روسیه که با لهستان دشمنی و اختلاف های اساسی دارد می خواهد از فرصت تنش میان این کشور و بلاروس بر سر پناهجویان استفاده کند.

به گزارش جماران به نقل از روسیا الیوم، در سایه تنش میان بلاروس و  همسایگانش به ویژه لهستان، دو بمب افکن دور برد و راهبری روسیه بر فراز بلاروس به پرواز در آمدند.

وزارت دفاع روسیه تأکید کرد که دو بمب افکن دور برد از نوع «تو22ام3» در سایه تنش ها در مرزهای بلاروس با لهستان بر فراز بلاروس به پرواز در آمدند.

وزارت دفاع روسیه تأکید کرد که این بمب افکن ها به منظور آزمایش سامانه دفاع هوایی متحد روسیه و بلاروس و آموزش برای همکاری میان هواپیماهای نظامی و مراکز فرماندهی زمینی ارتش های روسیه و بلاروس بر فراز بلاروس به پرواز در آمدند.

هواپیماهای روسی در حالی بر فراز بلاروس به پرواز در آمدند که دولت لهستان نیروهای بیشتری را به مرزهای خود با بلاروس به منظور جلوگیری از هجوم مهاجران غیرقانونی برای ورود به این کشور  و رفتن به کشورهای دیگر عضو اتحادیه اروپا،اعزام کرده است.

روسیه به عنوان متحد بلاروس با لهستان به عنوان متحد آمریکا اختلافات و مشکلات اساسی دارد و لهستان هر از چند گاهی به بهانه های مختلف و برای حمایت از اقدامات آمریکا،دست به اقداماتی از جمله اخراج دیپلمات های روسی می زند.

در همین حال، نخست وزیر لهستان اذعان کرد: مواجهه با پناهجویان در مرزهایمان یک هجمه هماهنگ شده تمام عیار است و دارای ماهیت جنگ از نوعی جدید است.

«ماتئوش موراویسکی» نخست وزیر لهستان، در سخنانی در پارلمان این کشور، مواجهه با پناهجویان در مرزهای این کشور را جنگ جدیدی با بلاروس خواند.

موراویسکی گفت: ما یقین داریم که عملیات جاری در مرزهای شرقی لهستان با بلاروس بخشی از یک عملیات بزرگ است.

وی افزود: این یک هجمه هماهنگ شده تمام عیار است و دارای ماهیت جنگ از نوعی جدید است.

نخست وزیر لهستان در جلسه پارلمان این کشور ادامه داد: سلاحی که در این جنگ و به صورت فعال مورد استفاده قرار می گیرد گمراه سازی است که شوروی در گذشته در آن مهارت داشت اما الان روس ها جای آن را گرفته اند.

گفتنی است که مرز بلاروس و لهستان شاهد صحنه تلخ رویارویی ارتش لهستان با پناهجویانی است که پای پیاده راه اروپای غربی را در پیش گرفته اند.

از سوی دیگر، معاون وزارت کشور لهستان از استقرار ۱۲ هزار نیروی نظامی، چهار هزار گارد مرزی، یک هزار و ۵۰۰ پلیس از جمله ۲۵۰ نیروی واحد مبارزه با تروریسم در مرز مشترک با بلاروس خبر داد.

این راهکار جدید ورشو برای مقابله با سیل پناهجویانی است که می خواهند در ادامه مسیر مهاجرت به اروپای غربی، از خاک لهستان عبور کنند.

لهستان در مواجهه با سیل مهاجران، حالت اضطراری اعلام کرده و قرار است مرز مشترک با بلاروس را دیوارکشی کند.

گزارش‌ ها حاکی از آن است که سیل مهاجرت به شرق آلمان هم موجب نگرانی در گارد مرزی این کشور شده است.

ورشو برای مقابله با سیل پناهجویانی است که می خواهند در ادامه مسیر مهاجرت به اروپای غربی، از خاک لهستان عبور کنند.

از سوی دیگر،  «ماچی وونسیک» معاون وزارت کشور لهستان، از استقرار ۱۲ هزار نیروی نظامی، چهار هزار گارد مرزی، هزار و ۵۰۰ پلیس از جمله ۲۵۰ نیروی واحد مبارزه با تروریسم در مرز مشترک با بلاروس خبر داد.

این راهکار جدید ورشو برای مقابله با سیل پناهجویانی است که می خواهند در ادامه مسیر مهاجرت به اروپای غربی، از خاک لهستان عبور کنند.

دیروز دوشنبه، صدها تن از این پناهجویان تلاش کردند تا با عبور از حصارهای مرزی در منطقه "کوزنیکا" از بلاروس خارج شوند و راه خود را به سوی غرب اروپا ادامه دهند. در مقابل، نیروهای ارتش لهستان با اسپری گاز اشک‌ آور آنها را متفرق کردند.

کمیسیون اروپا و دولت ورشو مدعی هستند که موج مهاجرت به تحریک دولت مینسک و به عنوان یکی از ابزارهای جنگ ترکیبی استفاده می‌ شود تا واکنشی باشد به تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه بلاروس. این درحالی است که بلاروس چنین ادعایی را رد می‌کند.

لهستان در مواجهه با سیل مهاجران، حالت اضطراری اعلام کرده و قرار است مرز مشترک با بلاروس را دیوارکشی کند.

علاوه بر این، پارلمان لهستان مصوبه‌ای را تائید کرده که به گفته فعالان حقوق بشر به منزله نقض قوانین بین المللی در قبال پناهجویان است. گزارش‌ها حاکی از آن است که سیل مهاجرت به شرق آلمان هم موجب نگرانی در گارد مرزی این کشور شده است.

دو روز پیش نیز «اورزولا فن درلاین» رئیس کمیسیون اتحادیه اروپا همزمان با تلاش هزاران پناهجو برای عبور از مرز بلاروس با این اتحادیه و ورود به خاک لهستان از کشورهای عضو اتحادیه خواست تا تحریم‌های جدیدی را علیه مینسک به اجرا بگذارند.

رئیس کمیسیون اتحادیه اروپا استفاده از پناهجویان به عنوان «ابزاری برای دستیابی به هدف سیاسی» را «غیرقابل قبول» توصیف کرد. وی افزود که بروکسل علاوه بر بررسی وضع تحریم‌های جدید علیه مینسک، راه‌های تحریم شرکت‌های هواپیمایی کشورهای ثالث که پناهجویان را به بلاروس منتقل می‌کنند مدنظر قرار خواهد داد.

اتحادیه اروپا دولت «الکساندر لوکاشنکو» رئیس‌جمهوری بلاروس را به انتقال پناهجویان خاورمیانه با هدف ایجاد بحران در مرز با کشورهای عضو اتحادیه اروپا (لیتوانی، لتونی و لهستان) متهم می‌کند. مینسک این اتهام را رد می‌کند.

وزیر دفاع لهستان روز دوشنبه گفت که ارتش و نیروهای وزارت کشور موفق شده‌اند تا با اولین تلاش پناهجویان در مرز با بلاروس برای ورود دسته‌جمعی به خاک لهستان مقابله کنند. سخنگوی دولت این کشور تعداد پناهجویانی را که در مرز تجمع کرده‌اند بین سه تا چهار هزار نفر اعلام کرد.

ورشو همچنین افراد مرتبط با سرویس مخفی دولت بلاروس را به نقش‌آفرینی در تلاش برای ورود غیرقانونی پناهجویان به داخل خاک لهستان متهم کرد.

آمریکا نیز در واکنش به بحران در مرز بلاروس و لهستان روز دوشنبه «سوءاستفاده سیاسی» از افراد آسیب‌پذیر از سوی حکومت بلاروس را محکوم کرد. ناتو هم استفاده دولت الکساندر لوکاشنکو از پناهجویان را «غیرقابل پذیرش» خواند و خواستار احترام به «حقوق بین‌الملل» شد.

از سوی دیگر «هورست زیهوفر» وزیر کشور آلمان از اتحادیه اروپا خواست تا برای رسیدگی با وضعیت کنونی «جبهه‌ای متحد» شکل دهد. وی تاکید کرد که ورشو و برلین به تنهایی قادر به رویارویی با شرایط به وجود آمده نیستند.

«سوتلانا تیخانووسکایا» رهبر مخالفان دولت بلاروس نیز در واکنش به حوادث روز دوشنبه در مرز کشورش با لهستان خواستار برگزاری جلسه شورای امنیت سازمان ملل متحد برای بررسی این موضوع شده است.

تنش در مرز لهستان و بلاروس از اواخر ماه اوت (اوایل شهریور) بر سر تلاش‌های پناهجویان برای عبور از مرز افزایش یافته است. یکی از رسانه‌های لهستان گزارش داده است که در این مدت دستکم ۱۰ پناهجو در منطقه مرزی کشته شده‌اند. بنا به همین گزارش هفت نفر از این پناهجویان در خاک لهستان جان خود را از دست دادند.

ورشو با اعلام وضعیت اضطراری در منطقه مرزی با بلاروس از حضور رسانه‌ها در محل جلوگیری می‌کند. هزاران سرباز ارتش لهستان نیز در مرز با بلاروس مستقر شده‌اند.

 

 مهاجران چگونه به بلاروس می رسند؟

خبرگزاری آلمان گزارشی تحقیقی درباره راه‌های ورود غیرقانونی مهاجران از کشورهای عراق و سوریه به بلاروس تهیه کرده است. بر اساس این گزارش شرکت‌های مسافرتی به طور "تلویحی" اجازه صدور ویزای بلاروس را دریافت کرده‌اند.

تنها در ماه اکتبر  ۱۱ هزار و ۳۰۰ بار برای ورود غیرقانونی از بلاروس به لهستان تلاش شده است. ورود به لهستان برای این افراد به معنای نزدیکتر شدن به آلمان است؛ مقصد نهایی پناهجویان.

به گزارش پلیس فدرال آلمان در ماه اکتبر ۴۹۰۰ مهاجر و پناهجو از طریق راه‌های غیرقانونی و از طریق کشورهای بلاروس و لهستان در آلمان ثبت نام شده‌اند. این تعداد بیشتر از دو برابر کسانی است که در ماه سپتامبر این مسیر را طی کردند.

به گزارش پلیس فدرال آلمان در سال جاری میلادی تاکنون مجموعا ۸۳۳۳ پناهجو و مهاجر به طور غیرقانونی از طریق بلاروس به این کشور وارد شده‌اند. اکثر این افراد از عراق، سوریه و افغانستان هستند.

بر اساس اطلاعات منابع امنیتی بسیاری از این پناهجویان از فرودگاه‌های دمشق، دوبی، استانبول، بیروت و یا با توقف در یک فرودگاه مشخص در روسیه به بلاروس پرواز کرده‌اند.

 الکساندر لوکاشنکو، رییس جمهوری بلاروس اوایل سال جاری میلادی در واکنش به تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه این کشور اعلام کرد پناهجویان را به مرزهای اروپای غربی سرازیر می‌کند. در اجرای این تصمیم، بلاروس تغییراتی در قوانین صدور ویزا برای اتباع عراق، سوریه و افغانستان ایجاد و سفر اتباع این کشورها به بلاروس را آسان‌تر کرد.

اغلب کسانی که این مسیر را طی می‌کنند از کشور عراق هستند. بعد از آن از سوریه، کنگو و کامرون. بیشترین پروازها به سمت مینسک از شهرهای اربیل، شیلادزه و سلیمانیه در کردستان عراق صورت می‌گیرند.

دفاتر مسافرتی محلی به  خبرگزاری آلمان گفته‌اند پروازها اغلب از طریق دوبی، ترکیه، لبنان و اوکراین به سمت کشورهای اتحادیه اروپا صورت می‌گیرند.

یک سخنگوی وزارت خارجه بلاروس هفته گذشته گفت تعداد پروازهای مستقیم از بیروت، دمشق و امان، پایتخت اردن به مینسک به طرز محسوسی افزایش داشته است.

این سفر برای هر نفر بین ۱۲ تا ۱۵ هزار یورو خرج دارد که شامل هزینه‌های ویزا، پرواز و دیگر مخارجی است که برای رسیدن به اتحادیه اروپا به قاچاقچیان پرداخت می‌شود.

مسئول یک دفتر مسافرتی در بغداد که نخواسته نامش فاش شود به خبرگزاری آلمان گفته سفارت بلاروس در اربیل روند صدور ویزا را به دفاتر مسافرتی واگذار کرده است. دفتر مسافرتی این شخص نیز تقاضاهایی برای صدور ویزای بلاروس دریافت کرده اما در این بین این تقاضاها دیگر بررسی نشده‌اند.

او گفته است: «من دیگر این کار را نمی‌کنم چرا که نمی‌خواهم تجارتم را به خطر بیندازم. اما قبلا صدور ویزا بین پنج روز تا دو هفته طول می‌کشید.»

علاوه بر این منابع دیگری به خبرگزاری آلمان گفته‌اند که تقاضای ویزا دیگر نه در سفارت بلاروس در عراق بلکه در نمایندگی‌های دیپلماتیک مینسک در سایر کشورها بررسی می‌شوند.

یک شرکت روسی به نام "Made in Russia24" در یوتیوب ویدیویی را منتشر کرده که در آن توضیح می‌دهد عراقی‌ها و سوری‌ها اگر در برگه دعوتنامه‌شان مهر فرودگاه مبدأ وارد نشده باشد، دیگر نمی‌توانند به عنوان توریست به بلاروس سفر کنند. این بدان معناست که این افراد باید حتما از طریق یک فرودگاه خاص به مینسک پرواز کنند و نه هر فرودگاهی. 

شرکت‌هایی که خدمات صدور ویزا برای سفرهای توریستی ارائه می‌دهند، هشدار داده‌اند گردشگران به مهر ویزایی نیاز دارند که تنها در سفارت بلاروس قابل صدور است. عراقی‌ها می‌توانند این مهر را از سفارت بلاروس در آنکارا دریافت کنند.

Belsat.eu یک شبکه تلویزیونی خصوصی در بلاروس نقل قولی از یک پرتال آنلاین با نام KYKY.org را منتشر کرده که بر اساس آن ۱۲ دفتر مسافرتی در این کشور "اجازه تلویحی" برای صدور ویزا دریافت کرده‌اند.

VIP Grub یک دفتر ارائه خدمات ویزا در استانبول نیز اعلام کرده افراد می‌توانند از طریق "راه‌های متعارف" به اروپا بروند و برای این ادعای خود نیز این دلیل را آورده که کشورهای اروپایی به نیروی کار خارجی نیاز دارند.

در آگهی این شرکت آمده است: «تنها با شرکت‌های هواپیمایی اروپایی/ یک میلیون و ۲۰۰ هزار پناهجو مورد نیاز است/ این فرصت را از دست ندهید/ پس از رسیدن به مقصد هزینه ما را پرداخت کنید.»

در حال حاضر شرکت‌هایی که در اتحادیه اروپا به ثبت رسیده‌اند به شرکت هواپیمایی بلاروس، بلاویا، هواپیما اجاره می‌دهند. وزرای خارجه اتحادیه اروپا می‌خواهند علیه این موضوع اقدام کرده و تحریم‌هایی را برای این شرکت‌ها در نظر بگیرند.

شرکت هواپیمایی بلاویا در حال حاضر پروازهای مستقیم از استانبول، دوبی و سایر نقاط به سمت مینسک ارائه می‌دهد. یک دفتر مسافرتی در بغداد به دویچه‌وله گفته مبلغ این پروازها کمی گرانتر اما قابل پرداخت است.

مرکز اجاره هواپیما در اتحادیه اروپا ایرلند است. بیش از نیمی از اجاره هواپیماها در سراسر دنیا از طریق شرکت‌های ایرلندی انجام می‌شود. برخی از این شرکت‌ها به شرکت هواپیمایی بلاویا نیز هواپیما اجاره می‌دهند و این هواپیماها برای انتقال مهاجران به مرزهای اتحادیه اروپا استفاده می‌شود.

استدلال این شرکت‌ها این است که بر اساس قرارداد آنها موظف به این کار هستند. وزیر خارجه ایرلند تصریح کرده که کشورش از اعمال تحریم علیه این شرکت‌ها پشتیبانی می‌کند. با این حال این تحریم‌ها حتی در صورت اجرایی شدن شامل قراردهای آتی می‌شوند و نه قراردادهای قبلی.

سایر شرکت‌های هواپیمایی مثل قطر ایرلاینز و ترکیش ایرویز مقررات سختگیرانه‌تری دارند و برای صدور بلیط مدارک معتبر تقاضا می‌کنند. به گفته مسئول یک دفتر مسافرتی در بغداد تشخیص منظور اصلی سفر مسافران بسیار سخت است.

او می‌گوید: «بسیاری از عراقی‌ها هر روز به ترکیه و دوبی پرواز می‌کنند. غیرممکن است بتوان کسانی را که می‌خواهند از این طریق به بلاروس بروند و مقصد نهایی‌شان ترکیه و دوبی نیست، تشخیص داد.»

 

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
2 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.