از آغاز حمله نظامی روسیه به اوکراین تا کنون آمریکا 12 دیپلمات روسی را از این کشور اخراج کرده است.

به گزارش جماران به نقل از العربیه عاجل، فشارهای غرب و به طور خاص آمریکا بر روسیه در پی حمله این کشور به اوکراین همچنان ادامه دارد.

واشنگتن در جدیدترین اقدام علیه روسیه یک دیپلمات روس فعال در سازمان ملل را به جاسوسی متهم کرده و از او خواست که آمریکا را ترک کند.

روسیه در واکنش به این اقدام آمریکا تهدید کرد که به آن پاسخ می دهد.

سازمان ملل نیز از این وضعیت ابراز تأسف کرد.

آمریکا تا کنون 12 دیپلمات روسی را از این کشور اخراج کرده است.

حمله روسیه به اوکراین در حالی وارد ششمین روز خود شد که تصاویر ماهواره‌ای در روز دوشنبه ۲۸ فوریه (۹ اسفند) پیشروی یک کاروان نظامی روسیه در شمال کی‌یف، پایتخت اوکراین را نشان می‌دهد که حدود ۶۴ کیلومتر امتداد دارد که بسیار بیشتر از گزارش‌های اولیه است.

این در حالی است که شب گذشته نخستین دور مذاکرات بین هیات‌های روسی و اواکرینی برگزار شد و هر دو گروه از موافقت برای برنامه‌ریزی جهت انجام دور دوم این مذاکرات خبر دادند.

به گفته یک نماینده تیم مذاکره کننده روسیه «نشست بعدی به زودی در مرز لهستان و بلاروس برگزار خواهد شد.»

از سوی دیگر اتحادیه اروپا روز دوشنبه نام سخنگوی ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه و چند الیگارش این کشور را به فهرست سیاه تحریم‌های خود اضافه کرد.

آخرین تحولات و خبرهای مرتبط با جنگ در اوکراین

زلنسکی: باید هر چه سریعتر جلوی «متجاوز» را بگیریم

ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین روز سه‌شنبه طی گفت‌وگویی تلفنی با جو بایدن، همتای آمریکایی خود بر لزوم متوقف کردن فوری پیش‌روی نیروهای روسیه تاکید کرد.

وی خطاب به رئیس جمهوری آمریکا گفت که باید در اسرع وقت از پیشروی نیروهای «متجاوز» روسیه جلوگیری کرد.

این گفتگوی تلفنی در ششمین روز از تهاجم نظامی به خاک اوکراین انجام شد که طی آن نیروهای روسیه به تلاش برای ورود به کی‌یف و تحت کنترل قرار دادن پایتخت ادامه دادند و خارکیف، دومین شهر بزرگ اوکراین نیز زیر حملات هوایی قرار داشت. 

 

 اردوغان به اتحادیه اروپا: با ترکیه هم مانند اوکراین رفتار کنید

رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه روز سه‌شنبه از اتحادیه اروپا خواست که با کشورش پیش از آنکه درگیر یک جنگ شود مانند اوکراین رفتار کند.

رئیس جمهوری ترکیه که در یک کنفرانس خبری مشترک با همتای کوزوویی خود سخن می‌گفت خطاب با سران اروپا تاکید کرد: «همان حساسیتی را که در خصوص عضویت اوکراین در اتحادیه اروپا نشان می دهید نسبت به ترکیه هم داشته باشید.»

آقای اردوغان با اشاره به وضعیت اوکراین و درخواست مصرانه کی‌یف برای عضویت در اتحادیه اروپا خاطرنشان کرد: دلودیمیر زلنسکی را در پارلمان اروپا تشویق می کنند؛ این خیلی خوب است. اما برای این مسئله ظاهرا یک فاجعه لازم بوده است... اما ترکیه منتظر فاجعه نخواهد بود.»

وی سپس با تاکید بر اینکه از تلاش‌ها برای الحاق اوکراین به اتحادیه اروپا قدردانی می‌کند، خطاب به اعضای اتحادیه این سوال را مطرح کرد که «نمی‌دانم چه چیزی در باره پیوستن ترکیه شما را نگران می‌کند؟»

 

 روسیه در فستیوال کن هیچ نماینده‌ای نخواهد داشت

مدیران فستیوال سینمایی کن در فرانسه روز سه‌شنبه اعلام کردند تا زمانی که تهاجم نظامی به خاک اوکراین در جریان است میزبان هیچ هیئتی به نمایندگی از روسیه و یا نهاد مرتبط با دولت این کشور نخواهند بود.

بر اساس آنچه در بیانیه برگزار کنندگان فستیوال کن آمده، این تصمیم تا زمانی اجرایی خواهی بود که «جنگ تجاوزکارانه در شرایطی متوقف شود که رضایت مردم اوکراین را جلب کند.»

هفتاد و پنجمین دوره فستیوال سینمایی کن قرار است طی روزهای هفدهم تا بیست و هشتم مه امسال در جنوب فرانسه برگزار شود.

 

دبیرکل ناتو روسیه را متهم به «لفاظی‌های هسته‌ای» کرد

ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو درباره مواضع اخیر روسیه درباره قرار دادن نیروهای هسته‌ای در بالاترین سطح آماده باش گفت: «ناتو هرآنچه لازم است را برای حفاظت و دفاع از همه متحدان انجام خواهد داد. لفاظی‌های هسته‌ای و صدور بیانیه‌ای که در‌آن روسیه نیروهای هسته‌ای خود را در بالاترین سطح آماده باش قرار داده، [اقدامی] غیرمسئولانه و بی‌پروایانه است.»

او تاکید کرد: «ما هر کاری را که لازم باشد برای حفاظت از تمام نیروهای خود انجام خواهیم داد. ما تنش را تشدید نمی‌کنیم. بنابراین ما همان سطح آمادگی نیروهای هسته‌ای خود را حفظ کرده‌ایم.»

او همچنین تاکید کرد: «روسیه در واقع چندین‌بار در قالب توافق‌ و بیانیه‌های مختلف موافقت کرده و گفته که جنگ هسته‌ای هرگز پیروز نخواهد شد و نباید چنین جنگی کرد بنابراین ما کاری نمی‌کنیم که تنش را تشدید کند.»

 

پنج کشته در حمله به برج تلویزیون اوکراین

سرویس وضعیت‌های اضطراری اوکراین اعلام کرد که در حمله روز سه‌شنبه نیروهای ارتش روسیه به برج ساختمان تلویزیون در کی‌یف پنج نفر کشته شدند.

این حمله که منجر به قطع پخش برنامه‌ها از شبکه‌های تلویزیونی شده همچنین پنج مجروح به جا گذاشته است.

 

ابراز تاسف چین از «مناقشه اوکراین»

وزیر امور خارجه چین روز سه‌شنبه در گفتگویی تلفنی با همتای اوکراینی خود از مناقشه و درگیری‌های جاری در اوکراین «عمیقاً ابراز تاسف کرد.»

در حالی که پکن پیش‌تر نیز از محکوم کردن اقدام مسکو در تهاجم نظامی به اوکراین خودداری کرده بود، وانگ یی، وزیر امور خارجه چین در گفتگو با همتای اوکراینی خود تاکید کرد که کشورش «عمیقاً از وقوع این درگیری‌ها متاسف است و به خسارات وارده به غیرنظامیان توجه زیادی دارد.»

وی همچنین از دو کشور درگیر در مخاصمه خواست تا راهی برای حل مسالمت آمیز این موضوع از طریق گفتگو پیدا کنند.

 

افغانستان و میانمار به قطعنامه محکومیت حمله روسیه به اوکراین رای می‌دهند

دیپلمات‌های حاضر در سازمان ملل متحد می‌گویند که دو کشور افغانستان و میانمار نیز را باید از موافقان صدورقطعنامه سازمان ملل متحد در محکومیت تهاجم نظامی روسیه به اوکراین دانست.

به گفته منابع یاد شده، افغانستان و میانمار که همچنان توسط دیپلمات‌های منتخب از سوی دولت‌های پیشین در سازمان ملل متحد نمایندگی می‌شوند روز چهارشنبه به قطعنامه محکومیت حمله نظامی روسیه رای خواهند داد.

طبق فهرست حامیان این قطعنامه که روز سه‌شبنه به دست خبرگزاری فرانسه رسید، دو کشور افغانستان و میانمار نیز برای دادن رای موافق به قطعنامه یاد شده ثبت نام کرده‌اند.

هدف از صدور این قطعنامه محکومیت تجاوز نظامی به خاک اوکراین و به انزوا کشاندن روسیه در صحنه بین المللی عنوان شده است.

 

فرانسه بیش از ۵۰۰ سرباز به رومانی می‌فرستد

منابع آگاه و نزدیک به ارتش فرانسه روز سه‌شنبه از اعزام بیش از ۵۰۰ سرباز این کشور به رومانی در راستای تقویت نیروی ناتو در شرق اروپا خبر دادند.

این نیروها عصر روز سه‌شنبه از یک پایگاه هوایی در نزدیکی شهر مارسی به سوی پایگاهی در رومانی اعزام شدند.

اعزام این دسته از سربازان فرانسوی در چارچوب هماهنگی با ناتو و به عنوان بخشی از عملیات سازمان پیمان آتلانتیک شمالی پیش از حمله روسیه به اوکراین برنامه ریزی شده بود.

 

فدراسیون جهانی دو و میدانی ورزشکاران روسی را از حضور در مسابقات محروم کرد

فدراسیون جهانی دو و میدانی جهانی روز سه‌شنبه اعلام کرد که ورزشکاران روسیه و بلاروس از هم اکنون و تا اعلام بعدی از شرکت در کلیه رقابت‌های این رشته ورزشی محروم هستند.

در بیانیه مطبوعاتی فدراسیون جهانی دو و میدانی تاکید شده است که هیچیک از ورزشکاران روس نمی‌توانند در مسابقات جهانی داخل سالن بلگراد که از ۱۸ تا ۲۰ مارس آینده برگزار می‌شود، شرکت کنند.

این ورزشکاران همچنین از حضوض در مسابقات قهرمانی جهان در فضای باز که ماه ژوئیه در یوجین، از شهرهای ایالت اُرگُن آمریکا برگزارب می‌شود حضور یابند.

 

ژرار دوپاردیو: دست از سلاح بردارید و مذاکره کنید!

ژرار دوپاردیو، بازیگر فرانسوی که از وی به عنوان یک چهره هنری نزدیک به ولادیمیر پوتین نام برده می‌شود خواهان توقف نبرد، دست کشیدن از سلاح و حل بحران اوکراین از طریق مذاکره شد.

وی همزمان با ششمین روز تهاجم نظامی روسیه به خاک اوکراین در گفتگو با خبرگزاری فرانسه خواستار به زمین گذاشتن سلاح‌ها و آغاز مذاکرات جدی میان طرفین مخاصمه شد.

او در این زمینه تصریح کرد: «روسیه و اوکراین همیشه کشورهای برادر بوده‌اند. من با این جنگِ برادرکشی مخالفم. من می گویم دست از سلاح بردارید و مذاکره کنید!» 

این درخواست در حالی مطرح می‌شود که ارتش روسیه به تلاش برای به دست گرفتن کنترل کی‌یف پایتخت ادامه می‌دهد و مرکز خارکیف، دومین شهر بزرگ اوکراین نیز زیر آتش بمباران ارتش روسیه قرار دارد.

 

ساختمان تلویزیون اوکراین در کی‌یف هدف حمله هوایی روسیه قرار گرفت

وزارت کشور اوکراین اعلام کرد که ارتش روسیه در جریان حملات روز سه شنبه خود به کی‌یف، برج تلویزیونی در پایتخت را هدف قرار داد.

به ادعای وزارت کشور اوکراین این حمله  که در ششمین روز از تهاجم روسیه به اوکراین انجام شد پخش برنامه‌های تلویزیونی را متوقف کرد.

هدف قرار گرفتن برج تلویزیونی در کی‌یف به گفته مقامات اوکراینی سبب خواهد تا شبکه‌های تلویزیونی برای مدتی در دسترس نباشند.

 

 دست کم ۸ نفر در حمله هوایی روسیه به خارکیف کشته شدند

مقامات دولت اوکراین اعلام کردند که در جریان حمله هوایی روز سه‌شنبه روسیه به یک منطقه مسکونی در خارکیف، دومین شهر بزرگ اوکراین دست کم هشت نفر کشته شدند.

این منابع با اعلام اینکه «نیروهای متجاوز روسیه هدایت این حمله را برعهده داشتند» یادآور شده است که شش نفر نیز در جریان این حمله زخمی شده‌اند.

سرویس اورژانس اوکراین با انتشار پستی در فیس بوک عکس‌هایی از امدادگران را در حال کمک‌رسانی به یک ساختمان آسیب دیده به اشتراک گذاشته و نوشته: «در پی حمله هوایی هشت نفر جان خود را از دست دادند، شش نفر مجروح شدند و ۳۸ نفر نیز از این حمله نجات یافتند». 

 

آدیداس همکاری با فدراسیون فوتبال روسیه را متوقف می‌کند

آدیداس، غول جهانی البسه و تجهیزات ورزشی روز سه شنبه اعلام کرد که همکاری خود با فدراسیون فوتبال روسیه را به دلیل حمله نظامی این کشور به اوکراین متوقف می‌کند.

سخنگوی این شرکت آلمانی که ۲.۹ درصد از گردش مالی سال ۲۰۲۰ خود را مدیون فروش محصولات در روسیه، اوکراین و جمهوری‌های مستقل اتحاد جماهیر شوروی سابق بود، در این خصوص می‌گوید: «آدیداس همکاری خود را با فدراسیون فوتبال روسیه با اثرگذاری فوری به حالت تعلیق در می آورد.»

 

جگوار لندرور تحویل خودرو به روسیه را متوقف کرد

جگوار لندرور روز سه‌شنبه با اشاره به افزایش‌های تحریم‌های غرب بر اقتصاد روسیه و با به میان کشیدن موضوع مشکلات تجاری مرتبط با این تحریم‌ها اعلام کرد که تحویل خودرو به این کشور را به حال تعلیق درآورده است.

این شرکت خودروسازی بریتانیایی که سال  ۲۰۰۸ توسط گروه خودروسازی هندی تاتا موتورز خریداری شد در بیانیه‌ای مطبوعاتی که برای خبرگزاری‌های بین المللی ارسال کرده ضمن اشاره به «چالش های تجاری» ناشی از شرایط کنونی حاکم بر جهان اعلام کرد: «ما تحویل خودروها به بازار روسیه را در حال حاضر متوقف کرده‌ایم.»

 

درخواست سازمان ملل برای کمک فوری ۱.۷ میلیارد دلاری

سازمان‌ ملل متحد و تشکل‌های شریک این نهاد بین‌المللی روز سه‌شنبه خواستار جمع‌آوری کمک مالی فوری ۱.۷ میلیارد دلاری برای تامین نیازهای بشردوستانه صد‌ها هزار آواره و پناهجو در اوکراین و کشورهای همسایه آن شدند.

در بیانیه مطبوعاتی منتشر شده از سوی سازمان ملل متحد ضمن اشاره به نیاز دست کم ۱۲ میلیون نفر به این کمک‌های انسانی آمده است: از مبلغ ۱.۷ میلیارد دلار کمک مالیِ درخواست شده ۱.۲ میلیارد دلار تنها به تامین نیاز‌های بشردوستانه شش میلیون شهروند در داخل اوکراین طی یک دوره اولیه سه ماه اختصاص خواهد یافت.

بر اساس آنچه در این بیانیه به آن اشاره شده این کمک‌ها به حدود ۴ میلیون پناهجوکه از جنگ گریخته و در کشورهای همسایه مستقر شده‌اند نیز اختصاص داده خواهد شد.

 

هشدار لندن به پوتین در خصوص ارتکاب «جنایات جنگی» در اوکراین

دولت بریتانیا روز سه‌شنبه به ولادیمیر پوتین در خصوص نقش داشتن  و مسئولیت در آنچه «جنایات جنگی احتمالی در اوکراین» خوانده شده، هشدار داد.

دومینیک راب، معاون نخست‌وزیر بریتانیا در این خصوص به رسانه‌ها گفت: «هم برای پوتین و هم برای فرماندهان نظامی روسیه در مسکو و نیز در میدان‌های نبرد دراوکراین واضح و روشن است که در قبال هرگونه نقض قوانین جنگی باید پاسخگو باشند.»

همزمان بوریس جانسون، نخست وزیر بریتانیا نیز در هشداری جداگانه اعلام کرد که کشورهای غربی آماده تشدید تحریم‌ها علیه روسیه هستند.

 

مخالفت آشکار تنیسور زن روس با جنگ در اوکراین

آناستازیا پاولیوچنکوا، تنیس‌باز زن برجسته روسیه روز سه‌شنبه با انتشار پیامی در شبکه اجتماعی توییتر مخالفت خود را با جنگ در اوکراین علنی و آشکار کرد.

وی در این پیام می‌نویسد: «من از کودکی تنیس بازی می‌کردم. همیشه نماینده روسیه بوده‌ام. اینجا خانه و کشور من است. اما اکنون می‌ترسم، دوستان و خانواده‌ام هم می‌ترسم. اما از گفتن چیزی که به آن معتقدم نمی‌ترسم. این نظر من است. من مخالف جنگ و خشونت هستم.» 

این تنیسور ۳۰ ساله که رنکینگ ۱۴ جهانی را به خود اختصاص داده سپس می‌فزاید: «من نه سیاستمدار هستم و نه تجربه ای در این زمینه دارم، فقط می توانم آشکارا مخالفت خود را ​​با این تصمیم‌ها اعلام کنم و به صورت علنی در باره آن صحبت کنم.»

 

صدراعظم آلمان: مطمئنا تحریم‌های جدیدی اعمال خواهیم کرد

اولاف شولتس، صدراعظم آلمان روز سه‌شنبه هشدار داد: «ما قطعاً تحریم‌های جدیدی را علیه روسیه اعمال خواهیم کرد.»

آقای شولتس همچنین با اشاره به تداوم تهاجم نظامی و حملات روسیه به خاک همسایه غربی تاکید کرد که اوکراین برای بقا مقاومت می‌کند و می‌جنگد.

صدر اعظم آلمان که در جریان یک کنفرانس خبری مشترک با نخست وزیر لوکزامبورگ در برلین سخن می‌گفت در ادامه تاکید کرد که «خونریزی باید متوقف شود».

این هشدار در حالی ایراد می‌شود که خارکیف، دومین شهر بزرگ اوکراین روز سه‌شنبه تحت بمباران شدید ارتش روسیه قرار گرفت. 

 

 فن در لاین: سرنوشت اتحادیه اروپا با تحولات اوکراین گره خورده است 

رئیس کمیسیون اروپا روز سه‌شنبه شرایط در اوکراین و تحولات مرتبط با تهاجم نظامی روسیه به این کشور را برای اتحادیه اروپا بسیار تعیین کننده توصیف کرد.

اورزولا فن در لاین که به صورت ویدئو کنفرانس با نمایندگان پارلمان اروپا سخن می‌گفت این تحولات را بسیار خطرناک خواند و گفت سرنوشت اتحادیه اروپا در اوکراین با مخاطراتی همراه است.

رئیس کمیسیون اروپا در این خصوص تاکید کرد: «نحوه واکنش و پاسخ امروز ما به آنچه روسیه در اوکراین انجام می‌دهد برای آینده نظام بین‌الملل تعیین کننده خواهد بود.»

وی با یادآوری این نکته که «سرنوشت اوکراین بسیار خطرناک  است و سرنوشت ما (اتحادیه اروپا) نیز به بوته آزمایش گذاشته شده» افزود: «باید قدرتی را که در دموکراسی‌های ما نهفته است به نمایش بگذاریم.»

کمک بشر دوستانه ۵۰۰ میلیون یورویی

خانم فن‌ در لاین سپس به اختصاص کمکی مالی برای تامین و ارسال کمک‌های بشردوستانه به اوکراین اشاره کرد و گفت: «ما دست کم ۵۰۰ میلیون یورو از بودجه اتحادیه اروپا برای مقابله با پیامدهای انسانی این جنگ غم انگیز، هم به کشور مورد حمله قرار گرفته و هم برای پناهندگان در نظر گرفته‌ایم.

 بر اساس گزارش سازمان ملل، مداخله نظامی روسیه در اوکراین یک میلیون نفر را در این کشور آواره کرده است.

گفته می‌شود که در این میان بیش از ۶۶۰ هزار نفر از شهروندان اوکراین و افراد ساکن در این کشور به به کشورهای همسایه گریخته اند.

 

اتحادیه اروپا روسیه را به «تروریسم ژئوپولیتیک» متهم کرد

شارل میشل، رئیس شورای اروپا روز سه‌شنبه در جریان سخنرانی خود در پارلمان اروپا روسیه را متهم کرد که با حمله به اوکراین، دست به کاری زده که می توان آن را «تروریسم ژئوپلیتیک» خواند.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
2 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.