یمن در سه سال گذشته از مرحله استواری به مرحله ابتکار و حمله رفته و با توجه به شرایط کنونی، جهش های کیفی و استثنایی در ابتکار عمل داشته است و رژیم سعودی را در برابر چالش هایی قرار داده است. ممکن است نتواند تحمل کند.

به گزارش جماران  هفت سال از جنگ علیه یمن می گذرد و درحالی این تجاوزگری وارد هشتمین سال خود شده که این کشور همچنان در حال مقاومت مقتدرانه در برابر حملات وحشیانه سعودی-اماراتی با حمایت غرب، است.

اهدافی که در داخل عربستان سعودی بمباران شدند نشان می دهد که رهبری یمن تصمیم به واکنش متقابل با ریاض گرفته است و برای اولین بار عمدا نیروگاه ها و کارخانه های آب شیرین کن و تصفیه را هدف قرار داده است.

بر این اساس، در صورت رفع نشدن محاصره یمن تا تابستان، رژیم سعودی با وضعیت بسیار خطرناکی مواجه خواهد شد که پیامدهای آن گریبانگیر تمامی نقاط این کشور خواهد شد.

و اگر عربستان عمدا از نیاز بازار جهانی به نفت خود با اعمال فشار بر متحدان غربی خود که درگیر بحران اوکراین هستند بهره برداری کند، این بحران به نوبه خود فرصتی برای نیروهای متخاصم واشنگتن خواهد بود، همانطور که به آنها می دهد. فضای بیشتر برای مانور، این همان چیزی است که شاخص‌ها در برخی رویدادها و تحولات ظاهر می‌شود.

بر این اساس، دیری نپایید که فریادهای عربستان و متحدانش بلند شد.

شاید بارزترین پارادوکس در عملیات «شکستن محاصره» توسط ارتش یمن و «کمیته‌های مردمی» علیه اهداف حیاتی در داخل عربستان، پوشش گسترده و مستقیم رسانه‌ای روی آنتن شبکه‌های ماهواره‌ای و رسانه‌های مختلف سعودی باشد. چه در داخل یا خارج از کشور کارگردانی شود.

عربستان از طریق اطلاعیه خود پیام هایی را برای افراد ذینفع ارسال می کند که نشان دهنده جدی بودن اهداف یمن است که بر عرضه جهانی نفت تأثیر می گذارد و کسانی که با درخواست از ریاض برای پمپاژ نفت بیشتر به ریاض فشار می آورند، باید برای حفاظت از تأسیسات نفتی، امنیت انرژی و ... تصمیم بگیرند. خطوط دریایی به همان اندازه که پیام‌های سعودی ابزاری برای فشار بر جامعه بین‌المللی به‌ویژه واشنگتن است، در عین حال ناتوانی کامل پادشاهی در حفاظت از خود و منابع حیاتی‌اش را آشکار می‌کند.

از سوی دیگر، سعودی ها در پشت پوشش رسانه ای خود، قصد دارند مردم و رهبری یمن را از تحریک افکار عمومی و جامعه جهانی بترسانند و برای حملات روزانه خود به این کشور توجیهی پیدا کنند. مشخص شده است که ریاض تلاش می کند انصارالله را مسئول افزایش قیمت جهانی نفت بداند، اما این سیاست چهره دیگری نیز دارد. به جای فریب دادن مداخله بین المللی در یمن، ممکن است عربستان سعودی را با وادار کردن عربستان به رفع محاصره در این کشور تحت فشار قرار دهد، به ویژه که چشم ها و منافع کشورهای بزرگ کاملاً معطوف بحران اوکراین است. بر این اساس، در حالی که این سیاست احتمالاً نتایج معکوس خواهد داشت، نظری وجود دارد که می‌گوید قرار گرفتن منابع انرژی عربستان در معرض هدف قرار گرفتن ممکن است تصمیم‌گیرندگان غربی را مجبور به جستجوی ثبات در باب المندب، تنگه هرمز و مدیترانه کند. ، جایی که ایران و متحدانش حضور چشمگیری دارند.

هیاهوی سعودی ها به رسانه ها محدود نمی شود، اما نهادهای دولتی به وضوح حرکت کرده اند تا افزایش تولید نفت را به حمایت از عربستان و خطوط کشتیرانی مرتبط کنند. در همین راستا، یک منبع رسمی در وزارت انرژی عربستان سعودی پس از سومین عملیات «شکستن محاصره» گفت که اثرات جدی بر بخش‌های تولید، فرآوری و پالایش دارد که بر ظرفیت تولید پادشاهی تأثیر می‌گذارد. و اوایل هفته گذشته، در پی دومین عملیات «شکستن محاصره»، وزارت خارجه عربستان اعلام کرد که با توجه به حملات یمن به تاسیسات نفتی این کشور، مسئولیتی در قبال کمبود منابع نفتی ندارد.

با این حال، حاکمان ریاض از تجارب طولانی جنگ که قرار است سرشار از درس و درس باشد، درس نگرفتند. در این زمینه، به رهبری عربستان اطلاع داده شد که بانک هدف ارائه شده توسط ایالات متحده، که تحت آن هوانوردی این کشور ماه گذشته حملات خشونت آمیز را به صنعا و بقیه شهرهای یمن انجام داد، دو سامانه موشکی و پهپاد و کارخانه های تولید آنها را از بین خواهد برد. بعداً مشخص شد که آنچه رهبری «ائتلاف» از هدف قرار دادن سامانه‌های موشکی و پهپادها در یمن اعلام می‌کند، اشیاء غیرنظامی و خانه‌های ساکنان امن بوده است.

اشتباه محاسباتی دیگری که رهبری عربستان در آن سقوط کرد این است که پس از اعتراض در ماه های گذشته به بخشی از راهپیمایی ها و موشک های بالستیک و بالدار، تخمین زد که موفق شده این سلاح را به طور کامل از دست ارتش خارج کند. "کمیته های مردمی" اثر آن را بی اثر کرد. در نوامبر گذشته، پنتاگون موافقت کرد «در مواجهه با واقعیت جدید ژئوپلیتیکی»، موشک‌ها و سامانه‌های دفاع ضد موشکی، از جمله 280 موشک هوا به هوا، به ارزش 650 میلیون دلار به عربستان بفروشد. رهبری عربستان سعودی متوجه نبود که سیستم‌های پیشرفته‌ای که از واشنگتن به دست آورده است با پیشرفت دیگری در صنعا مطابقت می‌یابد که قابلیت‌های کیفی و استثنایی را حفظ می‌کند که مزیت پنهان‌کردن رادارهای سامانه‌های آمریکایی را دارد که از آن جمله «پاتریوت» است. یکی از آنهاست. وال استریت ژورنال به نقل از یک مقام ارشد آمریکایی نوشت دولت بایدن این سامانه دفاعی را ماه گذشته به درخواست خود برای مقابله با انصارالله به ریاض فرستاد.

بر خلاف رهبران جنگ در عربستان سعودی، صنعا ثابت کرده است که شگفتی‌های بیشتری دارد و طرف سعودی هنوز آماده شنیدن نیست، هرچند طرف یمنی این موضوع را به صراحت و در مناسبت‌های مختلف اعلام کرده است که آخرین مورد از سوی این سازمان فاش شد. رهبر جنبش انصارالله آقای عبدالملک الحوثی در سخنرانی خود در هشتمین سالگرد جنگ اظهار داشت که تحولات کیفی عمده ای در تولید نظامی و موشکی مشاهده می شود. این افشای مهم پس از هفت سال تجاوز به یمن صورت می‌گیرد تا تأیید کند که ماجراجویی نظامی و توهمات قدرت، مردم یمن را به اندازه‌ای که آنها را برای ایجاد قابلیت‌های بازدارنده انگیزه می‌دهد به تسلیم سوق نداده است که به کشورهای متجاوز بفهمانند که هزینه ادامه دارد. تهاجم آنها بیشتر و بیشتر خواهد شد.

کارشناسان نظامی یمن می گویند مقاومت و پایداری ملت یمن، در برابر تهاجم وحشیانه و بی سابقه متجاوزان ، یک پایداری مثال زدنی است.

به گفته این کارشناسان، آنچه این تجاوزگری را از دیگر جنگ ها و تجاوزها متمایز می کند، این است که از سوی کشوری رخ داده که از ثروتمندترین کشورهای دنیا و حامی تروریسم است.

آن ها تاکید دارند که مقاومت اسطوره ای ملت یمن از باور و ایمان آنها به دفاع از حاکمیت و سرزمین نشات گرفته است.

به گفته کارشناسان نظامی یمنی، مردم یمن امروزه زیباترین اسطوره ها را خلق کرده و بیشترین فداکاری ها و پیروزی ها را در مقابله با تجاوزگران سعودی – اماراتی و امریکایی رقم می زنند.

آن ها می گویند که یمنی ها توانسته اند موشک بسازند و از پهپادها به عنوان سلاحی راهبردی که معادلات و قوانین درگیری نظامی را تغییر داده است، استفاده کنند.

فعالان حقوق بشر دراین باره اتفاق نظر دارند که ملت یمن به معنای واقعی کلمه ، به خلق پایداری و مقاومت اسطوره ای در برابر تجاوز وحشیانه اقدام مبادرت کرده است.

فعالان حقوق بشر درباره حمایت امریکا از کشورهای عضو ائتلاف متجاوز سعودی – اماراتی گفته اند که امریکا امده است تا زشتی و پلیدی رژیم صهیونیستی را بپوشاند.

آن ها تاکید دارند که طرح غرب در خاورمیانه ، جمع آوری ثروت های جهان و سلطه بر همه آن چیزی است که می توانند از ملت ها به یغما ببرند.

فعالان حقوق بشر سکوت سازمان ملل دربرابر جنایت های ائتلاف متجاوز سعودی درحق ملت یمن را محکوم کردند و واکنش یمنی ها به جنایت های متجاوزان را تنها راه برای کاستن از درد و رنج ملت یمن در سایه محاصره و تجاوز مستمر برشمردند.

اصحاب رسانه و روزنامه نگاران یمنی نیز به نوبه خود تاکید می کنند که تجاوز به ملت یمن نشان دهنده وجود خصومت میان جمهوری یمن و امریکاست.

آن ها می گویند که اعلام جنگ علیه ملت یمن از سوی واشنگتن بوده است و این امر در شرایطی رخ داد که عادل الجبیر وزیر خارجه اسبق سعودی، سفیر عربستان در امریکا بود و این مساله اثبات می کند که امریکا حامی و قیم اصلی تجاوز علیه یمن است و درصورتیکه موافقت امریکا و چراغ سبز آن نبود ، عربستان نمی توانست در یمن مرتکب جنایت ها و کشتارهای ضد بشری شود.

به گفته اصحاب رسانه یمنی ، وقتی که ملت یمن به این باور رسیده اند که امریکا متجاوز است و این امریکاست که ملت یمن را می کشد، این مساله ، زمینه ساز رویارویی میان یمنی ها و امریکا می شود. اسناد ثابت کرده است که امریکا با نظارت مستقیم بر نظام سابق در جنگ های صعده و در به شهادت رساندن شهید حسین بدرالدین الحوثی مشارکت داشته است.

این در حالی است که برخی کارشناسان نظامی ، تنها پایگاه مسئولان صنعا را مردم دانستند که اهرم اصلی پیروزی بود و دستاوردهای ارتش یمن و کمیته های مردمی را رقم زد.

این کارشناسان افزودند: جنبش مردمی چه دربرگزاری راهپیمایی ها یا در تجهیز جبهه ها به نیرو و کمک مالی توانست مردم یمن را به تعیین معادلات مختلفی در همه سطوح، اعم از سیاسی یا نظامی و یا حتی در روند استقامت اقتصادی در برابر محاصره برساند و پیامی به مزدوران متجاوز مبنی بر شکست تلاش متجاوزان برای نفوذ به جبهه داخلی یا ایجاد تفرقه برساند و هر روز پایگاه مردمی گسترش یافته و مخالفان ائتلاف متجاوز افزایش می یابد.

آنها تاکید کردند که اطلاعات ائتلاف و میادین نشان می‌دهد که اوضاع به نفع متجاوزان سعودی-اماراتی نیست بنابراین ابتکار یمن در توقف جنگ ، پیامی است که توپ را در زمین آنها می اندازد تا به تجاوزات خود پایان دهند در غیر این صورت باید منتظر حملات بیشتری باشند همانطور که در روزهای اخیر شاهد آن بودند و میزان توانایی یمنی ها در مقابله با تجاوز، شکستن محاصره و تحمیل معادلات مختلف را به اثبات رساند.

برخی تحلیلگران به نوبه خود افزودند: جبهه به سرکردگی عربستان سعودی،یک جبهه فرسوده و فاسد است، در حالی که جبهه مردمی یمن به دلیل اعتقاد به حقانیت خود، قوی، منسجم و صبور است.

آنها خاطرنشان کردند: تلاش مردم یمن که در محاصره بوده و حتی از غذا و دارو محروم هستند ، به توسعه و رشد شگفت انگیز توان نظامی انجامیده است.

مردم یمن با حضور در میدان اصلی صنعاء پایتخت و میدان های اصلی استان های مختلف این کشور شعار آزادی سردادند و تاکید کردند همچنان در برابر دشمن متجاوز سعودی می ایستند.

آنان در تجمعات میلیونی خود ورود به هشتمین سال صبر و پایداری در راه استقلال و مخالفت با قیمومیت خارجی را گرامی داشتند.

مردان و زنان یمنی شرکت کننده در این تجمعات بر اهمیت گرامی داشت روز صبر و پایداری تاکید کردند و آن را دارای پیام های بسیار برای نیروهای ائتلاف متجاوز دانستند، ائتلافی که امروزه در تنگنای شدید گرفتار آمده است.

مردم در شهرهای مختلف یمن در حالی در تجمعات میلیونی پایداری شرکت کردند که کشورشان در محاصره شدید قرار دارد و آنان با مشکلات اقتصادی از جمله کمبود شدید سوخت مواجهند.

آنان با این حال تاکید کردند که در برابر کشورهای استکباری و در رأس آنها آمریکا به طور متحد و یکپارچه ایستاده اند.

شرکت کنندگان در تجمعات صبر و پایداری همچنین از نیروهای مسلح یمنی خواستند به عملیات های منحصر به فرد خود در عمق خاک سعودی ادامه دهند تا دشمن متجاوز را به پایان دادن به محاصره و توقف تجاوز به یمن وادار کنند.

نیروهای یمنی روز جمعه اعلام کردند تاسیسات آرامکو را در جیزان و نجران با شمار زیادی پهپاد هدف قرار داده اند. آنها همچنین اهداف حیاتی و مهم دیگری را در مناطق جیزان، ظهران، أبها و خمیس مشیط با شمار زیادی موشک بالستیک هدف قرار دادند.

 

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

کلمات کلیدی يمن عربستا ن
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.