گفتگوی اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران -تهران

روایت افغانستان/۱۴

شکرالله عبدالله فعال سیاسی و مدنی در گفت‌وگو با جماران: طالبان مردم پنجشیر را به صورت فجیع به قتل رساندند/ با کشف گورهای دسته جمعی اجساد قابل شناسائی نیستند/ در نقاطی از کابل جسدهای بی‌جان پیدا شده است + عکس

شکرالله عبدالله فعال سیاسی و مدنی در گفت‌و‌گو با جماران، وضعیت افغانستان بعد از دو حمله انتحاری، وضعیت سیاسی و اقتصادی و کشف گورهای دسته جمعی در پنجشیر را روایت می کند.

پایگاه خبری جماران: «حضور طالبان در پنجشیر بسیار وحشتناک بود؛ از جمله آثار آن، پیدا کردن گورهای دسته جمعی بود که نشان می داد آنها مردم را به صورت فجیع به قتل رسانده بودند؛ اما اجساد قابل شناسائی نیستند. طالبان در پنجشیر به اعمال غیرانسانی دست زدند و این اخبار به گوش جهانیان نرسید و تمام اخبار پخش شده دروغ بوده است».

این روایت جدید یک شهروند افغان از اوضاع این روزهای این کشور است.

ما برای کمک به ارائه روایت صحیح از آنچه امروز در افغانستان می‌گذرد به سراغ زنان و مردان و اهالی فرهنگ و هنر و سیاست و علم این کشور رفته‌ایم.

در این‌باره شکرالله عبدالله فعال سیاسی و مدنی و استاد دانشگاه در پنجشیر در خصوص اتفاقات اخیر در افغانستان به خبرنگار جماران، می‌گوید: پس از ورود طالبان، مردم در تشویش و نگرانی روز را به شب می‌رسانند و هر لحظه احساس خطر می‌کنند. خصوصا طی اتفاقات دو هفته اخیر که در قندوز و قندهار افتاد، بیش۱۰۰ نفر کشته و ۳۰۰ نفر زخمی شدند. مردم با ترس و نگرانی زندگی می‌کنند. در نقاطی از شهر کابل جسدهای بی‌جانی پیدا شده است که توسط دزدان و افراد فرصت طلب به قتل و اموال‌شان را به تاراج برده‌اند. در افغانستان زندانی وجود ندارد طالبان همه را از دزد، قاتل، انتحار کننده و حتی فرمانده داعش را آزاد کردند.

کارمندان دولت ۴ ماه است که حقوق نگرفته‌اند

عبدالله از وضعیت اقتصادی امروز در افغانستان گفت: اوضاع اقتصادی بسیار ناگوار و نامیمون است؛ سیاست‌مداران و سیاست‌گذاران در قالب جدید امارت اسلامی وارد بازی سیاسی شده‌اند و این شرایطی که را می‌بینید به وجود آورده‌اند. پولی وجود ندارد زیرا اکثر مردم فقیر هستند و نمی‌توانند امرار معاش کنند تا امروز کارمندان دولت حدود ۴ ماه است که حقوقی دریافت نکردند و حکومت امارت اسلامی هم پاسخگو من و سایر کارمندان نبوده‌اند.

زنان می‌خواهند تا آنجا که اسلام اجازه می‌دهد به حقوق خود برسند

این فعال سیاسی از وضعیت پنجشیر می‌گوید: وضعیت سیاسی اقتصادی امنیتی و حقوق بشری و حتی زنان بسیار خراب و غیرقابل پیش‌بینی است. امروز ما شاهد گردهمایی و تظاهرات در آبشار استان پنجشیر بودیم بسیاری از زنان و دانش‌آموزان در آنجا جمع شدند و برای درد و رنج خود به اعتراض ایستادند تا صدای خود را به امارت اسلامی، مسئولان حکومتی و جهانیان برای ادامه تعلیم و تربیت جوانان برسانند و می‌خواهند تا آنجا که اسلام اجازه می‌دهد به حقوق خود برسند.

 

photo_2021-10-19_12-06-36

 

طالبان مردم پنجشیر را به صورت فجیع به قتل رساندند 

وی ادامه داد: طالبان قریب به ۸۰ هزار نیرو از اکثر ولایت‌ها جمع‌ و به پنجشیر روانه کردند. در این جنگ طالبان در مقابل نیروی مقاومت تلفات انسانی و تسلیحاتی را متحمل شدند. حضور طالبان در پنجشیر بسیار وحشتناک بود؛ از جمله آثار آن، پیدا کردن گورهای دسته جمعی بود که نشان می داد آنها مردم را به صورت فجیع به قتل رسانده بودند؛ اما اجساد قابل شناسائی نیستند. طالبان در پنجشیر به اعمال غیرانسانی دست زدند و این اخبار به گوش جهانیان نرسید و تمام اخبار پخش شده دروغ بوده است.

 

photo_2021-10-19_12-06-34

 

چیزی به عنوان تعلیم و تربیت وجود ندارد

این استاد دانشگاه از بازگشایی دانشگاه‌ها در کابل گفت: تا امروز درب دانشگاه‌های کابل به روی دانشجویان باز نشده است؛ تنها دانشگاه‌های خصوصی شروع به کار کرده‌اند. از طرفی وضعیت آموزش و پرورش بسیار نگران کننده است، چون چیزی به عنوان تعلیم و تربیت وجود ندارد.

هنوز مطمئن نیستیم داعش در افعانستان وجود دارد یا نه؟!

شکرالله عبدالله از وضعیت حاکم بر افغانستان پس از حملات انتحاری گفت: بعد از دو انفجار در ولایت قندوز و قندهار شرایط هنوز به حالت عادی برنگشته است، هر لحظه اتفاق ناگواری چون انفجار و انتحاری احساس می‌شود. ما به هیچ وجه موافق حضور داعش در افغانستان نبوده‌ایم و البته هنوز مطمئن نیستیم داعش در افغانستان وجود دارد یا نه، اگر باشد داعش خود خوانده است که بنابر نارضایتی از دولت قبل و به خاطر مشکلات اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و دیگر مسائل دست به این اعمال خشونت بار می‌زنند.

وی گفت: در پایان خواسته‌ی ما مردم افغانستان از مردم شریف ایران این است که صدای دادخواهی عدالت‌خواهی مردم درد کشیده افغانستان را به گوش جهانیان برسانند و در همه عرصه‌های سیاسی، اقتصادی، امنیت و حقوق بشری حامی مردم افغانستان باشند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
5 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.