در پی ارسال موج جدید تسلیحات توپخانه‌ای سنگین از سوی کشورهای غربی به اوکراین، کارشناسان نظامی می‌گویند این تجهیزات می‌توانند جریان جنگ را عوض کنند.

به گزارش جماران به نقل از اسکای نیوز عربی، « لوید اوستن» وزیر دفاع آمریکا در نشست بین المللی حمایت نظامی از اوکراین که امروز سه شنبه برگزار شد گفت که نیروهای اوکراینی دست به اقدام دفاعی بزرگی در رویارویی با نیروهای روسی زده اند.

اوستن تأکید کرد که کمک های نظامی به اوکراین نقطه عطفی در میدان های نبرد در اوکراین ایجاد می کند.

وی تصریح کرد که عملیات نظامی روسیه در اوکراین پایه های نظام  بین المللی را متزلزل می کند.

وزیر دفاع آمریکا در ادامه گفت که ارزش سلاح هایی که تا کنون به اوکراین داده شده است بیش از 5میلیارد دلار است. با وجود این وی تصریح کرد که برای حمایت نظامی از اوکراین هنوز کارهای زیادی وجود دارد که باید انجام شود.

در تحولی دیگر، «جیمز هیپی»وزیر دفاع انگلیس در واکنش به سخنان«سرگئی لاوروف» وزیر خارجه روسیه که گفته بود ناتو جنگ نیابتی با روسیه به راه انداخته است گفت که  این جامعه جهانی وسیع تر است که از اوکراین حمایت نظامی می کند و نه ناتو.

 

 تحولات جدید

 

گوترش در مسکو خواستار برقراری آتش‌بس «در اسرع وقت» در اوکراین شد

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد در اولین سفر خود به مسکو از زمان آغاز حمله روسیه به اوکراین در روز سه‌شنبه خواستار برقراری آتش‌بس «در اسرع وقت» شد.

گوترش پیش از گفتگو با سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه، گفت: «آنچه که ما بسیار به آن علاقه‌مندیم، یافتن ابزاری برای ایجاد شرایط گفتگوی مؤثر و نیز ایجاد شرایط برای آتش‌بس در اسرع وقت (در اوکراین) است.»

وی گفت که با وجود روایت‌های مختلف از آنچه در اوکراین اتفاق می‌افتد، وضعیت پیچیده شده است، و با این حال افزود: «اما می‌توان برای به حداقل رساندن رنجی که مردم متحمل می‌شوند، گفتگوی جدی انجام داد.»

قرار است آنتونیو گوترش پس از دیدار با سرگئی لاوروف، مورد استقبال ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه قرار گیرد.

او پس از مسکو به کی‌یف خواهد رفت. ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین با انتقاد شدید از سفر گوترش به مسکو گفته بود که در این برنامه سفر دبیر کل سازمان ملل، «عدالت و منطق» نمی‌بیند.

 

 

سازمان ملل: آمار جنگزدگان اوکراینی احتمالا به ۸.۳ میلیون نفر خواهد رسید

سازمان ملل تخمین می‌زند که شمار جنگ زدگان اوکراینی که به کشورهای خارجی پناه برده‌اند، ممکن است به ۸.۳ میلیون نفر برسد.

این سازمان در حال حاضر شمار این افراد را کمی بیش از ۵.۲ میلیون نفر برآورد کرده است.

کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل که در آغاز جنگ، شمار آوارگان اوکراینی را حدود ۴ میلیون نفر پیش‌بینی کرده بود، اکنون با توجه به وخامت اوضاع در این کشور جنگزده برای تأمین هزینه اقدامات خود درخواست ۱.۸۵ میلیارد دلار درخواست کرده است.

 

 

سازمان ملل درخواست کمک بشردوستانه برای اوکراین را دو برابر کرد

سازمان ملل متحد روز سه‌شنبه اعلام کرد که درخواست اضطراری برای کمک‌های بشردوستانه به اوکراین را که مورد تهاجم روسیه قرار گرفته، دو برابر کرده است. به این ترتیب میزان کمک درخواستی این سازمان برای اوکراین در مجموع به ۲.۲۵ میلیارد دلار رسید.

سازمان ملل در اوایل ماه مارس گفته بود که اوکراین برای برآورده کردن نیازهای حیاتی خود به ۱.۱ میلیارد دلار نیاز دارد.

 

جلسه شورای امنیت ملی در مولداوی در پی انفجارهای منطقه جدایی‌طلب ترانس‌نستریا

به دنبال وقوع یک رشته ‌انفجار در ترانس‌نستریا، منطقه جدایی‌طلب طرفدار روسیه در شرق مولداوی، مایا ساندو، رئیس‌جمهوری این کشور اعلام کرد جلسه شورای امنیت ملی را در روز سه‌شنبه برگزار می‌کند.

کشور کوچک مولداوی در همسایگی جنوبی اوکراین، نگران کشیده شدن دامنه درگیری‌‌ها به درون خاک خود است.

 

دبیرکل سازمان ملل متحد امروز در روسیه با پوتین دیدار می کند

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد، قرار است امروز در مسکو با ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه ملاقات کند.

انتظار می‌رود مذاکرات پوتین و گوترش بر شرایط تخلیه غیرنظامیان گرفتار‌شده در شهر محاصره‌شده ماریوپل متمرکز باشد. اوکراین از گوترش خواسته است تضمین یک کریدور بشردوستانه را برای نجات غیرنظامیان پناه‌گرفته در کارخانه فولاد آزوفستال از روسیه بگیرد.

دبیرکل سازمان ملل متحد روز پنجشنبه با سفر به کی‌یف، با ولودیمیر زلنسکی رئیس‌جمهور اوکراین دیدار خواهد کرد.

 

اوکراین: شورای شهر خرسون تحت کنترل نیروهای روسیه قرار گرفت

مقامات اوکراینی می‌گویند چند هفته پس از اشغال شهر بزرگ خرسون در ۲ مارس، نیروهای روسی کنترل ساختمان شورای این شهر را به دست گرفته‌اند.

ایگور کولیخایف، شهردار خرسون، در حساب فیس‌بوکی خود گفت: «دوشنبه شب مردان مسلح وارد ساختمان شورای شهر خرسون شدند، کلیدها را گرفتند و نگهبانان ما را با افراد خود جایگزین کردند.»

یوری سوبولفسکی، معاون منطقه‌ای خرسون، گفته است پس از اشغال شهر خرسون نیروهای روسی به شورای شهر اجازه داده بودند تا در حالتی محدود به کار خود ادامه دهد، «اما به نظر می‌رسد آن زمان نیز به پایان رسیده است.»

 

آلمان تانک پدافند هوایی در اختیار اوکراین می‌گذارد

در تحولی تازه دولت آلمان اعلام کرده است که مجوز ارسال تانک پیشرفته «گپارد» به اوکراین را صادر می‌کند. این تصمیم نقطه عطفی در سیاست محتاطانه آلمان در قبال ارسال تجهیزات جنگی به اوکراین به شمار می‌آید.  

قرار است تعداد تانک‌های ارسالی و جزئیات این تصمیم روز سه‌شنبه در حاشیه نشست ۴۰ کشور حامی اوکراین در رامشتاین توسط کریستین لامبرشت وزیر دفاع آلمان اعلام شود.

تانک‌های گپارد یکی از مهم‌ترین تسلیحات تولید صنایع دفاعی آلمان محسوب می‌شوند و عضوی از سامانه حفاظتی نیروهای ناتو به حساب می‌آیند.

 

«خدای جنگ» جریان نبردها در اوکراین را تغییر می‌دهد؟

در پی ارسال موج جدید تسلیحات توپخانه‌ای سنگین از سوی کشورهای غربی به اوکراین، کارشناسان نظامی می‌گویند این تجهیزات می‌توانند جریان جنگ را عوض کنند.

در روزهای اخیر برای نخستین بار تجهیزات توپخانه‌ای سنگین به همراه هزاران گلوله از ایالات متحده، کانادا، هلند، لهستان، بریتانیا و جمهوری چک وارد اوکراین شده‌اند. شماری از این توپخانه‌ها نظیر هویتزر مدل ام۷۷۷ می‌توانند تا ۶۰ کیلومتری عمق جبهه روس‌ها را هدف قرار دهند.

کشورهای غربی در هفته‌های ابتدایی جنگ از بیم بالا رفتن تنش میان ناتو و روسیه، از ارسال چنین تسلیحاتی خودداری می‌کردند.

روس‌ها که توپخانه را «خدای جنگ» می‌نامند، در سوی مقابل بالقوه این توانایی را دارند که با قدرت آتش هولناک خود مواضع ارتش اوکراین در دونباس را درهم بکوبند.

 

نشست مشترک بیش از ۴۰ کشور به میزبانی آمریکا برای ارسال تسلیحات به اوکراین

نمایندگان نظامی بیش از ۴۰ کشور جهان روز سه‌شنبه به میزبانی ایالات متحده در پایگاه هوایی رامشتاین، محل استقرار نیروهای آمریکایی در آلمان، گرد هم می‌آیند تا مذاکراتی را با محوریت ارسال تسلیحات به اوکراین و تضمین ادامه کمک‌های مالی و نظامی به این کشور انجام دهند.

ژنرال مارک میلی، رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا، گفت که هدف اصلی این گفتگوها همگام‌سازی و هماهنگی برای ارسال بیشتر کمک‌های نظامی و امنیتی به کی‌یف است که شامل تسلیحات سنگین مانند توپخانه هویتزر و همچنین پهپادهای مسلح و مهمات می‌شود.

آقای میلی به خبرنگاران گفت: «چند هفته آینده بسیار بسیار حیاتی خواهند بود. اوکراینی‌ها برای موفقیت در میدان جنگ به حمایت مستمر نیاز دارند و در واقع هدف این کنفرانس هم همین است.»

 

سرگئی لاوروف: تهدید جنگ هسته‌ای را دست‌کم نگیرید

سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه، روز دوشنبه به غرب هشدار داد که خطر درگیری هسته‌ای بر سر اوکراین را دست‌کم نگیرد و گفت که ناتو با ارسال تسلیحات به کی‌یف در واقع «جنگی نیابتی» با روسیه را پیش می‌برد.

آقای لاوروف در این مصاحبه که از تلویزیون دولتی روسیه پخش می‌شد گفت مسکو خود را متعهد به اصل تلاش برای جلوگیری از جنگ هسته‌ای به هر قیمت می‌داند. او اضافه کرد: «این موضع اصلی ما است که همه‌چیز را روی آن بنا می‌کنیم. خطرها در حال حاضر قابل توجه هستند.»

وزیر امور خارجه روسیه درباره خطر وقوع جنگ جهانی سوم و بالا رفتن آستانه تنش هسته‌ای به سطح بحران موشکی کوبا در سال ۱۹۶۲ گفت: «من نمی‌خواهم این خطرها را به طور مصنوعی بالا ببرم. خیلی ها این را دوست دارند اما خطر جدی و واقعی است و ما نباید آن را دست‌کم بگیریم.»

سرگئی لاوروف همچنین ارسال تسلیحات پیشرفته غربی از جمله موشک‌های ضد تانک جاولین و پهپادهای پیشرفته توسط کشورهای عضو ناتو به اوکراین را اقدامات تحریک‌آمیزی خواند که با هدف «طولانی کردن درگیری و نه پایان دادن به جنگ» صورت می‌گیرند.

او اضافه کرد: «ناتو در اصل به شکل نیابتی درگیر جنگ با روسیه است و اوکراین را مسلح می کند. جنگ یعنی جنگ.»


 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.