اعتراض اروپایی ها به محدودیت های کرونایی توسط دولت های شان در حال گسترش به کشورهای مختلف است.

به گزارش جماران، اعتراض ها به محدودیت های جدید کرونایی که از هلند به شکل خشونت باری آغاز شده بود به کشورهای جدیدی کشیده شده است.

هزاران نفر روز یکشنبه در بروکسل، پایتخت بلژیک در اعتراض به مقررات جدید وضع شده از سوی دولت برای جلوگیری از گسترش بیماری کووید۱۹ به خیابان‌ها آمدند.

پلیس شمار شرکت کنندگان در این راهپیمایی را ۳۵ هزار نفر اعلام کرده است. راهپیمایان بنرهایی در دست داشتند که روی آن نوشته شده بود: «با هم برای آزادی»

در حاشیه این راهپیمایی، درگیری‌هایی میان برخی از معترضان با نیروهای پلیس روی داد.

بلژیک در حال حاضر دوازدهمین کشور اروپا با بیشترین شمار مبتلایان به ویروس کرونا است. تا کنون بیش از ۱ میلیون و ۵۸۱ هزار نفر در این کشور به کووید۱۹ مبتلا شده و از این میان بیش از ۲۶ هزار و پانصد نفر جان خود را از دست داده‌اند.

از جمله تدابیر جدید اتخاذ شده از سوی دولت اینکه کارمندان به دورکاری تشویق می‌شوند و کودکان نیز باید از سن ۱۰ سالگی از ماسک استفاده کنند.

در همین حال، رسانه ها روز گذشته گزارش دادند که اعتراض‌ها در هلند بر سر اعمال محدودیت‌های کرونایی تازه دولت در دومین شب نیز به خشونت کشیده شد و معترضان به سمت پلیس سنگ و مواد آتش‌زا پرتاب کردند.

نیروهای پلیس با تجهیزات کامل، گروهی از تظاهرات‌کنندگان را در لاهه عقب راندند. از سوی دیگر آن‌ها از یک خودروی آب‌پاش برای خاموش کردن آتش‌سوزی انبوه دوچرخه‌های پارک شده در یک تقاطع شلوغ استفاده کردند. طبق گزارش‌ها، در این درگیری پنج نیروی پلیس مجروح و دست‌کم هفت‌ نفر بازداشت شدند.

رسانه‌های هلندی همچنین اعلام کردند اعتراض‌هایی در شهر «اورک» و شهرهای استان «لیمبورگ جنوبی» رخ داد و برخی از هواداران خشمگین، دو مسابقه فوتبال که به دلیل محدودیت‌های کرونایی پشت درهای بسته برگزار می‌شد، مختل کردند.

به گزارش یورونیوز، شب گذشته در شهر بندری روتردام نیز سه نفر در اثر تیراندازی پلیس زخمی شدند. پلیس بعد از ظهر شنبه گفت که نیروهای آن‌ها در روتردام ۵۱ نفر را بازداشت کردند که حدود نیمی از آن‌ها زیر سن قانونی بوده‌اند.

فرد گراپر هاوس، وزیر دادگستری هلند حوادث خشونت‌بار را محکوم کرد.

وی در بیانیه‌ای گفت: «شورش و خشونت شدید علیه نیروهای پلیس، نیروهای ضد شورش و آتش‌نشانان در روتردام مشمئز کننده است.»

وی افزود: «اعتراض حق بزرگی در جامعه ما است اما آنچه دیشب دیدیم صرفا رفتار جنایتکارانه بود. این ربطی به تظاهرات ندارد.»

هلند شنبه گذشته محدودیت‌های سه‌ هفته‌ای جدید را اعلام کرد و اکنون در حال برنامه‌ریزی برای ممنوعیت ورود افراد واکسینه نشده به برخی مکان‌ها است.

تظاهرات مسالمت‌آمیز با شرکت هزار نفر نسبت به محدود کردن دسترسی افراد واکسینه نشده به مکان‌های خاص در اوایل روز شنبه در شهرهای هلند برگزار شد اما جو اواخر روز شنبه تغییر کرد.

فردی یلماز، صاحب یک پیتزا فروشی در لاهه به خبرگزاری فرانسه گفت: «پلیس چند نفر را از مغازه او بیرون کشیده، شیشه در ورودی را شکسته و بدون هیچ دلیلی به دستم ضربه زده است.»

طبق مشاهدات خبرنگار خبرگزاری فرانسه، پلیس چندین نفر را در یک محله کارگرنشین در لاهه بازداشت کرد و نیروهای لباس شخصی در یکی از نقاط شهر یک زن را از خودرویی بیرون کشیدند.

پلیس لاهه در بیانیه‌ای اعلام کرد که پنج نیروی پلیس مجروح شده‌اند که یکی از آن‌ها دچار ضربه مغزی شده و دو نیروی دیگر در اثر مواد آتش‌زا دچار آسیب شنوایی شده‌اند. طبق گفته پلیس، سنگی که از سوی «اغتشاشگران» پرتاب شد، شیشه یک آمبولانس عبوری حامل بیمار را شکست.

از طرف دیگر هواداران دو مسابقه لیگ برتر فوتبال هلند در شهر غربی آلکمار و شهر شرقی آلملو که بدون تماشاگر برگزار می‌شد، با زور وارد استادیوم شدند.

رسانه‌های هلندی اعلام کردند که این دو بازی برای چند دقیقه متوقف شد.

از جهتی دیگر، دولت اتریش علاوه بر اجرای قرنطینه سراسری برای مقابله با موج پنجم شیوع کرونا در نظر دارد واکسیناسیون در برابر بیماری «کووید ۱۹» را از ابتدای سال ۲۰۲۲ اجباری کند.

اجرای دوباره قرنطینه سراسری در اتریش، اجباری شدن واکسیناسیون در سال آتی میلادی و وضع دیگر محدودیت‌ها در این کشور اروپای مرکزی بحث‌برانگیز شده است. شماری از شهروندان از لزوم «همبستگی» در دوران دشوار کنونی سخن می‌گویند. در مقابل عده‌ای معتقدند که دولت ائتلافی اتریش می‌‌بایست محدودیت‌ها را برای مقابله با موج پنجم کرونا زودتر به اجرا می‌گذاشت.

وین، پایتخت اتریش روز شنبه شاهد تظاهرات ده‌ها هزار نفری شهروندان این کشور در مخالفت با محدودیت های کرونایی و اجباری شدن واکسن کرونا بود. بسیاری از شرکت‌کنندگان در این تظاهرات کسانی بودند که از گروه‌های راست افراطی حمایت می‌کنند.

 

 

پایان ممنوعیت ورود دانشجویان خارجی و کارگران ماهر به استرالیا

استرالیا اعلام کرد که از اول دسامبر ممنوعیت ورود دانشجویان خارجی و کارگران ماهر را حذف کرده و برخی از سخت‌ترین محدودیت‌های مسافرتی همه‌گیری کرونا را کاهش می‌دهد.

بر این اساس به طور قابل توجهی ممنوعیت ورود اتباع خارجی به استرالیا حذف شده و در نخستین مرحله گردشگران ژاپنی و اهل کره جنوبی می‌توانند وارد این کشور شوند.

استرالیا برای ۲۰ ماه از ماه مارس ۲۰۲۰ شدیدترین کنترل‌های مرزی را حتی برای شهروندان خودش به اجرا گذاشت.

از همین رو کارن اندروز، وزیر امور داخلی استرالیا روز دوشنبه ۲۲ نوامبر گفت که کشورش در حال بازگشایی به روی جهان است. البته همه افرادی که وارد استرالیا می‌شوند باید به طور کامل واکسینه شده باشند.

به این ترتیب پیش‌بینی می‌شود که حدود ۲۰۰ هزار دانشجوی خارجی و کارگر ماهر واکسینه شده بتوانند بدون نیاز به قرنطینه به استرالیا بازگردند.

دولت اسکات موریسون، نخست وزیر استرالیا پس از آنکه بیش از ۸۵ درصد افراد بالای ۱۶ سال در این کشور واکسینه شدند، رفع مرحله‌ای محدودیت‌های کرونایی را در دستور کار خود قرار داد. از همین رو این دولت ماه گذشته محدودیت‌های سفر شهروندان این کشور را به خارج از استرالیا لغو کرد.

با این حال موریسون که امیدوار است سال آینده دوباره برای این سمت انتخاب شود، آشکارا از تسهیل قوانین سفر برای بیشتر غیراسترالیایی‌ها خودداری کرده بود.

این تصمیم باعث شده سرگردانی حدود ‌۱.۴ میلیون نفر از دارندگان ویزای کار در استرالیا شده بود. از همین رو صاحبان صنایع برای اینکه دولت استرالیا به کارگران ماهر دارای ویزا که واکسینه شده‌اند اجازه ورود دهد به سختی تلاش کرده بودند.

بر اساس گزارش‌های منتشر شده، برخی از کشاورزان استرالیایی محصولات خود را در مزارع رها کرده بودند زیرا کارگرانی برای جمع‌آوری آن‌ها وجود نداشتند.

دانشجویان از دیگر افرادی بودند که بیش از همه خواهان کاهش بیشتر قوانین کرونایی در استرالیا و پیوستن دوباره به همکلاسی‌های خود در این کشور بودند.

برخی از مدیران بخش آموزش بین‌المللی استرالیا نگران بودند که بسیاری از دانشجویان آسیایی به جای پرداخت هزینه برای دوره‌های آنلاین مستقر در استرالیا، ترجیح دهند در آمریکا یا اروپا تحصیل کنند؛ موضوعی که می‌تواند این کشور را از کسب میلیاردها دلار درآمد محروم کند.

اگر چه صنعت گردشگری در استرالیا هم به شدت آسیب دیده است اما دولت این کشور هنوز تصمیم نگرفته است که گردشگران از سراسر جهان چه زمانی اجازه بازگشت به استرالیا خواهند داشت.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.