برخی بر این باورند که زمان جدایی اروپا از آمریکا به ویژه در عرصه نظامی فرا رسیده است.

به گزارش جماران به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، بلوک ناتو می تواند یکی از قوی ترین قدرت های نظامی جهان را از دست بدهد.

« ژان لوک ملانشون »نماینده مجلس ملی، رئیس جناح چپ "فرانسه تسلیم ناپذیر" ، متقاعد شده است که فرانسه باید از ناتو خارج شود و ایجاد "مرکز تبادل تجربه در امنیت فضایی این پیمان" را محدود کند.

واشنگتن قصد داشت آنرا در تولوز مستقر کند. مارین لوپن رهبر"انجمن ملی" فرانسه از او حمایت می کند، بیزاری از آمریکا رقبای سیاسی را متحد کرده است.

اظهارات شدیدالحن آنها قابل درک است. وقتی استرالیا قرارداد ساخت ۱۲ زیردریایی با شرکت فرانسوی ناوال گروپ را لغو کرد و زیردریایی های هسته ای آمریکایی را ترجیح داد ، فرانسه ناراحت شد. شکست قرارداد ۵۶ میلیارد یورویی ضربه سنگینی برای فرانسه بود. علاوه بر این ، فرانسه نه تنها به اتحاد دفاعی جدید آئوکوس (استرالیا، ایالات متحده آمریکا و انگلیس) دعوت نشد، بلکه به آن حتی خبر تشکیل آن داده نشد.

در جواب، فرانسه سفیران خود را از استرالیا و ایالات متحده آمریکا فرا خواند. فلورانس پارلی وزیر دفاع فرانسه  گفت که پاریس مدت هاست که واشنگتن را به عنوان یک شریک قابل اعتماد نمی شناسد و رئیس جمهور امانوئل مکرون برگزاری جشن مشترک ۲۴۰ اُمین سالگرد نبرد چساپیک با آمریکایی ها را لغو کرد و از شرکت در همایش دموکراسی هایی که ایالات متحده در ماه دسامبر برگزار می کند امتناع ورزید. مکرون قصد دارد در مورد اینکه آیا ماندن در ناتو منطقی است یا نه بحث کند.

و این اولین بار در تاریخ نیست. در سال ۱۹۶۶، شارل دوگل فرانسه را از ساختارهای نظامی ناتو خارج کرد و آن را تنها در ساختارهای سیاسی آن باقی گذاشت. پاریس تنها در سال ۲۰۰۹ تحت رهبری نیکولا سارکوزی به پیمان ناتو  بازگشت. به هر حال، سوسیالیست ها ابراز مخالفت کردند. آنها هشدار دادند که عضویت در ناتو "منجر به وابستگی به ایالات متحده می شود.

جبهه متحد علیه آمریکا

«چارلز میشل» رئیس شورای اروپا خاطرنشان کرد، که واشنگتن شریک قابل اعتماد نیست، زمان آن فرا رسیده است که اروپا پتانسیل دفاعی خود را تقویت کند.

بروکسل مدتهاست در آرزوی تشکیل  نیروهای مسلح مستقل بود. اما لهستان، انگلیس و کشورهای بالتیک مخالف بودند. این ایده توسط ایالات متحده نیز پشتیبانی نمی شود - یک نیروی نظامی مستقل نفوذ آمریکا را در اروپا تضعیف می کند.

با این وجود، روزنامه انگلیسی تلگراف مطمئن است که اکنون زمان مناسب برای دستیابی به موفقیت فرا رسیده و مکرون بهترین نامزد برای نقش رهبری است.

«آنگلا مرکل» می رود و فرانسه از اول ژانویه ریاست اتحادیه اروپا را بر عهده می گیرد. سال آینده، اجلاس دفاعی اتحادیه اروپا برگزار می شود، جایی که آنها در مورد تشکیل نیروهای واکنش سریع تصمیم می گیرند.

آماده سازی قبل از انتخاباتی

در همین حال، در خود فرانسه انتخابات ریاست جمهوری تا هفت ماه دیگر برگزار می شود. تاکنون، نامزدهای احتمالی مکرون، ملانشون و لوپن و روزنامه نگار و دانشمند علوم سیاسی اریک زِمور در نظر گرفته شده اند.

«سرگئی فِدوروف» محقق برجسته در انستیتوی مطالعه اروپا وابسته به آکادمی علوم روسیه، توضیح داد: بسیاری از مشکلات داخلی درکشور فرانسه وجود دارد: اکثر اصلاحات شکست خورده است و رئیس جمهور سعی خواهد کرد که برگ های برنده خارجی را برای رفع مشکلات بکار بیاندزد.

«آندره کورتونوف» مدیرکل شورای امور بین الملل روسیه، با او موافق است: برای رای دهندگان فرانسوی، وضعیت یک قدرت بزرگ سخن توخالی نیست. پس از خروج بریتانیا، فرانسه تنها قدرت هسته ای در اتحادیه اروپا و تنها عضو شورای امنیت سازمان ملل از کشورهای اتحادیه اروپا باقی ماند. تصادفی نبود که مکرون گفت که تحت شرایط خاصی می تواند از شرکای اتحادیه اروپا با زرادخانه هسته ای فرانسه محافظت کند.

با این حال، در همان زمان کورتونوف مطمئن است که با وجود تشدید تیرگی روابط، وضعیت ۵۰ سال پیش دیگر تکرار نمی شود و فرانسه ناتو را ترک نمی کند.

«آنتونی بلینکن» وزیر خارجه آمریکا به پاریس رفت و «فیلیپ اتین» سفیر فرانسه نیز به واشنگتن رفت. در این میان ، جمهوری فرانسه منتظر جبران خسارات وارده از جمله خسارت های اخلاقی است.

 

 

تک روی آمریکا و ناگزیری استقلال اروپا 

اقدامات یک جانبه و تک‌روانه آمریکا عملا چاره‌جویی و رویکرد مستقل‌تر کشورهای عضو اتحادیه اروپا را الزام‌آور ساخته است. خروج آمریکا از افغانستان و رویکرد این کشور در قبال چین از مواردی است که باعث ناخشنودی اروپا شده است.

«شارل میشل» رئیس شورای اتحادیه اروپا در آغاز نشست دو روزه رهبران و سران کشورهای عضو این اتحادیه در اسلوونی اعلام کرد که موضوع بر سر افزایش وزن و نقش اتحادیه اروپا در صحنه بین‌المللی و دفاع از منافع و همچنین ارزش‌های مشترک این اتحادیه است.

اشاره میشل به عملکرد تک‌روانه ایالات متحده آمریکا در سیاست بین‌الملل است. با پیروزی جو بایدن در انتخابات ریاست جمهوری، سیاستمداران اروپا به آن امید بسته بودند که دولت جدید آمریکا از سیاست‌های تک‌روانه دولت ترامپ فاصله گرفته و این دولت اقدامات خود را با متحدان اروپایی‌اش هماهنگ کند.

خروج آمریکا از افغانستان بدون در نظر گرفتن نگرانی‌های اروپا و همچنین انعقاد پیمان استراتژیک این کشور با انگلیس و استرالیا از جمله مواردی است که به خوش‌بینی این دسته از سیاستمداران اروپایی در قبال عملکرد دولت جدید آمریکا پایان داده است.

از سوی دیگر، کشورهای اروپایی با دیده تردید به سیاست و عملکرد دولت آمریکا در قبال چالش‌های برخاسته از اقدامات جمهوری خلق چین می‌نگرند.

شارل میشل در نشست عالی رهبران و سران کشورهای عضو اتحادیه اروپا ضمن تاکید بر نقش ناتو به عنوان ستون اصلی امنیت اروپا، خواستار ایفای نقش مستقل‌تر این اتحادیه شد.

امانوئل مکرون، رئیس جمهوری فرانسه خواستار تقویت توان و ظرفیت اتحادیه اروپا در سطوح مختلف شد. مکرون بر تقویت کارایی کشورهای عضو اتحادیه اروپا در عرصه‌های فناوری، صنایع، مالی و همچنین در عرصه نظامی تاکید ورزید و این محورها را برای ایجاد اروپایی قدرتمند الزامی دانست.

باید یادآور شد که مکرون پس از خروج شتابزده آمریکا از افغانستان در ماه اوت نیز خواستار استقلال نظامی اتحادیه اروپا از آمریکا شده بود.

رئیس جمهوری فرانسه بر آن است در دوره ریاست نوبتی این کشور بر شورای اروپا (در نیمه نخست سال ۲۰۲۲) یک همایش عالی در ارتباط با امنیت و امور دفاعی اروپا برگزار کند.

سخن گفتن بر سر رویکردی مستقل‌تر از ایالات متحده آمریکا از سوی برخی از کشورهای اتحادیه اروپا و از آن جمله دو کشور بزرگ این اتحادیه، آلمان و فرانسه، با مخالفت کشورهای حوزه دریای بالتیک (لیتوانی، لتونی و استونی) و همچنین با مخالفت کشورهای شرق اروپا روبه‌رو شده است.

این کشورها که نگران افزایش نفوذ روسیه هستند، به پیمان دفاعی ناتو و همچنین به ایالات متحده آمریکا به‌مثابه تضمینی برای امنیت خود در برابر روسیه می‌نگرند.

در نشست سران و رهبران کشورهای عضو اتحادیه اروپا مسائل مهم دیگری نیز و از آن جمله هماهنگ ساختن سیاست این اتحادیه در قبال گسترش نفوذ چین و همچنین موضوع افزایش بهای انرژی نیز مطرح شده است.

اما آنچه، ناخشنودی برخی از کشورهای عضو اتحادیه اروپا را در پی داشته است، پیمان امنیتی آمریکا با انگلیس و استرالیا بوده است.

«جوزپ بورل» هماهنگ کننده سیاست خارجی اتحادیه اروپا از این اقدام تک‌روانه ایالات متحده آمریکا که بدون هماهنگی با متحدان اروپایی صورت گرفته، به‌شدت انتقاد کرده است.

این در حالی است که نارضایتی فرانسه از این پیمان امنیتی علت دیگری نیز دارد. تصمیم آمریکا و بریتانیا به ارسال فناوری ساخت زیردریایی هسته‌ای به استرالیا عملا خشم فرانسه را برانگیخته است.

فرانسه در سال ۲۰۱۶ با استرالیا بر سر فروش زیردریایی به آن کشور به توافق رسیده بود. اکنون پیمان امنیتی آمریکا و انگلیس و استرالیا منجر به آن شده است که این قرارداد فروش ۵۶ میلیارد یورویی فرانسه لغو شود.

در نشست اسلوونی بحث در باره پذیرش اعضای جدید در اتحادیه اروپا ادامه یافت ولی سران کشورهای عضو این اتحادیه در باره پرداخت کمک مالی در چارچوب برنامه اقتصادی جدید و سرمایه گذاری برای کشورهای بالکان غربی به توافق رسیدند. 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.