بشار اسد رئیس جمهور سوریه سخنان مهمی در سخنرانی خود در روز ادای سوگند برای یک دوره هفت ساله ریاست جمهوری ایراد کرد.

به گزارش جماران،«عبدالباری عطوان» نویسنده و تحلیلگر مشهور عرب در تحلیلی در روزنامه فرامنطقه ای رأی الیوم نوشت: سخنرانی بشار اسد رئیس جمهور سوریه به مناسبت سوگند یاد کردن پس از پیروزی اش در انتخابات ریاست جمهوری سوریه برای چهارمین بار و به مدت هفت سال دیگر در انتخاباتی که شاهد حضور مردمی چشمگیر در 26 ماه می گذشته بود نقشه راهی بررسی شده برای به پا خاستن سوریه در آینده در همه عرصه ها از جمله سیاسی،اقتصادی و اجتماعی و اعلام شکست طرح آمریکا برای تجزیه این کشور در عمل است.

اسد برای نخستین بار طی ده سال اخیر که کشورش در شرایط سختی به سر برد و ائتلافی از 65 کشور به رهبری ایالات متحده آمریکا برای تجزیه و سرنگونی نظام حاکم در آن تشکیل شد، با اعتماد به نفس و آسوده خاطر به نظر رسید و در این سخنرانی اش به آینده امیدوار تر بود.اینها در بازگشت وی با قدرت به تأکیدش بر اصول سوری و عربی که سکه نادری شده به ویژه عروبیت به عنوان یک باور و وابستگی و فلسطین به عنوان مساله حیاتی، کاملا  واضح بود.به ویژه آن که ما اکنون در زمان عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی و تسلیم شدن به دشمن اسرائیلی در بدترین شکل آن و تشدید سیاست «دور کردن خود» از این اصول به سر می بریم و همانطور که در سخنرانی اش آمد برخی از« مستعرب ها»(عرب شده ها) به این نتیجه رسیده اند که دیگر عروبیت مناسب با نیازهای این دوران نیست.

چند نکته اصلی و مهم  در سخنرانی بشار اسد رئیس جمهور سوریه وجود دارد که آن را با همه سخنرانی های قبلی اش متفاوت می کند و ما بر خود لازم می دانیم که اینها را از طریق بررسی سخنرانی 60 دقیقه ای اش و تلاش مان برای فهم معناهای آنها برجسته شان کنیم:

نخست: تأکید بر اینکه دولت سوریه از هر گونه مقاومت مردمی مسالمت آمیز یا مسلحانه علیه اشغالگران آمریکایی و مزدوران آنها تا آزادی همه اراضی سوریه و عربی و بیرون کردن آخرین تروریست حمایت می کند و شاید حملات موشکی مکرر به پایگاه های آمریکایی در شرق «دیرالزور» و میدان نفتی و گازی«العمر» سوریه در دو هفته گذشته نخستین نشانه ها در این زمینه باشد.

دوم: بازسازی سوریه که از ویرانی«دهه سیاه» بر پایه هایی که بارزترین آن«قدرت کشور از داخل آن نشأت می گیرد و ثبات نه فقط با امنیت بلکه با امنیت شهروند و اصلاحات  و با تحولات و نه با ویرانی »برقرار می شود.

سوم: مبارزه با شکل های مختلف فساد و محاسبه فاسدان.بسیاری از جمله ما امیدوار هستیم که پارتی بازی که وسیع ترین دروازه فساد است ریشه کن شود و همه فاسدان بدون استثناء مورد محاسبه قرار گیرند و در برابر دادگاه عادلانه و قضاتی مستقل و شفاف قرار گیرند.

چهارم: حل بحران اقتصادی شدید و وخیم کنونی که بر اساس ارزیابی های سازمان ملل منجر شد 80 درصد از مردم سوریه زیر خط فقر بروند، قطعا در اولویت قرار می گیرد. با اشاره به اینکه علاوه بر فساد و سوء مدیریت در برخی مواقع چنین بحرانی دو دلیل اصلی دارد یکی محاصره اقتصادی برای گرسنه کردن ملت سوریه و بلوکه بودن نزدیک به 40تا 60 میلیارد دلار از دارایی های سوریه در بانک های لبنان است. با وجود همه اینها لیره سوریه از همتای لبنانی خود بهتر توانسته مقاومت کند و ارزش خود را بهتر حفظ کرده است و همچنان هر دلار نزدیک به 3هزار لیره است این در حالی است که هر دلار در لبنان به نزدیک به 30 هزار لیره لبنان رسیده است و در روزهای آینده در سایه وخیم تر شدن بحران تشکیل دولت با کنار کشیدن«سعد الحریری» از تشکیل دولت بدتر هم می شود.

پنجم: به رغم بی وفایی برخی از گروه های فلسطینی و ارزیابی اشتباه آنها از اوضاع سوریه در ابتدای بحران در این کشور، بشار اسد تأکید کرد که «میان مساله فلسطین و مساله سوریه جدایی وجود ندارد و فلسطین نزدیک  ترین مساله به ماست» و پایبندی ما به آن ثابت است و شرایط آن را تغییر نمی دهد. 

این موضع گیری نیز عملا در اوج بحران و بی وفایی یاد شده و دردهایش متجسد شد زیرا بشار اسد به درخواست «سید حسن نصرالله» دبیر کل حزب الله لبنان برای مجهز کردن نوار غزه و گروه های مقاومت در آن به موشک های«کورنت»ضد تانک که مانع از هر گونه حمله زمینی رژیم صهیونیستی به نوار غزه شد، پاسخ مثبت داد.

ششم: تأکید دوباره بر روحیه تسامح، بخشش،آشتی و گشودن دوباره درها به روی همه سوری هایی که وسوسه شدند و علیه کشورشان و برای  از پشت خنجر زدن به میهن و ارتش شان به کار گرفته شدند. اگر نیت ها صادقانه باشد و توبه توبه نصوح، سوریه برای همه جا دارد.

سوریه تبدیل به یک عضو مهم و اصیل و موسس در محور مقاومت شده است؛محوری که قوی ترین محور در منطقه در حال حاضر است.محوری که در درجه نخست بر تسلیح خود به شکل تأثیر گذار که بیشتر این تسلحات موشک هستند،بر خودش تکیه دارد و خودکفاست و به همپیمانان قوی «روسیه،چین و ایران» تکیه دارد که به سرنگونی آمریکا و سلطه اش بر جهان به لحاظ نظامی و اقتصادی در حداکثر پانزده سال آینده نزدیک شده اند. 

همچنین سفر وزیر خارجه چین به دمشق که برای نخستین بار از چند سال پیش تا کنون صورت می گیرد یکی از همین محور جهانی جدید است که رو به صعود است و موازنه های قدرت را در همه جهان تغییر داده و همه معادلات را که از صد سال پیش تا کنون برقرار بوده را به هم می ریزد.

اشغال اراضی سوریه توسط آمریکا چه به شکل مسالمت آمیز چه با جنگ(ما این گزینه را ترجیح می دهیم) رو به پایان است. و همانطور که اشغالگر آمریکایی با ذلت و شکست خورده افغانستان را ترک کرد سوریه و عراق را نیز به همان شکل ترک می کند و سریع تر از چیز ی که فکرش را بکنید.

سوریه جدید در راه است و از میان ویرانه های توطئه بزرگ با بهبودی و پیروزی بیرون خواهد آمد.

 

جدیدترین تحولات سوریه

بشار اسد رئیس‌جمهور سوریه روز شنبه مقابل رئیس و اعضای پارلمان و با حضور شخصیت‌های سیاسی، حزبی، مذهبی، رسانه‌ای، علمی، فرهنگی، ورزشی، هنری و اجتماعی و خانواده‌های شهدا و مجروحان سوریه سوگند یاد کرد.

 بشار اسد در این مراسم گفت: "درود بر مردمی که با خون خود از وطن‌شان محافظت کردند و آن را چون امانتی با قلب و روح خود مراقبت کردند.شما با آگاهی و حس میهن‌دوستی خود نشان دادید که ملت عزم خود را برای دفاع از حقوق خود از دست نمی‌دهند، مهم نیست که چه تعداد استعمارگر باشد."

وی گفت: مشارکت گسترده مردم در انتخابات ریاست جمهوری سوریه گواه آگاهی ملت بزرگ سوریه است. دشمنان (سوریه) بر روی ترس از تروریسم حساب کرده بودند اما امروز بر تبدیل شهروند به مزدور. تجربه انتخابات ثابت کرده است که این ملت است که به یک دولت مشروعیت می‌بخشد. ما با هم به معادله ملی رسیده‌ایم زیرا ما مردمی منسجم و هماهنگ هستیم."

بشار اسد با اشاره به این‌ که، مردم سوریه در داخل کشورشان چالش‌برانگیرتر و سخت‌تر می‌شوند، از شکست طرح‌های خارجی در تبدیل کردن این مردم به برگه‌ای علیه وطنشان گفت و تاکید کرد: "آگاهی ملی و مردمی، قلعه ما و معیاری است که با آن توانایی و قدرت خود را می‌سنجیم. برخی مزدوران به واسطه ترکیه در حال کار بر روی طرح‌هایی برای وضع قانونی هستند تا سوریه زیر (سلطه) بیگانه قرار گیرد. اما کلیه این طرح‌ها و تلاش‌ها به لطف پایداری ملت سوریه از بین رفت."

او گفت: "بار دیگر از کسانی که فریب خورده‌اند و به سقوط کشورشان دل بسته‌اند، می‌خواهیم که به آغوش کشور و جامعه بازگردند؛ زیرا وطن پناهگاه و آغوش آن‌هاست و مردم سوریه دارای قلبی بزرگ و بخشنده هستند."

در تحولی دیگر، وزیر خارجه چین در دیدار با رئیس جمهور سوریه گفت پکن به حمایت از سوریه در جنگ علیه تروریسم ادامه می‌دهد.

«بشار اسد» رئیس جمهور سوریه امروز، شنبه، از «وانگ یی» وزیر خارجه چین و هیئت همراه در دمشق استقبال کرد.

در این دیدار بر آغاز مرحله جدید در تقویت روابط میان دو کشور و ایجاد افق‌های وسیعتر برای همکاری دوجانبه در تمامی زمینه‌هایی که در راستای منافع دو کشور بوده،‌ توافق شد.

بشار اسد در این دیدار گفت که چین کشور قدرتمندی بوده و جایگاه بزرگ و مهمی در عرصه بین‌المللی داشته و سوریه در انتظار توسعه همکاری با این کشور در تمامی زمینه‌ها است.

وی همچنین از پکن به دلیل حمایت از ملت سوریه در تمامی زمینه‌ها و همچنین مواضع مهمی که این کشور در نهادهای بین‌المللی در حمایت از حق حاکمیت سوریه و وحدت سرزمین‌هایش اتخاذ کرده، قدردانی کرد.

در این دیدار همچنین مشارکت سوریه در طرح «جاده و کمربند» مورد بررسی قرار گرفت و وزیر خارجه چین بر اصرار کشورش برای مشارکت سوریه در این طرح به دلیل موقعیت و جایگاه مهم سوریه تاکید کرد.

وزیر خارجه چین از ادامه حمایت کشورش از ملت سوریه در جنگ علیه تروریسم و مقابله با محاصره و تحریم‌های غیرانسانی علیه این کشور تاکید کرد و گفت که پکن با دخالت در امور داخلی ملت سوریه و هر آن چیزی که حق حاکمیت و وحدت اراضی سوریه را نقض کند، مخالف است.

وزیر خارجه چین تبریک رئیس جمهور چین به بشار اسد به دلیل پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری را منتقل کرده و گفت که این موفقیت نشان دهنده پیروزی ملت و عزم ثابت مردم این کشور در مقابله با تمامی چالش‌هاست.

در این دیدار «فیصل مقداد» وزیر امور خارجه ، «بثینه شعبان» مشاور ویژه رئیس جمهور، «بشار الجعفری» معاون وزیر خارجه، «رانیه احمد» معاون وزیر اقتصاد و تجارت خارجی و «لونه شبل» مشاور ویژه رئیس جمهور و مدیر اداره آسیا در وزارت خارجه سوریه حضور داشتند.

بشار اسد،‌ امروز شنبه، در کاخ الشعب و مقر پارلمان این کشور حضور یافت و مراسم تحلیف دوره جدید ریاست جمهوری وی برگزار شد.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.