ترامپ در سخنانی اعلام کرد که هزاران آمریکایی بعد از فرار ارتش آمریکا از افغانستان در این کشور گروگان گرفته شده اند.

به گزارش جماران به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، رئیس جمهور سابق آمریکا تأکید کرد که هزاران آمریکایی در افغانستان به گروگان گرفته شده اند.

«دونالد ترامپ» رئیس جمهور سابق آمریکا در بیانیه ای گفت: «چگونه جو بایدن توانست در شرایطی که هزاران آمریکایی در گروگان به سر می برند، ارتش آمریکا را مجبور به فرار از میدان جنگ در افغانستان و ترک آن کشور کند».

رئیس جمهور  پیشین آمریکا در خصوص نیروهای امریکا در افغانستان گفت: بایدن افغانستان را تسلیم تروریست‌ها کرده و با خارج کردن نظامیان پیش از شهروندان مان اجازه داده تا هزاران آمریکایی آنجا بمانند. اکنون از مجموع 26 هزار فردی که از افغانستان تخلیه شده است، تنها 4000 تن آنها  آمریکایی هستند.

 نشریه پولیتیکو  با استناد به یک سند افشا شده از وزارت خارجه آمریکا، شمار افراد تخلیه شده از کابل را بر حسب ملیت تفکیک کرده بود. براساس این گزاش، تا ساعت سه عصر روز دوشنبه، 6425 افغانستانی به دست نیروی هوایی آمریکا تخلیه شدند و در مقایسه با آن تنها 483 شهروند آمریکایی و هشت تن از دیگر کشورها بودند. بدین ترتیب، شمار کلی از زمان آغاز این عملیات 4407 آمریکایی، 21 هزار و 533 افغان و 642 تن از کشورهای دیگر می باشد.

این در حالی است که رئیس جمهور آمریکا به مساله تمدید زمان تخلیه نیروها از افغانستان اشاره کرد و گفت که خروج نیروهای آمریکایی تا تاریخ تعیین شده به پایان می‌رسد ولی احتمال بازگشت نیروهای امریکا به افغانستان کماکن وجود دارد.

در همین حال، جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا روز سه‌شنبه در کنفرانس خبری در کاخ سفید دلیل مخالفتش با تمدید زمانبندی خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان را وجود تهدید داعش عنوان کرد.

 بایدن با تاکید بر این که هر روز حضور بیشتر در افغانستان خطرات بیشتری را برای نیروهای آمریکایی به دنبال خواهد داشت، گفت: «داعش در صدد هدف قراردادن فرودگاه کابل و حمله به نیروهای آمریکا، متحدانش و نیز غیرنظامیان بی‌گناه است.»

رهبران کشورهای گروه هفت در نشست مجازی روز گذشته خود تلاش کردند تا با هدف تسهیل خروج نیروهای نظامی خارجی و شهروندان افغانی که در خطر برخورد‌های قهری شبه‌نظامیان طالبان قرار دارند، رئیس جمهوری آمریکا را برای تمدید برنامه زمانبندی خروج نیروهای ائتلاف از افغانستان مجاب کنند. با این حال، آقای بایدن با اعلام مخالفت خود با این خواسته گفت که در حال حاضر روند خروج کامل افراد و نیروها تا مهلت تعیین شده ۳۱ اوت تا حد ممکن با کارآیی مطلوب و امنیت لازم در حال انجام است.

البته رئیس جمهوری آمریکا تصریح کرد که رعایت این مهلت به همکاری طالبان برای حفظ دسترسی به فرودگاه کابل بستگی دارد. آقای بایدن نسبت به عواقب هرگونه مانع‌تراشی طالبان در این خصوص هشدار داد.

با این حال، ذبیح الله مجاهد، سخنگوی طالبان، روز سه‌شنبه و پیش از کنفرانس خبری آقای بایدن در جمع خبرنگاران حاضر در یک نشست مطبوعاتی در کابل، پایتخت افغانستان گفت که تنها خارجی‌ها اجازه دارند به فرودگاه کابل راه پیدا کنند. او همچنین تاکید کرد که آمریکایی‌ها در همان مهلتی که به ایشان دادیم باید بروند.

 

دختران نخبه آواره افغانستانی در مکزیک

دولت مکزیک، روز سه‌شنبه پذیرای پنج زن جوان عضو تیم روباتیک افغانستان بود، اعضای تیمی که پیش از این برندهٔ جایزه بین‌المللی نیز شده است.

مارسلو اِبرار،‌ وزیر خارجه مکزیک در فرودگاه مکزیکوسیتی به استقبال این دختران رفت که پس از تصرف کابل به‌دست طالبان از افغانستان خارج شده‌اند.

وزیر خارجه مکزیک اعلام کرد:‌ «تعهد ما به حفظ ارزش‌های انسانی سبب شده است ما این زنان را بپذیریم و مایلیم از ده دل به آنها بگوییم که در خانه خود هستند.»

چهار تن از این دختران، در حالی که روسری بر سر و ماسک تنفسی بر چهره داشتند با خبرنگاران گفتگو کردند.

یکی از اعضای این تیم که هویت‌شان به دلایل امنیتی افشا نشده، به خبرنگاران گفت: «آنها نه تنها جان ما که رویاهای ما را نجات دادند.» و تاکید کرد که تیم روباتیک زنان افغان «ثابت کرده است که زنان نیز می‌توانند همپای مردان در دانش سهیم باشند.»

آنان همچنین افزودند که با قدرت گرفتن طالبان زنان افغان با دشواری‌های بسیاری روبرو می‌شوند و از همین رو آنان سپاس‌گزارند که توانسته‌اند اکنون در مکزیک باشند.

تیم زنان روباتیک افغانستان، مشهور به «رویاپردازان افغان»، که جایزه‌ای بین‌المللی را نیز از آن خود کرده، در مجموع ۲۰ عضو دارد که اکثر آنها نوجوان‌اند.

انتقال دانش آموزان دختر یک مدرسه به آفریقا!

بنیانگذار یک مدرسه (مکتب) شبانه‌روزی دختران در افغانستان و مقامات دولت رواندا روز سه‌شنبه اعلام کردند که تمامی چند ده دانش‌آموز این مدرسه به همراه خانواده‌شان، آموزگاران و کارکنان مدرسه از بیم طالبان از کشور خارج شده و به کیگالی، پایتخت این کشور آفریقایی انتقال می‌یابند.

طالبان می‌گویند حکومت جدید آنها با حکومت اول که در دهه ۱۹۹۰ در این کشور روی کار آمد و زنان را در ملأ عام اعدام و سنگسار می‌کرد، متفاوت است. با این حال از زمان به قدرت رسیدن این گروه اسلامگرا در کابل در ۱۵ اوت (۲۴ مرداد/سنبله)، ده‌ها هزار نفر از شهروندان افغان از بیم زندگی دوباره تحت قوانین و احکام سختگیرانه طالبان، ناامیدانه تلاش کرده‌اند تا کشور خود را ترک کنند.

شبانه بسیج راسخ، بنیانگذار مکتب خصوصی «سولا» در افغانستان، روز سه شنبه گفت که حدود ۲۵۰ نوجوان دانش آموز، معلم، کارکنان و اعضای خانواده‌های آنها افغانستان را ترک کرده و به رواندا می‌روند تا تحصیلات خود را در آنجا ادامه می دهند.

وی در توئیتر درباره وضعیت این گروه نوشت: «همه در راهند تا از طریق قطر به کشور رواندا بروند، جایی که قصد داریم یک ترم تحصیلی را در خارج از کشور برای همه دانش‌آموزان خود آغاز کنیم.»

وی افزود: «ما امیدواریم هنگامی که شرایط موجود در کشور اجازه داد، به افغانستان بازگردیم.»

یولاند ماکولو، سخنگوی دولت رواندا نیز این اطلاعات را تأیید کرده است. او به خبرگزاری فرانسه گفت: «ما از گروه سولا در رواندا استقبال می‌کنیم. ما به درخواست آنها برای محرمانه ماندن اطلاعات مربوط به خودشان احترام می‌گذاریم و بنابراین در حال حاضر هیچ اظهارنظر دیگری در این زمینه نمی‌کنیم.»

چند روز قبل، بسیج راسخ گفته بود که مدارک دانش آموزانش را «برای محافظت از آنها و خانواده‌های‌شان» سوزانده است.

او روز جمعه در پایگاه اینترنتی مدرسه‌اش نوشت: «من و دانش آموزان و همکارانم در امان هستیم ... اما در حال حاضر افراد بسیاری هستند که احساس امنیت نمی‌کنند و یا روز به روز کمتر احساس امنیت می‌کنند. برای وضعیت آنها در خودم احساس ناراحتی و ویرانی می‌کنم.»

سازمان ملل متحد روز سه شنبه هشدار داد که حقوق زنان افغان «خط قرمز» است و طالبان نباید از آن عبور کنند.

میشل باشله، کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل روز سه‌شنبه در افتتاحیه نشست ویژه شورای حقوق بشر این سازمان در مورد افغانستان گفت: «خط قرمز اصلی، نحوه برخورد طالبان با زنان و دختران خواهد بود و اکنون بر عهده طالبان است که این تعهدات را به واقعیت تبدیل کند.»

طالبان امروز می‌گویند به حقوق زنان احترام می‌گذارند و زنان در کشور اجازه تحصیل و کار خواهند داشت.

خانم باشله در اوایل ماه اوت به گزارش مواردی از نقض حقوق بشر در افغانستان که می‌تواند «جنایت جنگی» و جنایات مربوط به آن تلقی شود، اشاره کرده بود. او روز سه‌شنبه نیز گفت که «اطلاعات معتبری» دریافت کرده که نشان دهنده «نقض جدی حقوق بین‌الملل بشردوستانه» و «نقض حقوق بشر» در بسیاری از زمینه‌ها در کشور تحت کنترل طالبان بوده است.

علاوه بر رواندا، اوگاندا نیز در حال بررسی درخواست آمریکا برای پذیرش مهاجران افغان است. بر اساس گزارش‌های تأیید نشده، دولت کامپالا هفته گذشته با میزبانی حدود ۲ هزار شهروند افغان موافقت کرده است.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.