لهستان به عنوان عضوی از اتحادیه اروپا می‌گوید که «الکساندر لوکاشنکو» رئیس جمهوری بلاروس پناهجویان را ابزار فشار قرار داده تا تحریم‌ها علیه این کشور لغو شوند.

به گزارش جماران،بحران پناهجویان در مرز لهستان و بلاروس، ورشو را برآن داشته تا یک جلسه اضطراری برگزار کند.

«آندژی دودا» رئیس‌ جمهوری لهستان، بعد از ظهر دوشنبه خواستار برگزاری نشست فوری برای بررسی وضعیت مرزی این کشور با بلاروس شد.

در این نشست «ماتئوش موراویتسکی» نخست‌ وزیر لهستان و روسای نظامی و نهادهای امنیتی این کشور شرکت کردند.

پیشتر لهستان از اعزام نیروهای بیشتر به مرز بلاروس برای مقابله با ورود پناهجویان خبر داده بود.

«استانیسلاو زارین» سخنگوی دولت لهستان روز دوشنبه در توییتی اعلام کرد که گروه بزرگی از پناهجویان با حمایت نیروهای نظامی بلاروس قصد ورود به لهستان دارند. او در توییت های متوالی با انتشار ویدیوهایی نشان داد که چگونه «پناهجویان با حمایت نیروهای بلاروس از مرز عبور می کنند.»

ویدئوهای متعددی هم در ساعات گذشته روی توییتر منتشر شده که راهپیمایی صدها تن از پناهجویان در جاده بوگزما، در یک و نیم کیلومتری نوار مرزی با لهستان را نشان می دهد. ارتش بلاروس هم حضور این گروه از پناهجویان در این جاده را تایید کرده است.

به گزارش یورونیوز، اتحادیه اروپا در هفته‌های گذشته بارها مینسک را متهم کرده که از پناهجویان برای تسویه حساب‌های سیاسی بهره می‌برد. لهستان به عنوان عضوی از اتحادیه اروپا می‌گوید که «الکساندر لوکاشنکو» رئیس جمهوری بلاروس پناهجویان را ابزار فشار قرار داده تا تحریم‌ها علیه این کشور لغو شوند.

به‌گفته روزنامه لهستانی «گازتا ویبورکتزا» تاکنون ده تن از پناهجویانی که در مرز بلاروس و لهستان گرفتار شده اند، جانشان را بدلیل سرما و گرسنگی از دست داده اند.

دولت لهستان قصد دارد با دیوارکشی در مرز با بلاروس جلوی ورود پناهجویان را بگیرد. سازمان‌های حقوق بشری معتقدند که این کار اصول بشردوستانه اتحادیه اروپا را زیر سوال می‌برد. سازمان عفو بین الملل در ماه سپتامبر با انتقاد شدید از رفتار دولت لهستان با پناهجویان، اعلام کرد که رفتار این کشور با کسانی که در مرز با بلاروس گرفتار شده‌اند «کاملا غیرانسانی و غیرقانونی» است.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.