در نیجر 24 میلیون نفری بخش های اختصاص یافته برای بیماران کرونایی در بیمارستان ها آنقدر بلا استفاده مانده اند که چند لایه خاک روی آنها نشسته است.

به گزارش جماران به نقل از روزنامه وال استریت ژورنال،در نیامی پایتخت نیجر بخش های بیمارستانی اصلی اختصاص یافته برای بیماران کرونایی طی ماه ها خالی باقی ماند و روی تأسیسات قرنطینه در شهر چند لایه خاک نشسته است به طوری که ماسک تقریبا وجود ندارد.

روزها می گذرد بدون آن که یک نفر در نیجر به کرونا مبتلا شود،همچنین درخواست برای واکسن بسیار اندک است به طوری که دولت این کشور هزاران دوز واکسن ضد کرونا را به خارج فرستاده است.

در ابتدای آغاز شیوع کرونا سازمان جهانی بهداشت نیجر- که بالاترین میانگین زاد و ولد و فقر را در جهان دارد- به عنوان یکی از کشورهایی مشخص کرد که در معرض شیوع شدید کرونا در قاره آفریقا قرار می گیرد؛قاره ای که سازمان ملل پیش بینی کرد که کرونا جان میلیون ها نفر در آن را بگیرد.

بعد از گذشت بیش از یک سال بسیاری از کشورهای آفریقایی گرفتار موج دوم شیوع کرونا شدند و گونه های جدید ویروس باعث شد که شمار مبتلایان بی سابقه ای را ثبت کنند اما در نیجر که با چندین چالش از جمله اقتصادی و امنیتی مبارزه می کند، وضع کاملا فرق می کند و این کشور یکی از معدود کشورهایی است که از مصیبت های شیوع کرونا نجات پیدا کرده است.

وال استریت ژورنال نوشت که یکی از مهمترین دلایل این رخداد آب و هوای گرم و خشک نیجر و فاصله زیاد میان روستاها با یگدیگر و ضعف ارتباط بین آنها و نیز پایین بودن سن جمعیت این کشور است. این عوامل باعث شده است که نیجر تبدیل به موردی برای پژوهش های عمیق توسط ویروس شناسان شود.

پزشکان می گویند شیوع گونه«دلتا» که با سرعت زیادی شیوع پیدا می کند و نیز بازگشایی مرزهای زمینی طی هفته های اخیر همچنان تهدیدی برای این کشور هستند که تا حدود زیادی مردمش مصون نشده اند و نیز تهدیدی برای سیستم بهداشتی در آن به شمار می روند. اما با وجود این، نیامی پایتخت آرام است و هیچ دلیل  و مدرکی برای شیوع شدید کرونا در آن برخلاف بسیاری از کشورهای آفریقایی دیگر وجود ندارد.

اواسط ماه ژوئن نیجر که جمعیت اش 24 میلیون نفر است اعلام کرد که از زمان ثبت نخستین مورد کرونا در این کشور در ماه مارس سال گذشته(2020) 194 مورد فوتی و نزدیک به 5هزار و 500 مورد ابتلا را ثبت کرده است.

اوضاع در نیجر به گونه ای پیش رفت که در اواخر ماه می دولت این کشور تصمیمی غیرعادی گرفت و 100هزار دوز آسترازنکا را به ساحل عاج قرض داد. ساحل عاج یک کشور دیگر  در غرب آفریقاست که جمعیت اش تقریباهم اندازه نیجر است اما مساحت نیجر چهار برابر آن است و تعداد موارد ابتلا در آن ده برابر بیشتر از نیجر است. به لحاظ واکسیناسسیون داخلی نیز دولت نیجر اولویت را به مصونیت کارکنان بخش های اصلی داد و تعداد اندکی از عامه مردم واکسن زدند.

 

اعتراض فرانسوی ها به محدویت های کرونایی

ده‌ها هزار شهروند فرانسوی روز شنبه در اعتراض به تدابیر در نظرگرفته شده از سوی دولت که به نوعی زمینه اجباری کردن واکسیناسیون را فراهم می‌کند در شهرهای مختلف دست به تظاهرات زدند.

امانوئل ماکرون، رئیس جمهوری فرانسه روز دوشنبه گذشته در سخنانی با هدف هشدار نسبت به موج تازه همه‌گیری، دستورالعمل‌های جدید دولت تحت ریاست خود را برای کنترل شرایط موجود ارائه کرد که در آن به نوعی الزام به واکسینه شدن برای برخوداری از خدمات تفریحی و رفاهی در طول تعطیلات تابستان گنجانده شده بود.

بر اساس این دستورالعمل واکسینه شدن کارکنان بهداشت و کادر درمانی الزامی است و شهروندان نیز برای استفاده از بسیاری از خدمات عمومی به خصوص ورود به مکان‌های فرهنگی و تفریحی ملزم به ارائه گواهینامه واکسیناسیون کووید خواهند بود.

بدین ترتیب تنها افرادی موفق به دریافت مجوز سلامت و استفاده از خدمات عمومی خواهند شد که با یکی از محصولات مورد تایید آژانس دارویی اروپا واکسینه شده باشند.

اگر فردی مجوز واکسیناسیون را در اختیار نداشته باشد باید در اغلب مکان‌های فرهنگی و حتی رستوران‌ها تست منفی کووید را که کم‌تر از ۴۸ قبل گرفته شده باشد ارائه کند.

از این رو دولت برای ملزم کردن شهروندان به انجام واکسیناسیون بنا دارد تا هزینه تست کووید را بالا ببرد و آنرا مستقیم از جیب متقاضیان تست دریافت کند.

محکوم کردن «تدابیر تبعیض‌آمیز»

تظاهرکنندگان فرانسوی در اعتراض به این تدابیر روز شنبه در پاریس و دیگر شهرها به خیابان آمدند و تصمیم‌های تازه دولت در این خصوص را محکوم کردند.

تصویر امانوئل ماکرون و دیگر اعضای دولت فرانسه که به شکل چهره هیتلر درآمده بود در دست گروهی از تظاهرکنندگان در شهر مارسی دیده شد و این مسئله به نوعی بر تبعیض‌آمیز تلقی شدن دستورالعمل‌های بهداشتی دولت فرانسه حکایت داشت.

این دسته از شهروندان معتقدند که موضوع سلامت به خود آنها مرتبط است و نباید دولت برای چگونگی مدیریت آن تصمیم‌گیری کند.

برخی از شهروندان فرانسوی نیز با در دست داشتن پلاکاردهایی که روی آن نوشته شده بود «نه به دیکتاتوری سلامت» در این تظاهرات شرکت کرده بودند.

جریان راست افراطی و برخی از مسئولان حزب اجتماع ملی به رهبری مارین لوپن در این تظاهرات حضور پررنگی داشتند.

همزمان با برپایی تظاهرات یاد شده، ژان کاستکس،‌ نخست وزیر فرانسه در اقدامی که رسانه‌ها از آن به عنوان «ضد حمله» یاد کرده‌اند با حضور در یکی از مراکز واکسیناسیون در شهر بایون بر اهمیت واکسینه شدن شهروندان برای غلبه بر همه‌گیری بیماری تاکید کرد.

این تظاهرات در حالی با حضور شماری از مخالفان با واکسیناسیون اجباری در شهرهای مختلف فرانسه برگزار شد که طبق آخرین نظرسنجی‌ها از هر ۱۰ شهروند این کشور هفت نفر با اقدامات و تدابیر تازه اعلام شده از سوی دولت موافق است.

آخرین داده‌ها نشان می‌دهد که ۵۴ درصد از مردم فرانسه تاکنون حداقل یک دُز واکسن دریافت کرده و ۴۰ درصد از جمعیت این کشور نیز به صورت کامل واکسینه شده‌‌‌اند.

 

کرونا در المپیک توکیو

مسئولان برگزاری بازی‌های المپیک توکیو روز شنبه از شناسایی و ثبت نخستین موردِ تایید شده ابتلا به بیماری کووید۱۹ در دهکده محل اسکان ورزشکاران خبر دادند.

تاکایا ماسا، سخنگوی کمیته برگزارکننده بازی‌های المپیک با تایید این خبر تصریح کرد: «یک مورد ابتلا در بدو ورود به دهکده برای نخستین بار شناسایی و ثبت شده است.»

وی با این حال مشخص نکرد که مورد ثبت شده مربوط به ورزشکاران یا اعضای کادر فنی و مدیریتی بوده و کدامیک از کاروان‌های شرکت کننده را شامل می‌شود.

بازی‌های المپیک توکیو ۲۰۲۰ که برگزاری آن به دلیل همه‌‌گیری ویروس کرونا و بیماری کووید۱۹ یکسال به تعویق افتاد قرار است از جمعه آینده به مدت پانزده روز تحت تدابیر سختگیرانه‌ ناشی از موج تازه همه‌گیری در پایتخت ژاپن برگزار شود.

دولت ژاپن و مسئولان برگزارکننده این بازی‌ها پیش‌تر اعلام کرده بودند که بازی‌های پشت درهای بسته و بدون حضور تماشاگران برگزار می‌شود.

سیکو هاشیموتو، رئیس کمیته برگزار کننده این بازی‌ها در تازه‌ترین اظهارات خود گفته است: «ما تمام تلاش خود را برای برگزاری‌های بازی‌ها در شرایط کاملا امن و در جهت جلوگیری از گسترش بیماری کووید به خرج خواهیم داد. با این حال در صورت ثبت و تایید موارد آلودگی به ویروس برنامه مشخصی برای کنترل و مواجه‌شدن با چنین شرایط داریم.»

در حالی که کم‌تر از یک هفته تا مراسم افتتاحیه بازی‌های المپیک توکیو باقی است اما شور و حال مورد انتظار برای فرا رسیدن این رویداد بزرگ ورزشی در پایتخت ژاپن مشاهده نمی‌شود.

این در حالیست که شمار موارد ابتلا به بیماری کووید۱۹ در توکیو و دیگر شهرهای ژاپن رو به افزایش است و دولت تا ۲۲ ماه اوت در این کشور وضعیت اضطراری بهداشتی اعلام کرده است.

تقریبا همه مسابقات ورزشی در جریان بازی‌ها پشت درهای بسته برگزار می‌شود و ده‌ها هزار شرکت کننده،‌ از ورزشکاران، مسئولان و مربیان تیم‌ها گرفته تا روزنامه‌نگارانی که از خارج برای پوشش این رویداد بزرگ ورزشی به توکیو آمده‌اند ملزم به رعایت محدودیت‌های بسیار سخت‌گیرانه هستند.

تدابیر و اقدامات ویژه به ظاهر برای اطمینان بخشیدن به شهروندان در خصوص کنترل کامل شرایط بهداشتی کافی نبوده و همچنان بخش بزرگی از ساکنان پایتخت ژاپن به شدت مخالف برگزاری بازی‌ها هستند.

این در حالی است که مقامات بهداشتی در توکیو طی روزهای گذشته از ثبت حدود یک هزار و سیصد مورد دیگر از موارد ابتلا به ویروس کرونا و بیماری کووید۱۹ خبر داده‌اند.

توماس باخ، رئیس کمیته بین‌المللی المپیک با این وجود روز پنجشنبه در سخنانی اطمینان داد که اقدامات در نظر گرفته شده برای مقابله با بیماری کووید در بازی‌ها کارساز و موثر است و کاروان‌های ورزشی با دقت از این مقررات پیروی می‌کنند.

 

تدابیر رهبران اپک

رهبران منطقه آسیا و اقیانوسیه روز جمعه ۱۶ ژوئیه (۲۵ تیر) در جریان یک جلسه فوق‌العاده برای تهیه برنامه اقدام در مقابله با بیماری همه‌گیر کرونا، قول دادند که تلاش‌ها خود را برای تولید و توزیع واکسن کووید-۱۹ بیشتر کنند.

این مباحث، سران ۲۱ کشور سازمان همکاری‌های اقتصادی آسیا و اقیانوسیه (APEC) از جمله جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا و شی جین پینگ همتای چینی او را گرد هم آورد.

جاسیندا آردرن، نخست وزیر نیوزیلند که به‌طور اضطراری این جلسه مجازی را ترتیب داد، گفت: «برای نخستین بار در تاریخ اَپِک، رهبران در یک نشست فوق‌العاده اختصاص داده شده به کووید-۱۹ و این که چگونه منطقه ما می‌تواند از بدترین بحران بهداشتی و اقتصادی که به یاد داریم رها شود، گرد آماده‌اند.»

وی افزود: «برای رهبران کشورها، قبل از هر چیزی اطمینان از دسترسی گسترده به واکسن در سراسر جهان و کار مشترک برای رساندن آن‌ها به همه افراد در اسرع وقت قرار دارد.»

برخی از کشورهای منطقه با شیوع غیر قابل مهار گونه دلتای ویروس کرونا مخصوصا در اندونزی، تایلند و یا روسیه به شدت آسیب دیده‌اند. از سوی دیگر استرالیا نیز با قرنطینه ملبورن و سیدنی در تلاش است که شیوع دوباره کووید-۱۹ را مهار کند.

در جلسه امروز سازمان همکاری‌های اقتصادی آسیا و اقیانوسیه، چین متعهد شد که سه میلیارد دلار کمک در اختیار کشورهای در حال توسعه برای مقابله با کووید-۱۹ اختصاص دهد.

رئیس جمهوری چین در این نشست گفت: «پکن تاکنون بیش از ۵۰۰ میلیون دُز واکسن در اختیار کشورهای در حال توسعه قرار داده است.» ایالات متحده نیز در این جلسه به اهدای بیش از ۵۰۰ میلیون دُز واکسن «ایمن و موثر» به کشورهای جهان اشاره کرد.

کاخ سفید در بیانیه‌ای درباره این اجلاس گفت که جو بایدن توضیح داد ایالات متحده واکسن اهدا کرده است و آن‌ها را نمی‌فروشد.

در بیانه مشترک رهبران سازمان همکاری‌های اقتصادی آسیا و اقیانوسیه آمده است که آن‌ها تلاش خود را برای تولید واکسن و عرضه آن‌ها بیشتر می‌کنند.

خانم آردرن گفت که تمایل به کاهش تعرفه‌های واکسن و تجهیزات پزشکی وجود دارد. وی افزود: «این بحث‌ها به ما اجازه داد تا بر ملی‌گرایی در زمینه واکسن‌ها غلبه کنیم.»

نخست وزیر نیوزیلند همچنین گفت که کشورهای عضو سازمان همکاری‌های اقتصادی آسیا و اقیانوسیه که ۶۰ درصد از تولید ناخالص داخلی جهانی را در اختیار دارند در زمینه صدور گواهی دیجیتال تلاش خواهند کرد تا سازماندهی سفر و تجارت بین‌المللی ساده شود.

وی گفت: «ما در حال تلاش برای یافتن راه‌ حل‌های عملی و مشارکتی برای ارتباط مجدد با جهانی ایمن و ادامه بررسی گزینه‌هایی مانند گذرنامه واکسن هستیم.

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه که در این نشست حضور داشت تاکید کرد که واکسیناسیون از اولویت‌های اصلی است.

وی گفت که آماده همکاری نزدیک با شرکای سازمان همکاری‌های اقتصادی آسیا و اقیانوسیه است.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.