یک تبعه دوگانه هائیتی-آمریکا که به اتهام شرکت در ترور رئیس جمهور هائیتی تفهیم اتهام شده، پیشتر با ماموران اجرای قانون در آمریکا ارتباط داشته است.

 

به گزارش جماران، شش روز پس از ترور «جوونیل موئیز» رئیس جمهور هائیتی تحقیقات درباره قتل وی به رغم شناسایی برخی از اعضای عامل این ترور همچنان ادامه دارد؛ این در حالی است که هر روز سر نخ های جدیدی در مورد ارتباط آمریکا با این قتل آشکار می شود.

در تازه ترین مورد، خبرگزاری رویترز امروز سه شنبه گزارش داد: یک منبع در دولت آمریکا اعلام کرد یک تبعه دوگانه هائیتی-آمریکا که به اتهام شرکت در ترور موئیز رئیس جمهور هائیتی تفهیم اتهام شده است، پیشتر با ماموران اجرای قانون در آمریکا ارتباط داشته است.

مقامات هائیتی هفته گذشته دو مرد دارای تابعیت دوگانه هائیتی-آمریکا را به نام‌ های «جوزف وینسنت» 55 ساله و «جیمز سولاگس» 35 ساله بازداشت، و آنها را به اتهام ملحق شدن به 26 کلمبیایی در حمله مرگبار به جوونیل موئیز رئیس جمهور این کشور تفهیم اتهام کردند.

رویترز افزود: این منبع در دولت آمریکا مشخص نکرد کدام یک از این دو مرد با یک نهاد اجرای قانون در آمریکا ارتباط داشته یا ماهیت این ارتباط چه بوده است.

اداره مبارزه با مواد مخدر آمریکا هم به سی ان ان گفته است: در مقاطعی، یکی از افراد مظنون به مشارکت در ترور موئیز، جزو منابع مورد اعتماد اداره مبارزه با مواد مخدر بود.

این مظنون بعد از ترور رئیس‌ جمهور هائیتی با مرتبطانش در اداره مبارزه با مواد مخدر تماس گرفت.  یک مقام اداره مبارزه با مواد مخدر که در هائیتی مأمور بود از این مظنون خواست تسلیم مسئولان محلی شود.

بر اساس این گزارش این مقام، به همراه یک مقام وزارت خارجه آمریکا، اطلاعاتی را به دولت هائیتی ارائه کردند که در تسلیم و دستگیری این مظنون و یک فرد دیگر کمک کرده است.

اداره مبارزه با مواد مخدر به سی ان ان گفته است برخی از عاملان ترور هنگام انجام حمله عنوان مخفف این اداره (DEA) را فریاد می‌ زده‌ اند اما هیچ یک از عوامل ترور، این حمله را به نیابت از این اداره انجام نداده‌ اند.

سی ان ان می گوید چندین نفر که به نقشه ترور رئیس جمهور هائیتی مرتبط بودند، قبلاً مخبران اجرای قانون آمریکا بوده اند. منابع آگاه گفته ‌اند برخی از این عوامل، مخبر اف‌ بی آی بوده‌اند اما اف بی آی  درباره مخبرانش اظهار نظر نمی‌ کند.

به گزارش سی ان ان،  بسیاری از عاملان ترور رئیس جمهوری هائیتی با واسطه یک شرکت امنیتی مستقر در فلوریدا از سوی کلمبیا اجیر شده بودند.

در همین حال «ند پرایس» سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت آمریکا از بازداشت سومین تبعه آمریکایی در هائیتی باخبر است.

در همین رابطه مقامات هائیتی گزارش دادند «کریستین امانوئل سانون» پزشک برجسته هائیتی با روابط دیرینه با ایالت فلوریدا آمریکا به عنوان یکی از بازیگران اصلی ترور رئیس جمهور هائیتی دستگیر شده است. 

گفته شده این پزشک روابط نزدیکی به مدت 20 ساله با آمریکا داشته است.

«لئون چارلز» رئیس پلیس ملی هائیتی گفت: یکی از مظنونین پس از دستگیری در اعترافات خود به نام سانون اشاره کرده است.

پس از دستگیری این پزشک، در بازرسی‌ های به عمل آمده از منزل او به دست پلیس هائیتی، تعداد زیادی اسلحه و مهمات، چهار پلاک با شماره جمهوری دومنیکن و یک کلاه که روی آن آرم اداره مبارزه با مواد مخدر آمریکا (DEA) نقش بسته، پیدا شد.

رئیس پلیس هائیتی فرد یاد شده را به همکاری با افرادی که در دسیسه قتل جوونیل موئیز نقش داشتند، متهم کرد و هیچگونه اطلاعات تازه‌ ای در خصوص طراحان اصلی این عملیات در اختیار خبرنگاران قرار نداد.

کاخ سفید نیز روز دوشنبه اعلام کرد هیاتی از مقامات آمریکایی که دولت جو بایدن در پی ترور رئیس جمهور هائیتی به این کشور اعزام کرده است با سه سیاستمدار که همگی مدعی هدایت دولت هائیتی هستند دیدار کرد.

نمایندگان شورای امنیت کاخ سفید و وزارت خانه‌ های امنیت داخلی، دادگستری و خارجه آمریکا در پاسخ به درخواست هائیتی برای کمک امنیتی و تحقیقاتی بعد از قتل جوونیل موئیز رئیس جمهور هائیتی به این کشور سفر کردند.

«امیلی هورن» سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید گفت این هیات با «کلود ژوزف» سرپرست نخست وزیری هائیتی و «آریل آنری» نخست وزیر معرفی شده این کشور در نشستی مشترک دیدار کرد و سپس با «ژوزف لمبرت» رئیس سنای هائیتی دیدار کرد.

«آنری» جراح مغز و اعصاب که دو روز پیش از کشته شدن موئیز توسط وی به عنوان نخست وزیر معرفی شد، روز شنبه گفت اکنون وی و نه ژوزف بالاترین مقام این کشور است. این در حالی است که سنای هائیتی روز جمعه لمبرت را به عنوان رئیس جمهور موقت این کشور معرفی کرد.

شش روز از ترور رئیس جمهور هائیتی می‌ گذرد. این عملیات «خیلی راحت» اجرا شد و موئیز، رئیس جمهور 53 ساله هائیتی بامداد چهارشنبه در منزل شخصی خود به ضرب 12 گلوله افراد ناشناس کشته شد. همسر او هم در این درگیری به شدت زخمی شده است.

کشور هائیتی در جزیره هیسپانیولا در دریای کارائیب قرار دارد که پایتخت آن پورتو پرنس است. جمعیت این کشور 11.3 میلیون نفر و زبان‌ های رسمی آن فرانسوی و کریؤل هائیتی است. هائیتی از شرق با جمهوری دومینیکن هم‌ مرز است.

95 درصد از مردم هائیتی سیاه‌ پوست و 2.5 درصد مولاتو (دورگه سفیدپوست و سیاه) و سفیدپوست هستند. حدود 80 درصد از مردم هائیتی مسیحی کاتولیک و حدود 16 درصد نیز پروتستان هستند. هائیتی نخستین کشوری بود در آمریکای لاتین و حوزه کارائیب به استقلال رسید و نخستین جمهوری در جهان است که رهبران آن سیاه‌ پوست بودند. هائیتی تنها کشور مستقل در قاره آمریکا است که اکثریت جمعیت آن فرانسوی‌ زبان هستند.

ترور موئیز، هائیتی را وارد یک بحران سیاسی عمیق کرد که ممکن است گرسنگی روزافزون، خشونت های گانگستری و شیوع کووید 19 را بدتر کند.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
6 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.