جهان در هفته گذشته شاهد افزایش 21درصدی جانباختگان کرونا و 8 درصدی مبتلایان بود.

به گزارش جماران به نقل از روسیا الیوم، سازمان جهانی بهداشت اعلام کرد که میزان ابتلا به کرونا در جهان طی هفته گذشته 8 درصد و میزان مرگ و میر 21 درصد افزایش یافت است.

این سازمان تأکید کرد که در هفته گذشته بیش از 3.8 میلیون نفر در جهان به کرونا مبتلا شدند و 69 هزار مورد فوتی ثبت شده است. کشورهای جنوب شرق آسیا و آمریکای شمالی و جنوبی افزایش مبتلایان و به طور خاص جان باختگان بوده اند.

در تحولی دیگر، مدیر مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری های ایالات متحده اذعان کرد: برخی از افراد واکسینه شده می توانند گونه دلتای کووید-۱۹ را منتقل کنند.

به گزارش اسپوتنیک، «راشل والنسکی» رئیس مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری های آمریکا (CDC)، گفت: برخی از افراد کاملا واکسینه شده می توانند سویه "دلتا" ویروس کرونا را منتقل کنند.

والنسکی افزود: در روزهای اخیر، من شواهد علمی جدیدی مشاهده کرده ام که نشان می دهد فشار دلتا بسیار متفاوت تر از سایر سویه های کووید-۱۹ است؛ اطلاعات مربوط به سویه دلتا از ایالات مختلف ایالات متحده و سایر کشورها نشان می دهد که در موارد نادری، برخی از افراد واکسینه شده که پس از واکسیناسیون به سویه دلتا آلوده می شوند، ممکن است آن را به دیگران منتقل کنند.

در همان زمان، وی تأکید کرد که واکسیناسیون از بیماری شدید، بستری شدن در بیمارستان و مرگ ناشی از ویروس کرونا جلوگیری می کند.

پیش از این، عضو کنترل و پیشگیری از بیماری های آمریکا، توصیه کرده بود که ساکنان واکسینه شده در مناطقی از ایالات متحده با شیوع بالای کووید-۱۹ به دلیل افزایش عفونت ها با سویه دلتا ویروس کرونا، از ماسک های محافظ پزشکی در داخل خانه استفاده کنند.

در تحولی دیگر، مقامات بهداشت روسیه با آغاز آزمایش‌های بالینی «ترکیب» دو واکسن اسپوتنیک وی و آسترازنکا با هدف ایجاد مقاومت بیشتر در بدن در قبال ویروس کرونا موافقت کردند.

بر این اساس قرار است در جریان یک مطالعه محدود، ترکیبی از هر دو واکسن روی داوطلبان‌ها آزمایش شود.

پیش از این در ماه مه، کمیته اخلاق وزارت بهداشت روسیه انجام این آزمایش‌ها را به حالت تعلیق درآورده و خواستار دریافت اطلاعات بیشتر شده بود.

اما در نهایت روز دوشنبه صندوق سرمایه گذاری مستقیم روسیه از تصمیم برای ادامه آزمایش‌های بالینی خبر داد.

برای انجام این آزمایش که قرار است تا مارس ۲۰۲۲ پایان یابد، به ۱۵۰ داوطلب نیاز است تا پاسخ‌های ایمنی بدن به استفاده از ترکیبی از این دو واکسن مطالعه شود.

بنا بر اعلام صندوق سرمایه گذاری مستقیم روسیه قرار است این آزمایش‌ها در ۵ مرکز درمانی در مسکو و سن پترزبورگ انجام شود.

پیشنهاد آزمایش «ترکیبی از هر دو واکسن» پیش از این در ماه نوامبر از سوی توسعه دهندگان واکسن اسپوتنیک مطرح شده بود. آنها معتقد بودند که این کار می‌تواند اثربخشی واکسن را افزایش دهد.

شرکت آسترازنکا نیز در ماه دسامبر از آغاز مطالعاتش برای آزمایش ترکیب دو واکسن خبر داده بود.هر دو واکسن «اسپوتنیک وی» و «آسترازنکا» از فناوری مشابهی برای ایمن سازی بدن در مقابل ویروس کرونا استفاده می‌کنند.

پژوهشگران در انگلیس همچنین در حال آزمایش ترکیبی از واسکن استرازنکا با دیگر واکسن‌های ضدکووید از جمله واکسن‌های آمریکایی فایزر و مدرنا هستند.

تا کنون نتایج اولیه به دست آمده نشان داده که ترکیب دو واکسن استرازنکا و فایزر‌-بیون‌تک باعث ایجاد یک پاسخ ایمنی قوی در بدن خواهد شد.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.