برخی بیماران مبتلا به کووید ۱۹ پس از گذراندن مرحله شدید بیماری تا درمان نهایی یک هفته و گاهی یک ماه طول می کشد. در بین پزشکان این حالت «کووید طولانی» نامیده می شود. اغلب بیماری با علائم عصبی ناتوان کننده همراه است، به طور مثال سردرد، خستگی، سرگیجه، بی حسی و درد نوروپاتی.

به گزارش جماران به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک،دانشمندان یک علامت دیگر از «کووید طولانی مدت» را شناسایی کردند که از بین رفتن تارهای عصبی و افزایش تعداد سلول های دندریتیک در قرنیه چشم است.

 این تغییرات قبل از همه در افرادی مشاهده می شود که بیماری کووید ۱۹ آنها با علائم عصبی همراه بوده است. نتایج تحقیقات دانشمندان در مجله British Journal of Ophthalmology منتشر شده است.

برخی بیماران مبتلا به کووید ۱۹ پس از گذراندن مرحله شدید بیماری تا درمان نهایی یک هفته و گاهی یک ماه طول می کشد. در بین پزشکان این حالت «کووید طولانی» نامیده می شود. اغلب بیماری با علائم عصبی ناتوان کننده همراه است، به طور مثال سردرد، خستگی، سرگیجه، بی حسی و درد نوروپاتی.

چشم پزشکان از بیمارستان دانشکده پزشکی نکمتین ارباکان ترکیه متوجه شدند که در بیماران با کووید طولانی مدت، اغلب از دست دادن رشته های عصبی و رشد سلولهای ایمنی دندریتیک در سطح چشم مشاهده می شود. دانشمندان می گویند که در کل این علائم به خاطر آسیب به تارهای عصبی ناشی از ویروس کرونا است.

اسکن قرنیه چشم نشان می دهد که بیماران با کووید طولانی مدت چهارهفته پس از بیماری حاد نسبت به کسانی که به این بیماره مبتلا نشده اند، آسیب بیشتری به رشته های عصبی قرنیه و سلول های دندریتیک شان وارد می شود. به ویژه برای بیمارانی که بیماری شان با علائم عصبی همراه بوده، بیشتر است.

در این مقاله آمده است: ما متوجه شدیم که بیماران مبتلا به کووید طولانی مدت علائم آسیب به رشته های عصبی کوچک را در ارتباط با شدت و مدت زمانی طولانی بیماری دارند.

 

آمریکا با اوج گرفتن کرونا محدودیت‌های سفر برای اروپاییان را همچنان اعمال می‌کند

آمریکا روز دوشنبه ۲۶ ژوئیه اعلام کرد که محدودیت‌های فعلی برای سفر به این کشور را به دلیل نگرانی در مورد افزایش میزان عفونت گونه دلتای ویروس کرونا، همچنان حفظ خواهد کرد.

این تصمیم نشان می‌دهد که کاخ سفید مجبور شده است نظر خود را در مورد همه‌گیری ویروس کرونا تعدیل کند، زیرا گونه مسری‌تر این ویروس در آمریکا رو به گسترش است و بخش زیادی از مردم نیز در برابر واکسیناسیون مقاومت می‌کنند.

جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا در جریان دیدار و گفتگو با آنگلا مرکل، صدر اعظم آلمان در اوائل ماه ژوئیه گفت که واشنگتن پس از درخواست خانم مرکل در حال بررسی لغو محدودیت سفر از اروپا به آمریکا است.

با وجود این جن ساکی، سخنگوی کاخ سفید خبر داد که محدودیت‌های سفر به آمریکا فعلا ادامه خواهد داشت.

خانم ساکی گفت: «موارد ابتلا به گونه دلتا در اینجا در حال افزایش است، به ویژه در افرادی که واکسینه نشده‌اند و به نظر می‌رسد در هفته‌های آینده نیز ادامه داشته باشد.»

بیشتر کشورهای اروپایی محدودیت‌های کرونایی را برای آمریکایی‌هایی که گواهی سلامت شامل برگه واکسیناسیون کامل یا نتیجه منفی آزمایش کرونا دارند، تعدیل کرده‌اند. البته بریتانیا برای بیشتر افرادی که از آمریکا به این کشور سفر می‌کنند، هنوز قرنطینه اعمال می‌کند.

کانادا هم تصمیم گرفته است مرز خود را از ۹ اوت برای شهروندان آمریکایی و افرادی که در آمریکا به طور کامل واکسینه شده‌اند، بدون هیچ گونه رفتار متقابل بازگشایی کند.

با این حال شرکت‌های هواپیمایی اعلام کرده‌اند که با توجه به ممکن نبودن سفر دو طرفه میان کشورهای اروپایی و آمریکا، تعداد پروازها و صندلی‌هایی را که می‌توانند بفروشند، محدود می‌کنند.

بسته شدن مرزهای آمریکا بر روی مسافران با انتقاد شدید دست‌اندرکاران حوزه گردشگری در اروپا و همچنین کارفرمایان آمریکایی مواجه شده است.

واشنگتن در اوایل ماه ژوئن وعده داده بود که در پی ایجاد گروه‌های کاری با کانادا، مکزیک، اتحادیه اروپا و انگلیس برای بررسی موضوع سفرهای بین‌المللی، محدودیت‌های ناشی از بیماری کرونا را کاهش خواهد داد. اما حالا نه تنها این اتفاق نیفتاده است بلکه دولت آمریکا به اتباع خود برای سفر به خارج از کشور به دلیل شیوع گونه جهش یافته دلتا هشدار داده است.

خبرگزاری فرانسه ۲۲ ژوئن از ابتلای ۵۲۱ هزار و ۸۰۰ نفر به کرونا به صورت روزانه در جهان خبر داده بود که نسبت به هفته پیشش ۹ درصد افزایش داشته است.

این گزارش نشان می‌دهد که تعداد مبتلایان به کرونا در جهان پس از تقریباً دو ماه کاهش، دوباره از اواسط ماه ژوئن شتاب گرفته است.

۷۰ درصد بزرگسالان اتحادیه اروپا حداقل یک دز واکسن دریافت کرده‌اند

اورزولا فن در لاین، رئیس کمیسیون اروپا امروز سه شنبه اعلام کرد که هفتاد درصد بزرگسالان در اتحادیه اروپا حداقل یک دز واکسن کرونا دریافت کرده‌اند.

خانم فن در لاین در بیانیه‌ای گفت: «اتحادیه اروپا به قول خود عمل کرد و ماموریتش را انجام داد. هدف ما حفاظت از۷۰ درصد جمعیت بزرگسال در اتحادیه اروپا با حداقل یک دز واکسن در ماه ژوئیه بود. امروز ما به این هدف رسیده‌ایم.»

او در ادامه اعلام کرد که در حال حاضر در اتحادیه اروپا، نسبت افراد ۱۸ ساله و بالاتر که به طور کامل واکسینه شده‌اند، ۵۷ درصد است.

به گزارش یورونیوز، خانم فن در لاین با بیان اینکه روند واکسیناسیون در اروپا «بسیار» موفقیت آمیز بوده است، گفت که اتحادیه اروپا با این تعداد افراد واکسینه شده در جایگاه پیشروان در جهان قرار گرفته است.

او در ادامه با تأکید بر اینکه آن‌ها باید به تلاش خود در زمینه واکسیناسیون ادامه دهند، هشدار داد که گونه دلتای کرونا «بسیار خطرناک» است.

بر اساس گزارش‌های منتشر شده در حال حاضر ۶۰ درصد از بزرگسالان آمریکایی کاملا واکسینه شده اند و ۶۹ درصد از آن‌ها حداقل یک دز واکسن دریافت کرده‌اند. در بریتانیا هم این آمار ۷۰.۵ و ۸۸.۱ درصد است.

بیشتر کشورهای اروپایی در هفته‌های گذشته شاهد افزایش موارد جدید ابتلا به کرونا بوده‌اند که عامل اصلی آن‌ها گونه جهش‌یافته دلتا بوده است. البته تا به دلایلی که بیشتر آن مربوط به واکسیناسیون است، تعداد افراد بستری شده در بیمارستان‌ها و مرگ و میر ناشی از ویروس کرونا در اروپا کمتر از آمار زمستان است.

دفتر اروپایی سازمان جهانی بهداشت و مرکز پیشگیری و کنترل بیماری‌های اروپا اعلام کردند که هم‌اکنون گونه دلتای کرونا که اولین بار در هندوستان مشاهده شد، در ۱۹ کشور از ۲۸ کشور اتحادیه که اطلاعاتشان را از توالی ژنتیکی ویروس کرونا گزارش کرده‌اند، غالب است.

در این کشورها نوع دلتا که مسری‌تر از گونه اصلی ویروس کرونا و نوع آلفا است، به طور متوسط ۶۸.۳ درصد از کل موارد جدید را تشکیل می‌دهد.

مدیر بخش اروپای سازمان جهانی بهداشت: پایان همه‌گیری کرونا دور است

از همین رو هانس هنری پی کلوگ، مدیر بخش اروپای سازمان جهانی بهداشت گفت: «ما از پایان همه گیری (کرونا) خیلی دور هستیم و متأسفانه در بسیاری از کشورهای منطقه شاهد افزایش قابل توجه موارد مرتبط با گسترش نوع بسیار قابل انتقال دلتا هستیم.»

او گفت: «با وجود تلاش‌های بزرگ کشورهای عضو (اتحادیه اروپا) برای واکسیناسیون مردم در سراسر منطقه، میلیون‌ها نفر همچنان واکسینه نشده‌اند، بنابراین آن‌ها در معرض خطر بستری شدن در بیمارستان قرار دارند.»

با وجود این مدیر بخش اروپای سازمان جهانی بهداشت گفت: «خبر خوب این است که داده‌ها به وضوح نشان می‌دهند که واکسیناسیون کامل به طور قابل توجهی خطر بیماری شدید و مرگ و میر را کاهش می‌دهد. پس افراد هنگامی که برای انجام این کار فراخوانده می‌شوند، باید واکسن را دریافت کنند.»

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.