تجارت الکترونیکی در آسیا بسیار سریع تر از آمریکا یا اروپا در حال رشد است و سرعت آن با شیوع همه گیری سرعت گرفته است. جو بایدن اما در تلاش برای مهار این رشد است.

به گزارش جماران، روزنامه سیدنی مورنینگ هرالد در گزارشی نوشت: در نشست مجازی هفته گذشته اَپِک، «شی جین پینگ» اشاره ای پوشیده به جبهه بعدی رقابت با آمریکا برای تسلط بر اقتصاد قرن 21 داشت.

رئیس جمهور چین در یک ویدئوی از پیش ضبط شده گفت که توسعه بیشتر زیرساخت های دیجیتال، تسهیل انتشار و استفاده از فن آوری های جدید و کار برای یک فضای کسب و کار دیجیتال که «باز، منصفانه و بدون تبعیض» باشد، ضروری است.

این ممکن است بی نظیر به نظر برسد اما در متن تلاش های آمریکا برای ترویج یک معامله دیجیتال تجاری در منطقه اقیانوس هند-اقیانوس آرام است که می تواند شامل کشورهایی مانند استرالیا، ژاپن، کره جنوبی، نیوزیلند، سنگاپور، مالزی و شاید هند همراه با کانادا و شیلی باشد.

ماهیت قوانین حاکم بر تجارت دیجیتال و اینکه چه کسی آنها را می نویسد در معرض خطر است.

جای تعجب نیست که رسانه های دولتی چین، پیش از جلسه ای که جو بایدن در آن شرکت کرده بود، یک حمله پیشگیرانه آغاز کردند و بحث در مورد یک توافق نامه تجارت دیجیتال را به عنوان تلاش برای محافظت از هژمونی آمریکا و سود شرکت های فناوری آن توصیف کردند.

گلوبال تایمز چین اعلام کرد که آمریکا «متعهد شد گروه های کوچک را گرد هم بیاورد و چین را به عنوان یک دشمن مشترک در بخش اقتصادی دیجیتال به تصویر بکشد تا کشورهای دیگر را به گروهی متشکل از قوانین خود جذب کند.»

«ژائو لیجیان» سخنگوی وزارت  خارجه چین گفت که این بحث ها «توطئه این کشور (آمریکا) را کاملاً در معرض حمله علیه چین قرار داده و توسعه آن را مهار کرده و از توسعه مشترک کشورهای منطقه جلوگیری می کند.» وی گفت، این تلاش محکوم به شکست بود.

تجارت دیجیتال رشد انفجاری دارد و در هیچ کجا مانند آسیا رشد نمی کند. مک کنزی تخمین زده است که حدود نیمی از رشد اقتصادی آسیا در دهه گذشته از بخش های فناوری و نوآوری بوده است و آسیا بیش از نیمی از رشد جهانی درآمد شرکت فناوری و هزینه های تحقیق و توسعه را به خود اختصاص داده است.

تجارت الکترونیکی در آسیا بسیار سریع تر از آمریکا یا اروپا در حال رشد است و سرعت آن با شیوع همه گیری سرعت گرفته است. تخمین هایی وجود دارد، به عنوان مثال، در مورد اینکه در عرض سه سال آسیا تقریباً دو سوم مشترکان 5G جهان را تشکیل می دهد.

این امر منطقه را به دلیل ماهیت قوانینی که تجارت دیجیتال و فلسفه زیربنایی آنها را شکل می دهد، مرکز رقابت قرار می دهد.

آمریکا در حال تبلیغ قراردادی است که بی شباهت به پیمان تجارت دیجیتال استرالیا نیست که اواخر سال گذشته با سنگاپور امضا شد.

این معامله شامل تعهدات جلوگیری از محدودیت در انتقال و مکان یابی داده ها (نیازی به ذخیره سازی داده ها در هر دو حوزه قضایی نیست)، حمایت از کدهای منبع (عدم افشای اجباری یا انتقال آنها)، سازگار کردن فاکتورهای الکترونیکی و چارچوب های پرداخت الکترونیکی، حمایت از مصرف کننده، رویه های گمرکی بدون کاغذ، تهیه امضای دیجیتالی و دسترسی بهتر به داده های دولتی که در دسترس عموم است.

مانند توافقی که آمریکا در سال 2019 با ژاپن منعقد کرد، و توافق نامه نیوزیلند، شیلی و سنگاپور در اوایل سال جاری، معامله استرالیا با سنگاپور نشان دهنده تلاش برای ارتقاء تجارت آزاد خدمات و محصولات دیجیتال است، حتی اگر شامل برخی استثناهای سیاست عمومی برای حفظ حاکمیت باشد. .

رویکرد چین در تجارت دیجیتال کاملاً مطابق با میل شی جین پینگ برای ایجاد یک فضای تجاری دیجیتالی نیست که «باز ، عادلانه و بدون تبعیض» باشد.

چین اصرار دارد که داده ها را بومی سازی کند - همانطور که سرکوب اخیر شرکت های بزرگ فناوری در فهرست آمریکا نشان می دهد، از داده های شرکت های خود محافظت می کند، در حالی که اصرار دارد که داده های شرکت های خارجی فعال در چین، در خود چین ذخیره می شود. شرکت های خارجی نمی توانند مستقیماً خدمات رایانش ابری (Cloud Computing) را در داخل چین ارائه دهند.

این انتقال فناوری را، هرچند کمتر از گذشته، در پشت «دیوار آتش بزرگ چین» که تمام ترافیک اینترنتی از طریق چین را فیلتر می کند و جریان داده های فرامرزی را محدود می کند، مجبور می کند.

چین با سیاست های خود از شرکت های داخلی اش در رقابت ها حمایت می کند و از آنها محافظت می کند و اگر ادعاهای این هفته حملات سایبری با حمایت مالی شده علیه تجارت و دولت ها در سراسر جهان دقیق باشد، تعهد بسیار یک جانبه ای به امنیت سایبری دارد.

بنابراین، آمریکا چشم انداز یک زمینه باز و یکنواخت را برای تجارت دیجیتال ارائه می دهد ، البته موردی که شرکت های فناوری آمریکا را به دلیل مقیاس اش ترجیح می دهند، در حالی که چین آینده پراکنده تری را شکل می دهد، وجود دارد.

این برخورد چشم اندازها برای آینده هوش مصنوعی از اهمیت ویژه ای برخوردار است؛ جایی که جمعیت گسترده چین و مجموعه داده های آنها، برتری بیشتری نسبت به سایر کشورها دارد.

آمریکا و سایر کشورهای غربی خواستار قوانینی بین المللی برای محافظت از حریم خصوصی و کنترل استفاده اخلاقی از هوش مصنوعی هستند - یک فناوری کلیدی برای یادگیری ماشین، رانندگی خودکار، آینده دارایی و تشخیص پزشکی و طیف وسیعی از برنامه های دیگر که بقیه قرن با آن شکل می گیرد.  چین آنچنان متعهد به رعایت حریم خصوصی و ملاحظات اخلاقی نیست.

تلاش های دولت بایدن برای تبلیغ نسخه خود از نظم دیجیتالی جدید برای منطقه در تضاد با موضع انزوا طلبی دولت ترامپ است که پیش از آن بود.

 

یکی از اولین تصمیمات ترامپ ، خروج از مشارکت ترانس پاسیفیک محور اصلی دکترین باراک اوباما در قبال آسیا بود - توافقی که برای گسترش نفوذ آمریکا در آسیا و اقیانوسیه و مهار چین طراحی شده است.

با این حال ، اگر آمریکا قادر بود به راحتی با متحدان بین المللی سنتی خود یک معامله تجاری دیجیتال منعقد کند، می توانست در این مرحله از توسعه اقتصاد دیجیتال، احتمالاً به این کشورها نفوذ کافی برای ایجاد قوانین اساسی تجارت دیجیتال باز را بدهد و ابعاد دیگری به استراتژی مهار در برابر چین اضافه کند که آمریکا با همان قدرت تحت نظر دولت بایدن دنبال می کند ؛همانطور که در زمان ترامپ انجام داد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.