قزاقستان با سهم تقریبی 40 درصدی بزرگترین تامین کننده اورانیوم در جهان است.

به گزارش جماران،به نقل از بلومبرگ، قزاقستان در چند روز گذشته با اعتراضات خشونت آمیز در واکنش به افزایش قیمت سوخت مواجه بوده است. اعتراضات گسترده در قزاقستان باعث نگرانی در میان سرمایه گذاران در خصوص اختلال در تولید اورانیوم شده است.

اندرو وونگ، تحلیلگر بازار سرمایه گفت که اگر چه هنوز خبری از اختلال در تولید اورانیوم وجود ندارد، اما "انتظار داریم اعتراضات و آشفتگی‌های سیاسی اخیر در قزاقستان در کوتاه مدت به افزایش قیمت اورانیوم در بازارهای جهانی منجر شود".

در نتیجه اعتراضات قزاقستان، ارزش سهام شرکت‌های تولید کننده اورانیوم در کانادا در روز چهارشنبه افزایش یافت. به دلیل افزایش تقاضا برای انرژی هسته‌ای در سراسر جهان، قیمت اورانیوم در سال‌های اخیر به طور پیوسته افزایش یافته است.

اخیراً، قانون‌گذاران اتحادیه اروپا اعلام کرده‌اند که قصد دارند انرژی هسته‌ای را به عنوان یک انرژی پاک برای محیط زیست معرفی کنند. این اقدام می‌تواند بر افزایش قیمت اورانیوم تأثیر بیشتری بگذارد.

خسارت شرکت ها

شرکت ها در قزاقستان خسارت ناشی از اعتراضات اخیر را 92 میلیون دلار برآورد کردند.

بر اساس اعلام اتاق ملی کارآفرینان و شرکت ها در قزاقستان، مجموع خسارتها در پی ناآرامی های اخیر در قزاقستان 40 میلیارد تنگه (حدود 92 میلیون دلار) برآورد شده است.

در بیانیه ای این سازمان آمده است: "مبلغ کل خسارت تقریباً 40 میلیارد تنگه (در آلماتی 39.5 میلیارد تنگه) بود. در عین حال، ارزیابی خسارت بیشتر مستاجران ممکن نیست، زیرا دسترسی به این موارد وجود ندارد".

بر اساس این بیانیه، نحوه محاسبه خسارت عمدتا شامل آسیب به نماها، اماکن قابل دسترسی و همچنین موارد متعدد سرقت ماشین، اشیا گران بها، تجهیزات، وسایل و کالاهای موجود در انبارها است.

ورود نیروهای روسی به قزاقستان

وزارت دفاع روسیه اعلام کرد که اولین واحدهای روسی از نیروهای حافظ صلح سازمان پیمان امنیت جمعی وارد قزاقستان شدند.

 وزارت دفاع روسیه اعلام کرد: اولین واحدهای روسی از نیروهای حافظ صلح سازمان پیمان امنیت جمعی وارد قزاقستان شدند.

پیش از این، قاسم ژومارت توکایف، رئیس جمهور قزاقستان خواهان اعزام این نیروها شده بود. وی وضعیت کشور را همانند تهاجم گروه های راهزن آموزش دیده در خارج توصیف کرد. نیروهای حافظ صلح جمعی برای مدت محدودی اعزام می شوند. علاوه بر ارتش روسیه، نمایندگانی از نیروهای مسلح چهار کشور دیگر بلاروس، ارمنستان، قرقیزستان و تاجیکستان نیز حضور خواهند داشت.

 

کشته شدن 18 نیروی امنیتی

وزارت کشور قزاقستان امروز پنجشنبه اعلام کرد که در جریان موج اعتراض های گسترده در این کشور که از اوائل ماه جاری میلادی به وقوع پیوسته است 18 نیروی امنیتی کشته شدند و بیش از 700 نیروی دیگر زخمی شدند.

در روزهای ابتدایی سال 2022، ساکنان شهرهای ژانائوزن و آکتائو در منطقه مانگیستاو (منطقه تولیدکننده نفت در غرب قزاقستان) نسبت به افزایش دو برابری قیمت گاز مایع اعتراض کردند. قاسم ژومارت توکایف رئیس جمهور قزاقستان دستور تشکیل یک کمیسیون دولتی برای بررسی وضعیت را داد. او در 4 ژانویه اعلام کرد که آماده است تا خواسته اصلی معترضان را برآورده کند و قیمت بنزین را کاهش دهد.

 

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.