شرکت های هواپیمایی در سراسر جهان مجبور شدند که به خاطر موج جدید شیوع گونه اومیکرون کرونا بیش از 4500پرواز را در تعطیلات کریسمس لغو کنند. شرکت های آمریکایی بیشترین ضرر را متحمل شدند.

به گزارش جماران به نقل از رویترز، شرکت های هواپیمایی در سراسر جهان مجبور شدند که به خاطر موج جدید شیوع گونه اومیکرون کرونا بیش از 4500پرواز را در تعطیلات کریسمس، لغو کنند.

شرکت های هواپیمایی در سطح جهان روز جمعه که مصادف با شب کریسمس بود،2401 پرواز را لغو کنند.همچنین نزدیک به 10هزار پرواز به تأخیر افتاده است.

در همین حال، در روز کریسمس در سراسر جهان 1779 پرواز لغو شده است و 402 پرواز دیگر نیز روز یکشنبه لغو می شود.

در میان نخستین شرکت هایی هواپیمایی که پروازهای خود را لغو کرده اند شرکت های هواپیمایی آمریکایی هستند که نزدیک به 280 پرواز را فقط در روز جمعه حذف کردند. این شرکت ها دلیل لغو پروازهای خود را کمبود نیرو در سایه افزایش مبتلایان به کرونا در سایه شیوع گونه جهش یافته اومیکرون اعلام کردند.

تعداد مبتلایان به کرونا در آمریکا در روزهای اخیر به دلیل شیوع گونه جهش یافته اومیکرون (که به سرعت شیوع پیدا می کند) که سه چهارم مبتلایان در آمریکا و در برخی مناطق 90 درصد را شکل می دهد، افزایش یافته است.

 

سرعت بالای شیوع اومیکرون در غرب اروپا

در همین حال،  سویه «اومیکرون» به سرعت در حال شیوع در اروپا است و ابتلای افراد به ویروس کرونا در این قاره بار دیگر رکوردهای جدیدی را به ثبت می‌رساند.

فرانسه روز پنج‌شنبه رکورد «بیش از ۹۰ هزار ابتلا ظرف ۲۴ ساعت» را برای ابتلای روزانه به ویروس کرونا ثبت کرد که از زمان شروع همه‌گیری این ویروس هرگز این سطح از آلودگی روزانه در این کشور سابقه نداشته است. شمار قربانیان کرونا در این روز نیز ۱۷۹ مورد بوده و بیش از ۳ هزار نفر نیز در بخش مراقبت‌های ویژه بیمارستان‌های فرانسه تحت نظرند که باعث گردیده فشار مضاعفی بر کادر پزشکی این کشور وارد شود.

در بریتانیا رکورد جدید حدود ۱۲۰ هزار مبتلا در یک‌روز ثبت شد که رشد ۱۳۹ درصدی شمار مبتلایان به کووید۱۹ ظرف دو هفته اخیر را نشان می‌دهد. با این حال دو تحقیق پزشکی در بریتانیا نشان داد با وجود سرعت بالای گسترش این سویه، اومیکرون به اندازه دلتا خطرناک نیست و به همین دلیل افراد کمتری در بیمارستان‌ها بستری هستند.

در ایتالیا بار دیگر استفاده از ماسک در فضاهای عمومی اجباری شد. این کشور نیز در ۲۴ ساعت منتهی به روز جمعه بیش از ۴۴ هزار مورد جدید ابتلا به کووید۱۹ همچنین ۱۶۸ مورد مرگ را ثبت کرده است. رم همچنین اعلام کرد که در حال حاضر بیش از ۸۷۰۰ نفر در سراسر این کشور به دلیل ابتلا به کرونا و سویه‌های آن بستری هستند که هزار نفر از آنها در بخش مراقبت‌های ویژه نگهداری می‌شوند.

احتمال بستری شدن افراد مبتلا به اومیکرون ۷۰ درصد کمتر از مبتلایان به دلتا است

تحقیقات اخیر آژانس امنیت سلامت بریتانیا نشان داده است که احتمال بستری شدن افراد مبتلا به سویه جدید «اومیکرون» در بیمارستان‌ها ۷۰ درصد کمتر از بیمارانی است که به سویه تهاجمی دلتا مبتلا شده‌اند.

بر اساس گزارش این آژانس، احتمال ابتلا به اومیکرون نیز بین ۳۱ تا ۴۵ درصد کمتر از احتمال ابتلا به سویه دلتا است.

با این وجود در این گزارش آمده است که یافته‌های اخیر را باید نتیجه تجزیه و تحلیل‌های «مقدماتی و غیرقطعی» دانست زیرا در حال حاضر شمار کمی از مبتلایان به اومیکرون در بیمارستان‌ها بستری شده‌اند و این سویه هنوز در میان سالمندان که بیشتر مستعد ابتلا به گونه حاد کووید۱۹ هستند، گسترش زیادی نیافته است.

نتایج اولیه به دست آمده در تحقیقات این آژانس، با یافته‌های مطالعات پزشکی امپریال کالج لندن و دانشگاه ادینبورگ مطابقت دارد.

آژانس امنیت سلامت بریتانیا همچنین در جریان تحقیقات خود دریافت که سیستم ایمنی بدن تنها با دو دُز واکسیناسیون قادر به محافظت در مقابل سویه اومیکرون نیست و تزریق دُز اضافی واکسن‌ها ضروری به نظر می‌رسد. با این وجود حتی با تزریق دُز اضافی نیز بدن بار دیگر قدرت محافظتی خود را به‌تدریج و پس از حدود ۱۰ هفته بین ۱۵ تا ۲۵ درصد از دست می‌دهد.

بر این اساس وزارت بهداشت بریتانیا به شهروندانش هشدار داد که در جریان جشن‌ها و تعطیلات کریسمس هوشیار باشند و برای محافظت از خود و عزیزانشان توصیه‌های بهداشتی را رعایت کنند.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.