در خواست وزیر صهیونیست برای لغو توافق نفتی با امارات، توافق‌ های عادی‌ سازی روابط موسوم به «ابراهیم» را به خطر انداخته است.

 

به گزارش جماران به دیلی صباح، به گزارش روز چهارشنبه رسانه های محلی، «تامار زندبرگ» وزیر حفاظت از محیط زیست رژیم اسرائیل با استناد به نگرانی های زیست محیطی و امنیتی درخواست کرده است توافق با امارات متحده عربی برای انتقال نفت خام امارات از طریق اراضی اشغالی به اروپا متوقف شود.

در پی این تصمیم وزیر محیط‌ زیست، نشانه‌ های بحران دیپلماتیک در روابط تل‌‌ آویو و ابوظبی نمایان شده است.

به گزارش روزنامه اسرائیل هیوم، وزیر محیط‌ زیست رژیم صهیونیستی خواستار لغو توافقی شده که اخیرا میان تل‌آویو و ابوظبی امضا شد؛ توافقی که این امکان را به امارات داد، از راه فلسطین اشغالی به جهان نفت صادر کند.

تاکنون هیچ مقام صهیونیست و اماراتی گزارش این روزنامه را که نزدیک به بنیامین نتانیاهو نخست وزیر سابق است تأیید نکرده اند.

در آن زمان معامله بین رژیم صهیونیستی و امارات متحده عربی نگرانی هایی را در مصر ایجاد کرد زیرا این امر بر انتقال نفت از طریق کانال سوئز و درآمد آن ممکن است تأثیر بگذارد.

منابع صهیونیستی، اخیرا در ارتباط با توافق مذکور خبر دادند که توافق ابوظبی-تل‌ آویو وارد فاز اجرایی شده است.

بر اساس گزارش منابع مذکور، یک نفتکش غول پیکر اماراتی، طی روزهای گذشته، وارد بندرگاه «ایلات» شد که این نفتکش هر ساعت به لوله «ایلات-عسقلان» شش هزار تن نفت پمپاژ می‌ کرد.

اسرائیل هیوم در ادامه به نقل از یک مقام بلندپایه در ابوظبی خبر داد که چنانچه تل‌ آویو توافق مذکور را لغو کند، روابط دو طرف وارد بحران خواهد شد.

این منبع همچنین تصریح کرد که در صورت لغو این توافق، توافق‌ های عادی‌ سازی روابط موسوم به «ابراهیم» نیز به خطر خواهند افتاد.

امارات و رژیم صهیونیستی در ماه سپتامبر 2020 با وساطت «دونالد ترامپ» رئیس‌ جمهور سابق آمریکا توافقی موسوم به ابراهیم را امضا و رسما روابط دیپلماتیک خود را عادی‌ سازی کردند.

پس از امضای این توافق، روابط دو طرف در مدت زمان کوتاه شاهد پیشرفت‌ چشمگیری بود تا جایی که ابوظبی و تل‌ آویو با اعزام چند هیأت در زمینه‌ های مختلف از جمله خدمات بانکداری، گردشگری و سرمایه گذاری توافق همکاری امضا کردند.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
2 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.