گروه طالبان به شکل خطرناکی حقوق بشر را در افغانستان نقض کرده و دست به اعدام، سرکوب و تخریت املاک مردم زده است.

به گزارش جماران، سازمان ملل گروه طالبان را به نقض حقوق بشر به شکل خطرناک متهم کرد.

«میشل باشله» کمیسر ارشد حقوق بشر سازمان ملل می‌گوید گزارش‌های موثقی از نقض حقوق بشر توسط طالبان در افغانستان از جمله اعدام غیرنظامیان و معترضان و محدودیت‌های بی‌سابقه علیه زنان دریافت کرده است.

وی در سخنرانی خود در شورای حقوق بشر جزئیاتی از اعدام‌ها ارائه نکرد اما از همکاران خود خواست تا مکانیزمی برای نظارت دقیقی بر اقدامات طالبان داشته باشند.

کمیسر شیلیایی حقوق بشر سازمان ملل گفت که نحوه رفتار طالبان با زنان «خط قرمز اساسی» جامعه جهانی خواهد بود.

میشل باشله که در نشست اضطراری مجمع حقوق بشر سازمان که به درخواست پاکستان و سازمان همکاری اسلامی تشکیل شده بود، شرکت می‌کرد، گفت: «ترس و نگرانی‌های شدیدی برای زنان، روزنامه نگاران و نسل جدید رهبران جامعه مدنی افغانستان وجود دارد.»

وی تصریح کرد که اقلیت‌های قومی و مذهبی در این کشور در هفته‌های گذشته تحت شدیدترین سرکوب ها از سوی طالبان قرار گرفته‌اند.

نصیر احمد اندیشا، دیپلمات ارشد و پیشین افغان، هم که در این جلسه شرکت کرده بود خواستار پاسخگویی برای اقدامات طالبان شد و وضعیت کشورش را «نامشخص و وخیم» توصیف کرد، او گفت که «میلیون‌ها نفر در افغانستان از جان خود می‌ترسند.»

کارشناسان مستقل حقوق بشر سازمان ملل متحد در بیانیه مشترکی به جهانیان هشدار دادند که بسیاری از مردم افغانستان از ترس انتقام‌گیری مخفی شده‌اند زیرا «طالبان همچنان خانه به خانه بهدنبال شهروندان است.»

در این بیانیه آمده است که به جز سرکوب و اعدام، مصادره اموال و تخریب املاک بسیاری از شهروندان نیز آغاز شده است.

دولت پاکستان در این جلسه پیش نویس قطعنامه ای درباره وضعیت افغانستان که از سوی سازمان همکاری اسلامی پیشنهاد شده بود را ارائه داد. برخی از دیپلمات‌های غربی از متن این قطعنامه انتقاد کرده و گفتند که متن آن متناسب با وخامت اوضاع در افغانستان نیست. گفته می‌شود نامی از طالبان در این قطعنامه برده نشده است.

 

دیدار رئیس سیا با معاون سیاسی رهبر طالبان در کابل

روزنامه واشنگتن‌پست اعلام کرد که ویلیام برنز، رئیس آژانس مرکزی اطلاعات آمریکا(سیا) در سفری محرمانه به کابل روز دوشنبه ۲۳ اوت با ملا عبدالغنی برادر، معاون سیاسی رهبر طالبان و بالاترین مقام این گروه در پایتخت افغانستان دیدار کرده است.

این روزنامه آمریکایی از این دیدار به عنوان بالاترین سطح ملاقات دیپلماتیک میان مقامی از کابینه جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا با رهبری طالبان از زمان تسلط این گروه شبه نظامی بر کابل است.

گزارش این دیدار محرمانه در حالی منتشر شده است که تلاش‌های دیپلماتیک و نظامی برای خروج شهروندان کشورهای غربی و همچنین برخی پناهجویان افغان از فرودگاه کابل همچنان ادامه دارد.

واشنگتن پست در گزارش خود احتمال داده است که تلاش واشنگتن برای خارج کردن کارکنان افغان خود از کابل با توجه به مهلت تعیین‌شده برای خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان، موضوع دیدار رئیس سازمان سیا با عبدالغنی برادر بوده باشد.

سازمان سیا و کاخ سفید هنوز درباره این گزارش واشنگتن پست اظهار نظر نکرده‌اند.

ملا عبدالغنی برادر که از بنیانگذاران گروه طالبان است، ۱۱ سال پیش توسط سازمان سیا بازداشت و هشت سال در زندان به سر برد.

پیشتر شبه نظامیان طالبان اعلام کرده بودند که مهلت تعیین شده برای خروج نیروهای خارجی از افغانستان تا ۳۱ اوت را تمدید نمی‌کنند.

سهیل شاهین، سخنگوی شبه‌نظامیان طالبان هم روز دوشنبه ۲۳ اوت نسبت به پیامد‌های خروج دیرتر از موعد نیروهای آمریکایی از افغانستان هشدار داده بود.

با وجود این جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا به شدت از سوی متحدان غربی خود از جمله انگلیس تحت فشار است تا زمان حضور نیروهای نظامی آمریکایی که در فرودگاه کابل مستقر هستند را تمدید کند.

از همین رو برخی مقام‌های آمریکایی گفته‌اند که ممکن است مهلت ۳۱ اوت برای خروج همه نیروهای آمریکایی از افغانستان را تمدید کنند تا بتوانند همه پناهجویان افغان را پس از بررسی‌های قانونی و امنیتی از این کشور خارج کنند.

جیمز هیپی، معاون وزیر دفاع انگلیس هم پیشتر به شبکه خبری اسکای نیوز گفته بود که گفتگو با طالبان برای تمدید مهلت حضور نیروهای خارجی در افغانستان شروع شده است.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.