برای اولین بار از زمان تهاجم روسیه به اوکراین، دولت بایدن تسلیحاتی در اختیار اوکراین قرار می‌دهد که چند هفته پیش دادن انها را منجر به تشدید تنش می‌دانستند.

به گزارش جماران به نقل از سى ان ان برای اولین بار از زمان تهاجم روسیه به اوکراین، ایالات متحده انواع قابلیت‌های قدرتمندی را در اختیار کی یف قرار می‌دهد که برخی از مقامات دولت بایدن چند هفته پیش آن‌ها را خطری برای تشدید تنش می‌دانستند.

فهرست 800 میلیون دلاری نه تنها بر اساس درخواست های مستقیم اوکراین، بلکه برای آماده شدن برای نوع جدیدی از نبرد در دشت های آزاد جنوب شرقی اوکراین درست در کنار روسیه است، زمینی که به مزیت های نظامی طبیعی روسیه کمک می کند.

بسته جدید تسلیحاتی نشان‌دهنده واضح‌ترین نشانه تا به امروز است که جنگ در اوکراین در حال تغییر است - و با آن سلاح‌هایی که اوکراین به آن نیاز دارد، اگر امیدوار باشد ارتش روسیه را که پس از شکست‌های اولیه خود در هفته‌های آغازین جنگ دوباره سازماندهی و تجهیز شده است، ادامه دهد.

دولت بایدن اعلام کرد که بسته جدید شامل 11 هلیکوپتر Mi-17 است که در ابتدا برای افغانستان در نظر گرفته شده بود، 18 توپ 155 میلی متری هویتزر و 300 پهپاد Switchblade دیگر، علاوه بر سیستم های راداری که قادر به ردیابی آتش ورودی و تعیین دقیق منشاء آن هستند.

این بسته تا حدی از کمک های امنیتی قبلی متمایز است زیرا این بخش شامل تسلیحات پیچیده تر و سنگین تر از محموله های قبلی است. یک مقام آمریکایی به سی‌ان‌ان می‌گوید که این از روی طراحی است و استدلال می‌کند که چون روسیه که نتوانست کیف را تصرف کند، استراتژی خود را به سمت تمرکز نیروها در شرق اوکراین تغییر داده است، ایالات متحده استراتژی خود را در آنچه به اوکراین می‌دهد تغییر می‌دهد.

این مقام آمریکایی گفت: خطوط چیزی که آنها نیاز دارند بسیار متفاوت است.

بسته جدید مجاز چند روز پس از آن اعلام شد که جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی و ژنرال مارک میلی، رئیس ستاد مشترک ارتش، بیش از دو ساعت در تماس تلفنی با همتایان اوکراینی خود برای بررسی درخواست‌ها بودند. لوید آستین وزیر دفاع نیز در هفته گذشته دو بار با الکسی رزنیکوف وزیر دفاع اوکراین صحبت کرد. رزنیکوف به‌روزرسانی‌ای از وضعیت روی زمین ارائه کرد که به آستین اجازه داد تعیین کند که اوکراین به چه سلاح‌هایی بیشتر نیاز دارد.

بایدن روز چهارشنبه طی تماس تلفنی 58 دقیقه ای با زلنسکی از دفتر بیضی، خبر بسته کمکی را ارائه کرد. یک مورد وجود داشت که زلنسکی مستقیماً از بایدن درخواست کرد: هلیکوپترهای Mi-17. به گفته یک منبع آشنا، این بالگردها در ابتدا تا سه شنبه شب در بسته گنجانده نشده بودند، زیرا مقامات آمریکایی در مورد اینکه آیا اوکراینی ها در حال حاضر به آنها می خواهند یا نیاز دارند، مشخص نبودند. زلنسکی روز چهارشنبه به رئیس جمهور این موضوع را روشن کرد.

"کمی شبیه کانزاس"

تسلیحات ارائه شده بر روی نوع جنگی متمرکز است که احتمالاً در منطقه دونباس رخ می دهد - زمین باز به جای جنگ نزدیک در مناطق شهری و جنگلی که در مناطق اطراف کیف و سایر شهرهای اوکراین رخ داده است. این منطقه همچنین با جنوب غربی روسیه هم مرز است و به نیروهای روسی اجازه می دهد تا از انواع مشکلات پشتیبانی، لجستیکی و ارتباطی که تقریباً از همان ابتدا تهاجم همه جانبه آنها را به کشور منحرف کرد، اجتناب کنند. جان کربی، سخنگوی پنتاگون روز چهارشنبه گفت که این بسته برای نبرد در دونباس طراحی شده است، توپوگرافی که او آن را «کمی شبیه به کانزاس» توصیف کرد.

کمی صاف تر است. کمی بازتر است. کربی گفت و این جایی است که می‌توانیم پیش‌بینی کنیم که روس‌ها می‌خواهند از تانک‌ها و آتش‌های دوربرد، توپخانه و شلیک موشک برای دستیابی به برخی از اهداف خود قبل از انجام نیروهای زمینی استفاده کنند.

کربی افزود، بسته جدید تسلیحاتی تلاش بسیار زیادی برای دادن هر مزیت ممکن به اوکراینی ها در این نبردی است که در راه است.

دولت بایدن با فشار دو حزبی برای انجام بیشتر برای کمک به اوکراین، به ویژه در درخواست برای ارسال تسلیحات قدرتمندتر، مواجه شده است. اما دولت هفته‌ها مقاومت کرد و نگران بود که ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه، با نیروهایش که از قبل مستقر شده بود، چگونه پاسخ دهد. مقامات هشدار دادند که کرملین ممکن است آن را تشدید کننده یا نشانه ای از پیوستن ایالات متحده به این مبارزه بداند.

این موضوع با جت های جنگنده میگ 29 درخواستی اوکراین به شدت احساس شد. دولت از شرکت در انتقال جت های دوران شوروی از کشور ثالث به اوکراین از طریق ایالات متحده خودداری کرد و پیشنهاد لهستان را رد کرد.

کربی در 9 مارس گفت که ایالات متحده نگران است که "انتقال هواپیماهای جنگی در حال حاضر ممکن است توسط آقای پوتین و روس ها به عنوان یک اقدام تشدید کننده اشتباه گرفته شود." بخش بزرگی از نگرانی های داخلی بر سر پیشنهاد پرواز آنها به اوکراین از پایگاه هوایی ناتو بود. اکنون به نظر می رسد که لفاظی های دولت بایدن همراه با دامنه جنگ تغییر کرده است. از آنجایی که ایالات متحده آماده ارسال انواع تسلیحاتی است که از زمان شروع تهاجم ارسال نکرده است، پنتاگون اصرار داشت که این بخشی از تعهد ایالات متحده "از همان ابتدا" برای کمک به اوکراین برای دفاع از خود بود.

کربی روز چهارشنبه گفت: چگونه روس ها این را تفسیر می کنند -- می توانید از آقای پوتین و کرملین بپرسید.

خیلی سریع در مکانی متفاوت

برای هفته‌ها، زلنسکی از رهبران جهان درخواست تسلیحات و تجهیزات بیشتر کرد. او در ماه مارس با پارلمان های 17 کشور و همچنین سه سازمان بین المللی صحبت کرد. او هرگز از پیام اصلی خود دور نشد: اوکراین به سلاح های بیشتری نیاز دارد.

او از کنگره درخواست سیستم های جدید دفاع هوایی برای کمک به دفاع از آسمان اوکراین کرد. او 1 درصد از تانک ها و هواپیماهای ناتو را برای مقابله با نیروهای روسی درخواست کرد. و او به دنبال تسلیحات بیشتر از بلژیک بود و هشدار داد که اگر اوکراین شکست بخورد، اتحادیه اروپا ضرر خواهد کرد.

اما درخواست های او برای قدرت شلیک بیشتر تا حد زیادی بی پاسخ ماند. در بیشتر موارد، کشورها مهمات سلاح های سبک، موشک های ضد زره و موشک های ضد هوایی و همچنین تجهیزات حفاظتی و پزشکی بیشتری ارسال کردند.

اکنون، با آماده شدن نیروهای روسی برای حمله گسترده به منطقه دونباس، موج در حال تغییر است.

این مقام آمریکایی گفت، پاکت آنچه مردم آماده ارائه آن هستند در چند هفته اخیر به میزان قابل توجهی افزایش یافته است. هنگامی که نیروهای اوکراینی توانستند تهاجم روسیه را برای چند روز اول متوقف کنند، گزینه‌های کمک امنیتی را «بسیار سریع در مکانی متفاوت» قرار دادند.

اسلواکی موشک های ضدهوایی اس-300 را در اختیار اوکراین قرار داد. جمهوری چک تانک های T-72 را فرستاد. بریتانیا اعلام کرد که 120 خودروی زرهی را به اوکراین ارسال خواهد کرد. و اکنون ایالات متحده مجوز طیف وسیعی از سلاح های جدید و قدرتمندتر را صادر کرده است.

به عنوان نشانه ای از هماهنگی در زمینه کمک به اوکراین، اتحادیه اروپا اعلام کرد که در همان روزی که کاخ سفید اجازه 800 میلیون دلاری خود را صادر کرد، 544 میلیون دلار دیگر کمک خواهد کرد.

پنتاگون می گوید که در سریع ترین زمان ممکن کار می کند

بسته ای که روز چهارشنبه اعلام شد اولین باری بود که ایالات متحده توپ های هویتزر را به اوکراین ارائه می کرد. کربی گفت که چندین سیستم برای استفاده از آنها به آموزش اضافی برای اوکراینی ها نیاز دارند، از جمله هویتزرها و رادارهای ضد توپخانه.

بسیاری از سلاح‌هایی که به سمت اوکراین هدایت می‌شوند، سنگین‌تر هستند و حمل و نقل آن‌ها در سراسر کشور را دشوارتر می‌کنند. اوکراین تسلیحاتی را که تا به امروز از ایالات متحده و سایر کشورها در مرز غربی خود ارائه کرده بود، جمع آوری کرده است و سپس آنها را به نیروهای سراسر کشور منتقل می کند.

کربی گفت که پنتاگون می داند که "زمان دوست ما نیست" در حالی که روسیه حمله بعدی خود را آماده می کند، اما در تلاش است تا تجهیزات را در سریع ترین زمان ممکن به دست اوکراین منتقل کند. حتی قبل از اعلام این خبر، ما تمام کمک‌های امنیتی دیگری را که ارائه می‌کردیم با سرعت بسیار بسیار سریع انجام می‌دادیم، صراحتاً با سرعتی بی‌سابقه.

بر اساس گزارشی از این نشست محرمانه، پنتاگون روز چهارشنبه میزبان مدیران عامل هشت پیمانکار بزرگ ارتش بود تا چگونگی تجهیز سریعتر اوکراین را بیابند. میزگرد به رهبری کاتلین هیکس، معاون وزیر دفاع، بر اهداف پنتاگون برای تداوم تامین تسلیحات اوکراین و در عین حال توانایی حفظ آمادگی نیروهای آمریکایی و حمایت از دفاع متحدان متمرکز بود.

اسامی تسلیحات سنگینی که بایدن به اوکراین می‌دهد

برای اولین بار از زمان تهاجم روسیه به اوکراین، دولت بایدن تسلیحاتی در اختیار اوکراین قرار می‌دهد که چند هفته پیش دادن انها را منجر به تشدید تنش می‌دانستند.

فهرست 800 میلیون دلاری نه تنها بر اساس درخواست‌های مستقیم کی یف، بلکه برای آماده کردن ارتش اوکراین برای نبردی سهمگین در شرق است،جایی که روسیه به دلیل همجواری مرزی، به صورت طبیعی روی آن مزیت نظامی دارد.

این بسته نظامی شامل موارد زیر است:

11 بالگرد Mi-17

18 ارابه توپ 155 میلیمتری هویتزر با 40 هزار گلوله توپ

10 رادار ضد توپ از نوع AN/TPQ-36

دو رادار نظارت هوایی AN/MPOQ-64

500 سامانه شد تانک جاولین و دهها سامانه ضد تانک دیگر

300 پهپاد تاکتیکی سوئیچ بلید

200 نفربر زرهی M113 Amored

100 وسیله نقلیه چرخدار چند منظوره بسیتر متحرک

تجهیزات حفاظتی شیمیایی، بیولوژیکی، رادیولوژیکی، هسته‌ای

تجهیزات پزشکی

30 هزار زره بدن و کلاه نظامی

2 هزار مسافت یاب نوری و لیزری

مواد منفجره C4 و تجهیزات تخریب برای پاکسازی موانع

مهمات ضد نفر M18A1 Claymore

بسته جدید تسلیحاتی نشان دهنده این است که جنگ در اوکراین در حال تغییر است و اوکراین امیدوار است با آن به مهار روسیه ادامه دهد.

بالگردها ابتدا برای افغانستان در نظر گرفته شده بود که حالا راهی اوکراین می‌شوند.

این بالگردها تا روز سه شنبه نیز در لیست نبودند تا مطمئن شوند اوکراینی‌ها به آن نیاز دارند یا نه؟

یکی از مقامات آمریکایی به سی ان ان گفت نوع تسلیحات ارسالی از قبل طراحی شده و چون روسیه نتوانست کی یف را تصرف کند،استراتژی خود را به سمت شرق متمرکز کرده و آمریکا نیز استراتژی خود را تغییر داده است.

بایدن بعد از تماس تلفنی 58 دقیقه‌ای با همتای اوکراینی خود، ارسال این تسلیحات را اعلام کرد.

شایان ذکر است آمریکا ۸۰۰میلیون دلار کمک نظامی جدید به اوکراین اختصاص داد

واشنگتن لیست تسلیحات تحویلی به کی‌یف را گسترش می‌دهد و توپخانه، خودروهای زرهی و هلی‌کوپتر در اختیار اوکراین می‌گذارد. مسکو تهدید کرد که خودروها و تجهیزات نظامی ناتو و آمریکا در مناطق درگیر را "اهداف مشروع" تلقی می‌کند.

پس از آخرین مکالمه رئیس جمهوری آمریکا با همتای اوکراینی، ایالات متحده از تقویت کمک‌های نظامی به اوکراین و تحویل تجهیزات و تسلیحاتی به ارزش ۸۰۰میلیون دلار  خبر داد. بایدن و زلنسکی چهارشنبه ۱۳ آوریل در تماسی تلفنی پیرامون تحولات جنگ و نیازهای کی‌یف گفت‌وگو کردند.

بایدن پس از گفت‌وگو با زلنسکی ابراز خشنودی کرد که کمک‌های تسلیحاتی ایالات متحده و متحدانش، توان مقاومتی کی‌یف در قبال مسکو را بسیار بالا برده است.

اقلام جدید در لیست کمک‌های نظامی منظور شده‌اند، خودروهای زرهی، هلی‌کوپتر و ملزومات توپخانه را در بر می‌گیرند.

با این بسته جدید، مجموع کمک‌های ایالات متحده به اوکراین به ۲/ ۳ میلیارد دلار بالغ می‌شود. واشنگتن پیش‌تر متعهد شده بود تسلیحاتی به ارزش ۵/ ۲میلیارد دلار به اوکراین تحویل دهد.

کشورهای عضو ناتو از جمله بریتانیا و آلمان نیز موارد دیگری از تجهیزات مورد مطالبه اوکراین را تامین کرده‌اند. اتحادیه اروپا روز چهارشنبه ۱۳ آوریل، کمک ۵۰۰میلیون یورویی جدید برای تحویل تسلیحات به کی‌یف را تصویب کرد. قرار است این پول برای سلاح‌های دفاعی، تجهیزات پزشکی، سوخت و موارد دیگر هزینه شود.

اتحادیه اروپا تا کنون، یک میلیارد و ۵۰۰میلیون یورو کمک نظامی و تدارکاتی در اختیار اوکراین قرار داده است.

حمایت‌های نظامی  غرب از اوکراین در حالی تشدید می‌شوند که مسکو حمله گسترده‌ای به شرق اوکراین و منطقه دونباس را تدارک می‌بیند.

روسیه اما  در واکنش به دامنه‌دار شدن کمک‌های نظامی غرب به اوکراین، تهدید کرده که خودروهای آمریکایی و ناتو را که حامل تسلیحات باشند، "اهداف نظامی مشروع" در اوکراین تلقی می‌کند.

سرگئی ریابکوف، معاون وزیر خارجه روسیه با اعلام این مسئله تاکید کرده که تلاش غرب برای صدمه زدن به ارتش روسیه در اوکراین با واکنش شدید روبرو خواهد شد.

سرگئی لاورف، وزیر خارجه روسیه نیز غرب را به دامن زدن به درگیری‌ها متهم کرده و گفته است: «می‌بینیم که همکاران غربی ما از جمله در اتحادیه اروپا چه تصمیمات و رفتارهای خطرناکی دارند.»

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.