الجزایر بعد از سوریه در فهرست کشورهایی بود که غربی ها و اتحادیه عرب قصد ویران کردنش را داشتند و هنوز هم دست از سر این کشور بر نمی دارند اما رهبران الجزایر نیز دست روی دست نگذاشته اند.

 

به گزارش جماران، عبدالباری عطوان نویسنده و تحلیلگر مشهور عرب در سرمقاله روزنامه فرامنطقه ای رأی الیوم نوشت: «عبدالمجید تبون» رئیس جمهور الجزایر اغراق نمی کند زمانی که در یک مصاحبه طولانی با شبکه تلویزیون الجزیره در دو هفته پیش، گفت که کشورش در معرض یک توطئه قرار دارد و در فهرست هدف قرار گرفتن بعد از سوریه بود زیرا در تصمیم گیری هایش مستقل است و نه مدیون و نه وابسته به غرب است. گزارش های اطلاعاتی استراتژیک غربی شروع به فاش کردن مدارک زیادی در این زمینه کرده اند.

مجله«میلیتاری واچ» آمریکایی که در زمینه قراردادهای تسلیحاتی و امور نظامی در جهان تخصص دارد در گزارشی که دو روز پیش نوشت تأکید کرد که «رزمایش زمینی و هوایی شیر آفریقا به رهبری ایالات متحده آمریکا در شمال آفریقا در روزهای 7 تا 18 ژوئن کنونی به شکل چشمگیری حمله به دو کشور فرضی روان و ینهون را شبیه سازی کرد و هر دو اینها در اراضی الجزایر واقع شده اند».

به گفته یک کارشناس نظامی اروپایی در مصاحبه با روزنامه رأی الیوم، استراتژی توسعه و تقویت حضور نظامی آمریکا در قاره آفریقا که با حمله نظامی به لیبی در ده سال پیش و تجزیه سودان با حمایت اروپایی ها آغاز شد الجزایر را یکی از بزرگترین تهدیدها در برابر نفوذ خود می داند زیرا گاز و نفت و آب و کشاورزی دارد و برای خود یک قاره به شمار می رود(دو میلیون کیلومتر مربع) و نیز به لحاظ ثروت های معدنی غنی است و بر منطقه ساحل آفریقا حاکم است و ملتی قوی دارد که شکست دادنش سخت است.

رهبران الجزایر تلاش ها و اقدامات خود برای تقویت تسلیحاتی را دو برابر کرده و ارتش الجزایر را با جدیدترین و  پیشرفته ترین سلاح های روسی هم در عرصه دفاعی و هم در عرصه هجومی تقویت کردند. الجزایر تنها کشور در قاره آفریقاست که سامانه های موشکی دفاعی «اس400» و «اس 300» روسی و نیز سامانه موشکی «اسکندر آی» هجومی که قوی ترین سامانه هجومی در جهان است و برد آن به 500 کیلومتر می رسد را در اختیار دارد. مسکو این موشک ها را فقط به دو کشور در جهان فروخته است: الجزایر و ارمنستان. علاوه بر آن ارتش الجزایر سامانه موشکی هوایی«پانیستر» را در اختیار دارد و برخی گزارش ها حکایت از آن دارد که 16 هواپیمای جنگی روسی جدید از نوع«سو34» که برتر از هواپیماهای شبح«اف35» هستند را خریده است. هواپیماهای سو34 توانایی جنگی بسیار بالای خود را در جنگ سوریه ثابت کرده اند زیرا مجهز به موشک های هوا به زمین و موشک های هوا به هوا هستند و نیز مجهز به سیستم حمایتی پیشرفته برای مقابله با موشک های دشمن هستند، علاوه بر آن می توانند 8 تن مهمات حمل کنند.برخی گزارش ها نیز حکایت از آن دارد که خلبان های الجزایری برای هدایت این هواپیماها دوره های آموزشی خود را اوایل سال آینده آغاز می کنند.

رهبران الجزایر از اشتباهات فاحش سرهنگ معمر قذافی استفاده کردkn و ارتشی قوی و مجهز به سلاح های زمینی و هوایی و دریایی را در اولویت خود قرار دادند. سرهنگ فکر می کرد وی و کشور بعد از چشم پوشی از سلاح های کشتار جمعی که در اختیار داشت و تحویل دادن تأسیسات هسته ای و ذخایر شیمیایی خود به ایالات متحده آمریکا و پرداخت نزدیک به سه میلیارد دلار به عنوان غرامت به قربانیان هواپیمای لاکربی  به رغم آن که او پشت انفجارش نبود، در امان هستند. و چقدر در اشتباه بود و ساده لوح و کوته نظر. همانطور که حسنی مبارک رئیس جمهور اسبق مصر گفت:«آن که با آمریکا خود را می پوشاند لخت است».

در پایان باید بگوییم که الجزایر همانطور که بیشتر نشانه حکایت از آن دارد هرگز اشتباه لیبی را تکرار نمی کند زیرا مقایسه بین دو کشور و رهبران آنها درست نیست. رهبران الجزایر از زمان پیروزی انقلاب بر استعمار فرانسه هرگز به غرب اعتماد نکردند و از توطئه هایش کاملا خبر دارند و هرگز ائتلافشان با شوروی و بعدها با روسیه را تغییر ندادند و به آمریکایی های اعتماد نکردند و امیدواریم همین راه را ادامه دهند.

ما در این روزنامه یعنی روزنامه رای الیوم به خوبی می دانیم که الجزایر هدف بعد از سوریه بود و مقدمات برای لشکرکشی و نابودی آن در اتحادیه عرب و چند پایتخت کشور حاشیه خلیج فارس و از آن فراتر در آمریکا، لندن و پاریس که پشت توطئه علیه لیبی،سوریه و پیش از آن علیه عراق و فرستادن هواپیماهای ناتو برای بمباران این کشور به بهانه  حمایت از «انقلابیون»،آغاز شده بود.

الجزایر که جمعیت اش به 45 میلیون نفر می رسد شهروندانی سرسخت و ارتشی قوی دارد و هر گونه توطئه آمریکایی که هدفش قرار دهد را شکست می دهد دقیقا همانطور که ارتش سوریه انجام داد. کسی که توانست فتنه دهه سیاه را شکست دهد می تواند هر گونه توطئه دیگری را با هر حجمی که داشته باشد و هر قدرتی که پشت آن قرار گرفته یا در آن دست داشته باشد چه عربی باشد چه خارجی را  شکست دهد.

 

 

جزئیات مصاحبه رئیس جمهور الجزایر با الجزیره

رئیس جمهور الجزایر دو هفته پیش در مصاحبه‌ای با شبکه خبری الجزیره درباره مسایل داخلی این کشور و نیز موضعگیری‌های الجزایر نسبت به مساله فلسطین و عادی‌سازی‌ها، صحرای غربی و لیبی صحبت کرد.

 عبدالمجید تبون، رئیس جمهور الجزایر در مصاحبه‌ای با شبکه خبری الجزیره اظهار کرد: آنچه "جنبش مبارک" خوانده می‌شود، کشور الجزایر را از نابودی نجات داد و به لطف مسالمت‌آمیز بودنش با حمایت نیروهای امنیتی و ارتش به پیروزی رسید اما هویت راهپیمایی‌های اخیر نامعلوم بوده و از نظر فکری خواسته‌ها و شعارهایشان یکپارچه نیستند.

رئیس جمهور الجزایر درباره موضعگیری‌ کشورش نسبت به مساله فلسطین و عادی‌سازی ضمن انتقاد از گام‌هایی که در نبود صلح و بدون پس گرفتن اراضی فلسطینی، برای عادی‌سازی با اسرائیل برداشته شدند، گفت: موضع گیری الجزایر درباره مساله فلسطین با گذشت زمان و یا کم‌کاری تغییر نمی‌کند.

او با اشاره به وجود توافقی عربی بر اساس اصل "زمین مقابل صلح" و پایبندی الجزایر به این موضعگیری، گفت: اما امروز نه صلحی وجود ندارد و نه زمینی پس عادی‌سازی برای چیست؟

تبون درباره مساله صحرای غربی نیز گفت: موضعگیری ما درباره صحرای غربی ثابت بوده و تغییری نمی‌کند و شرایط هرچه که باشد، ما واقع امر را نمی‌پذیریم.

او درباره وضعیت لیبی نیز گفت: الجزایر آماده است برای جلوگیری از سقوط طرابلس، پایتخت لیبی مداخله کند و الجزایر نمی‌تواند بپذیرد که طرابلس اولین پایتخت عربی اشغال شده توسط مزدوران باشد.

تبون در این مصاحبه بار دیگر اعلام کرد که الجزایر با اینکه طرابلس یا هر پایتخت عربی دیگری و یا پایتختی در شمال آفریقا توسط گروهی تحت عنوان "مزدور" اشغال شود، مخالف است.

همچنین رئیس جمهور الجزایر تاکید کرد: زمانی که الجزایر اعلام کرد که طرابلس خط قرمز است، دقیقا منظورش همین بود و این پیام به کسانی که موضوع برایشان اهمیت داشت، رسید.

 

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.