینده» در قبال تایوان عقب‌نشینی نخواهد کرد.

جو بایدن رییس جمهوری آمریکا در سفر به شرق آسیا توسل به نیروی نظامی از سوی کشورش برای حمایت از تایوان در برابر چین را رد نکرد اما پس از بازتاب های گسترده رسانه ای و واکنش های فراوان به ویژه واکنش تند پکن، مجبور شد حرف خود را پس بگیرد.

بایدن که سخنانش به سرعت از سوی مقامات کاخ سفید اصلاح شد، گفت که هیچ تغییری در سیاست ابهام راهبردی نسبت به تایوان تغییری نکرده است.

رزمایش نظامی چین؛ هشدار به آمریکا و تایوان

ارتش چین در بیانیه‌ای اعلام کرد برای هشدار به فعالیت‌های اخیر آمریکا و تایوان، در نزدیکی این جزیره تمرینات نظامی برگزار کرده است.

به گزارش اسپوتنیک، چین اعلام کرد در هشدار به فعالیت‌های اخیر آمریکا و تایوان در نزدیکی تایوان رزمایش نظامی برگزار کرده است. در بیانیه ارتش چین آمده است که  نظامیان چینی گشت‌زنی‌ها، آمادگی رزمی مشترک و تمرین‌های نظامی خود را در فضای دریایی و هوایی در این منطقه به نمایش گذاشتند.

جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا روز دوشنبه در جریان سفر خود به ژاپن گفت که واشنگتن آماده است برای دفاع از تایوان در صورت حمله چین و تلاش برای تغییر وضعیت موجود به‌طور یک‌جانبه مشارکت نظامی داشته باشد.

وانگ ونبین، سخنگوی وزارت امور خارجه چین هم در پاسخ به اظهارات بایدن گفت:  چین از آمریکا خواسته در رابطه با موضوع تایوان درباره آنچه که می‌گوید و انجام می‌دهد مراقب باشد چرا که پکن برای حفاظت از حاکمیت و منافع امنیتی خود اقدام قاطعانه ای انجام خواهد داد.

البته پس از آنکه جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا در کنفرانسی مطبوعاتی از مداخله نظامی در تایوان برای حمایت در برابر هرگونه حمله چین سخن گفت، مقامات کاخ سفید از این حرف عقب نشینی کردند.

طبق گزارش بلومبرگ، مقامات کاخ سفید در گردشی آشکار با بیان اینکه سیاست آمریکا در قبال تایوان غیرقابل تغییر باقی مانده، مدعی شدند: منظور بایدن این بوده است که آمریکا تجهیزات نظامی برای تایوان فراهم خواهد کرد و نه آنکه در صورت حمله چین، نیرو برای دفاع به این جزیره بفرستد.

همچنین طبق اعلام این خبرگزاری، یکی از سخنگویان کاخ سفید در تلاش برای اصلاح اظهارات رئیس جمهور آمریکا گفت: رئیس جمهور بر «سیاست چین واحد» تأکید کرده و اظهارات وی مرتبط با «قانون روابط تایوان» بوده است که طبق آن [آمریکا] برای تایوان ابزار نظامی برای دفاع از خود فراهم خواهد کرد.

وانگ ونبین سخنگوی وزارت امور خارجه چین روز سه‌شنبه در واکنش به اظهارات اخیر جو بایدن رئیس‌جمهور آمریکا درباره تایوان هشدار داد ایالات متحده در صورت ادامه مسیر اشتباه در خصوص تایوان، بهای غیر قابل تحملی را پرداخت خواهد کرد.

به گزارش خبرگزاری «تاس»، این دیپلمات چینی هشدار داد: ایالات متحده به بازی کلمات حول اصل «چین واحد» ادامه می‌دهد. اما من می‌خواهم به طرف آمریکایی یادآوری کنم که هیچ قدرتی در جهان وجود ندارد، حتی در داخل ایالات متحده که بتواند نیروهای مدافع «استقلال» تایوان را از شکست نجات دهد.

به گفته این سخنگو، آمریکا وعده‌های خود در مورد موضوع تایوان را زیر پا گذاشت و اصل «چین واحد» را از بین برد. علاوه بر این، به طور مخفیانه و آشکار از فعالیت‌های جدایی‌طلبانه با هدف «استقلال تایوان» حمایت کرده است.

وانگ ونبین در ادامه اظهار داشت: اگر آمریکا به مسیر اشتباه ادامه دهد، نه تنها پیامدهای برگشت‌ناپذیری برای روابط چین و آمریکا ایجاد می‌کند، بلکه آمریکا را مجبور می‌کند در نهایت بهای غیرقابل تحملی بپردازد. چین اعتماد به نفس کامل دارد، توانایی کامل دارد و آماده است قاطعانه فعالیت‌های جدایی‌طلبانه با هدف استقلال تایوان و مداخله خارجی را مهار کند و بدون تزلزل از حاکمیت کشور و تمامیت ارضی خود دفاع کند.

بایدن روز دوشنبه طی نشست خبری با «فومیو کیشیدا» نخست‌وزیر ژاپن در توکیو گفت اگر تهاجم نظامی علیه تایوان انجام شود، آمریکا آماده‌ است که به‌شکل نظامی دخالت کند؛ اظهارنظری که واکنش تند چین را در پی داشت و مقامات کاخ سفید و بعد خود بایدن را وادار کرد از حرفش عقب‌نشینی کند.

روز (چهارشنبه) همچنین ارتش چین در بیانیه‌ای اعلام کرد که به منظور «هشدار جدی» به آمریکا درباره تعاملات با تایوان، یک رزمایش نظامی در اطراف تایوان انجام داده است. در بیانیه ارتش چین آمده است: اخیراً فرماندهی بخش شرقی ارتش آزادی‌بخش خلق چین گشت‌زنی‌های آمادگی رزمی مشترک و تمرین‌های نظامی را در حریم دریایی و هوایی اطراف جزیره تایوان ترتیب داد... این یک هشدار جدی به دلیل فعالیت اخیر بین ایالات متحده و تایوان است.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.