در حالی که برخی منابع رسانه ای از خروج رئیس جمهور سابق قزاقستان و خانواده اش از این کشور خبر دادند،سخنگوی وی خروجش از کشور را تکذیب کرد.

به گزارش جماران به نقل از روسیا الیوم، «ایدوس اوکباییف» سخنگوی«نور سلطان نظربایف»رئیس جمهور سابق قزاقستان در کشور و به طور مشخص در نورسلطان پایتخت حضور دارد و از همه می خواهد که از «توکایف» رئیس جمهور کنونی حمایت کنند.

سخنگوی نظربایف با صدور بیانیه ای گفت: از همه می خواهیم که اطلاعات اشتباه و گمانه زنی منتشر نکنند. نظربایف مرتب نشست های مشاوره ای برگزار می کند و با قاسم ژومارت توکایف رئیس جمهور قزاقستان در تماس مستقیم است.

این سخنگو تأکید کرد که با روسای چند کشور دوست قزاقستان تماس تلفنی برقرار کرده است.

سخنگوی رئیس جمهور سابق قزاقستان تأکید کرد که نظربایف از همه  مردم این کشور می خواهد که از توکایف حمایت کنند تا بحران کنونی را پشت سر بگذارد.

این در حالی است که برخی منابع گزارش دادند که برادرزاده نظربایف رئیس جمهور سابق قزاقستان در دبی دستگیر شد و احتمالا خود رئیس جمهور سابق قزاقستان در چین حضور دارد.

 اطلاعاتی در مورد دستگیری «کایرات ساتیبالدا» برادرزاده نورسلطان نظربایف، رئیس جمهور سابق قزاقستان، در دبی نیز منتشر شده اشت.

 آرکادی دوبنوف، کارشناس آسیای مرکزی، کارشناس علوم سیاسی در صفحه فیس بوک خود نوشت که نظربایف خود در چین است. این کارشناس سیاسی آسیای مرکزی در ادامه می نویسد: "اطلاعات در مورد دستگیری کایرات ساتیبالدی، برادرزاده رئیس جمهور سابق قزاقستان وجود دارد، همچنین اطلاعاتی در مورد بازداشت برادر کوچکترش صامت آبیش نیز منتشر شده است". 

پیش از این، گئورگی بووت، کارشناس علوم سیاسی گفته بود که نظربایف می توانست به قرقیزستان، روسیه یا امارات متحده عربی فرار کند.

در 7 ژانویه پرتال خبری Orda.kz گزارش داد که نظربایف، دخترانش و خانواده هایشان کشور را ترک کرده اند. فقط برادر کوچکتر نظربایف، بولات، در قزاقستان باقی ماند.

نظربایف تقریباً 30 سال به عنوان رئیس جمهور قزاقستان خدمت کرد و در مارس 2019 این کشور را ترک کرد. پس از آن، او رئیس مادام العمر شورای امنیت قزاقستان و رئیس حزب حاکم نور اوتان شد و پایتخت جمهوری، آستانه، به افتخار او به نام نورسلطان تغییر پیدا کرد.

 

بازداشت رئیس سابق کمیته امنیت ملی 

کمیته امنیت ملی قزاقستان روز شنبه اعلام کرد که «کریم ماسیموف» رئیس سابق این نهاد که به دنبال اعتراض‌های اخیر از سمت خود برکنار شد بازداشت شده است.

قاسم ژومارت توکایف، رئیس‌جمهوری قزاقستان روز چهارشنبه کریم ماسیموف را از مقامش برکنار کرده بود. بنا به اعلام کمیته امنیت ملی قزاقستان کریم ماسیموف روز پنجشنبه به دنبال آغاز تحقیقات علیه او به اتهام «خیانت بزرگ» بازداشت شد.

کریم ماسیموف که متحد نزدیک نورسلطان نظربایف، رئیس‌جمهوری پیشین قزاقستان محسوب می‌شود دو بار بین سال‌های ۲۰۰۷ تا ۲۰۱۲ و سپس ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۶ نخست‌وزیر قزاقستان بود.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.