رئیس جمهور فرانسه حمله نظامی کشورش به لیبی و ویرانی این کشور را اشتباه خواند.

به گزارش جماران به نقل از روسیا الیوم،  مشارکت «امانوئل ماکرون» رئیس جمهور فرانسه در نشست سران فرانسه و آفریقا در شهر«مون پلیه» در صدر اخبار رسانه های فرانسه قرار دارد.

ماکرون در این نشست به اشتباه فرانسه در روابط خود با کشورهای منطقه ساحل اعتراف کرد و تأکید کرد که دخالت نظامی فرانسه در لیبی در سال 2011 که منجر به سرنگونی «معمر قذافی» رهبر سابق لیبی شد اشتباه بود.

این اعتراف رئیس جمهور در جریان مشارکت اش در نشست سران فرانسه و آفریقا صورت گرفت. وی در جریان این نشست با جمعی از جوانان آفریقایی دیدار کرد و درباره مسائل مختلف از جمله دموکراسی در کشورهای شان صحبت کرد.

رئیس جمهور فرانسه همچنین اذعان کرد که کشورش«به تمامیت ارضی و حاکمیت هیچ ملتی احترام نگذاشته است».

رئیس جمهور فرانسه همچنین اعلام کرد، کشورش به هیچ عنوان قصد ندارد برای دراز مدت در کشور مالی مستقر باشد.

 امانوئل ماکرون، رئیس جمهور فرانسه این اظهارات را در اجلاس آفریقا-فرانسه که روز جمعه در شهر مون‌پلیه برگزار شد، مطرح کرد. در این نشست جوانان آفریقایی بدون حضور سران کشورهای آفریقایی شرکت داشتند.

ماکرون تنها رئیس جمهور حاضر در این نشست، گفت: می‌خواهم هر چه سریع‌تر پایگاه‌های نظامی را در کشور مالی ببندم اما باید "کشوری قوی" و "پروژه‌های سرمایه‌گذاری" وجود داشته باشد و هدف من این است که پایگاه‌های همیشگی در خاک آفریقا نداشته باشیم.

وی افزود: فرانسه در آفریقا حضور دارد نه به این خاطر که از دولتی حمایت کند بلکه به این دلیل که با تروریسم بجنگد.

ماکرون که گفته بود ارتش فرانسه به خواست دولت مالی در این کشور است، خطاب به دولت‌های آفریقایی گفت: فرانسه حمایت‌های خود از نظر سرمایه‌گذاری را کاهش می دهد و خواستار انجام پروژه‌هایی با مشارکت جامعه مدنی است.

اما گفت‌وگوی میان ماکرون و یک جوان آفریقایی در این نشست توجهات را به خود جلب کرد.

این جوان آفریقایی گفت: آنچه در منطقه ساحل رخ داد نتیجه اتفاقاتی است که در لیبی رخ داد. فرانسه در جریان مداخله در لیبی وجود اتحادیه آفریقا را فراموش کرد.

ماکرون در پاسخ گفت: ما در مالی هستیم تا به این کشور کمک کنیم. اگر ما به منطقه ساحل نمی‌آمدیم اکنون هیچ دولتی در مالی وجود نداشت. در همین حال می‌خواهم بگویم که بدون آفریقایی‌ها، اکنون فرانسه‌ای هم وجود نداشت.

جوان آفریقایی افزود: دیگر به من نگویید که برای کمک به ما اینجا هستید. تروریسم نه تنها مالی را بلکه شما را نیز تهدید می کند. از اینکه با قرار دادن ما در جایگاه قربانی به ما احساس گناه بدهید، دست بردارید.

ماکرون در پاسخ گفت: من تلاش می‌کنم در چهارچوب احترام متقابل گفت‌وگو کنم. ما در سال ۲۰۱۳ میلادی برای منافع خودمان به مالی نیامدیم. این حقیقت است. من به عنوان رئیس جمهور چندین بار چیزهایی را که شما درباره لیبی گفتید، تکرار کرده‌ام. من با چیزی که شما در این باره می‌گویید موافقم. ما به استقلال و حق حاکمیت مردم لیبی احترام نگذاشتیم و این یک اشتباه بود.

جوان مذکور در ادامه گفت: فرانسه در منطقه ساحل بود تا اشتباه خودش در لیبی را جبران کند. شما با تلاش برای جبران این اشتباه مرتکب اشتباهات دیگری شدید. آقای رئیس جمهور، می‌خواهم به شما یادآوری کنم که مداخله‌های نظامی خارجی هرگز هیچ مشکلی را حل نکرده است. نظرتان درباره لیبی امروز چیست؟ درباره افغانستان چطور؟ در نتیجه مداخله نظامی هیچ مشکلی را حل نخواهد کرد. من نمی خواهم کشورم همانند لیبی شود.

وی افزود: مسئولیت اشتباهاتتان را برعهده بگیرید و آنقدر نگویید ما برای کمک اینجا هستیم. شما برای کمک به ما در این منطقه مستقر نشده‌اید. ما با یکدیگر متحد هستیم. ما یک دشمن مشترک داریم. ما در کنار هم با این دشمن می‌جنگیم. اظهارات اخیر شما و مقامات مالی همگی فریبنده هستند. ما به همکاری و مشارکت نیاز داریم نه کمک.

ماکرون در پاسخ گفت: من با اظهارات شما موافق هستم. مداخله‌های نظامی جایگزین اقداماتی که توسط یک کشور انجام می‌شوند، نخواهند شد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.