ترامپ از اشتباهات و لغزش های بایدن به شکل بسیار شنیعی استفاده می کند.

به گزارش جماران، «عبدالباری عطوان» نویسنده و تحلیلگر مشهور عرب در سرمقاله روزنامه فرامنطقه ای رأی الیوم نوشت:محبوبیت«جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا بعد از گذشت هشت ماه از تحویل قدرت به وی و انتقالش به کاخ سفید در پی شکست «دونالد ترامپ» رقیب جمهوریخواهش شاهد کاهش چشمگیری است. آخرین نظرسنجی ها نشان می دهد که میزان تأیید مردمی بایدن به 43 درصد رسیده است یعنی 6درصد کمتر از ماه پیش. همچنین این نظر سنجی نشان می دهد کسانی که از عملکرد وی ناراضی هستند به 51 درصد رسیدند این در حالی است که میزان نارضایتی از بایدن در ماه گذشته 44 درصد بود.

دلیل این کاهش نیز شکست تحقیر آمیز آمریکا در افغانستان به دست گروه طالبان و ناکامی دولت بایدن در مدیریت پیامدهای آن به ویژه هرج و مرج شرم آور فرودگاه کابل است.

دونالد ترامپ که تا کنون نتوانسته است با شکست اش در انتخابات ریاست جمهوری کنار بیاید از این کاهش به شکل شنیعی استفاده کرد و شروع کرد به کارگیری آن در تبلیغات زودهنگام انتخاباتی برای انتخابات ریاست جمهوری سال 2024 به طوری که تمسخر بایدن را شدت بخشید و وی را متهم به حماقت و پیری کرد(تفاوت این دو فقط سه سال ست). ترامپ بایدن را همچنین به خرفتی و تبدیل کردن آمریکا به یکی از کشورهای جهان سوم متهم کرد.

ترامپ که در دروغگویی حرفه ای شد و روزنامه واشنگتن پست آمریکا بیش از دو هزار دروغش را ثبت کرده است علاوه بر آن که ده ها گاف و فراموشی وی نیز ثبت شده است بر فراموشی نام «اسکوت موریسون» نخست وزیر استرالیا در جریان ایجاد ائتلاف سه گانه جدید آمریکا، انگلیس و استرالیا و سرقت قرارداد زیردریایی های هسته ای فرانسه توسط بایدن در دو هفته پیش تمرکز کرد.

مساله دیگری که ترامپ روی آن تمرکز کرد مساله مهاجران است به طوری که بایدن را متهم کرد که اجازه داده است بیش از 16 هزار پناهنده از هائیتی از طریق تگزاس وارد آمریکا شوند.این اتهام یک اقدام نژادپرستانه توسط ترامپ برای جذب رای دهندگان سفید پوست است. این شیوه و سبک همان شیوه و سبکی است که «بوریس جانسون» نخست وزیر کنونی انگلیس برای خروج کشورش از اتحادیه اروپا (برکسیت) مورد استفاده قرار داد.

بیشتر روسای جمهوری آمریکا به ویژه «دونالد ریگان» و حتی«جورج دبلیو بوش» که جوان تر بودند وقتی در انتخابات پیروز شدند اشتباه های مشابهی مرتکب شدند. بوش پسر نام «پرویز مشرف» رئیس جمهور پاکستان را در آن زمان در مصاحبه ای که با وی در سال 2000 انجام شد فراموش کرد.این در حالی است که دونالد ریگان در سال 1994 به جای خوشامدگویی به شاهدخت«دیانا» به شاهدخت«دیوید»خوشامد گفت.

ترامپ دلش برای بازگشت به کاخ سفید تنگ شده است و به 75 میلیون رایی دل خوش کرده است که در انتخابات ریاست جمهوری نوامبر گذشته به دست آورد ولی نظرسنجی ها همچنان به ضرر اوست و او را در رتبه آخر بعد از جورج بوش پسر،(36 درصد)،جو بایدن(21 درصد) و «باراک اوباما»(15 درصد) رای دهندگان قرار داده است. ترامپ فقط 12 درصد به دست آورده است.

فقط جو بایدن نیست که از کهولت و خرفتی رنج می برد بلکه خود آمریکا که پشت سر هم دارد شکست می خورد  و جایگاهش به عنوان کشور بزرگ به لحاظ سیاسی و اقتصادی افول پیدا می کند و جایش را چین و روسیه می گیرند نیز دچار کهولت و خرفتی شده است. دلیل اصلی آن نیز سستی،پیری رهبران و نهادی های ین کشور به ویژه  نهادهای نظامی و امنیتی اش است. به گفته «پل کندی» نویسنده کتاب مشهور«صعود و سقوط امپراتوری های بزرگ» اینها دقیقا همان دلایلی است که منجر به فروپاشی بیشتر امپراتوری های بزرگ در تاریخ شده است.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
3 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.