در جریان درگیری های مسلحانه میان معترضان و نیروهای امنیتی 26 معترض مسلح کشته شدند و 18 نفر دیگر زخمی شدند.

به گزارش جماران به نقل از روسیا الیوم،رسانه های قزاقستانی اعلام کردند که در جریان درگیری های مسلحانه میان معترضان و نیروهای امنیتی 26 معترض مسلح کشته شدند و 18 نفر دیگر زخمی شدند. همچنین بیش از 3هزار معترض در کشور بازداشت شدند.

وزارت کشور قزاقستان تأکید کرد که همه ساختمان های دولتی و مراکز پلیس تحت کنترل نیروهای امنیتی هستند.

به گفته وزارت کشور قزاقستان 18 نیروی امنیتی نیز در جریان اعتراض ها و آشوب های اخیر کشته شدند و بیش از 700 نیروی امنیتی دیگر زخمی شدند.

وزارت کشور قزاقستان اعلام کرد کسانی که در جریان اعتراضات از به زمین گذاشتن سلاح خودداری کنند، نابود خواهند شد.

 وزیر کشور قزاقستان در بیانیه ای اعلام کرد، کسانی که از به زمین گذاشتن سلاح خودداری کنند، نابود خواهند شد.

به گفته وزارت کشور قزاقستان، حضور پلیس در مناطق مختلف قزاقستان تشدید شده، ایست های امنیتی و بازرسی ایجاد شده و متخلفان نظم و قانون بازداشت می شوند.

همچنین قزاقستان سطح "قرمز" تهدید تروریستی را اعمال کرده است.

 پورتال محلی Tengrinews.kz گزارش داد که سطح "قرمز بحرانی" تهدید تروریستی در خاک قزاقستان اعلام شده است.

این پرتال در تلگرام اعلام کرد: "سطح "قرمز بحرانی" خطر تروریستی در سراسر قزاقستان اعمال شده است.

در تحولی دیگر،«استانیسلاو زاس» دبیرکل سازمان پیمان امنیت جمعی گفت که حوادث قزاقستان تمامیت ارضی این کشور را تهدید می کند.

استانیسلاو زاس، دبیر کل سازمان پیمان امنیت جمعی گفت که رویدادهای قزاقستان تهدیدی واقعی برای امنیت این جمهوری، ثبات و حتی تمامیت ارضی آن است.

وی در واکنش به بحران در قزاقستان و مشکلات پیش آمده گفت: رایزنی های اضطراری سران کشورهای عضو سازمان پیمان امنیت جمعی انجام شد و تصمیم مناسبی برای استفاده از پتانسیل حفظ صلح سازمان پیمان امنیت جمعی اتخاذ شد تا این تهدیدات در آنجا به حداقل برسد و کمکها بومی سازی شود.

دبیرکل سازمان پیمان امنیت جمعی یادآور شد که انگیزه اصلی تصمیم شورای امنیت جمعی "ارائه کمک و حمایت از قزاقستان در این دوره دشوار است و سایر گمانه زنی ها "کاملاً اشتباه" هستند."

از سوی دیگر،زاس دبیرکل سازمان پیمان امنیت جمعی گفت که حدود 2.5 هزار نیروی حافظ صلح وارد قزاقستان خواهند شد.

 استانیسلاو زاس دبیرکل سازمان پیمان امنیتی گفت: نیروهای حافظ صلح جمعی در قزاقستان حدود 2.5 هزار نفر خواهند بود که در صورت لزوم می توان آنها را تقویت کرد.

زاس گفت: "تعداد کل گروه بندی نیروهای حافظ صلح جمعی ممکن است متفاوت باشد. اکنون طبق تصمیماتی که گرفته شده است، حدود 2500 نفر هستند."

زاس تاکید کرد: "ما کل لیست واحدها، تشکل های موجود در نیروهای حافظ صلح را داریم - حدود 3.6 هزار نفر. بنابراین، در صورت لزوم، گروه ها را در قزاقستان تقویت خواهیم کرد."

 

اظهارات یک مخالف مشهور قزاقستانی

از جهتی دیگر،«مختار آبلیازوف» مخالف قزاقستانی و پناهنده سیاسی در فرانسه می‌گوید یک «انقلاب» در کشورش در جریان است. وی با محکوم کردن «اشغال» قزاقستان توسط نظامیان روسیه افزود:«به معنای واقعی کلمه در سه روز، یک انقلاب رخ داده است. این یک انقلاب واقعی است.»

این بانکدار و وزیر سابق ۵۸ ساله می‌گوید: «تغییر رژیم هنوز اتفاق نیفتاده اما انقلاب در اذهان مردم روی داده است». آبلیازوف افزود: «من این [رخ دادن انقلاب در اذهان مردم] را پایان رژیم می‌دانم، سؤال این است که چقدر طول می‌کشد.»

او در پاسخ به سوالی که خود طرح می‌کند، می‌گوید: «می‌تواند یک سال طول بکشد، اما همه چیز می‌تواند در طی دو هفته هم دگرگون شود».

 

واکنش آمریکا

واشنگتن می‌گوید در حال رصدِ اوضاع قزاقستان و «نظارت» بر نقض احتمالی حقوق بشر توسط سربازان روسیه در این کشور است.

ایالات متحده آمریکا روز پنجشنبه به نیروهای روسی مستقر در قزاقستان هشدار داد تا از هرگونه اقدام در جهت نقض حقوق بشر یا تلاش برای به دست گرفتن کنترل نهاد‌های این کشور بپرهیزند.

ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت:«ایالات متحده و صراحتاً تمام جهان، هرگونه نقض احتمالی حقوق بشر را زیر نظر دارند. ما همچنین هر اقدامی را که ممکن است زمینه را برای تسلط بر نهادهای قزاقستان فراهم کند، زیر نظر داریم.»

 

نگرانی اتحادیه اروپا

جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا روز پنجشنبه گفت که اتحادیه از روند اوضاع در قزاقستان «بسیار نگران» است و گسیل کمک‌ها و نیروهای نظامی خارجی یادآور «وضعیت‌هایی است که باید از آنها اجتناب شود».

اشاره آقای بورل به اعزام نخستین واحد نظامی روسیه به قزاقستان تحت عنوان نیروی «حفظ صلح» است که به دنبال درخواست قاسم ژُمارت توکایف، رئیس جمهوری قزاقستان، صورت گرفت.  

 

سازمان ملل متحد: طرفین از خشونت بپرهیزند

کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل امروز پنجشنبه از همه طرف‌های درگیر در ناآرامی‌ها و اعتراضات قزاقستان که دستخوش شورش های مرگبار است، خواست تا از هرگونه خشونت ورزی پرهیز کنند و خواستار راه حلی مسالمت‌آمیز برای بحران موجود شد.

میشل باشله در بیانیه‌ای گفت: «مردم حق دارند تظاهرات مسالمت‌آمیز  برگزار و نظرات خود را آزادانه بیان کنند. علاوه بر این، معترضان، صرف‌نظر از خشم یا نارضایتی‌شان، نباید به خشونت متوسل شوند. »

 

فرانسه و بریتانیا دولت و معترضان قزاقستان را به آرامش و گفت‌وگو دعوت کردند

فرانسه و بریتانیا روز پنجشنبه  دولت قزاقستان و معترضان این کشور را به خویشتنداری و گفت‌وگو دعوت کردند. 

ژان-ایو لو دریان، وزیر امور خارجه فرانسه خشونت‌های مرگ‌بار نیمه‌شب چهارشنبه و بامداد پنجشنبه را به‌شدت نگران کننده خواند و گفت: «از همه طرف‌ها، چه در قزاقستان و چه روسیه و متحدانش می‌خواهم تا خویشتندار باشند و با آرامش و مدارا رفتار کنند.»

همزمان سخنگوی بوریس جانسون، نخست وزیر محافظه‌کار بریتانیا گفت: «ما طبعتا نگران درگیری‌ها در قزاقستان هستیم و این موضع را از نزدیک دنبال می‌کنیم. امیدواریم ماجرا با دستیابی به یک راه حل سیاسی پایان یابد.»

بنابراین گزارش، در روزهای ابتدایی سال 2022، ساکنان شهرهای ژانائوزن و آکتائو در منطقه مانگیستاو (منطقه تولیدکننده نفت در غرب قزاقستان) نسبت به افزایش دو برابری قیمت گاز مایع اعتراض کردند. قاسم ژومارت توکایف رئیس جمهور قزاقستان دستور تشکیل یک کمیسیون دولتی برای بررسی وضعیت را داد. او در 4 ژانویه اعلام کرد که آماده است تا خواسته اصلی معترضان را برآورده کند و قیمت بنزین را کاهش دهد.

 

 

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.