رئیس جمهور سابق افغانستان به شدت به آمریکایی ها به دلیل قتل هموطنانش حمله کرد.

به گزارش جماران، «حامد کرزای» رئیس جمهور سابق افغانستان در گفت و گو با روسیا الیوم به اقدامات نیروهای آمریکایی در کشورش پرداخت.

کرزای در این گفت و گو تأکید کرد: ایالات متحده آمریکا جنگ فرضی علیه تروریسم به راه اندخته بود. در ابتدا به ما می گفتند که پناهگاه های تروریست ها خارج از افغانستان هستند سپس شروع کردند به بمباران روستاها و خانه های مردم افغانستان و قتل، زخمی کردن و آواره کردن شهروندان افغانستانی.

کرزای که از سال 2004 تا 2014 ریاست جمهوری افغانستان را به عهده داشت تصریح کرد که برای روسیه،چین، ایران،پاکستان و هند ثبات افغانستان و امنیت منطقه بسیار مهم است و در این راستا تلاش می کنند.

وی گفت: وقتی که صلح و ثبات در افغانستان برقرار شود و وقتی دولت فراگیر امور مملکت را اداره کند آن وقت همه تهدیدها علیه روسیه و منطقه به شکل خودکار از بین می رود.

در همین حال،«اشرف غنی» رئیس‌جمهور افغانستان طی اظهاراتی در نشست کابینه دولت در کابل اعلام کرد که روند جنگ در این کشور تا 6 ماه دیگر تغییر خواهد یافت.

غنی گفت: تا زمانی که وضعیت جنگ در افغانستان تغییر نکند، طالبان آماده برقراری گفت‌وگو با دولت نخواهد بود.

رئیس‌جمهور افغانستان تصریح کرد که طالبان و سایر گروه‌های تروریستی تمام نیروهای زمینی تروریستی بین‌المللی را به افغانستان آورده‌اند.

او تاکید کرد که طالبان طی 24 سال گذشته هیچ تغییری نکرده حتی شاید ظالمانه‌تر از قبل شده است.

غنی گفت که حملات شبه‌نظامیان طالبان که با همکاری سایر گروه‌های تروریستی انجام می‌دهند، در روزهای اخیر به‌طور بی‌سابقه افزایش یافته و روزانه به‌طور میانگین 50 الی 150 حمله انجام می‌دهند.

رئیس‌جمهور افغانستان همچنین خاطرنشان کرد که طالبان هیچ عزمی برای دستیابی به صلح ندارد.

در تحولی دیگر، «جمال ناصر بارکزی» سخنگوی پلیس در ولایت قندهار در جنوب افغانستان روز یکشنبه اعلام کرد که در حمله خمپاره ای به یک خودرو در این ولایت دستکم پنج غیرنظامی کشته شدند.

به گفته این مقام محلی دو تن از قربانیان کودک هستند. سخنگوی پلیس ولایت قندهار گروه طالبان را مسئول حمله خمپاره ای به این خودروی تاکسی معرفی کرد. این در حالی است که گروه طالبان این امر را تکذیب کرده است.

از سوی دیگر حملات راکتی به فرودگاه قندهار تمام پروازهای این فرودگاه را لغو کرد. این حملات در حالی رخ داده که طالبان حملات همه‌جانبه خود به سراسر کشور را ادامه می‌دهد. مسعود پشتون، رئیس فرودگاه قندهار به خبرگزاری فرانسه گفته که شنبه شب سه راکت به سمت فرودگاه شلیک شده و دو مورد آن به باند فرودگاه اصابت کرده است.

آقای پشتون گفته است کار تعمیر باند در حال انجام است و انتظار می‌رود پروازها بعد از ظهر روز یکشنبه از سر گرفته شود.

«ذبیح‌الله مجاهد» سخنگوی طالبان انجام این حملات از سوی طالبان را تایید کرده است. آقای مجاهد در گفتگو با خبرگزاری رویترز مدعی شده است این حملات به این علت صورت گرفته که «دشمن» از آن برای حمله به طالبان استفاده می‌کرده است.

همچنین یک مقام در سازمان هواپیمایی کشوری افغانستان حملات موشکی را تایید کرده است. طالبان هفته‌های است که حملات گسترده‌ای را به حومه قندهار آغاز کرده و این نگرانی‌ها برای تصرف این منطقه از سوی شورشیان گروه طالبان افزایش داده است.

مقام‌های افغانستان می‌گویند طالبان ولایت قندهار را به عنوان مرکزی استراتژیک در نظر می‌گیرد و می‌خواهد با تصرف آن به پیش‌روی‌های خود در مناطق مجاور گسترش دهد.

همچنین درگیری‌ها بین نیروهای افغان و جنگجویان طالبان در شهرهای قندهار و ولایت همسایه هلمند شدت گرفته است. در غرب مقام‌های افغان گفته‌اند که فرماندهان طالبان به سرعت کنترل ساختمان‌های استراتژیک در اطراف شهر هرات را به دست گرفته‌اند و غیرنظامیان را خانه‌های خود حبس کرده‌اند.

با ادامه درگیری‌ها در هرات، روز یکشنبه طلوع نیوز گزارش داد که جیلانی فرهاد، سخنگوی والی هرات اعلام کرده نیروهای نظامی و دفاعی جدید با تجهیزات و امکانات برای دفاع از شهر وارد هرات شده‌اند. او همچنین مدعی شده که به زودی وضعیت امنیتی در شهر هرات و بخش‌های دیگر این ولایت بهبود خواهد یافت.

روز شنبه  و در سومین روز حمله طالبان به هرات درگیری‌ها میان نیروهای امنیتی و نیروهای طالبان به مرکز شهر هرات نزدیک‌تر شده‌است.

طالبان روز پنجشنبه به قصد تصرف هرات، به این شهر حمله کرد اما با مقاومت نیروهای امنیتی و گروه‌های مردمی هنوز نتوانسته به هدف خود دست یابد.

در همین حال دفتر سازمان ملل در افغانستان از طالبان خواسته است تا تحقیقات کاملی در خصوص حمله روز جمعه به ساختمان اصلی این نهاد در هرات انجام دهد. حمله‌ای که به کشته شدن یک نگهبان افغان این ساختمان منجر شد. در این بیانیه همچنین با تاکید بر اینکه سازمان ملل به عنوان یک نهاد غیرنظامی در افغانستان فعالیت می‌کند، آمده است: «سازمان ملل از تلاش‌ها برای صلح، ارتقای حقوق همه افغان‌ها حمایت می‌کند و همچنین می‌خواهد با ارائه کمک‌های بشردوستانه حیاتی به میلیون‌ها افغان کمک کند تا زندگی بدون تهدید و خشونت را تجربه کنند.

با آغاز خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان، طالبان بر سرعت پیشروی خود در مناطق مختلف افغانستان افزوده است و در هفته‌های اخیر این گروه بنیادگرا بیش از نیمی از خاک افغانستان و از جمله مناطق مرزی با پاکستان و ایران را به تصرف خود در آورده است. هرچند در ابتدا بیشتر مناطق مورد پیشروی طالبان، مناطق روستایی و با جمعیت کم بوده است، اما در هفته‌های اخیر این گروه مناطق مهم استراتژیک و نواحی پرجمعیت را اشغال کرده است.

وزارت کشور افغانستان  نیز با صدور  بیانیه‌ای اعلام کرد که پروازها به 5 ولایت دیگر به دلیل افزایش خشونت‌ها و تهدیدهای امنیتی در این کشور متوقف شده است.

براساس این بیانیه، امروز حمله موشکی به فرودگاه قندهار در جنوب این کشور صورت گرفت و به همین دلیل پروازهای فرودگاه لغو شده است.

از سوی دیگر اداره هوانوردی افغانستان نیز از توقف پروازها به ولایتهای بدخشان، قندوز، فاریاب، هیرمند و قندهار خبر داده است.

علاوه بر این پروازهای فرودگاه هرات در غرب این کشور نیز دو روز پیش به دلیل درگیری‌ها متوقف شده بود.

وزارت دفاع افغانستان نیز اعلام کرده که درگیری میان شبه نظامیان طالبان و نیروهای امنیتی در 24 ساعت گذشته در 13 ولایت این کشور ادامه داشته است.

طبق بیانیه مذکور در این درگیریها 254 شبه نظامی کشته و 97 تن دیگر نیز زخمی شده‌اند.

در همین حال طالبان از پیشروی به سمت مرکز ولایت هلمند خبر داده است.

 

طرح جدید دولت بایدن برای اسکان شمار بیشتری از پناهجویان افغان‌

خبرگزاری رویترز به نقل از یک مقام دولتی و دو منبع آگاه که نخواسته‌اند نامشان فاش شود اعلام کرد دولت جو بایدن، رئیس جمهوری ایالات متحده قصد دارد برنامه جدیدی را برای اسکان شمار بیشتری از افغان‌های متقاضی پناهندگی به اجرا بگذارد.

این برنامه در حالی مطرح می‌شود که پیش از اتمام رسمی کار خروج نیروهای آمریکایی در پایان ماه اوت، شدت درگیری‌ها در افغانستان افزایش یافته و نیروهای طالبان برای تصرف مراکز مهم ولایات تلاش می‌کنند.

جو بایدن برای کمک به افغان‌هایی که به دلیل همکاری با ایالات متحده در جریان جنگ بیست ساله افغانستان اکنون در معرض خطر اقدامات تلافی‌جویانۀ طالبان هستند، از سوی قانون‌گذاران و گروهای حامی تحت فشار است.

این مقام دولتی در گفت‌وگو با رویترز اعلام کرد که قرار است در چهارچوب برنامه جدید، افغان‌هایی تحت پوشش قرار بگیرند که در رسانه‌ها مشغول کار بودند یا در پروژه‌های تحت حمایت ایالات متحده و نهادهای غیردولتی که دفتر اصلی آن‌ها در آمریکاست کار می‌کردند.

برنامۀ جدید، افغان‌هایی را شامل می‌شود که واجد شرایط دریافت ویزای ویژه مهاجرت (SIV) نیستند؛ یعنی ویزایی که برای مترجمان و سایر افرادی طراحی شده بود که برای دولت آمریکا کار می‌کردند.

 

توییت‌های جنجالی دیپلمات کانادایی

در آخرین تحولات مربوط به افغانستان، پیام‌های توییتری کریس الکساندر، وزیر سابق شهروندی و مهاجرت کانادا که مدعی شد نیروهای طالبان منتظرند از پاکستان به داخل افغانستان بروند، واکنش پاکستان را برانگیخت و اسلام‌آباد اتهامات مطرح شده را رد کرد.

کریس الکساندر که سفیر پیشین کانادا در افغانستان نیز بود، در توییت خود با انتشار عکسی منتسب به نیروهای طالبان گفت: «جنگجویان طالبان منتظر عبور از مرز پاکستان به افغانستان هستند.» او ادامه داد: «هرکسی هنوز منکر این است که پاکستان تجاوزی علیه افغانستان انجام نمی‌دهد، در جنگ‌های نیابتی و جنایت‌های جنگی سهیم است.»

وی همچنین در توییت دیگری که عکس عمران خان، نخست وزیر پاکستان در آن بود نوشت: «این مرد یک کلاهبردار محض است. یک دروغگوی بی‌شرم، بدون شایستگی و شارلاتانی که در ده‌ها سال اخیر در بین بی‌فکرترین افراد طالبان بود و این گروه را تقویت می‌کرد.»

وی تاکید کرد که عمران خان مانند پوتین تنها مستحق تحریم‌های شدید است و روزی در دادگاه لاهه حاضر شود.

زاهد حافظ چودری، سخنگوی وزارت خارجه پاکستان در یک رشته توییت به این اظهارات پاسخ داد و گفت که اسلام آباد این اظهارات «بی‌پایه و اساس» را رد می‌کند.

وی تاکید کرد که جهان اکنون به آنچه پاکستان و عمران خان درباره عدم وجود راه حل نظامی برای درگیری‌های افغانستان و نیاز به راه حل سیاسی فراگیر، گسترده و جامع گفته، باور پیدا کرده است.

وی چنین اظهارات را «تاسف بار» توصیف کرد و گفت که این موضوع با طرف کانادایی مورد بحث قرار گرفته است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.