ایلان ماسک، ثروتمندترین مرد جهان و مالک شرکت خودروسازی تسلا می‌گوید در صورت موفقیت در خرید توئیتر، ممنوعیت فعالیت دونالد ترامپ، رئیس جمهوری سابق آمریکا در این شبکه اجتماعی را لغو خواهد کرد.

به گزارش جماران به نقل از سى ان ان روز سه‌شنبه، ایلان ماسک تأیید کرد: او می‌خواهد دونالد ترامپ در توییتر بازگردد.

ماسک که در حال خرید این شرکت رسانه‌های اجتماعی است، در کنفرانس فایننشال تایمز گفت: من فکر می‌کنم ممنوعیت دونالد ترامپ درست نبود، فکر می‌کنم این یک اشتباه بود. ... ممنوعیت ترامپ از توییتر به صدای ترامپ پایان نداد، او را در میان راست‌ها تقویت می‌کند و به همین دلیل است که از نظر اخلاقی اشتباه و کاملاً احمقانه است.»

ممکن است در ابتدا فکر کنید، خبر خوبی برای رئیس جمهور سابق است. از این گذشته، او به وضوح دلتنگ سایت رسانه های اجتماعی است زیرا در پی قیام 6 ژانویه 2021 در ساختمان کنگره ایالات متحده از آن محروم شد. او مرتباً بیانیه‌های مطبوعاتی را از طریق Save America PAC خود منتشر می‌کند که دقیقاً مانند توییت‌های او خوانده می‌شد.

به جز، ترامپ بیشتر سرمایه خود را پس از ریاست جمهوری - سیاسی و غیره - در یک سایت رسانه اجتماعی رقیب به نام "تروث سوشال"  به اشتراک گذاشته است. و اگر ترامپ دوباره به توییتر بازگردد، منطق "تروث سوشال" - همیشه تا حدی ضعیف - کاملاً ناپدید می شود.

ترامپ را در دوراهی سختی قرار می دهد: آیا او به دلایل مالی و غرور به "تروث سوشال" پایبند است؟ یا آیا او به توییتر باز می گردد -- جایی که 80 میلیون دنبال کننده او احتمالاً منتظر او هستند؟

سایدبار: ترامپ مجبور نیست امروز چنین تصمیمی بگیرد. یا فردا. ماسک هنوز مالک توییتر نیست و حتی در سریع‌ترین سناریو، احتمالاً برای مدتی صاحب توییتر نخواهد شد.

ترامپ تا به امروز اصرار داشته است که به "تروث سوشال"  پایبند است. ترامپ بلافاصله پس از گزارش‌هایی مبنی بر خرید ماسک غول رسانه‌های اجتماعی در ماه آوریل گفت: «من وارد توییتر نمی‌شوم، من در حقیقت می‌مانم». "امیدوارم ایلان توییتر را بخرد، زیرا او در آن پیشرفت هایی ایجاد می کند و او مرد خوبی است، اما من در TRUTH می مانم. کدام، خوب یا  عالى. ترامپ خیلی احمقانه بود که "تروث سوشال"  را قبل از اینکه بداند الف) اگر ماسک واقعاً قصد خرید توییتر را داشت و ب) اگر ماسک قصد داشت او را بازگرداند.

اما اکنون که به نظر می رسد پاسخ به هر دوی این سؤالات "بله" است، وضعیت مخمصه ترامپ کمی پیچیده تر است. گابی اور، خبرنگار سی‌ان‌ان، روز سه‌شنبه گزارش داد که به گفته یکی از افراد نزدیک به ترامپ، رئیس‌جمهور سابق در حال حاضر به "تروث سوشال" متعهد است، اما در حال نظرسنجی است که آیا او باید قبل از حضور در کاخ سفید در سال 2024 دوباره به توییتر بپیوندد یا خیر.

همچنین شایان توجه است که "تروث سوشال" دقیقاً دنیای رسانه های اجتماعی را به آتش نمی کشد.

ماه گذشته، واشنگتن پست خبری منتشر کرد با عنوان "حقیقت ترامپ اجتماعی با مشکلات مالی و فنی رو به افزایش است" که شامل این سطور بود:

این اپلیکیشن - شبیه توییتر که در آن پست‌ها "حقیقت" نامیده می‌شوند - بارگیری‌های آن به حدی کاهش یافته است که از نمودارهای اپ استور خارج شده است. این شرکت در حال از دست دادن سرمایه گذاران، مدیران و توجه است.»

در هفته‌های اخیر، ترامپ سرعت انتشار پست‌های خود را در "تروث سوشال" افزایش داده است. (او در 24 ساعت گذشته چهار حقیقت را منتشر کرد که اکثر آنها موفقیت تایید نامزدهای خود را تبلیغ می کردند.) و این برنامه در حال حاضر هفتمین برنامه رسانه اجتماعی پر بارگیری در فروشگاه برنامه اپل است.

اما به طور کلی، "تروث سوشال"  موفق نیست. شرکت خرید با هدف ویژه که برای عمومی کردن شرکت طراحی شده است - Digital World Acquisition Group - پس از انتشار اخباری مبنی بر خرید ماسک از توییتر، شاهد کاهش شدید سهام بود. (زمانی که ترامپ در پایان ماه گذشته شروع به توئیت حقیقت در پلتفرم کرد، سهام برای مدت کوتاهی افزایش یافت. اما این افزایش کوتاه مدت بود.)

اگر پول یک عامل نبود، این تصمیم برای ترامپ آسان بود. او پایگاهی تثبیت شده و وفادار در توییتر دارد و احتمالاً به زودی متعلق به شخصی خواهد بود که متعهد شده است که جنبه های آزادی بیان این سایت را بازی کند.

اما پول یک عامل است. ما می دانیم که ترامپ الف) کمتر از زمانی که ریاست جمهوری را به دست گرفت، ثروتمندتر است و ب) فهرست باریکی از جریان های درآمدی دارد که به دلیل حضور در کاخ سفید، نام تجاری شخصی او ضربه خورده است.

"تروث سوشال" ، حداقل در تئوری، راه حلی برای مشکلات احتمالی جریان نقدی ترامپ بود. حداقل تا اینجا به نظر می رسد که کار می کند. همانطور که فوربس ماه گذشته در ارزیابی ارزش خالص ترامپ و"تروث سوشال"  نوشت: دونالد ترامپ، استاد اختراع مجدد، عنوان جدیدی دارد: کارآفرین فناوری. برای این پیرمرد 75 ساله که حتی از ایمیل استفاده نمی‌کند و ترجیح می‌دهد یادداشت‌ها را در نشانگر خط بزند، سخت است. اما او بدش نمی‌آید وارد سرمایه‌گذاری‌هایی شود که در آن تجربه قبلی کمی دارد - و این کنسرت باید بسیار سودآورتر از ریاست جمهوری باشد. در واقع، ارزش خالص او را تا 430 میلیون دلار افزایش داده است."

این 430 میلیون دلار است که ترامپ باید از "تروث سوشال"  کنار نرود. اما آهنگ آژیر توییتر هر روز بلندتر می شود. و به نظر می رسد ماسک قصد دارد حضور قبلی ترامپ را در سکو بازگرداند.

این یک مشکل واقعی برای ترامپ است. هر راهی را که انتخاب کند، بازنده است -- اگر به "تروث سوشال"  پایبند باشد و اگر به توییتر بازگردد، تأثیرش را از دست می دهد. 

شایان ذکر است ایلان ماسک، ثروتمندترین مرد جهان و مالک شرکت خودروسازی تسلا می‌گوید در صورت موفقیت در خرید توئیتر، ممنوعیت فعالیت دونالد ترامپ، رئیس جمهوری سابق آمریکا در این شبکه اجتماعی را لغو خواهد کرد.

آقای ماسک ماه پیش با خرید توئیتر به مبلغ ۴۴ میلیارد دلار موافقت کرد؛ اما این به گفته او این خرید هنوز نهایی نشده و ممکن است ۲ تا ۳ ماه طول بکشد.

او ممنوعیت فعالیت آقای ترامپ در توئیتر را از نظر اخلاقی "اشتباه" خوانده است.

در ژانویه ۲۰۲۱ و پس از حمله به ساختمان کنگره آمریکا توئیتر حساب کاربری آقای ترامپ را به دلیل خطر گسترش خشونت‌ها، بطور دائمی مسدود کرد.

آقای ماسک گفته: "من ممنوعیت دائمی (دونالد ترامپ) را لغو می‌کنم اما هنوز مالک توئیتر نیستم؛ بنابراین این موضوعی قطعی نیست."

او گفته این ممنوعیت رئیس جمهوری سابق آمریکا را ساکت نکرده بلکه او را به سمت شبکه اجتماعی خود سوق داده و صدای او را در میان گروه‌های راست‌گرا "بلندتر کرده است."

مدیرعامل تسلا به نقل از آقای ترامپ گفته حتی اگر ممنوعیت فعالیت او در توئیتر لغو شود، به این شبکه اجتماعی "بازنخواهد گشت."

همزمان جک دورسی، موسس توئیتر هم از تصمیم آقای ماسک برای لغو این ممنوعیت حمایت کرده است.

چرا دونالد ترامپ از توئیتر محروم شد؟

در دی ماه سال ۱۳۹۹ و پس از اعلام نتایج انتخابات ریاست جمهوری آمریکا که به پیروزی جو بایدن انجامید، آقای ترامپ نتایج انتخابات را نپذیرفت و از طرفدارانش خواست به واشنگتن بروند و برای نپذیرفتن نتیجه انتخابات ماه نوامبر و باقی ماندن قدرت در دست خودش به اعضای کنگره فشار بیاورند.

اما موضوع به اینجا ختم نشد؛ طرفداران آقای ترامپ وارد ساختمان کنگره شدند.

تصاویر معترضانی که روی پله‌های کنگره می‌رقصیدند و پرچم‌هایشان را تکان می‌دادند از طریق دوربین‌های تلویزیونی بطور زنده از شبکه‌های تلویزیونی پخش شد.

همزمان در شبکه‌های اجتماعی، عکس‌ و فیلم‌هایی منتشر شد که افرادی را در حال تلاش برای ورود به ساختمان نشان می‌داد یا در دفاتر کاری نمایندگان در حال عکس گرفتن بودند.

در پی این اتفاقات توئیتر همزمان با سایر شبکه‌های اجتماعی، حساب کاربری آقای ترامپ را به دلیل نگرانی از گسترش خشونت‌ها مسدود کرد.

آقای ترامپ پیش از حمله به کنگره ۸۹ میلیون دنبال کننده در توییتر داشت.

پس از این ممنوعیت آقای ترامپ شبکه اجتماعی خود به نام "تروث سوشال" را راه‌اندازی کرد.

ماسک در یک کنفرانس با موضوع آینده صنعت خودروسازی گفت: محرومیت‌های دائمی از توییتر باید بسیار نادر باشد و برای حساب‌هایی که ربات‌ هستند یا کلاهبرداری می‌کنند و جعلی هستند به کار روند. من فکر می‌کنم ممنوع کردن دسترسی دونالد ترامپ به توییتر کار درستی نبود و یک اشتباه بود، زیرا بخش بزرگی از آمریکا را با توییتر بیگانه کرد و در نهایت منجر به خاموش شدن صدای ترامپ نشد. من محرومیت دائمی را لغو می‌کنم.

وی افزود: من هنوز مالک توییتر نیستم بنابراین این یک امر قطعی نیست زیرا ممکن است من مالکیت این شرکت را بدست نیاورم.

در همین حال رییس جمهور سابق آمریکا ماه گذشته اعلام کرد حتی اگر ماسک موافقت خود را اعلام کند، وی به توییتر باز نخواهد گشت.

ماه گذشته خبر توافق ایلان ماسک و شرکت توییتر برای فروش این شرکت به این میلیاردر آمریکایی به قیمت ۴۴ میلیارد دلار، در رسانه‌ها خبرساز شد.

توییتر، فیس‌بوک و یوتیوب در ژانویه ۲۰۲۱ اندکی پیش از پایان دوران ریاست‌جمهوری ترامپ، حساب‌های کاربری او را مسدود کردند. دلیل اصلی این مساله حمله حامیان ترامپ به ساختمان کنگره آمریکا در ششم ژانویه ۲۰۲۱ بود. البته همدردی ترامپ با حمله‌کنندگان به کنگره نیز در این مساله بی‌تاثیر نبوده است.

دونالد ترامپ در آن زمان مدعی شده بود که برنده انتخابات ریاست جمهوری آمریکا شده است و با ادعای تقلب در انتخابات فضای سیاسی آمریکا را ملتهب کرد.

توییتر برای دونالد ترامپ که دارای بیش از ۸۰ میلیون دنبال‌کننده بود بزرگ‌ترین سرویس اطلاع‌رسانی و ارتباطی محسوب می‌شد. او مدت زیادی است که به مسدود شدن حساب کاربری خود در توییتر اعتراض دارد و در این مورد در حال مبارزه است

با انتشار خبر خرید توییتر به دست ایلان ماسک، گمانه‌زنی‌ها از بازگشت ترامپ به توییتر مطرح شد اما وی روز دوشنبه (۵ اردیبهشت) در گفت‌وگو با شبکه سی ان بی‌سی گفت: از طرز برخورد توییتر ناامید شدم. به توییتر بازنخواهم گشت

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.