دبیر کل جنبش نجبای عراق نشست اربیل را اقدامی سفارشی و بی ارزش از سوی برخی افراد ناموجه و خیانتکار برای سازش با اسرائیل خواند.

به گزارش جماران به نقل از  مرکز ارتباطات و امور رسانه‌ای نُجَباء ، حجت الاسلام و المسلمین اکرم الکعبی دبیرکل مقاومت اسلامی نُجَباء عراق در پیامی به برگزاری یک نشست سازشکارانه در اربیل عراق با هدف عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی واکنش نشان داد.

الکعبی نشست اربیل را اقدامی سفارشی و بی ارزش خواند و افزود: این نشست را برخی افراد ناموجه و خیانتکار و بی بهره از غیرت و شرافت عراق به منظور عادی سازی روابط با رژیم غاصب صهیونیستی برگزار کرده اند.

وی خاطرنشان کرده است: چنین اقدامی تغییری در موضع‌گیری اصولی و تاریخی عراق در قبال مساله فلسطین و رژیم صهیونیستی اشغالگر ایجاد نمی‌کند.

الکعبی با تاکید بر اینکه خیانتکاران و سازشگران هیچ جایی در عراق ندارند، تصریح کرده است: آنان در همه مقیاس ها مهدور الدم بوده و ملت عزّتمند عراق آنان را به سزای عملشان خواهد رساند.

دبیرکل مقاومت اسلامی نُجَباء دولت اقلیم کردستان را مسئول برگزاری چنین نشست و همچنین حضور عناصر جاسوسی صهیونیستی در این منطقه برشمرده و افزوده است: همین عناصر صهیونیستی به واسطه خریدن افراد سست عنصر، چنین نشست‌های پوچی را برگزار می‌کنند.

وی در پایان تصریح کرده است: عراق قلب تپنده مقابله با ظلم و اشغالگری و همچنین طلایه‌دار آزادسازی خواهد بود. قدس شریف نیز شعار و رمز مقاومت ما باقی خواهد ماند.

در همین حال، دستگاه قضایی عراق حکم بازداشت شرکت کنندگان در کنفرانس اربیل را صادر کرد.

منابع خبری گزارش دادند که دستگاه قضایی این کشور حکم بازداشت کسانی را که در کنفرانس اربیل شرکت کرده بودند صادر کرد.

جزئیات بیشتری از این خبر منتشر نشده است.

دولت عراق برگزاری کنفرانس صلح با رژیم صهیونیستی را که در اربیل با حضور برخی رهبران و شخصیت‌های قبیله‌ای برگزار شد، قاطعانه رد کرده بود.

 دفتر رسانه‌ای "مصطفی الکاظمی" نخست‌وزیر عراق با انتشار بیانیه‌ای، "کنفرانس صلح و استرداد" در اربیل که شعار عادی سازی روابط با اسرائیل را مطرح کرده بود، به شدت محکوم کرد.

دولت عراق تأکید کرد این نشست‌ها به نمایندگی از اهالی و ساکنان شهرهای عراق نیست و فقط نشان‌دهنده مواضع مشارکت‌کنندگان در آن عراق است که تلاش می‌کنند وضعیت کلی را بر هم بزنند و لحن نفرت‌انگیز فرقه‌ای را در سایه آماده شدن شهرهای عراق برای ورود به انتخاباتی شفاف و زودهنگام احیا کنند.

در این بیانیه با تأکید بر اینکه طرح مفهوم عادی‌سازی از نظر قانونی و سیاسی در دولت عراق مردود است، آمده که دولت موضع تاریخی و تغییرناپذیر عراق درخصوص حمایت از قضیه فلسطین و دفاع از حقوق ملت فلسطین از جمله تشکیل کشور مستقل فلسطین به پایتختی قدس شریف را به وضوح بیان و هرگونه شهرک‌سازی و تجاوز و اشغالگری اسرائیل علیه ملت فلسطین را رد کرده است.

دفتر رسانه‌ای "سیدعمار حکیم" رهبر جریان حکمت ملی عراق نیز در بیانیه‌ای اعلام کرد که حکیم در واکنش به "کنفرانس صلح و استرداد" که در اربیل برگزار شد، گفته که کنفرانس‌ها و نشست‌ها و فراخوان به عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی غاصب را که درون عراق برگزار می‌شود، محکوم و تقبیح می‌کنیم.

حکیم تاکید کرد که مساله فلسطین اولویت اصلی جهان اسلام و جهان عرب است و بار دیگر بر حمایت کامل خود از ملت فلسطین و مساله عادلانه آنان و مبارزاتشان برای بازپس‌گیری حقوق غصب شده حمایت می‌کنیم.

رهبر جریان حکمت ملی عراق اظهار کرد که مساله فلسطین چیزی نیست که مشمول مرور زمان شود، بلکه به مرور زمان در وجدان نسل‌های عرب و مسلمان تحکیم بیشتری می‌یابد.

ائتلاف "دولت قانون" نیز در بیانیه‌ای، کنفرانس صهیونیستی "صلح و استرداد"، که روز گذشته با حضور رهبران و شخصیت‌های قبیله‌ای در اربیل برگزار شد، به شدت محکوم کرد.

ائتلاف دولت قانون از دولت مرکزی بغداد خواست اقدامات بازدارنده‌ای درباره سازمان‌دهندگان این کنفرانس در داخل اتخاذ کند.

"مقتدی صدر" رهبر جریان صدر نیز تأکید کرد: "دولت عراق حاضران در نشست اربیل را بازداشت کند در غیر این صورت ما مسئول آنچه که اتفاق می‌افتد، خواهیم بود ."

در همین حال، دولت اقلیم کردستان عراق هرگونه اطلاعش از برگزاری کنفرانس عادی‌سازی میان رژیم اسرائیل و برخی شخصیت‌های قبیله‌ای در این منطقه را رد و تأکید کرد که این نشست بیانگر دیدگاه و موضع آن نیست.

گفتنی است؛ روزنامه عبری‌زبان "یدیعوت آحارونوت" گزارش داده که حدود 300 نفر از سران قبایل عراق با حضور در کنفرانس "صلح و استرداد"، خواستار عادی‌سازی روابط با اسرائیل شده‌اند.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
3 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.