همزمانی شیوع دوباره ویروس کرونا در چین با بروز تبعات جنگ اوکراین در قالب کمبود و گرانی روغن، گندم، ذرت، کنجاله و برخی موارد معدنی و فلزات، موجب تشدید تورم و کمبود کالا در سراسر جهان شود.

به گزارش جماران، رشد صادرات چین در حالی طی ماه آوریل سیر نزولی به خود گرفته که فراگیرتر شدن قرنطینه کرونایی در این کشور، نگرانی‌ها در مورد گرانی، کمبود و افزایش بیکاری را در جهان همزمان با ادامه جنگ اوکراین افزایش داده است. 

گمرک چین روز دوشنبه گزارش داد که صادرات این کشور در ماه گذشته میلادی  نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۳.۷ درصد افزایش یافته و به ۲۷۳.۶ میلیارد دلار رسیده ولی این رشد در مقایسه با افزایش ۱۵.۷ درصدی صادرات دومین قدرت اقتصادی جهان در ماه مارس کاهش قابل توجهی پیدا کرده است. کاهشی که کارشناسان بخشی از آن را متاثر از افزایش سطح عمومی قیمت‌ها در جهان و افت تقاضای کالاهای غیرضروری به دلیل نگرانی‌های موجود در خصوص چشم‌انداز اقتصاد جهان پس از وقوع تهاجم نظامی روسیه به اوکراین می‌دانند.

با این حال، اجرای سیاست «کووید صفر» از سوی دولت چین که با توسل به قرنطینه قطب تجاری این کشور و جهان یعنی شانگهای ادامه یافت، در کاهش رشد تجارت خارجی این کشور بی‌تاثیر نبوده است. چرا که مطابق اعلام گمرک چین، رشد واردات این کشور نیز در آوریل گذشته تنها ۰.۷ درصد رشد یافته و به ۲۲۲.۵ میلیارد دلار رسیده است.

به گزارش یورونیوز، در چنین شرایطی دولت چین از آغاز قرنطینه کرونایی در پایتخت این کشور یعنی پکن و برخی شهرهای دیگر خبر داده است. خبری که موجب افزایش نگرانی شرکت‌ها و فعالان اقتصادی در سراسر جهان شده است. چرا که تسری تعطیلی کسب و کارها در شانگهای به پکن می‌تواند به کاهش تامین مواد اولیه و کالاهای واسطه‌ای مورد نیاز بسیاری از صنایع جهان از جمله خودرو و الکترونیک منجر شود.

در همین حال، برخی کارشناسان اقتصادی نیز پیش‌بینی می‌کنند که همزمانی شیوع دوباره ویروس کرونا در چین با بروز تبعات جنگ اوکراین در قالب کمبود و گرانی روغن، گندم، ذرت، کنجاله و برخی موارد معدنی و فلزات، موجب تشدید تورم و کمبود کالا در سراسر جهان شود. همچنین به باور آنها کاهش رشد اقتصادی چین در سه ماه آینده می‌تواند موجب به خطر افتادن امنیت شغلی تعداد قابل توجهی از مردم جهان شود.

چین، کشور منشاء پیدایش ویروس کرونا در دو ماه گذشته با جدی‌ترین موج بیماری کووید-۱۹ روبه‌رو شده است. اگرچه شمار مبتلایان در مقیاس جهانی ناچیز است، اما دولت بر اجرای سیاست ریشه‌کنی ویروس تاکید دارد.

پس از قرنطینه و شهربندان شانگهای، پرجمعیت‌ترین شهر این کشور از ماه آوریل، میلیون‌ها نفر در پکن، پایتخت از روز دوشنبه مجبور به دورکاری شدند. تمام کسب‌وکارهای غیرضروری تعطیل و مناطق شلوغ، به‌ویژه در شرق پایتخت به «محله ارواح» تبدیل شده‌اند. به گزارش برخی رسانه‌های محلی و آنچنان که در ویدیوهای شبکه‌های اجتماعی به چشم می‌آید، کارمندان دولت که مجبور به حضور در سر کار هستند، ملزم به استفاده از پوشش ویژه شده‌اند. 

سیاست‌های سختگیرانه در حالی اتخاذ می‌شوند که پکن با ۲۲ میلیون نفر جمعیت در شبانه روز گذشته تنها ۴۹ مورد ابتلا به کووید-۱۹ را ثبت کرد. به نظر می‌رسد رویکرد دولت در شانگهای در ماه گذشته موفقیت‌آمیز بوده است: این شهر که یک ماه پیش روزانه بیش از ۲۵هزار مورد ابتلا را ثبت می‌کرد، در شبانه روز گذشته تنها ۴هزار بیمار جدید را شناسایی کرده است. 

بر اساس آمار رسمی، موج جدید شیوع ویروس کرونا در شانگهای ۵۰۰ قربانی بر جای گذاشته و به این ترتیب از زمان آغاز همه‌گیری تا کنون، ۵ هزار نفر جان خود را بر اثر ابتلا به کووید-۱۹ از دست داده‌اند. به این ترتیب چین با اختلاف زیاد، یکی از موفق‌ترین عملکردها را در مهار این بیماری جهانی داشته است. 

مقام‌های محلی می‌گویند اطمینان دارند که شهروندان قرنطینه شده، به مواد غذایی کافی دسترسی دارند.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.