معاون وزیر دفاع اوکراین نیز گفت که تا کنون بیش از 100هزار داوطلب برای پیوستن به این لشکر ثبت نام کرده اند.

به گزارش جماران به نقل از العربی جدید، نیروهای امنیتی روسیه امروز یکشنبه بیش از هزار معترض ضد جنگ را در شهرهای مختلف بازداشت کردند.

سازمان مردم‌نهاد «اوویدی‌اینفو» که متخصص پایش تظاهرات است، اعلام کرد که حداقل هزار نفر که در تظاهرات اعتراض به مداخله نظامی روسیه در اوکراین شرکت کرده‌اند، روز یکشنبه در حدود ۳۰ شهر این کشور بازداشت شدند.

به گفته این منبع، از ۲۴ فوریه، تاریخ آغاز عملیات نظامی در روسیه تاکنون نزدیک به ۱۰ هزار تظاهرکننده بازداشت شده‌اند. الکسی ناوالنی، منتقد زندانی، از روس‌ها خواسته است تا به رغم ارعاب مقامات، هر روز برای درخواست صلح گرد هم آیند.

در همین حال، خبرگزاری رسمی اوکراین نیز گزارش داد که 3هزار آمریکایی آمادگی خود را برای رفتن به اوکراین و جنگیدن علیه نیروهای روسیه اعلام کردند. 

این خبرگزاری تصریح کرد که افراد داوطلب آمریکایی بخشی از لشکر بین المللی هستند که قرار است برای مقابله با نیروهای روسی در اوکراین دست به سلاح ببرند.

اوکراین اواخر ماه فوریه لشکری بین المللی از خارجی هایی را شکل داد که مایل به جنگ علیه روس هستند.

«هنا مالیار» معاون وزیر دفاع اوکراین نیز گفت که تا کنون بیش از 100هزار داوطلب برای پیوستن به این لشکر ثبت نام کرده اند.

در حالی که تلاش برخی کشورها برای میانجیگری و توقف تهاجم روسیه به خاک اوکراین ادامه دارد، ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین با همتای آمریکایی‌اش جو بایدن تلفنی درباره کمک مالی واشنگتن به کی‌یف و تحریم روسیه گفتگو کرد.

همزمان گزارش‌هایی از ادامه حمله روسیه به شهرهای مختلف اوکراین از جمله ماریوپول و ایرپین منتشر شده است.

 

جدیدترین تحولات

بیش از ۱.۵ میلیون اوکراینی در ۱۰ روز اخیر از کشورشان خارج شده‌اند

سازمان ملل متحد روز یکشنبه هشدار داد شمار افرادی که در بازه ده روزه از زمان آغاز جنگ در اوکراین از این کشور به کشورهای همسایه گریخته‌اند، از مرز ۱.۵ میلیون نفر گذشت.

فیلیپو گراندی، کمیسر عالی پناهندگان سازمان ملل با ذکر این موضوع در توییتی نوشت: «این سریع‌ترین رشد بحران پناهجویی در اروپا از زمان جنگ جهانی دوم تاکنون بوده است.»

 

ایتالیا چند ویلا و قایق‌ تفریحی الیگارش‌های روس را توقیف کرد

دولت ایتالیا روز شنبه اعلام کرد که پلیس این کشور ویلاها و قایق‌های تفریحی ۵ شهروند روسی متعلق به طبقه الیگارشی به ارزش ۱۴۳ میلیون یورو را توقیف کزرده است. این اقدام در پی آغاز تحریم‌های سنگین و هماهنگ غرب علیه روسیه به دلیل حمله این کشور به اوکراین صورت گرفته است.

 

بریتانیا: روسیه به هدف شکستن روحیه مقاومت در اوکراین به شهرها حمله می‌کند

مقامات نظامی بریتانیا روز یکشنبه با مقایسه تاکتیک‌های روسیه در جنگ اوکراین با تاکتیک‌های مورد استفاده این کشور در جنگ چچن و سوریه، گفتند که نیروهای روسی در اوکراین نیز پس از اینکه با مقاومت غیرمنتظره مواجه شدند، شهرها را بمباران کرده و به شدت آنها آسیب می‌رسانند.

این موضوع در نشست اطلاع‌رسانی روزانه وزارت دفاع بریتانیا مطرح شد. این وزاتخانه گفته است که نیروی مقاومت اوکراین هنوز هم نیروهای روسیه را غافلگیر می‌کند و روس‌ها به هدف شکستن روحیه مقاومت، مناطق پرجمعیت از جمله شهرهای خارکیف، چرنیهف و ماریوپل را هدف قرار می‌دهند.

 

آتش‌بس ماریوپل تا ساعت ۹ شب

بنا به اعلام شورای شهر ماریوپل یک آتش بس موقت دوم که برای خروج غیرنظامیان از شهر در روز یکشنبه برنامه‌ریزی شده از ساعت ۱۰ بامداد به وقت محلی تا ۹ شب ادامه خواهد داشت.

خروج شهروندان با خودروهای شخصی و عمومی و تحت نظارت صلیب سرخ در کریدور امن میان ماریوپل و زاپوریژیا انجام می‌شود.

 

بلینکن در کیشینف؛ مولداوی خواستار کمک بیشتر آمریکا برای پناهندگان اوکراینی شد

ناتالیا گاوریلیتا، نخست وزیر مولداوی روز یکشنبه از ایالات متحده خواست تا برای اسکان آوارگان جنگی اوکراین در کشورش که در حال حاضر شمار آنها به ۱۲۰ هزار نفر می‌رسد، کمک‌های بشردوستانه بیشتری را ارائه کند.

او در دیدار با آنتونی بلینکن، وزیر أمور خارجه آمریکا که در حال دیدار از این کشور است گفت برای این کشور کوچک که با ۲.۶ میلیون نفر جمعیت، یکی از فقیرترین کشورهای اروپاست، این تعداد پناهجو بسیار زیاد است.

نخست وزیر مولداوی افزود: «بر پایه آخرین آمارها، از آغاز جنگ اوکراین بیش از ۲۳۰ هزار نفر از از مرز این کشور گذر کرده‌اند که ۱۲۰ هزار نفر از آنها شامل تقریبا ۱۰۰ هزار اوکراینی در مولداوی باقی مانده‌اند.»

او همچنین گفت: «مردم برای استقبال از آنها، پناه دادن و غذا دادن به آنها یا هر گونه کمک دیگری حاضرند. اما ما برای مقابله با چنین حجمی از مشکل به کمک نیاز داریم و خیلی سریع هم نیاز داریم.»

بلینکن اطمینان داد که مولداوی می‌تواند روی حمایت کامل آمریکا حساب کند.

او افزود: «ما شاهد گشاده‌دستی، مهمان‌نوازی و حسن نیت مردم مولداوی به این افراد در مضیقه هستیم. ما هر کاری را که بتوانیم برای کمک به شما برای تحمل این بار انجام می‌دهیم.»

بلینکن روز گذشته به لهستان سفر کرده بود.

 

آغاز عملیات خروج شهروندان از ماریوپل

یک روز پس از شکست تلاش برای آتش‌بس در ماریوپل به دلیل ادامه بمباران شدید روسیه، شهرداری این بندر راهبردی و محاصره شده اوکراین اعلام کرد که قصد دارد شهروندان غیرنظامی را از شهر خارج کند.

شهرداری ماریوپل روز یکشنبه در شبکه تلگرام نوشت: «عملیات خارج کردن غیرنظامیان از ساعت ۱۲ ظهر (به وقت محلی) آغاز می‌شود.»

در این بیانیه آمده است: «توافق آتش‌بس موقت حاصل شده و تا حدود سه ساعت دیگر یک کریدور بشردوستانه به شهر زاپوریژیا راه‌اندازی می‌شود.»

 

لهستان با وعده اف۱۶ آمریکا، به اوکراین هواپیما می‌دهد

برخی رسانه‌ها روز شنبه از همکاری آمریکا و لهستان برای تحویل جت‌های جنگی به اوکراین خبر دادند.

به نوشته چندین رسانه آمریکایی، واشنگتن در حال بررسی قراردادی با ورشو برای تحویل هواپیماهای جنگی دوران شوروی در لهستان به اوکراین در ازای دریافت جت‌های اف۱۶ آمریکاست.

خبرگزاری فرانسه به نقل از یک مقام کاخ سفید نوشت: «ما با لهستانی‌ها در مورد این موضوع کار می‌کنیم و در حال مشورت با سایر متحدان خود در ناتو هستیم.»

کی‌یف از غربی‌ها کمک نظامی شامل هواپیما درخواست کرده است. ولودیمیر زلنسکی از کشورهای اروپای شرقی نیز خواسته است هواپیماهای ساخت روسیه را در اختیار او بگذارند، زیرا اوکراینی‌ها می‌دانند چگونه با آنها پرواز کنند.

 

ابراز تأسف پاپ از جاری شدن «سیل خون» در اوکراین: کریدور بشردوستانه بسازید

پاپ فرانسیس روز یکشنبه از جاری شدن «سیل خون و اشک» در اوکراین پس از تهاجم روسیه ابراز تاسف کرد و خواستار ایجاد کریدورهای بشردوستانه شد.

او پس از مراسم نیایش روز یکشنبه خواستار ایجاد «راهروهای انسان‌دوستانه واقعی» برای کمک به غیرنظامیان شد و گفت: «سیل خون و اشک در اوکراین جاری است، این فقط یک عملیات نظامی نیست، بلکه جنگی است که همراه خود مرگ، ویرانی و بدبختی می‌آورد.»

پاپ افزود: «قربانیان و همچنین افراد آواره، به ویژه مادران و کودکان بیشتر و بیشتر می‌شوند. نیاز به کمک‌های بشردوستانه در این کشور قربانی ساعت به ساعت به طرز اسف‌باری  افزایش می‌یابد.»

در میان افراد حاضر در محل سخنرانی پاپ در میدان سنت پیتر واتیکان، بسیاری از مؤمنان پرچم اوکراین در دست داشتند.

پاپ فرانسیس که بارها خواستار توقف جنگ در اوکراین شده است، گفت: «از صمیم قلب درخواست می‌کنم تا اطمینان حاصل شود که راهروهای بشردوستانه واقعی و امن ایجاد شده، کمک‌ها تأمین گردد و دسترسی آسان به مناطق محاصره‌شده برای ارائه کمک‌های حیاتی به برادران و خواهران‌مان که تحت ستم و هراسناک از بمب‌ها هستند، حاصل شود.»

وی افزود: «من خواهش می‌کنم که حملات مسلحانه متوقف و مذاکرات و رجوع به عقل سلیم از سر گرفته شود و ما دوباره به قوانین بین المللی احترام بگذاریم.»

او همچنین از خبرنگارانی که برای اطلاع‌رسانی به جهانیان در مورد رویدادهای اوکراین «جان خود را به خطر انداختند» تشکر کرد.

 

ماریوپل، شهر بی‌دفاع

وادیم بویچنکو، شهردار ماریوپل وضعیت این شهر را «بسیار سخت» توصیف کرد و گفت که این شهر زیر بمباران شدید بوده و از نظر وضعیت انسانی در «بن‌بست» است.

ماریوپل، شهری بندری در جنوب اوکراین است که از ۵ روز پیش در محاصره نیروهای روسی است.

به گفته بویچنکو، بمباران‌های چند روز اخیر «هزاران زخمی» روی دست شهر گذاشته و نیروهای روسی از ورود مواد غذایی و دارو جلوگیری می‌کنند.

او گفت: «شهر ماریوپل دیگر وجود ندارد.»

شهرداری ماریوپل گفت که عملیات خروج غیرنظامیان به دلیل نقض مکرر آتش‌بس به دست روسیه به تعویق افتاده است. در همین حال مسکو «ملی‌گرایان» اوکراینی را به جلوگیری از خروج غیرنظامیان و استفاده از وضعیت آتش‌بس برای تحکیم مواضع دفاعی خود متهم کرد.

 

پوتین اوکراین را به سلب حاکمیت تهدید کرد

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه هشدار داد که حاکمیت اوکراین در خطر است.

او در یک سخنرانی در جمع کارکنان شرکت هواپیمایی ایرفلوت که روز شنبه از تلویزیون پخش شد، گفت: «اگر آنها (اوکراینی‌ها) به کاری که می‌کنند، ادامه دهند... آینده حاکمیت اوکراین را زیر سوال می‌برند.»

پوتین افزود: «و اگر این اتفاق بیفتد، مسئولیت کامل آن بر عهده خودشان خواهد بود».

وی همچنین اعلام تحریم‌های جدید غرب علیه روسیه را شبیه «اعلان جنگ» به این کشور خواند.

 

 

مقاومت شدید ارتش اوکراین در شمال و جنوب

ستاد کل ارتش اوکراین بامداد یکشنبه در بیانیه‌ای در فیس بوک اعلام کرد که نیروهای مسلح این کشور درگیر «نیرد شدید» علیه نیروهای روسی برای کنترل شهر میکولایف در جنوب و چرنیهیف در شمال هستند.

همزمان عملیات نظامی ارتش اوکراین در منطقه دونتسک در شرق این کشور نیز در جریان است.

ارتش گفته است که تلاش‌های اصلی برای نجات ماریوپل، شهر بندری راهبردی در جنوب شرق کشور متمرکز شده است.

 

ویزا کارت و مسترکارت فعالیت خود در روسیه را متوقف کردند

بزرگترین صادرکنندگان کارت‌های بانکی در جهان، یعنی ویزا و مسترکارت روز شنبه اعلام کردند که به دلیل حمله روسیه به اوکراین، فعالیت‌های خود را در روسیه به حالت تعلیق در می‌آورند. با این تصمیم، کارت‌های صادر شده توسط بانک‌های روسی در خارج و کارت‌های خارجی در روسیه عمل نخواهد کرد.

مسترکارت در بیانیه‌ای اعلام کرد: «به دلیل ماهیت بی‌سابقه درگیری کنونی و فضای نامطمئن اقتصادی، ما تصمیم گرفته‌ایم شبکه خدمات خود را در روسیه به حالت تعلیق درآوریم.»

مسئولان ویزا کارت نیز به طور همزمان در بیانیه جداگانه‌ای گفته‌اند که «با مشتریان و شرکای خود در روسیه همکاری خواهند کرد تا تمامی تراکنش‌های ویزا در روزهای آینده متوقف شود».

این دو شرکت گفته‌اند که کارت های بانکی ویزا و مسترکارت روسیه دیگر در خارج از کشور معتبر نخواهند بود و کارت‌های صادر شده در خارج نیز از این پس در روسیه کار نخواهند کرد.

ویزا و مسترکارت و همچنین رقیب آنها امریکن اکسپرس، در اعمال تحریم‌های مالی بین‌المللی که پس از تهاجم روسیه به اوکراین اتخاذ شد، قبلاً اقداماتی را برای جلوگیری از استفاده بانک‌های روسی از شبکه‌های خود انجام داده بودند.

بانک مرکزی روسیه در واکنش به این تصمیم تصریح کرد که تمامی کارت‌های ویزا و مسترکارت صادر شده توسط بانک‌های روسی تا تاریخ انقضا به طور عادی در خاک روسیه فعالیت خواهند کرد. در بیانیه‌ای که این بانک منتشر کرد، آمده است: «معاملات با این کارت‌ها توسط سامانه کارت ملی بانک مدیریت می‌شود و تحریم‌ها در آن تاثیری ندارد.»

با این وجود، بانک مرکزی توصیه کرده است روس‌هایی که به خارج از کشور سفر می‌کنند، پول نقد یا کارت بانکی «میر» روسی را که در معدودی از کشورها و مناطق جهان پذیرفته شده، همراه داشته باشند.

 

گفتگوی زلنسکی و بایدن

جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا بامداد یکشنبه به وقت کی‌یف با ولودیمیر زلنسکی تماس گرفت تا درباره تحریم‌های روسیه و تسریع کمک‌های آمریکا به اوکراین گفتگو کند. کاخ سفید گفت که این مکالمه تلفنی همچنین به گفتگوهای روسیه و اوکراین پرداخته شده است، اما جزئیات بیشتری درباره این گفتگو ارائه نکرده است.

زلنسکی روز یکشنبه اعلام کرد که در گفتگو با همتای آمریکایی‌اش درباره حمایت مالی آمریکا از اوکراین و تحریم‌ها علیه روسیه گفتگو کرده است.

او در توییتر نوشت: «من گفتگوی تازه‌ای با رئیس جمهور ایالات متحده داشتم. موضوع این گفتگو مسائل امنیتی، حمایت مالی از اوکراین و ادامه تحریم‌ها علیه روسیه بود.»

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.