عربستان سهودی پس از پایان ریاست اش بر گروه 20 بلافاصله اعدام ها و اذیت و آزار مخالفان را از سر گرفت.

به گزارش جماران به نقل از وبسایت عفو بین الملل، سازمان عفو بین الملل اعلام کرد که حکومت عربستان سعودی طی شش ماه گذشته فشار بر مخالفان و مدافعان حقوق بشر را به شکل علنی و آشکار افزایش داد و عملیات اعدام را نیز تشدید کرده است.

«لین معلوف» معاون مدیر دفتر منطقه ای خاورمیانه و شمال آفریفا در سازمان عفو بین الملل گفت: به محض آنکه  توجه ها به عربستان سعودی با پایان نشست سران گروه بیست کاهش پیدا کرد، حکومت این کشور بلافاصله به شکل بی رحمانه ای به پیگرد افرادی که دیدگاه های خود را آزادانه بیان می کنند یا از حکومت انتقاد می کنند را از سر گرفت.

این سازمان در گزارشی که امروز سه شنبه منتشر کرد تأکید کرد که حکومت عربستان از زمانی که ریاست گروه بیست(اواخر نوامبر 2020) را تحویل داد  به محاکمه حداقل 13 نفر یا صدور حکم یا تأیید حکم ها علیه آنها در محاکمه هایی«کاملا ظالمانه» توسط دادگاه های جزائی اقدام کرده است.

در این گزارش آمده است که در خلال سال 2020 عملیات اعدام ثبت شده در عربستان 85 درصد کاهش پیدا کرد اما به محض آن که ریاست عربستان بر گروه به پایان رسید عملیات اعدام را با به دار کشیدن 9 نفر در ماه دسامبر سال 2020 از سر گرفت. این اعدام ها فقط در یک ماه ثبت شده است.

در ادامه گزارش آمده است که بین ماه های ژانویه تا جولای 2021 چهل نفر اعدام شدند این در حالی است که در طول سال 2020 بیست و هفت نفر اعدام شده بودند.

در این گزارش آمده است که حتی مدافعان حقوق بشر که از زندان آزاد شدند همچنان به لحاظ قضایی از کشور  ممنوع الخروج هستند و از فعالیت در شبکه های اجتماعی نیز منع شده اند.

در ادامه گزارش عفو بین الملل آمده است که «لجین الهذلول»،«نسیمه الساده» و «سمر بدوی» مدافعان حقوق بشر در سال 2021 آزاد شدند اما با شرایط محدود کننده که نقض حق آزادی بیان و نقض حق تشکیل جمعیت ها یا پیوستن به آنها و برگزاری تجمع به شمار می رود.

در این گزارش آمده است که در نیمه اول سال جاری برخی افراد به دلیل انتشار دیدگاه های خود در تمسخر یا انتقاد از سیاست های حکومت در اینترنت به چندین سال که در مواردی تا 20 سال می رسد به زندان محکوم شدند.

بر اساس تحقیقات سازمان عفو بین الملل در حال حاضر نزدیک به 39 نفر به دلیل فعالیت یا کارشان در زمینه حقوق بشر یا مخالفت با سیاست های حکومت پشت میله های زندان هستند.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.