در رای‌گیری امروز پارلمان آلمان که به شکل مخفی انجام شد، اولاف شولتس با ۳۹۵ رای مثبت، ۳۰۳ رای منفی و شش رای ممتنع به عنوان صدرعظم جدید این کشور انتخاب شد.

به گزارش جماران،او پس از ۱۶ سال فصل تازه‌ای  را در صحنه سیاسی آلمان آغاز کرد. این پست  پس از ۱۶ سال  از حزب دموکرات مسیحی به رهبری آنگلا مرکل به حزب سوسیال دموکرات بازگشت.

اولاف شولتس ۶۳ ساله  در 14 ژوئن 1958 در اوسنابروک در آلمان غربی به دنیا آمد، در شهر هامبورگ بزرگ‌ شد ،پدرش تاجر و مادرش خانه‌دار بود. او در سال 1975 در سن هفده سالگی  و قبل از آن که دیپلم بگیرد، به سازمان جوانان حزب پیوست و سخنگوی دبیرستان بود. بعد در سال ۱۹۸۲ و زمانی که هنوز درس حقوق می‌خواند، برای شش سال قائم‌مقام سازمان جوانان حزب سوسیال دموکرات آلمان شد. و به پوشیدن کت و شلوارهای پشمی و شرکت در تظاهرات مسالمت آمیز زیادی شهرت داشت.

اولاف شولتس در نوجوانی به فعالیت اجتماعی پیوسته و کارنامه‌ای بلند با نوسان‌های ملایم دارد. او در جوانی به چپ متمایل بود اما اینک جزو سوسیال‌ دمکرات‌های محافظه‌کار محسوب می‌شود.

شولتس به عنوان معاون سازمان جوانان حزب خدمت کرد و در دهه 1980 کمپین "سوسیالیسم رادیکال برای شکست اقتصاد سرمایه داری" را رهبری کرد.

شولتس به موازات فعالیت حزبی خود، تحصیلات خود را در رشته حقوق دنبال می کرد. پس از فارغ التحصیلی از دانشکده حقوق دانشگاه هامبورگ، در سال 1985 یک موسسه حقوقی با تخصص حقوق کار در این شهر تأسیس کرد. شولتس از طریق کار خود، عملکرد اقتصاد و شرکت های خصوصی را آموخت  و این بر شخصیت او تأثیر گذاشت.

او قائم مقام حزب سوسیال دموکرات، سناتور و اولین شهردار هامبورگ، وزیر کار فدرال و وزیر دارایی دولت ائتلافی بوده و در حیطه‌ای گسترده، از محلی و ملی تا بین المللی سابقه فعالیت دارد.

زمانی که  گرهارد شرودر سوسیال دموکرات در انتخابات 1998 به صدراعظم رسید، حرفه او واقعاً اوج گرفت. در سال 1998 شولتس به عضویت پارلمان آلمان (بوندس‌تاگ) انتخاب شد و در سال 2002 دبیرکل حزب شد. در سال 2005، در حزب چپ آلمان بر سر لیبرال‌سازی شکاف شد وبازار کار، شکست شرودر را در مقابل آنگلا مرکل تسریع کرد.

شولتس به خاطر پاسخ‌های چکشی و قالبی، نزد روزنامه‌نگاران به Scholzomat (ترکیبی از شولتس و اتومات) ملقب است.

شولتس از امروز رهبری یک دولت ائتلافی متشکل از حزاب سوسیال دموکرات، سبزها و دموکرات‌های آزاد را به دست می‌گیرد که پس از چندین هفته چانه‌زنی‌ بی‌وقفه به توافقنامه‌ای برای تشکیل دولت جدید رسیدند. این توافقنامه روز گذشته امضا شد و راه را برای تشکیل دولتی باز کرد که در آن تمایلات سیاسی متنوع‌تری نسبت به قبل نمایندگی می‌شوند.

*"مرد رباتى" و "نسخه جهش یافته مرکل"

شولتس سخنرانی‌های خود را با لحنی یکنواخت ارائه می‌کند ،او در دفاع از خود گفت: «او بیشتر از آنچه مردم فکر می کنند می خندد. او اخیراً در یک بیانیه مطبوعاتی گفت: "من هوشیار، عمل گرا و محکم هستم. اما آنچه مرا به کار سیاسی سوق داد احساسات است.

در سال 2018، با تصدی وزارت دارایی، شولتس معاون مرکل شد. به گزارش رسانه های آلمانی، شولتس از سبک مرکل الهام گرفته و حتی در حرکات مخصوصاً حرکت معروف دستش از او تقلید کرده تا جایی که روزنامه چپ «تاگزسایتونگ» او را نسخه «جهش یافته» مرکل توصیف کرده است!

شولتس به عنوان وزیر دارایی، رویکرد مالی سختگیرانه‌ای را دنبال می‌کرد، اما پس از شیوع همه‌گیری کرونا، با تکیه بر سخاوت در هزینه‌ها و شعار خود مبنی بر اینکه آلمان می‌تواند با این همه‌گیری مواجه شود، با یک دیدگاه مالی و سیاست های موفق در مقابله با بحران، او را به یکی از محبوب ترین و معتبرترین سیاستمداران تبدیل کرد و او را در مرکز و جلوی صحنه قرار داد.

وقتی کرونا به اقتصاد آلمان ضربه زد، شولتس در رویکردی هماهنگ با مرکل، صدها میلیارد یورو کمک و اعتبار به شرکت‌های خرد و کلان آلمان داد و فضا را آرام نگاه‌داشت. اما این سخاوتمندی با تداوم پاندمی و بروز عوارض اقتصادی، نزدیک ۲۰۰میلیارد یورو بدهکاری برای دولت به بار آورد. تا قبل از بحران کرونا، دولت آلمان برای ده سال متوالی نه تنها با کسر بودجه روبرو نبود، بلکه سالی حداقل ۲۰میلیارد یورو درآمد اضافی مالیاتی داشت.

شولتس در نبرد خود برای ریاست حزب سوسیال دموکرات در سال 2019 شکست خورد، زیرا نتوانست دل هواداران این حزب را به دست آورد، زیرا حزب در آن زمان خواهان رهبری صراحتاً با گرایش چپ بود. با این وجود، او تنها اسبی بود که حزبش می‌توانست روی آن شرط ببندد تا صدر اعظمى را بازسازی کند.

*سیاست خارجی و داخلی و روابط با روسیه

این توافقنامه که توسط سه حزب ائتلاف حاکم آلمان امضا شد، بیان می‌دارد که آلمان به همکاری در چارچوب اتحادیه اروپا و ناتو متعهد است و همچنین خواستار توسعه «سیاست جدید شرقی» در سطح اتحادیه اروپا و تقویت نقش سازمان امنیت و همکاری در اروپا است.

ناظران شولتس را حامی «سیاست معتدل» در قبال روسیه توصیف می کنند.

شولتس به دلیل انتقاد از سیاست های مسکو در قبال کریمه و رویدادهای شرق اوکراین شناخته شده است، با این حال در ماه می 2021 از پروژه «جریان شمالی 2» حمایت کرد و از تحریم های آمریکا علیه شرکت های درگیر در آن انتقاد کرد و آن را «دخالت در امور داخلی آلمان و اروپا» خواند.

رسانه های آلمانی اشاره کردند که شولتس برخلاف گرهارد شرودر که بین سال های 1998 تا 2005 ریاست دولت آلمان را بر عهده داشت، "روابط ویژه ای" با مسکو برقرار نخواهد کرد.

به گزارش روزنامه بیلد، شولتس در جریان گفت وگوی آلمان و روسیه در پترزبورگ سال 2016 گفت که هیچ سناریوی «معقولی» وجود ندارد که در آن روسیه روابط خوبی با آلمان و روابط دشوار با اتحادیه اروپا داشته باشد.

شولتس در نظر دارد به همکاری با روسیه در موضوعاتی مانند مبارزه با کرونا و تغییرات آب و هوایی ادامه دهد و افزایش ویزا برای روس های زیر 25 سال ، گسترش فرصت های تحصیل و کار روس ها در آلمان را پیشنهاد می کند.

در مورد اوکراین، شولتس در آینده نزدیک امکان پیوستن این کشور به ناتو و اتحادیه اروپا را نمی بیند و همچنین با ارسال تسلیحات به کی یف مخالف است.

از نظر سیاست داخلی، برنامه دولت شولتس خواستار کنار گذاشتن استفاده از زغال سنگ تا سال 2030 و ساخت نیروگاه های حرارتی جدید با گاز طبیعی است.

علاوه بر این، دولت شولتس در نظر دارد مراحل اخذ تابعیت را ساده کند، مدت اقامت مورد نیاز برای این مورد را به پنج سال کاهش دهد، اجازه تابعیت مضاعف و همچنین مجوز فروش ماری جوانا و افزایش حداقل دستمزد ساعتی از 9.6 یورو به 12.5 یورو را بدهد. 

شولتس از واکسیناسیون اجباری علیه کرونا حمایت می‌کند و اتخاذ تدابیر سخت‌گیرانه‌تر را در رابطه با همه‌گیری کرونا رد نمی‌کند، زیرا تاکید کرد که «دیگر خط قرمزی برای دولت او در مبارزه با همه‌گیری ویروس کرونا وجود ندارد».

در سال 2017، شولتس کتابی با عنوان "Hoffnungsland" منتشر کرد که بر تعدادی از موضوعات مانند بحران مهاجرت، آینده اروپا و درگیری های منطقه ای تمرکز داشت.

شولتس را از یک طرف ماشین محرک سوسیال‌دموکرات‌ها می‌خوانند و از طرف دیگر او را زیادی خشک و جدی می‌دانند. اشپیگل یکبار درباره او نوشت: «شولتس از آن دسته سیاستمدارانی است که هوشمندانه فکر می‌کنند اما هوشمندانه ارتباط برقرار نمی‌کنند.»

شولتس مذهبی نیست هم اینک در پوتسدام زندگی می‌کند و نماینده این حوزه انتخابیه در پارلمان آلمان (بوندس‌تاگ) است و از سال 1998 با بریتا ارنست 60 ساله سیاستمدار سوسیال دموکرات ازدواج کرده است که او را "عشق زندگی خود" توصیف می کند. همسر وی وزیر آموزش و پرورش ایالت براندنبورگ است. شولتس اما فرزندی ندارد، صدراعظم جدید، دست‌کم در این نکته با آنگلا مرکل مشابهت دارد.

 

دولت جدید آلمان ....کابینه‌ای زنانه‌تر و جوانتر

دولت جدید آلمان که از ائتلاف سه حزب سوسیال دموکرات، سبزها و دمکرات‌های آزاد تشکیل شده، روز چهارشنبه ۸ دسامبر ادای سوگند می‌کند. کابینه اولاف شولتس زنانه‌تر و جوان‌تر شده است.

آلنالنا شارلوته آلما بربوک متولد سال ۱۹۸۰ در هانوفر است. او ریاست وزارت خارجه آلمان را برعهده می‌گیرد. بربوک از سال ۲۰۰۵ عضو حزب سبزها و از سال ۲۰۱۸ یکی از دو رهبر حزب شده است. او از سال ۲۰۱۳ عضو پارلمان است. بربوک تحصیل‌کرده علوم سیاسی در آلمان و اقتصاد و حقوق بین‌الملل در بریتانیا است.

روبرت هابک از حزب سبزها، معاون صدراعظم و وزیر اقتصاد و حفاظت از اقلیم می‌شود. هابک متولد ۱۹۶۹ در شهر لوبک است و از سال ۲۰۱۸ یکی از دو رهبر حزب سبزها است. او دانش‌آموخته رشته فلسفه و ادبیات آلمانی از دانشگاه فرایبورگ و دکترای دانشگاه هامبورگ است. او سال ۲۰۰۲ عضو حزب سبزها شد و بین سال‌های ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۸ در ایالت اشلزویک هول‌اشتاین وزیر انرژی و کشاورزی بوده است.

کریستیان ولفگانگ لیندنر متولد سال ۱۹۷۹ در شهر ووپرتال و رهبر حزب دموکرات‌‌های آزاد وزرات دارایی را برعهده می‌گیرد. او از سال ۲۰۰۹ نماینده پارلمان آلمان است و از سال ۲۰۱۳ هدایت حزب را به دست گرفته است. او افسر رزرو نیروی هوایی آلمان و تحصیل‌کرده علوم سیاسی، حقوق بین‌الملل و فلسفه در دانشگاه بن بوده است.

نانسی فیزر متولد سال ۱۹۷۰ در بادزودن ریاست وزارت کشور را برعهده می‌گیرد. او از سال ۱۹۸۸عضو و از سال ۲۰۱۹ رهبر حزب سوسیال دمکرات در ایالت هسن است. فیزر از سال ۲۰۰۳ نماینده پارلمان در این ایالت است. او تحصیل‌کرده رشته حقوق است و از سال ۲۰۰۰ به عنوان وکیل در فرانکفورت کار می‌کند.

کارل لاوترباخ متولد سال ۱۹۶۳ در شهر دورن است. او ریاست وزارت بهداشت را برعهده می‌گیرد. لاوترباخ از سال ۲۰۰۱ عضو حزب سوسیال دمکرات است و از سال ۲۰۰۵ نماینده پارلمان آلمان. او تحصیل کرده علوم پزشکی در دانشگاه‌های آخن، تگزاس و اپیدمیولوژی از هاروارد آمریکا است. لاوترباخ در سال ۱۹۹۶ پرفسور و رئیس انستیتو در دانشگاه کلن شد. تا کنون بیش از ۳۰۰ مقاله علمی و ۱۰ کتاب از او منتشر شده است.

کریستینه لامبرشت متولد سال ۱۹۶۵ در شهر مانهایم است. او وزارت دفاع را برعهده می‌گیرد. لامبرشت در کابینه مرکل وزارت‌خانه‌های دادگستری و همچنین وزارتخانه خانواده، زنان، جوانان و سالمندان را نیز برعهده داشته است. او از سال ۱۹۸۲ عضو حزب سوسیال دمکرات شد و در سال ۱۹۹۸ به پارلمان راه یافت. لامبرشت تحصیل‌کرده رشته حقوق است و به عنوان استاد و وکیل نیز کار کرده است.

مارکو بوش‌مان متولد سال ۱۹۷۷ در شهر گلزن‌کیرشن است. او وزارت دادگستری را برعهده می‌گیرد. او از سال ۱۹۹۴ عضو حزب دمکرات آزاد و در سال ۲۰۱۲ دبیر کل حزب بوده است. بوش‌مان در سال ۲۰۰۹ وارد پارلمان آلمان شده است. او تحصیل‌کرده رشته حقوق در دانشگاه بن است و دوره دکترا را در دانشگاه شهر کلن گذرانده است. بوش‌مان تا سال ۲۰۰۹ به‌عنوان وکیل نیز کار می‌کرده است.

آنه اشپیگل متولد سال ۱۹۸۰ در شهر لایمن است و وزارت خانواده، سالمندان، زنان و جوانان را برعهده می‌گیرد. او از سال ۱۹۹۹ رهبر سازمان جوانان حزب سبزها در ایالت رایلند فالتس بود و در همین ایالت از سال ۲۰۱۶ وزارت خانواده، سالمندان، زنان و جوانان را برعهده داشت. اشپیگل تحصیل‌کرده رشته‌های علوم سیاسی، فلسفه و روانشناسی از دانشگاه دارمشتات است.

هوبرتوس هایل متولد ۱۹۷۲ در شهر هیلدس‌هایم، وزارت کار و امور اجتماعی را برعهده می‌گیرد. او از سال ۱۹۸۸ عضو حزب سوسیال دموکرات است. هایل در سال ۱۹۹۸ نماینده پارلمان آلمان شد و از سال ۲۰۱۸ وزیر کار و امور اجتماعی در کابینه آنگلا مرکل بوده است. او تحصیل‌کرده علوم سیاسی و جامعه شناسی در دانشگا‌ه‌های پوتسدام و هاگن است.

اشتفی لمکه متولد ۱۹۶۸ در داسائو است. او وزارت حفاظت از محیط زیست، امنیت هسته‌ای و حمایت از مصرف‌کنندگان را برعهده می‌گیرد. او در سال ۱۹۸۹ از بنیانگذاران حزب سبزها در آلمان شرقی بوده و از سال ۱۹۹۴ عضو پارلمان آلمان است. لمکه تحصیل‌کرده رشته کشاورزی در دانشگاه برلین است.

جم اوزدمیر متولد ۱۹۶۵ در اوراخ و خانواده‌اش از اقلیت قومی چرکس‌های ترکیه هستند که در سال ۱۹۶۳ به آلمان مهاجرت کردند. اوزدمیر وزارت کشاورزی را برعهده می‌گیرد. او در سال ۱۹۸۱ عضو حزب سبزها و از سال ۲۰۰۸ تا ۲۰۱۸ به همراه کاترین گورینگ اکهارد رهبر حزب شد. از سال ۱۹۹۴ عضو پارلمان آلمان و از سال ۲۰۰۴ عضو پارلمان اروپا بوده است. او تحصیل‌کرده رشته آموزش علوم اجتماعی در رویتلینگن است.

بتینا اشتارک واتزینگر متولد ۱۹۶۸ در شهر فرانکفورت است. او وزارت آموزش و تحقیقات را برعهده می‌گیرد. اشتارک واتزینگر از سال ۲۰۰۴ عضو حزب دمکرات‌ آزاد است، از سال ۲۰۱۱ عضو رهبری حزب در ایالت هسن و از سال ۲۰۱۷ نماینده پارلمان آلمان است. او تحصیل‌کرده رشته اقتصاد از دانشگاه ماینس و روانشناسی لندن است و از سال ۲۰۱۳ در انستیتوی تحقیقات بازار سرمایه در دانشگاه فرانکفورت فعال بوده است.

فولکر ویسینگ متولد سال ۱۹۷۰ در لنداو است. او وزارت راه و ترابری و دیجیتال را برعهده می‌گیرد. ویسینگ از سال ۱۹۹۸ عضو حزب دموکرات‌های آزاد است و از سال ۲۰۱۱ رهبر این حزب در ایالت راینلند فالتس بوده است. او دارای تحصیلات در رشته حقوق در دانشگاه‌های زارلند و فرایبورگ است و دکتری حقوق را در سال ۱۹۹۷ از دانشگاه مونتسر گرفته است. او سال ۲۰۰۱ قاضی دادگاه شد.

سونیا (Svenja) شولتزه متولد سال ۱۹۶۸ در دوسلدورف است. او هدایت وزارت توسعه وهمکاری‌های اقتصادی را برعهده می‌گیرد. شولتزه در کابینه آنگلا مرکل وزارت حفاظت از محیط زیست، امنیت هسته‌ای و حمایت از مصرف‌کنندگان را برعهده داشت. او از سال ۱۹۸۸ عضو حزب سوسیال دموکرات است. شولتزه از رهبران تشیکلات دانشجویی بوده و تا سال ۲۰۱۸ نیز نماینده مجلس ایالتی. او تحصیل‌کرده علوم سیاسی و زبان و ادبیات آلمانی است.

کلارا گیویتز متولد ۱۹۷۶ در پتسدام است. او ریاست وزارت مسکن را برعهده می‌گیرد. گیویتز در سن ۱۶ سالگی و در سال ۱۹۹۲ به عضویت حزب سوسیال دموکرات درآمد. از سال ۲۰۰۸ تا سال ۲۰۱۳ عضو رهبری سوسیال دموکرات‌ها و نماینده مجلس در ایالت براندنبورگ بود. در سال ۲۰۱۹ به همراه اولاف شولتس برای رهبری حزب کاندید شد، اما رای نیاورد. او تحصیل‌کرده رشته علوم سیاسی از دانشگاه پتسدام است.

ولفگانگ اشمیت متولد ۱۹۷۰ در هامبورگ است. او وزیر ماموریت‌های ویژه و رئیس تشکیلات صدر اعظمی خواهد شد. او فرد مورد اعتماد صدر‌اعظم است و از سال ۲۰۰۵ رئیس دفتر اولاف شولتس در سمت‌های دبیر کل حزب سوسیال دموکرات بوده، نماینده مجلس و وزیر دارایی بوده است. اشمیت مرد "پشت پرده" محسوب می‌شود و تحصیل‌کرده رشته حقوق در دانشگاه‌های هامبورگ و بیلبائو اسپانیا است.

کلاودیا روت متولد ۱۹۵۵ در اولم است. او وزارت فرهنگ و رسانه را برعهده می‌گیرد. روت از سال ۱۹۸۷ عضو حزب سبزها است. او دو بار رهبر حزب شده، از سال ۱۹۹۸ عضو پارلمان و از سال ۲۰۱۳ معاون رئیس پارلمان آلمان است. کلاودیا روت تحصیل‌کرده رشته تئاتر، تاریخ، زبان و ادبیات آلمانی در دانشگاه مونیخ است.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.