پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران -تهران

به دنبال اعلام مشارکت ضعیف در انتخابات منطقه‌ ای؛

سیلی دیگری بر صورت ماکرون

نتایج اولیه مرحله اول انتخابات منطقه ای در فرانسه از پیشتازی حزب راستگرای «جمهوری خواهان» و کاندیداهای مورد حمایت آن و برعکس نتیجه ضعیف تر حزب میانه‌ روی ماکرون حکایت دارد.

 

به گزارش جماران به نقل از فرانس 24، دور اول انتخابات منطقه‌ ای فرانسه روز یکشنبه در حالی برگزار شد که تنها حدود 32 درصد مردم این کشور در انتخابات شرکت کردند و حزب «امانوئل ماکرون» قربانی مشارکت نکردن مردم فرانسه در انتخابات منطقه ای شد.

فهرست حزب «ائتلاف برای نوسازی سیاست» (لارپوبلیک آن مارش) امانوئل ماکرون رئیس‌ جمهور فرانسه در انتخابات منطقه ‎‌‌‌ای و دپارتمانی در اغلب مناطق حدود 10 درصد آرا را به دست آورد. حزب ماکرون برای اولین بار است که در انتخابات منطقه‌ ای فرانسه شرکت می‌ کند، زیرا در دور گذشته این انتخابات حزب ماکرون تاسیس نشده بود.

 

821

 

«آرور برگه» یکی از نمایندگان مجلس از حزب ماکرون، عملکرد ضعیف این حزب را «سیلی دموکراتیک بر صورت همه ما» توصیف کرده است.

مردم فرانسه 10 ماه پیش از انتخابات ریاست جمهوری برای انتخاب نمایندگان منطقه‌ ای خود به پای صندوق‌ های رای رفتند. اما عدم مشارکت در این انتخابات بی سابقه بود و به این ترتیب رکورد عدم مشارکت در انتخابات منطقه ای فرانسه شکسته شد. کمتر از یک سوم واجدین شرایط رای در انتخابات شرکت کردند. میزان عدم مشارکت بین 66.1 درصد تا 68.6 درصد با توجه به مناطق اعلام شده است.

یکی از شرکت کنندگان می‌گوید عدم مشارکت جوانان، عدم مشارکت سالمندان و عدم مشارکت طبقه متوسط متاسفانه موجب شده است که تنها بخش کوچکی در انتخابات شرکت کنند. اگر ما برای تعیین سرنوشت خود کاری نکنیم، اوضاع بدتر می‌ شوند و بنیان‌ های دموکراسی هدف قرار می‌ گیرند.

زنی می‌ گوید این فاجعه بار است. این واقعا نوعی بی انگیزگی است. با این حال باید سیاست‌ هایی برای ایجاد انگیزه در مردم به کار گرفته شود.

زن دیگری می‌ گوید از نظر من آنها واقعا مناطق را فراموش کرده اند. این در حالی است که کمک‌ های اجتماعی، رای به بودجه در سطح مدارس اهمیت بسیاری دارد. این انتخابات بسیار شبیه به انتخابات ریاست جمهوری است، اما به همان اندازه جذاب نیست.

طبق ارزیابی‌ های انجام شده 87 درصد جوانان 18 تا 24 ساله فرانسوی در این انتخابات شرکت نکرده اند.

 

 

نتایج اولیه مرحله اول انتخابات منطقه ای در فرانسه از پیشتازی حزب راستگرای «جمهوری خواهان» و کاندیداهای مورد حمایت آن حکایت دارد. حزب راست افراطی «اتحاد ملی» به رهبری «مارین لوپن» که بنا به نظرسنجی ها بخت زیادی برای پیروزی در چند منطقه داشت در جایگاه دوم قرار گرفته است. رهبران حزب «اتحاد ملی» دلیل کسب نتیجه ضعیف تر از پیش بینی ها را عدم شرکت بسیاری از رای دهندگان در انتخابات دانسته اند.

انتظار می‌ رفت که حزب ملی‌ گرای لوپن در صدر قرار بگیرد و حداقل یک منطقه را از آن خود کند.

لوپن به عنوان نامزد در این انتخابات کاندیدا نشده بود، اما مدیریت ستاد انتخابات حزبش را در دست داشت. وی کاهش میزان مشارکت رای دهندگان به 66 درصد را «فاجعه مدنی» توصیف کرده است. لوپن علت کاهش مشارکت را ناتوانی دولت در ایجاد اطمینان به نهاد سیاسی در میان مردم دانسته و گفت: «باید قبول کنیم که عدم شرکت تاریخی نزدیک به 70 درصد مردم، به دلیل بی‌ اعتمادی آنان به یک سیستم انتخاباتی است، رای‌ دهندگان احساس می‌ کنند که هیچ‌ چیز را نمی‌ توانند تغییر دهند و همه چیز ما مصادره شده است.»

 

106900015-1624265684901-gettyimages-1324512493-slr05180_dxo_2021062010627781

 

شماری از کاندیداهای احتمالی حزب راستگرای «جمهوری خواهان» در انتخابات ریاست جمهوری سال آینده در مرحله اول انتخابات منطقه ای در جایگاه نخست قرار گرفته اند. «زاویه برتران و والری پکرس» دو تن از وزرای پیشین «نیکولا سارکوزی»، رئیس جمهور اسبق هستند که در دو منطقه «او دو فرانس» و «ایل دو فرانس» در صدر قرار گرفته اند.

هر دو نفر امیدوار هستند تا پس از پیروزی در مرحله دوم انتخابات منطقه ای که هفته آینده برگزار می شود جایگاه خود را به عنوان رقیب امانوئل ماکرون در انتخابات سال آینده تقویت کنند.

برآوردهای منتشرشده از نتیجه آرای انتخابات روز یکشنبه نشان می دهد که حزب «جمهوری خواهان» بین 26 تا 28 درصد آرا را به دست‌ آورده است. حزب راست افراطی «اتحاد ملی» با 19 تا 20 درصد آرا در جایگاه دوم قرار دارد. حزب حاکم «جمهوری به پیش» پس از حزب سوسیالیست و حزب سبزها در جایگاه پنجم قرار دارد.

حزب «فرانسه تسلیم ناپذیر» به رهبری «ژان لوک ملانشون» نیز پس از حزب حاکم با حدود چهار تا پنج درصد آراء در جایگاه ششم قرار دارد.

حزب «اتحاد ملی» همچنان امیدوار است تا در دور دوم انتخابات منطقه ای بتواند برای اولین بار اداره یکی از 13 منطقه فرانسه را به دست بگیرد. بخت اصلی این حزب برای تحقق این امر پیروزی «تیری ماریانی» کاندیدای «اتحاد ملی» در منطقه «پروانس آلپ کوت دازور» در جنوب فرانسه خواهد بود.

تیری ماریانی که سابقه وزارت در دولت نیکولا سارکوزی را دارد اکنون به حزب «اتحاد ملی» نزدیک شده است اما رسما عضو این حزب نیست.

مرحله دوم انتخابات منطقه ای فرانسه آخرین آزمون برای نیروهای سیاسی این کشور پیش از انتخابات ریاست جمهوری در بهار سال آینده خواهد بود. این انتخابات از این نظر اهمیت ویژه‌ ای دارد که نزدیک به برگزاری انتخابات ریاست جمهوری آینده فرانسه است که باید در کمتر از یک سال برگزار شود و نتایج آن نشان‌ دهنده تمایل مردم، در انتخابات ریاست جمهوری خواهد بود.

انتخابات منطقه‌ ای فرانسه به علت شیوع ویروس کرونا سه ماه به تعویق افتاد و قرار است دور دوم آن در 27 ژوئن (6 روز دیگر) برگزار شود. 

انتخابات منطقه ای فرانسه در پی یک سال سخت همراه با تدابیر قرنطینه‌ ای و منع آمد و شد مربوط به مقابله با کووید 19 و محدودیت های دیگر در این کشور برگزار شده است. محورهای این رقابت انتخاباتی نگرانی‌ های مردم در قبال مسائلی نظیر حمل و نقل، مدارس و زیرساخت ها بوده است.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
3 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.