حمله نظامی روسیه به اوکراین در حالی وارد پنجمین روز خود شده است که غرب فشاری گسترده و همه جانبه علیه مسکو را به راه انداخته است.

به گزارش جماران به نقل از اسکای نیوز عربی، تصاویر  ماهواره های آمریکایی نشان می دهد که نیروهای زمینی روسیه  در حال پیشروی به سمت کی یف پایتخت اوکراین هستند.

در این تصاویر کاروانی از نیروی زمینی ارتش روسیه به طول 27 کیلومتر را نشان می دهد که در راه کی یف باست.

هشدار روز گذشته ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه مبنی بر آماده‌باش نیروهای «بازدارنده هسته‌ای» کشورش، اعتراضات جهانی را برانگیخت به‌طوری که در واکنش به این موضوع اتحادیه اروپا وعده تامین جت‌های جنگی به اوکراین را داد.

از سوی دیگر ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین در ویدئویی خواستار عضویت فوری این کشور در اتحادیه اروپا شد.

همچنین ولیعهد عربستان در گفت‌وگو با امانوئل ماکرون تاکید کرد که این کشور به ائتلاف اوپک پلاس با روسیه پایبند می‌ماند. اغلب کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس پس از تهاجم روسیه به اوکراین ترجیح دادند موضع‌گیری روشنی نداشته باشند و سکوت اختیار کنند.

ایالات متحده تشدید تنش را «غیرقابل قبول» می‌داند و آن‌ را محکوم کرد. ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو نیز نگرش «غیرمسئولانه» مسکو را محکوم کرد.

آخرین تحولات و خبرهای مرتبط با جنگ در اوکراین 

 

امریکا دوازده عضو هیات نمایندگی روسیه در سازمان ملل را از خاک خود اخراج کرد

آمریکا ۱۲ عضو هیات نمایندگی روسیه در سازمان ملل متحد را از خاک خود اخراج کرد. 

به گزارش خبرگزاری فرانسه رئیس هیات نمایندگی در جلسه سازمان ملل از حاضران خواست تا برای یک دقیقه جلسه را ترک تا به یک «تلفن مهمة پاسخ دهد. وی بعد از پاسخگویی به تماس تلفنی به جلسه برگشت و این خبر را به حاظران اعلام کرد. 

 

ترکیه عبور کلیه کشتی‌های جنگی را از تنگه‌های بسفور و داردانل ممنوع کرد

ترکیه عبور کلیه کشتی‌های جنگی از تنگه‌های داردانل و بسفور ممنوع کرد. به گفته مولود چاووش اوغلو، وزیر خارجه ترکیه حتی کشتی‌‌های جنگی کشورهای ساحلی دریای سیاه اجازه عبور از این دو تنگه را ندارند. 

وی تاکید کرد که کنوانسیون سازمان ملل متحد در مورد حقوق دریاها اجازه تعلیق عبور کشتی‌های جنگی را به ترکیه داده است. 

 

محصولات روسی از قفسه های فنلاند و سوئد جمع می‌شود

شرکت‌های دولتی که انحصار خرده فروشی مشروبات الکلی در فنلاند و سوئد را در اختیار دارند روز دوشنبه اعلام کردند که پس از حمله روسیه به اوکراین، تمام نوشیدنی های روسی را از قفسه های خود خارج کرده اند.

یکی از شرکت‌های فنلاندی که در این زمینه فعالیت می‌کند در بیانیه‌ای اعلام کرد: «آلکو، به عنوان اپراتور مسئول، فروش محصولات روسی را از روز دوشنبه ۲۸ فوریه در مجموعه فروشگاه‌های خود و همچنین به صورت آنلاین به حالت تعلیق در می آورد.»

سخنگوی این گروه که بیش از ۱۱ هزار محصول از جمله حدود ۳۰ نوع نوشیدنی روسی را ارائه می دهد به خبرگزاری فرانسه گفت: «وضعیت در اوکراین تکان دهنده است و ما آن را بسیار جدی گرفته‌ایم.»

در گزارش فرانس‌پرس همچنین آمده است که در کشور همسایه فنلاند یعنی سوئد نیز یکی از شرکت‌های دولتی تصمیم مشابهی گرفته است.

 

راه‌پیمایی ۲۵۰ هزار نفری در آلمان برای حمایت از صلح

مسئولان شهر کلن در آلمان روز دوشنبه از برپایی تظاهراتی با حضور ۲۵۰ هزار نفر برای حمایت از صلح در اوکراین خبر دادند.

این راهپیمایی که همزمان با رژه سنتی کارونال شهر کلن برپا شده بود به یک تجمع بزرگ در مخالفت با جنگ در اوکراین تبدیل شد.

شماری از شرکت کنندگان در این راهپیمایی بزرگ لباس هایی به دو رنگ آبی و زرد، رنگ های پرچم اوکراین، به تن کرده بودند.

راه‌پیمایان همچنین بنرها و پارچه‌نوشته‌هایی را در دست داشتند که روی آنها شعارهایی با مظمون «نه به جنگ» و «توقف فوری حمله ارتش پوتین به اوکراین» نوشته شده بود.

روی چندین تابلو که توسط تظاهرکنندگان در دست گرفته شده بود، «پوتین را متوقف کن» یا حتی «نه به جنگ» نوشته شده بود.

 

تیم ملی روسیه از شرکت در جام جهانی فوتبال محروم شد

فدراسیون حهانی فوتبال، فیفا تیم ملی روسیه را از شرکت در مسابقات جام جهانی ۲۰۲۲ قطر محروم کرد. 

تیم‌های ملی و باشگاهی روسیه نیز از کلیه بازی‌های بین المللی محروم شدند. 

 

یوفا همکاری خود با شرکت روسی گازپروم را قطع کرد 

اتحادیه فوتبال اروپا، یوفا اعلام کرد که همکاری خود را «فورا» با شرکت گازپروم روسیه قطع می‌کند. این شرکت از سال ۲۰۱۲ میلادی یکی از مهم‌ترین حامیان مالی یوفا بود. 

بر اساس برآوردها قرارداد یوفا با شرکت گازپروم سالانه ۴۰ میلیون دلار ارزش داشت. 

 

فنلاند: تصمیمی «تاریخی» برای ارسال تسلیحات به اوکراین گرفتیم

فنلاند، یکی از اعضای غیر متعهد اتحادیه اروپا روز دوشنبه اعلام کرد که تصمیمی «تاریخی» برای ارسال تسلیحات به اوکراین پس از تهاجم روسیه به این کشور گرفته است.

سانا مارین، نخست وزیر فنلاند در یک کنفرانس خبری گفت: «فنلاند به اوکراین کمک نظامی خواهد کرد. این یک تصمیم تاریخی برای ما است.»

وزیر دفاع فنلاند نیز گفته است که این کمک تسلیحاتی شامل ۲۵۰۰ قبضه سلاح تهاجمی، ۱۵۰ هزار مهمات، ۱۵۰۰ سامانه موشک‌انداز ۷۰ هزار جیزه صحرایی خواهد بود.

فنلاند که با همسایه خود روسیه بیش از ۱۳۰۰ کیلومتر مرز مشترک دارد، به طور سنتی سلاح به مناطق درگیری صادر نمی کند.

این کشور شمال اروپا پیش از این قصد داشت برای حمایت از اوکراین در برابر تهاجم ارتش روسیه جلیقه های ضد گلوله، کلاه ایمنی و بیمارستان سیار به این کشور بفرستد.

 

مذاکره کنندگان روسیه و اوکراین به اردوگاه‌های خود بازگشتند

منابع نزدیک به مذاکره‌کنندگان روس و اوکراینی شامگاه دوشنبه ۲۸ فوریه از پایان گفتگوها و موافقت برای برنامه‌ریزی جهت انجام دور دوم این مذاکرات خبر دادند.

این مذاکرات به گفته یکی از نمایندگان روسیه حدود پنج ساعت به طول انجامید و دو طرف در باره دستور کار مذاکرات و جزئیات آن گفتگو کردند.

فرانس‌پرس در گزارشی با اعلام پایان دور نخست مذاکرات اعلام کرد که نمایندگان برای پاره‌ای مشورت‌ها با پایتخت‌های خود بازگشتند.

در این گزارش به نقل از یک مذاکره کننده اوکراینی آمده است: «طرفین یک سری اولویت‌ها و موضوعاتی را تعیین کرده اند که نیاز به تصمیم گیری‌های مشخص دارد.»

به گفته یک نماینده تیم مذاکره کننده روسیه «نشست بعدی به زودی در مرز لهستان و بلاروس برگزار خواهد شد.»

 

بورل: کارزار نظامی روسیه را «وحشیانه» خواند

جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا روز دوشنبه با اشاره به تلفات سنگین غیرنظامیان در جریان حملات اخیر به اوکراین گفت: «کارزار نظامی روسیه در اوکراین "بیش از پیش وحشیانه شده است.»

آقای بورل در پایان نشستی با وزاری دفاع کشورهای عضو اتحادیه اروپا که به صورت ویدئو‌کنفرانس برگزار شد تاکید کرد: «کارزار نظامی روسیه بیش از پیش وحشیانه‌تر شده و نیروهای مسلح اوکراین با شجاعت تمام در حال مقابله هستند.»

وی تاکید کرد که اکنون کی‌یف، خارکیف و ماریوپل در حال مقاومت در برابر حملات سنگین نظامیان روسیه هستند.

 

لندن دارایی های تمام بانک های روسیه را مسدود می کند

وزیر خارجه بریتانیا روز دوشنبه اعلام کرد که کشورش تحریم‌ها علیه بخش مالی روسیه را در واکنش به تهاجم نظامی به اوکراین تشدید خواهد کرد.

این اقدامات به گفته رئیس دستگاه دیپلماسی بریتانیا به ویژه با مسدود کردن دارایی‌های تمام بانک‌های روسیه ادامه خواهد یافت.

لیز تراس که در پارلمان بریتانیا سخن می‌گفت همچنین افزود: «ما در روزهای آینده سیاست مسدود کردن کامل دارایی‌های کلیه بانک‌های روسیه را به اجرا خواهیم گذاشت و به دنبال هماهنگی با متحدان خود هستیم».

 

دولت بریتانیا به شهروندانش توصیه کرد به روسیه سفر نکنند

بریتانیا در پنجمین روز از حمله نظامی به اوکراین به شهروندان خود توصیه کرد که از هرگونه سفر به روسیه خودداری کنند .

وزارت خارجه بریتانیا روز دوشنبه با انتشار توئیتی اعلام کرد: «توصیه می‌کنیم از هرگونه سفر به روسیه خودداری کنید.»

در این بیانیه آمده است: «فرصت‌های پرواز به بریتانیا محدود و اقتصاد روسیه به طور فزاینده‌ای بی‌ثبات است».

 

مذاکره کننده اوکراینی: برای دور دوم مذاکرات برنامه ریزی می کنند

یک عضو تیم مذاکره کننده اوکراین با مقامات روسیه دوشنبه پس از نخستین نشست طرفین در مرز بلاروس اعلام کرد کرد باید برای دور دوم مذاکرات برنامه ریزی کرد.

 

سفیر روسیه در سازمان ملل: تلاش اوکراین در پیوستن به ناتو تهدیدی برای امنیت ما است

نماینده روسیه در سازمان ملل متحد طی سخنانی در این نشست اضطراری که با هدف یافتن راه های حل مناقشه جاری در شرق اوکراین برپا شده اوکراین را به نقض مفاد توافقنامه‌های سال ۲۰۱۵ مینسک متهم کرد.

واسیلی نبنزیا، نماینده روسیه در سازمان ملل سپس تاکید کرد که کی‌یف چایگاه و موقعیت ویژه دو جمهوری خودخوانده دونتسک و لوهانسک را نادیده گرفته است.

وی همچنین یادآور شد که شهروندان این مناطق در برابر حملات اوکراین که از حمایت غرب برخوردار است از روسیه کمک خواستند.

سفیر روسیه در سازمان ملل در ادامه گفت که روسیه آغاز‌گر خصومت‌ها نبود و تنها برای پایان دادن به جنگ وارد عمل شد.

وی اتهام‌های مطرح شده از سوی همتای اوکراینی خود در باره حمله روسیه به مناطق مسکونی و محیط‌های آموزشی و مراکز درمانی را رد کرد.

نماینده روسیه در سازمان ملل متحد همچنین تلاش اوکراین برای پیوستن به سازمان پیمان آتلانتیک شمالی، ناتو را تهدیدی برای امنیت کشورش توصیف کرد.

 

نشست ویژه مجمع عمومی سازمان ملل؛ تاکید بر پایان فوری تهاجم نظامی به اوکراین

نشست ویژه مجمع عمومی سازمان ملل متحد روز دوشنبه با حضور نمایندگان کشورهای عضو و با تاکید بر ضرورت پایان یافتن هر چه سریعتر تهاجم نظامی روسیه به اوکراین برگزار شد.

رئیس مجمع عمومی طی سخنانی علاوه بر درخواست برای توقف فوری این مناقشه خواستار تضمین‌های لازم برای ارسال کمک‌های بشردوستانه به شهروندان اوکراینی شد.

 

پوتین: راه حل بحران در شرق اروپا به رسمیت شناختن الحاق کریمه و خلع سلاح اوکراین است

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه از خلع سلاح و تبدیل اوکراین به یک کشور بی‌طرف به عنوان راه حل بحران کنونی در شرق اروپا نام برد.

رئیس جمهوری روسیه در گفتکوی تلفنی با امانوئل ماکرون، همتای فرانسوی خود همچنین تاکید کرد که در این راه حل باید به رسمیت شناختن الحاق کریمه نیز گنجانده شود.

گفتگوی تلفنی روسای جمهوری فرانسه و روسیه؛ «پوتین متعهد به حفاظت از جان غیرنظامیان شد»

امانوئل ماکرون روز دوشنبه تلفنی با ولادیمیر پوتین، همتای روس خود گفتگو کرد و از وی خواست تا از نظامیان کشورش بخواهد حمله علیه غیرنظامیان را متوقف کند.

کاخ ریاست جمهوری فرانسه با اعلام این مطلب از «تامین امنیت محورهای اصلی جاده‌ای در اوکراین و محافظت از جان غیرنظامیان» به عنوان مهم‌ترین درخواست‌های امانوئل ماکرون از ولادیمیر پوتین یاد کرد.

در بیانیه الیزه همچنین آمده است که رئیس جمهوری فرانسه طی ساعت‌های گذشته چنین بار با ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین نیز گفتگو کرده است.

 

احتمال حذف روسیه از مسابقات جام جهانی فوتبال

فدراسیون جهانی فوتبال، فیفا در حال بررسی مقدمات حذف روسیه از کلیه مسابقات بین المللی از جمله رقابت‌های جام جهانی است.

خبرگزاری فرانسه با انتشار گزارشی در این خصوص به نقل از یک منبع آگاه اعلام کرد که فیفا در حال بررسی «بحث‌های پیشرفته» برای تعلیق تیم ملی فوتبال روسیه و محروم کردن این تیم از کلیه مسابقات بین‌المللی است.

این منبع که نامی از وی برده نشده در ادامه یادآورمی‌شود که فیفا در حال رایزنی با اتحادیه فوتبال اروپا، یوفا است تا در صورت «بهبود نیافتن اوضاع» در باره حذف تیم ملی روسیه از مسابقات جام جهانی ۲۰۲۲ قطر تصمیم‌گیری کند.

تیم ملی فوتبال روسیه قرار است روز ۲۴ مارس در مرحله پلی‌آف مسابقات انتخابی جام جهانی به مصاف لهستان برود؛ این در حالی که مسئولان فوتبال لهستان از پیش اعلام کرده‌اند که حاضر به رویارویی با تیم ملی روسیه نیستند.

 

توصیه کمیته بین‌المللی المپیک برای تحریم ورزشکاران روسیه و بلاروس

کمیته بین‌المللی المپیک به کلیه فدراسیون‌های ورزشی توصیه کرد که حضور ورزشکاران و مقام‌های روسیه و بلاروس را در کلیه رقابت‌ها ممنوع کنند.

این توصیه در جریان نشست اعضای هیئت اجرایی کمیته بین‌المللی المپیک و به دلیل تهاجم نظامی روسیه به خاک اوکراین مطرح شده است.

در بیانیه کمیته بین المللی المپیک ضمن تاکید بر اینکه بسیاری از ورزشکاران اوکراینی به دلیل حمله نیروهای روسی به کشورشان از حضور در مسابقات محروم شده‌اند، به فدراسیون‌های بین‌المللی و سازمان‌دهندگان رویدادهای ورزشی توصیه کرد از دعوت یا اجازه شرکت ورزشکاران و نمایندگان رسمی روسیه و بلاروسی در رقابت‌ها خودداری کنند.

 

آمریکا از شهروندان خود خواست فورا روسیه را ترک کنند

ایالات متحده روز دوشنبه از شهروندان آمریکایی‌ خواست «فورا» خاک روسیه را ترک کنند؛ این درخواست پنج روز پس از تهاجم نظامی ارتش روسیه به اوکراین مطرح شده است.

وزارت امور خارجه ایالات متحده که پیش‌تر به اتباع آمریکایی توصیه کرده بود از سفر به روسیه خودداری کنند در بیانیه‌ای تاکید کرد: «اتباع آمریکایی باید فوراً از طریق گزینه‌های سفر تجاری که هنوز موجود است، روسیه را ترک کنند.»

 

لاوروف سفر به ژنو برای شرکت در نشست سازمان ملل و کنفرانس خلع سلاح را لغو کرد

سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه سفر برنامه‌ریزی شده خود در روز سه‌شنبه به ژنو برای شرکت در نشست سازمان ملل متحد را لغو کرد.

به گفته نماینده دائم روسیه در ژنو، این سفر به دلیل تحریم‌های اعمال شده از سوی کشورهای غربی علیه مسکو و مقامات روسی لغو شده است.

نماینده دائم روسیه در ژنو با انتشار توییتی تصریح کرد: «سفر لاوروف، وزیر امور خارجه به ژنو برای شرکت در نشست شورای حقوق بشر و کنفرانس خلع سلاح لغو شده است.» 

 

 

روسیه در تلافی تحریم ها، خطوط هوایی ۳۶ کشور را ممنوع کرد

مسکو روز دوشنبه اعلام کرد که در واکنش به بسته شدن حریم هوایی بسیاری از کشورها به روی هواپیماهای روسی پس از تهاجم نظامی به اوکراین، پروازهای خطوط هوایی ۳۶ کشور جهان را محدود می‌کند.

آژانس حمل و نقل هوایی روسیه با اعلام این مطلب در بیانیه‌ای تصریح کرد: «در واکنش به ممنوعیت پرواز ایجاد شده از سوی کشورهای اروپایی برای هواپیماهای غیرنظامی شرکت‌های روسی و/یا شرکت‌های هواپیمایی ثبت‌شده در روسیه ، محدودیت‌هایی برای پروازهای شرکت‌های هواپیمایی ۳۶ کشور وضع شده است.»

 

 

سوئیس تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه روسیه را «به طور کامل» اعمال خواهد کرد

رئیس کنفدراسیون سوئیس روز دوشنبه اعلام کرد که کشورش «کلیه» تحریم‌های اقتصادی اتحادیه اروپا از جمله علیه ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه را اعمال خواهد کرد.

ایگنازیو کاسیس با تاکید بر این که سوئیس اعمال همه تحریم‌ها را پذیرفته است همچنین از مسدود کردن دارایی‌های روسیه در کشورش خبر داد.

وی که در نشست شورای حقوق بشر سازمان ملل در ژنو سخن می‌گفت، ضمن تاکید بر اینکه کشورش «این گام را با اعتقاد کامل، متفکرانه و بدون هرگونه ابهام» برمی‌دارد، یادآور شد که از سرگیری تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه روسیه «اقدامی در مقیاس بزرگ» از سوی کشورش است.

 

عفو بین الملل استفاده از بمب‌های خوشه‌ای در اوکراین را محکوم کرد

سازمان عفو بین‌الملل استفاده از بمب‌های خوشه‌ای در اوکراین را که گفته می‌شود منجر به کشته شدن شماری از غیرنظامیان از جمله یک کودک شده است، محکوم کرد.

این نهاد حقوق بشری و غیر دولتی که مقر آن در لندن است همچنین خواستار به جریان افتادن و بررسی پرونده‌ای در این خصوص  به عنوان یک «جنایت جنگی»شده است.

به ادعای عفو بین‌الملل مهدکودکی روز جمعه گذشته در شمال شرق اوکراین با پرتاب این مهمات (بمب‌های خوشه‌ای) هدف قرار گرفت محلی برای پناه گرفتن غیرنظامیان بوده است.

عفو بین‌المللی در ادامه یادآور می شود که به کار گیری این نوع سلاح‌ها و مهمات بر اساس یک کنوانسیون بین‌المللی که سال ۲۰۱۰ بدون پیوستن مسکو و کی‌یف به آن به امضا رسید ممنوع اعلام شده بود.

عفو بین الملل روز یکشنبه در بیانیه‌ای مدعی شده بود که سه غیرنظامی از جمله یک کودک در جریان حمله به یک مهد کودک در شمال شرق اوکراین کشته و یک کودک دیگر زخمی شده است.

این سازمان غیردولتی می‌گوید که «به نظر می‌رسد این حمله توسط نیروهای روسی انجام شده است که در نزدیکی این منطقه در حال انجام عملیات بودند و به استفاده از مهمات خوشه‌ای در مناطق پرجمعیت عادت دارند».

 

تعلیق فعالیت‌های سفارت آمریکا در مینسک و خروج داوطلبانه «کارکنان غیرضروری» سفارت آمریکا در مسکو

آنتونی بلینکن، وزیر امور آمریکا روز دوشنبه از تعلیق«عملیات» سفارت کشورش در مینسک، پایتخت بلاروس خبر داد.

رئیس دیپلماسی ایالات متحده همچنین اعلام کرد که «اجازه خروج داوطلبانه» کارکنان غیرضروری و خانواده‌هایشان را از سفارت آمریکا در مسکو صادر کرده است.

آقای بلینکن در بیانیه‌ای تصریح کرد که این اقدامات «به دلیل نگرانی‌های امنیتی ناشی از حمله غیرقانونی و غیرموجه نیروهای نظامی روسیه به اوکراین» انجام شده است.

 

ایالات متحده کلیه معاملات با بانک مرکزی روسیه را ممنوع کرد

آمریکا در ادامه تحریم‌های ضد روسی در پی حمله نظامی اخیر به اوکراین روز دوشنبه از ممنوع شدن هرگونه مراوده و معامله با بانک مرکزی روسیه خبر داد.

وزارت خزانه‌داری آمریکا علاوه بر بانک مرکزی روسیه ، وزارت دارایی و صندوق ثروت ملی این کشور را نیز مشمول تحریم و ممنوعیت قرار گرفتن به عنوان طرف هرگونه نقل و انتقالات بانکی کرده است.

واشنگتن با اعلام اینکه از مدتها قبل مشغول برنامه ریزی برای انجام چنین تحریم‌هایی بوده از شهروندان آمریکایی خواسته است که از مشارکت در هر معامله بانکی با نهاد‌های تحت تحریم یاد شده خودداری کنند.

این تحریم بی سابقه به گفته مقامات آمریکایی با هماهنگی تعدادی از متحدان واشنگتن در پاسخ به حمله روسیه به اوکراین اعمال می‌شود.

 

وزیر دفاع بلغارستان به دلیل «اظهارات جانبدارانه نسبت به روسیه» برکنار شد

نخست وزیر بلغارستان روز دوشنبه وزیر دفاع کابینه‌اش را به دلیل اتخاذ رویکردی محتاطانه نسبت به تهاجم نظامی روسیه به اوکراین برکنار کرد.

استفان دینچف یانف، وزیر دفاع بلغارستان در موضعی محتاطانه که دولت این کشور آنرا جانبدارانه نسبت به روسیه تلقی کرد از به کار بردن واژه «جنگ» برای مناقشه نظامی جاری دراوکراین خودداری کرده بود.

کیریل پتکوو، نخست وزیر بلغارستان در این خصوص به خبرنگاران گفت: هیچ کس حق ندارد قائل به سیاست خارجی خود باشد، بویژه در مواقع بحران و زمانیکه اتحادیه اروپا متحد‌تر از همیشه است.»

وی در ادامه وزیر سابق دفاع خود را به دلیل استفاده از «عملیات نظامی ساده» به جای تهاجم نظامی ارتش روسیه و یا «جنگ»  مورد سرزنش و انتقاد قرارداد.

تصمیم برای برکناری وزیر دفاع کابینه بلغارستان باید به تصویب شورای وزیران و سپس به تایید مجلس این کشور نیز برسد.

بلغارستان، کشور سابق بلوک کمونیستی که اکنون عضو اتحادیه اروپا و ناتو است، روابط فرهنگی و تاریخی نزدیکی با مسکو دارد و همچنان برای تامین انرژی به روسیه وابسته است.

 

بازداشت حدود ۶ هزار نفر در سراسر روسیه طی چهار روز گذشته در جریان اعتراضات ضدجنگ

بنا بر گزارش سایت نظارتی OVD-Info مقامات روسیه در چهار روز گذشته ۵۹۴۲ نفر را در سراسر این کشور به دلیل اعتراضشان به جنگ روسیه با اوکراین بازداشت کرده‌اند.

در این مدت دست‌کم در ۵۷ شهر روسیه اعتراضات ضدجنگ برگزار شده است. 

پنج‌شنبه گذشته دولت روسیه هشدار داد که هرگونه اعتراض ضد جنگ غیرقانونی است و باعث بازداشت و جریمه معترضان می‌شود.

 

سازمان ملل: بیش از ۵۰۰ هزار نفر از زمان آغاز حملات روسیه، اوکراین را ترک کرده‌اند

کمیساریای عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان روز دوشنبه اعلام کرد که از زمان آغاز حملات روسیه به اوکراین، بیش از ۵۰۰ هزار نفر از ساکنان این کشور، خانه‌هایشان را ترک کرده و به یکی از کشورهای همسایه پناه برده‌اند.

گزارش‌ها همچنین حاکی از آن است که تاکنون بیش از ۸۴ هزار پناهنده در مجارستان، ۳۶ هزار پناهنده در مولداوی، ۳۰ هزار پناهنده در رومانی و ۳۰ هزار نفر دیگر در اسلواکی پذیرفته شده‌اند.

بیش از ۳۴ هزار نفر نیز توانسته‌اند خود را به سایر کشورهای اروپایی برسانند.

 

آغاز مذاکرات هیأت اوکراین و روسیه در مرز بلاروس

خبرگزاری دولتی بلاروس از آغاز مذاکرات روسیه و اوکراین در منطقه‌ای در مرز این کشور خبر داد. این اولین مذاکره میان دو کشور از زمان آغاز جنگ اوکراین است.

ریاست هیأت روسی برعهدۀ ولادیمیر مدینسکی، مشاور کرملین است و هیأت کی‌یف نیز از سوی الکسی رزنیکوف، وزیر دفاع اوکراین رهبری می‌شود.

میزبانی این نشست را نیز ولادیمیر ماکی، وزیر خارجه بلاروس برعهده دارد.

محل برگزاری مذاکره، یکی از اقامتگاههای الکساندر لوکاشنکو، رئیس جمهوری بلاروس در منطقه «گومل» در نزدیکی مرز اوکراین و بلاروس و نه چندان دور از نیروگاه هسته‌ای اشغال شدۀ چرنوبیل است.

 

ژاپن از وضع تحریم‌هایی علیه بلاروس و روسیه خبر داد

دولت ژاپن روز دوشنبه اعلام کرد که تحریم‌هایی را علیه رئیس جمهور بلاروس و بانک مرکزی روسیه وضع خواهد کرد.

 

زلنسکی از آزادی زندانیان برای مقابله با روسیه خبر داد

ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین روز دوشنبه در یک پیام ویدئویی از آزادی زندانیان «دارای تجربه نظامی» برای مقابله با حمله نظامی روسیه خبر داد.

اوگفت: «با توجه به برقراری حکومت نظامی، تمام زندانیانی که پیش‌تر در خصومت‌ها حضور داشتند، اوکراینی‌‌های با تجربه نظامی، از بازداشت آزاد می‌شوند. آنها می‌توانند گناه خود را در سخت‌ترین روزهای جنگ جبران کنند. تمام مجازات افرادی که در عملیات ضد جنگ شرکت کنند، بخشیده می‌شود.»

 

اوکراین خواستار ادغام «فوری» در اتحادیه اروپا شد

ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین روز دوشنبه از اتحادیه اروپا خواست تا کشورش را که مدت پنج روز است با ارتش بزرگ روسیه می‌جنگد، «بدون تأخیر» به عنوان عضوی از این اتحادیه بپذیرد.

زلنسکی در یک سخنرانی ویدئویی گفت: «ما خواستار ادغام فوری اوکراین در اتحادیه اروپا از طریق یک رویه ویژه هستیم. من مطمئنم که این کار درست و امکان پذیر است.»

 

ایتالیا از اتباع خود خواست که روسیه را ترک کنند

ایتالیا روز دوشنبه به شهروندان خود در روسیه «قویا» توصیه کرد که با هر وسیله‌ای که می‌توانند، خاک روسیه را ترک کنند.

این بیانیه یک روز پس از تصمیم اتحادیه اروپا برای بستن حریم هوایی خود به روی هواپیماهای روسیه صادر می‌شود.

بیانیه همچنین از شهروندان ایتالیا می‌خواهد که «در شرایط کنونی، همه سفرها به مقصد روسیه را نیز به تعویق بیندازند.»

 

بریتانیا شدیدترین تحریم‌ها را علیه روسیه وضع می‌کند

دولت بریتانیا روز دوشنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد که بریتانیا تحریم‌های بیشتری را علیه روسیه وضع می‌کند و این تحریم ها فورا اجرایی خواهند شد.

بر اساس این بیانیه، شرکت‌های انگلیسی از انجام هر نوع همکاری مالی با بانک مرکزی روسیه، صندوق ثروت ملی روسیه و وزارت دارایی این کشور منع شده‌اند.

بریتانیا پیش از این، آن دسته از اعضای پارلمان روسیه که استقلال دو جمهوری جدایی طلب طرفدار مسکو در شرق اوکراین را تایید کرده بودند، همچنین پنج بانک روسی و سه تن از میلیاردرهای این کشور را تحریم کرده بود.

 

ارزیابی وزارت دفاع بریتانیا از پیشروی نیروها در مناطق مختلف درگیری در اوکراین

وزارت دفاع بریتانیا روز دوشنبه در یک پیام توییتی اعلام کرد که بخش عمده‌ای از نیروهای زمینی روسیه هنوز در حدود ۳۰ کیلومتری شمال کی‌یف هستند.

این وزارتخانه همچنین نوشت که پیشروی روسیه «با دفاع نیروهای اوکراینی از فرودگاه هوستومل، یکی از اهداف کلیدی روسیه در روز اول درگیری، کند شده است».

بیانیه اعلام می‌دارد که «درگیری‌های شدید در اطراف چرنیهف و خارکیف ادامه دارد، اما هر دو شهر هنوز تحت کنترل اوکراین هستند.»

 

کی‌یف خواستار برقراری آتش‌بس و خروج نیروهای روسی است

دفتر ریاست جمهوری اوکراین اعلام کرد که هیأت اوکراینی بامداد دوشنبه وارد محل مذاکره با روسیه در مرز بلاروس شده است.

در بیانیه این دفتر آمده است که درخواست کلیدی کی‌یف در این مذاکرات، آتش‌بس «فوری» و خروج نیروهای روسیه از این کشور است.

برخی از اعضای هیأت اوکراینی در این مذاکرات عبارتند از وزیر دفاع اوکراین به همراه میخایلو پودولیک مشاور دفتر ریاست جمهوری اوکراین و میکولا توچیتسکی معاون وزیر خارجه این کشور.

 ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین در این هیأت حضور ندارد.

 

آمریکا و اروپا تسلیحات بیشتری در اختیار اوکراین می‌گذارند

در حالی که نیروهای اوکراینی در مواجه با ارتش بزرگ و مجهز روسیه شدیدا به تسلیحات نظامی نیاز دارند، غرب «با تاخیر» از بسیج کشورها برای تسلیح اوکراین خبر می‌دهد.

با این وجود بنا بر اعلام یک منبع نظامی «هر کشوری با توجه به امکانات خود به نیاز تسلیحاتی اوکراین پاسخ می‌دهد و با توجه به ادامه درگیری‌ها و حضور روسیه در حریم هوایی اوکراین، تسلیحات اهدایی نیز در مرز اوکراین و اتحادیه اروپا به این کشور تحویل داده می‌شود. به این ترتیب اگرچه شدیدترین نبردها در کی‌یف و در شمال و شمال شرق این کشور در جریان است اما این به مقامات اوکراینی برمی‌گردد تا به گونه‌ای این تسلیحات را به نیروهایشان در مناطق درگیری برسانند.»

 

فرانسه ۳۳ تن کمک بشردوستانه برای پناهجویان اوکراینی فرستاد

جرالد دارونین، وزیر کشور فرانسه روز دوشنبه اعلام کرد که دولت ۳۳ تن انواع کمک‌های بشردوستانه برای پناهجویان اوکراینی را به لهستان فرستاده است و بیش از ۳۰ تن کمک نیز  به زودی به مولداوی، همسایه جنوب غرب اوکراین می‌فرستد.

او گفت: «ما تا کنون ۳۳ تن انواع کمک به لهستان فرستاده‌ایم، جایی که به هزاران اوکراینی پس از تهاجم روسیه به کشورشان پناه داده‌اند. این کمک‌ها شامل چادر، دارو، غذا و هر چیزی است که باعث می‌شود مردم شرایط بهتری داشته باشند.»

 

مسکو خواستار توافق با اوکراین است

ولادیمیر مدینسکی، مذاکره کننده روس و مشاور کرملین، روز دوشنبه در آستانه مذاکرات روسیه و کرملین گفت که مسکو خواستار رسیدن به توافق با کی‌یف است.

او در مصاحبه با یکی از شبکه‌های تلویزیونی روسیه گفت: «با هر ساعت ادامه یافتن این درگیری، شهروندان و سربازان اوکراینی بیشتری جان خود را از دست می‌دهند. ما می‌خواهیم به توافق برسیم، اما توافقی که به نفع هر دو طرف باشد.»

 

اوکراین: بزرگترین هواپیمای جهان در پی حملات روسیه آسیب دید

شرکت صنایع دفاعی اوکراین اعلام کرد که «آنتونوف-۲۲۵» بزرگترین هواپیمای جهان که همچنان از آن بهره برداری می‌شد، در جریان درگیری با نیروهای روسیه در  فرودگاهی خارج از شهر کی‌یف به شدت آسیب دید.

در این بیانیه آمده است این هواپیما که «رویا» نام داشت، اگرچه بشدت آسیب دیده اما تعمیر خواهد شد.

از این هواپیما که طول بال‌های آن ۸۴ متر است، برای جابجایی محموله‌های فوق‌العاده بزرگ استفاده می‌شود.

 

ارتش روسیه: غیرنظامیان می‌توانند «آزادانه» کیف را ترک کنند

ارتش روسیه روز دوشنبه ضمن متهم کردن مقامات اوکراینی به اینکه از غیرنظامیان به عنوان «سپر انسانی» استفاده می‌کنند، اطمینان داد که غیرنظامیان می‌توانند «آزادانه» پایتخت اوکراین را ترک کنند. 

ایگور کوناشنکوف، سخنگوی وزارت دفاع روسیه گفت: «همه غیرنظامیان می‌توانند آزادانه پایتخت اوکراین را از طریق بزرگراه کیف-واسیلکیف ترک کنند.»

 

سنگاپور نیز به جمع تحریم کنندگان روسیه پیوست

وزیر خارجه سنگاپور روز دوشنبه در پارلمان این کشور اعلام کرد که قرار است این کشور نیز تحریم‌هایی را علیه روسیه وضع کند.

او تهاجم روسیه به اوکراین را «نقض آشکار و فاحش هنجارهای بین‌المللی» خواند و افزود سنگاپور قصد دارد «همراه» با سایر کشورها موضعی قوی اتخاذ کند.

به گفته او سنگاپور قصد دارد صادرات برخی اقلام را که روسیه می‌تواند از آنها به عنوان سلاحی برای ضربه زدن به اوکراین استفاده کند، ممنوع و فعالیت برخی از بانک‌ها و تراکنش‌های مالی را که به روسیه وصل هستند مسدود کند.

 

ارتش روسیه مدعی شد که کنترل حریم هوایی اوکراین را به دست گرفته است

شبکه خبری سی ان ان آمریکا به نقل از ایگور کوناشنکوف، سخنگوی وزارت دفاع روسیه اعلام کرد که «نیروی هوایی روسیه بر کل خاک اوکراین برتری هوایی پیدا کرده است.»

با این وجود سی ان ان تاکید می‌کند که قادر به تایید این بیانیه نیست؛ بویژه آنکه ارتش روسیه از زمان آغاز جنگ اوکراین ادعاهای نادرستی در مورد عملیات نظامی داشته است.

 

رسانه‌های روسیه از انتقال هزاران جنگجوی چچنی به اوکراین خبر دادند

رسانه های روسیه اعلام کردند که هزاران جنگجوی چچنی که رمضان قدیروف، رئیس جمهور چچن آنها را «داوطلب» خوانده، عازم اوکراین شده‌اند تا در کنار روس‌ها بجنگند.

نیروهای چچنی به اعمال خشونت شدید و رفتارهای وحشیانه و قتل و غارت و تجاوز مشهورند.

 

گفتگوی تلفنی فن درلاین با زلنسکی

اورزولا فن درلاین، رئیس کمیسیون اروپا روز دوشنبه از گفتگوی تلفنی خود با ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین خبر داد.

او گفت که در جریان این گفتگو به آقای زلنسکی درباره حمایت قاطع اتحادیه از اوکراین و اتخاذ تدابیر اقتصادی و دفاعی برای کمک به این کشور، همچنین تحریم‌های جدید علیه روسیه و بلاروس، همچنین سیاست‌های این بلوک برای حمایت از پناهجویان اوکراینی توضیح داده است. 

اتحادیه اروپا پناهندگان اوکراینی را تا سه سال بدون نیاز به درخواست پناهندگی خواهد پذیرفت

در پی حمله روسیه به اوکراین و آوارگی هزاران شهروند این کشور، اتحادیه اروپا اعلام کرد که همه کشورهای عضو موافقت کرده‌اند که پناهندگان اوکراینی را تا سه سال بدون نیاز به ثبت درخواست ویزا بپذیرند.

این تصمیم روز یکشنبه در جریان نشست وزرای کشور اتحادیه اروپا گرفته شده است و ۲۷ کشور عضو به اتفاق آراء با آن موافق بودند.

تا کنون بیش از ۳۷۰ هزار نفر از شهروندان اوکراین، عمدتا زن و کودک، در هراس از حملات روسیه و نیروهای طرفدار مسکو، رهسپار مرزهای همسایگان شده‌اند.

 

اوکراین می‌گوید که روسیه از سرعت حملات کاسته است

ارتش اوکراین روز دوشنبه اعلام کرد که مسکو در پنجمین روز از حمله به این کشور «سرعت حمله» را کاهش داده است و گمان می‌رود برگزاری مذاکرات در مرز بلاروس دلیل این کار باشد.

ستاد کل ارتش اوکراین در بیانیه‌ای اعلام کرد: «اشغالگران روس سرعت حمله را کاهش داده‌اند، اما همچنان در تلاش برای دستیابی به موفقیت در برخی مناطق هستند.»

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
3 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.