نقض حقوق بشر در بحرین داد کشورهای غربی را در آورده و سیاستمداران و حقوقدانان غربی خواستار تحریم مسئولان بحرینی شدند.

 

به گزارش جماران به نقل از روزنامه القدس العربی، همزمان با درخواست تعدادی از مسئولان بین المللی درباره ضرورت تحرک دولت های غربی برای اتخاذ موضع های قاطع تر در قبال منامه،شماری از سیاستمداران و حقوقدانان آلمانی پیام مشابه و شدید اللحنی را به دولت«آنگلا مرکل» صدر اعظم این کشور دادند و از برلین خواستند که موضعی قاطع علیه حکومت بحرین به دلیل کارنامه بدش در زمینه حقوق بشر اتخاذ کند.

یکی از نمایندگان مهم و برجسته آلمانی که عضو کمیته حقوق بشر در حزب اتحاد دموکرات مسیحی است که مرک نیز عضو آن است بر ضرورت پیگرد«سلمان بن حمد بن عیسی آل خلیفه» ولیعهد و رئیس شورای وزیران بحرین و نیز مجازات و تحریم های اروپایی علیه دیگر مسئولان بحرینی تأکید کرد.

«فرانک هاینریش» نامه ای به «هایکو ماس »عضو حزب سوسیال دموکرات در پارلمان و وزیر خارجه در دولت آلمان ارسال کرد.

در این نامه که  عنوان«وضعیت حقوق بشر در بحرین » دارد و روزنامه القدس العربی نسخه ای از آن را به دست آورد این مسئول آلمانی نگرانی خود را نسبت به وخامت اوضاع حقوق بشر در بحرین ابراز کرد.

هاینریش تأکید کرد:در حالی که جامعه مدنی در بحرین یکی از شکوفاترین جامعه های مدنی در خلیج فارس است رژیم حاکم از زمان بهار عربی در سال 2011 فعالان و مخالفان را به شدت سرکوب کرده است.

در این نامه آمده است که اطلاعات موثقی وجود دارد که نشان می دهد طیف های مخالفان سیاسی در بحرین به شدت سرکوب شده و اسناد و مدارکی دال بر شکنجه مخالفان به شکل هدفمند وجود دارد. همچنین شرایط بازداشت مخالفان بد و زندان ها پر از زندانی شده است و به لحاظ بهداشتی به زندانیان رسیدگی نمی شود.

از سوی دیگر، در این نامه آمده است که مدافعان حقوق بشر و کسانی که در تظاهرات مسالمت آمیز شرکت می کنند و نیز روزنامه نگاران با خشونت بازداشت شده و به شکل ظالمانه محاکمه می شوند، به طوری که یک بار دیگر و از سال 2019 تا کنون مجازات اعدام مخالفان عملی شد.

سیاستمداران آلمانی تأکید کردند که سارمان های حقوق بشر بین المللی مانند عفو بین الملل و دیده بان حقوق بشر و سازمان آمریکایی ها برای دموکراسی و حقوق بشر در بحرین به شکل مرتب نسبت به این نقض مستمر حقوق بشر اطلاع رسانی کرده و هشدار می دهند.

سیاستمداران آلمانی همچنین در نامه ای به دولت مرکل خواستند که از دولت از بحرین بخواهد زندانیان سیاسی را آزاد کرده و به بازرس ویژه سازمان ملل در زمینه شکنجه اجازه دهد وارد منامه شود و مجازات اعدام را متوقف کند.

همچنین رئیس کمیته حقوق بشر در پارلمان آلمان بر ضرورت تشویق اتحادیه اروپا توسط دولت فدرال آلمان برای مجازات مسئولان بحرینی که در نقض حقوق بشر علیه شهروندان بحرینی دست دارند تأکید کرد.

این در حالی است که پارلمان اروپا در قطعنامه ای که 11 مارس 2021 صادر کرد به شدت اوضاع حقوق بشر در بحرین را محکوم کرد.

این تحرکات در حالی صورت می گیرد که اوضاع تعدادی از بازداشت شدگان و زندانیان در بحرین پیچیده شده و شدت سرکوب مخالفان توسط منامه بیشتر شده است.

علاوه بر آن، سازمان حقوقی وابسته به سازمان ملل از بحرین خواست که دو فعال که با مجازات اعدام رو به رو هستند را آزاد کرده و به آنها غرامت بدهد زیرا آنها به شکل خشونت بار و غیر قابل توجیه بازداشت شده اند.

اخیرا نیز تیمی از سامان ملل که در زمینه بازداشت های خشونت بار فعالیت می کند بازداشت «کمیل جمعه منصور سلمان حسن»نوجوان بحرینی و پسر «نجاح احمد حبیب یوسف»فعال جامعه مدنی در بحرین و زندانی سیاسی سابق را به شدت مورد انتقاد قرار داد. نجاح چندی پیش به شکل خشونت باری بازداشت شده بود.

علاوه بر آن، سازمان حقوقی وابسته به سازمان ملل از بحرین خواست که دو فعال که با مجازات اعدام رو به رو هستند را آزاد کرده و به آنها غرامت بدهد زیرا آنها به شکل خشونت بار و غیر قابل توجیه بازداشت شده اند.

این در حالی است که چندی پیش رهبر شیعیان بحرین با صدور بیانیه‌ای درباره هرگونه آسیب رسیدن به یکی از زندانیان آزادی بیان در زندان آل خلیفه هشدار داد.

«شیخ عیسی قاسم» رهبر شیعیان بحرین اخیرا با صدور بیانیه‌ای مقامات بحرین را مسئول هر گونه خطری که «شیخ عبدالجلیل المقداد» زندانی آزادی بیان در زندان‌ آل خلیفه، در معرض آن قرار بگیرد، دانست.

شیخ المقداد که به 30 سال زندان محکوم شده روز جمعه از وخامت اوضاع جسمانی خود گفت و اعلام کرد که من در معرض اهمال کاری پزشکی قرار دارم که این به معنای شکنجه است و آنها مسئول هر گونه آسیبی هستند که به من برسد.

در همین زمینه شیخ عیسی قاسم در بیانیه خود تاکید کرد، اگر عبدالجلیل المقداد می‌گوید که به دلیل بی توجهی مقامات زندان به بیماریهای خطرناک وی توسط این مسئولان مورد شکنجه قرار می‌گیرد، صحت سخنان وی تایید می شود؛ چرا که او فردی صادق و متین است و هرگز به دنبال نشان دادن ضعف و جلب ترحم مردم نیست. ملت بحرین همراه با او هستند و فریاد بسیاری از بحرینی‌ها شنیده می‌شود که در داخل زندان‌ها شکنجه می‌شوند و هر لحظه زندگیشان در معرض خطر است.

همچنین صدها بحرینی روز 12 ژوئن در پایان مراسم تشییع پیکر شهید حسین برکات، در غرب منامه شروع به تظاهرات کرده و با سر دادن شعارهایی خواستار آزادی زندانیان سیاسی توسط رژیم آل خلیفه شدند.

در ششم آوریل گذشته همزمان با شیوع ویروس کُشنده کرونا در بحرین، 21 نهاد غیر دولتی از جمله سازمان عفو بین‌الملل، سازمان دیده بان حقوق بشر و مرکز اروپایی دموکراسی و حقوق بشر نگرانی‌شان را درباره خطر گسترش این ویروس در زندان‌های این کشور ابراز کردند.

در همین حال جمعیت وفاق ملی ،مخالف دولت بحرین، پیشتر اعلام کرد که زندانیان در زندان «جو» توسط پرسنل امنیتی مورد تعرض قرار گرفتند که این امر خانواده‌های آنها را بر آن داشت تا برای آزادی فرزندان خود دست به تحصن بزنند.

شرایط غیربهداشتی و غیرانسانی زندان‌های بحرین و شکنجه مخالفان در زندان‌ها در سایه شیوع ویروس کرونا در بین زندانیان، اسباب نگرانی بیش از پیش خانواده‌ها را فراهم آورده است و بحرینی‌ها به طور مرتب برای شرکت در تظاهرات به خیابان‌ها می‌آیند.

بحرین از 14 فوریه سال 2011 میلادی شاهد انقلاب مردمی علیه رژیم آل خلیفه است.

مردم خواهان آزادی، برقراری عدالت و رفع تبعیض و روی کار آمدن نظامی منتخب در کشورشان هستند.

رژیم آل خلیفه همچنین صدها بحرینی را نیز سلب تابعیت کرده است.

گروه‌های مدافع حقوق بشر بارها رژیم آل خلیفه را به خاطر سرکوب مخالفان محکوم کرده‌ و خواستار اصلاحات در نظام سیاسی این کشور شده‌ است.

 

 

شهادت یک مخالف و خشم مردمی و بین المللی

شهادت حسین برکات یکی از زندانیان سیاسی در بحرین به علت ابتلا به ویروس کورونا باعث تشدید اعتراضات مردمی در این کشور شده است کشوری که با گسترش ویروس کورونا در زندان ها مواجه است و همین امر سلامت زندانیان را به خطر انداخته است.

با وجود تهدیدها و استقرار نیروهای نظامی در منطقه الدیه، نظام حاکم منامه نتوانست مردم را از مشارکت در تظاهرات گسترده و زیارت قبور شهدا بازدارد. این تظاهرات نشان داد که مردم تا چه حد از بی توجهی نظام سلطنتی به سلامت زندانیان عصبانی هستند چرا که نظام حاکم از ارائه خدمات درمانی و بهداشتی به زندانیان عمداً خودداری می کند و همین امر باعث ابتلای زندانیان به ویروس کورونا شده است.

در منطقه الدیر نیز تظاهرات گسترده ای پس از مراسم ختم شهید حسین برکات برگزار شد و تظاهرکنندگان به سوی قبرستان ابوعنبره حرکت کردند. قبرستان ابوعنبره از چندی پیش تحت محاصره شدید نیروهای امنیتی است. تظاهرکنندگان تصاویر شهدا و پلاکاردهایی به دست داشتند و شعارهایی با مضمون ادامه فعالیت های خود تا آزادی زندان سرمی دادند.

نظام بحرین به درخواست های مردمی و بین المللی برای آزاد کردن زندانیان سیاسی در اوضاع شیوع بیماری کورونا هیچ اهمیتی نمی دهد نظامی که همچنان با زبان زور با مردمش سخن می گوید و در آخرین اقدام سرکوبگرانۀ خود به قلع و قمع تظاهرکنندگان در منطقه السنابس پرداخت.

همچنین فعالان حقوقی تظاهراتی را مقابل ساختمان نخست وزیری انگلیس در اعتراض به تداوم نقض حقوق بشر در زندان های نظام حاکم بحرین بزگرار کردند و از دولت لندن خواستند که به حمایت های خود از نظام سلطنتی منامه پایان دهد.

نمایندگان پارلمانی احزاب مختلف انگلیس نیز شدیداً از دولت خواستند که قانون کیفری «ماگنیتسکی» را علیه «راشد آل خلیفه» وزیر کشور بحرین به علت دست داشتن وی در جرایم شکنجه زندانیان اجراء کند.

هیجده حزب انگلیس در نامه ای تأسف خود را از ورود راشد آل خلیفه به لندن و استقبال گرم از وی اعلام کردند و گفتند که وی در نقض حقوق زندانیان دست دارد و جرایم بزرگی را نیز در حق کودکان و افراد کم سن و سال دربند در زندان ها مرتکب می شود.

این در حالی است که در پی شهادت این فعال بحرینی 20 نماینده پارلمان در انگلیس با امضای نامه ای مشابه از ربودن و شکنجه 60 زندانی سیاسی در بحرین ابراز نگرانی کردند.

 

 

اعتراض فعالان به سفر مخفیانه ولیعهد بحرین به انگلیس

دیدار مقامات دولت انگلیس و رژیم آل خلیفه بحرین به‌منظور عقد قرارداد تجاری، اعتراض فعالان حقوق بشر را موجب شد.

فعالان حقوق بشر انگلیس به دیدار سروصدای «بوریس جانسون» نخست وزیر این کشور با مقامات رژیم «آل خلیفه»بحرین اعتراض کردند.

به نوشته روزنامه «گاردین»، وزارت امور خارجه و دفتر نخست‌وزیری انگلیس، به بهانه مسائل امنیتی پیش از انجام دیدار جانسون و «سلمان بن حمد آل خلیفه» ولی‌عهد بحرین خبری درباره آن منتشر نکردند.

با این حال پس از این دیدارها، دولت انگلیس در بیانیه‌ای اعلام کرد دو طرف درخصوص‌ «تقویت همکاری‌های اقتصادی، امنیتی و دیپلماتیک» به توافق رسیدند.

انگلیس در تلاش است معامله تجاری جدیدی با کشورهای عضو شورای همکاری‌های خلیج فارس از جمله بحرین، عربستان سعودی، عمان و امارات متحده عربی منعقد کند. با این حال به نظر می‌رسد به‌دلیل سوابق حقوق بشری برخی از این کشورها، چنین توافقات تجاری با مخالفت اعضای پارلمان انگلیس مواجه شود.

«پل اسکریوِن» از نمایندگان حزب لیبرال دموکرات مجلس اعیان پارلمان انگلیس در واکنش دیدار مقامات رژیم آل خلیفه با مقامات دولت انگلیس گفت: «اینکه نخست‌وزیر فرش قرمزی پهن کرد و در دیدار با ولی‌عهد تجارت را به شکنجه ارجح دانست، مرا مبهوت کرد اما متأسفانه غافلگیر نشدم. حتی در بیانیه رسمی نیز اشاره‌ای به نقض حقوق بشر [در بحرین] نشد».

از سوی دیگر مدیر موسسه حقوق و دموکراسی بحرین در این‌باره گفت:‌ «اگر بریتانیا واقعاً به‌دنبال توافق تجاری با رژیمی است که زندانیان سیاسی را به‌عنوان گروگان نگه می‌دارد، کودکان و حتی منتقدان میانه‌رو را شکنجه می‌کند، ضروری است که مسائل حقوق بشری را در هرگونه روابط تجاری در آینده به عنوان یک اصل قرار دهد».

به نوشته روزنامه «ایندیپندنت»، یکی از اعضای سازمان حقوق بشری «پرایو» نیز گفت: «دولت انگلیس اغلب با افتخار درباره روابط با بحرین صحبت می‌کند. پس چرا ولی‌عهد بحرین را از درب پشتی می‌برند و این دیدار را اعلام نمی‌کنند؟»

این فعال بحرینی افزود: «حقیقت این است که مقامات دولت بریتانیا می‌دانند که مقامات بحرینی به‌طور سیستماتیک از حکم مرگ و شکنجه برای سرکوب مخالفان استفاده می‌کنند و با این وجود، بریتانیا از نهادهای مجری این آزارها حمایت سخاوتمندانه‌ای می‌کند. این حمایت‌ها با ارزش‌های بریتانیایی مغایر هستند و [دولت بریتانیا] باید تا زمانی که دولت بحرین استفاده از شکنجه برای اعتراف گرفتن و محکوم کردن مخالفان به مرگ را متوقف نکرده است، از حمایت از آنان دست بردارد».

گروه انگلیسی «کمپین علیه فروش تسلیحات» اخیراً اعلام کرد دولت این کشور از سال 2001 مجوز فروش صد و بیست میلیون دلار تسلیحات به رژیم بحرین را صادر کرده است که چهل میلیون دلار آن به تسلیحات سبک اختصاص داشته است.

«اندرو اسمیت» سخنگوی این گروه حقوق بشری گفت: «رژیم بحرین تاریخچه طولانی و شرم‌آوری از آزار و قساوت دارد. تصویر خوشامدگویی بوریس جانسون به یکی از بالاترین مقامات این رژیم در دفتر نخست‌وزیری تهوع‌آور است. این کار نشانه‌ای واضح و بدون ابهام از حمایت از دیکتاتوری و تحت‌الشعاع قرار دادن فعالیت‌های مدافعان حقوق بشر است».

اسمیت در ادامه گفت، به نظر می‌رسد دیدگاه بوریس جانسون درباره «بریتانیای جهانی»، «حرف زدن درباره اهمیت دموکراسی را به یدک می‌کشد اما به سرکوب‌ها دامن زده و ناقضان [حقوق بشر] را تقویت می‌کند».

چندی پیش، معترضان بحرینی دو روز متوالی در برابر سفارت بحرین در انگلیس تجمع کردند و خواستار آزادی بی قید و شرط همه زندانیان سیاسی شدند.

همچنین ۲۰ سازمان حقوقی اخیراً از مسئولان بحرینی خواستند که فعالان معارض و مدافعان حقوق بشر را آزاد کنند. این سازمانها تأکید کردند که جان این افراد در معرض خطر ابتلا به کرونا قرار دارد و باید هر چه سریعتر آزاد شوند.

رژیم آل خلیفه بحرین از جمله حکومت‌هایی است که با وساطت «دونالد ترامپ» رئیس‌ جمهور پیشین آمریکا به طور رسمی در کاخ سفید توافق عادی‌سازی روابط امضاء کردند و به دنبال این اقدام، در زمینه‌های مختلفی توافق همکاری امضاء کردند.

 

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.