پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران -تهران

در آستانه برگزاری مراسم تحریک‌ آمیز «راهپیمایی پرچم»؛

نگرانی‌ ها از موج تازه خشونت در خاورمیانه

در آستانه برگزاری راهپیمایی پرچم، ارتش رژیم صهیونیستی از بیم پاسخ حماس، سامانه‌ های پدافند موشکی بیشتری در نزدیک نوار غزه مستقر کرده است.

 

به گزارش جماران، خبرگزاری آلمان گزارش داد در پی تصویب برگزاری مراسم تحریک‌ آمیز «راهپیمایی پرچم» در قدس اشغالی توسط کابینه جدید تل‌ آویو و هشدارهای گروه‌ های مقاومت فلسطینی، نگرانی‌ ها از موج تازه خشونت در خاورمیانه بالا گرفته است.

کابینه جدید رژیم صهیونیستی که هنوز یک روز از آغاز فعالیت کاری آن نگذشته، شامگاه دوشنبه برگزاری مراسم تحریک‌ آمیز موسوم به «راهپیمایی پرچم» در قدس اشغالی را برای امروز سه‌ شنبه تصویب کرد. در این جلسه، رئیس شاباک، رئیس ستاد مشترک ارتش و رئیس پلیس رژیم صهیونیستی بر ضرورت عدم برگزاری این راهپیمایی به شیوه ای که اعلام شده، تاکید کردند.

همزمان با این اقدام تنش‌ زا، ارتش رژیم صهیونیستی نیز از بیم پاسخ جنبش حماس، سامانه‌ های پدافند موشکی بیشتری در نزدیک نوار غزه مستقر کرده است.

در این مراسم که توسط سازمان‌ های نژادپرست صهیونیست و شهرک‌ نشینان افراطی برنامه‌ ریزی شده، قرار است صهیونیست‌ ها با تجمع در خیابان‌ های قدس اشغالی و تکان‌ دادن پرچم رژیم جعلی اسرائیل، بر لزوم پاکسازی نژادی علیه فلسطینی‌ ها تاکید کنند.

این تصمیم کابینه جدید تل‌ آویو در حالی است که پیشتر مقام‌ های آمریکایی به وزیر جنگ رژیم صهیونیستی گفته بودند واشنگتن انتظار دارد تل‌ آویو از اقداماتی که باعث شروع مجدد تنش‌ ها در قدس اشغالی می‌ شود، اجتناب کند.

در همین راستا وزارت خارجه آمریکا به اتباع خود در فلسطین اشغالی هشدار داده است.

در بیانیه وزارت خارجه آمریکا که توسط سفارتخانه این کشور در قدس اشغالی منتشر شده، ورود تمام کارکنان، دیپلمات‌ ها، خانواده‌ های آنها و دیگر اتباع آمریکایی به بخش قدیمی قدس اشغالی که شامل مجموعه مسجدالاقصی نیز می‌ شود، امروز سه‌ شنبه ممنوع اعلام شده است.

سفارتخانه آمریکا در این باره توضیح داد که دلیل ممنوعیت، برگزاری راهپیمایی موسوم به پرچم و همچنین احتمال وقوع تظاهرات فلسطینی‌ ها در پاسخ به این اقدام بیان شده است.

در این بیانیه هشدارآمیز همچنین به اتباع آمریکایی در فلسطین اشغالی توصیه‌ شده که به‌ دلیل احتمال وقوع تظاهرات‌ های فلسطینی‌ ها در شهرهای اشغالی، از وضعیت محیط اطراف خود آگاه باشند و تردد خود را بر اساس وضعیت امنیتی تنظیم کنند.

راهپیمایی پرچم به فراخوان هواداران «بنیامین نتانیاهو» نخست‌ وزیر پیشین رژیم صهیونیستی راه‌ اندازی شده و برگزار می‌ شود. 

به گزارش رسانه‌ های صهیونیست، حدود 2000 مأمور پلیس منظور شده‌ اند تا از بروز خشونت و درگیری جلوگیری کنند.

فلسطینیان این عمل را تحریک‌ آمیز می‌ دانند، چرا که نژادپرستان صهیونیست از جمله «بن غفیر» عضو تندروی کنست در طی راهپیمایی پرچم از محله مسلمان‌ نشین بیت‌ المقدس خواهند گذشت. مقاومت فلسطین به شدت نسبت به برگزاری این راهپیمایی هشدار داده و صهیونیست ها را از بازی با آتش و بازگشت به شرایط قبل از 11 مه که به جنگ 12 روزه ختم شد، به شدت برحذر داشته است.

هر دو سازمان فلسطینی فتح و حماس در واکنش به این رویداد، فلسطینیان را به تظاهرات در «روز خشم» فراخوانده‌ اند.

ارتش رژیم صهیونیستی نیروهای جدیدی را به کرانه باختری رود اردن منتقل و در آنجا مستقر کرده است.

راهپیمایی پرچم قرار بود 10 ماه مه برگزار شود، اما در پی درگیری‌ های اخیر انجام نگرفت.

این رویداد سپس به تعویق افتاده و قرار بود پنجشنبه گذشته صورت گیرد، اما با توجه به تنش‌ های حاکم و کشمکش‌ های داخلی در اراضی اشغالی بار دیگر به تعویق افتاد تا کابینه جدید این کشور تشکیل شود و ادای سوگند کند.

در جریان جنگ اخیر که 12 روز به طول انجامید، 255 فلسطینی شهید شدند.

راهپیمایی پرچم، سنتی قدیمی یا ابداعی جدید؟

راهپیمایی پرچم یک مراسم جدید است که به تازگی صهیونیست‌ ها آن را برگزار می‌ کنند و تاریخ برگزاری آن مطابق تقویم عبری است؛ روزی است که در سال 1967 اشغالگران صهیونیست توانستند بعد از جنگ به طور کامل قدس را اشغال کنند.

هر سال صهیونیست‌ ها با مراسم های مختلف این روز اشغالگری قدس را جشن می‌گیرند و هزاران نفر از شهرک‌نشینان نیز در آن شرکت می‌کنند. مراسمات از دو روز قبل شروع می‌ شود و مهم ترین بخش این مراسم ها راهپیمایی پرچم است که با حضور تعداد زیادی از اشغالگران، مخصوصا شهرک‌نشینان کرانه باختری برگزار می‌شود، بخش فراوانی از شرکت‌کنندگان در مراسم را نوجوانانی تشکیل می‌دهند که از سراسر اراضی اشغالی به قدس آورده شده‌اند.

بر اساس اعلام روزنامه مصری «الاهرام»، در شب سالگرد این اشغالگری، خاخام‌های یهودی با سیاستمداران و نمایندگان کنست (پارلمان رژیم صهیونیستی) در معابد و اماکن مذهبی جمع می‌ شوند و مراسم هایی را اجرا می‌ کنند.

نخستین بار در سال 1974 یک خاخام صهیونیست با نام «یهودا حیزنی» آواز و رقص خاصی را ابداع کرد. پس از آن، این رقص به حرکتی جمعی تبدیل شد و راهپیمایی پرچم یا «رقص پرچم» را به وجود آورد. این رقص ابتدا در ساعات پایانی روز و مقارن غروب آفتاب اجرا می‌شد، اما بعد‌ها ساعت آن تغییر کرده و به ساعات میانی روز انتقال یافت و تحت نظارت خاخام «حاییم دروکمان» انجام شد.

شهرک‌نشینان بعد از یک سری مراسم‌ها در منطقه قدیمی «باب العامود» قدس، با عبور از محله‌ها به سمت دیوار «براق» یا همان دیوار ندبه در مسجدالاقصی حرکت می‌کنند و درآنجا نیز انواع آواز‌ها را خوانده و رقص خاص راهپیمایی را انجام می‌دهند.

به طور کلی هر ساله درگیری‌هایی میان ساکنان فلسطینی و اشغالگران صهیونیست حاضر در این راهپیمایی رخ می‌دهد؛ حتی در بازه زمانی 2010 تا 2016 نظامیان صهیونیست مجبور شدند مسیر راهپیمایی را تغییر داده و از عبور شهرک‌نشینان از محله «باب الاسباط» جلوگیری کنند.

آخرین باری که راهپیمایی پرچم قرار بود برگزار شود، موشک‌های مقاومت به سمت قدس اشغالی پرتاب شد. طبق گزارش المیادین از کانال 13 رژیم صهیونیستی، همین موضوع باعث نگرانی عمیق سرویس‌های امنیتی صهیونیستی شد. با توجه به درگیری‌های اخیر رژیم صهیونیستی با حماس، ترس از هدف قرار گرفتن این تظاهرات بیشتر نیز شده است؛ چرا که حماس در جنگ ۱۲ روزه توانست «تل آویو» را هدف قرار دهد.

راهپیمایی پرچم‌ ها به راهپیمایی حماقت تبدیل شده!

«یوسی میلمان»، تحلیل‌گر سیاسی روزنامه «هاآرتص» در مقاله‌ای به دلیل فاجعه آفرین بودن و احتمال درگیری دوباره با حماس به خاطر این راهپیمایی، نام آن را به «راهپیمایی حماقت» تغییر داد.

میلمان در این گزارش نوشت: «باربارا تاکمن» در کتاب «تاریخ بی‌خردی» می‌نویسد: «حماقت چیزی است که با مصلحت ذاتی در تضاد باشد.» این دقیقا چیزی است که در هفته‌های اخیر از «بنیامین نتانیاهو» و دستگاه‌های اجرایی، به خصوص پلیس اسرائیل مشاهده کردیم»

میلمان در ادامه این گزارش افزوده است: افراط‌گرایی راست‌گرایان و خشونت بی‌اندازه پلیس باعث رویداد‌های ناگواری خواهد شد. فشار‌های نخست‌وزیر، وزیر امنیت داخلی و احزاب مختلف مانع لغو برگزاری راهپیمایی پرچم شد.

راهپیمایی پرچم در ادامه راهپیمایی «طوفان بزرگ»

باید به این نکته اشاره شود که این راهپیمایی هر سال برگزار می‌شود، اما آنچه روشن است، این است که امسال با قصد توهین به مسجد الاقصی و قدس قرار است این مراسم برپا گردد.

در 28 ماه رمضان، گروه‌های صهیونیستی اعلام کردند قرار است راهپیمایی «طوفان بزرگ» با حدود 30 هزار شرکت‌کننده صهیونیست در قدس اشغالی برگزار شود. این تظاهرات جرقه‌ی اصلی جنگ میان غزه و صهیونیست‌ها بود؛ چرا که نظامیان و اشغالگران صهیونیستی با هجوم به مسجدالاقصی، مردم داخل آن را زخمی و به مسجد آسیب‌های زیادی وارد کردند.

«حنا ناصر»، رئیس سازمان اسلامی- مسیحی حمایت کننده مسجدالاقصی، هدف راهپیمایی طوفان بزرگ را برهم زدم نماز جماعت و اخراج مسلمانان از این مسجد دانسته است. کارشناسان بین‌المللی بر این باورند که اگر موشک‌های مقاومت نبود، شهرک‌نشینان و اشغالگران صهیونیست به راحتی به هدف خود رسیده بودند.

راهپیمایی پرچم امسال هدف ویژه‌ ای دارد

هر سال شعاری خاص برای راهپیمایی پرچم انتخاب می‌ شود، اما امسال شعار این راهپیمایی نیز ویژه است. گردانندگان راهپیمایی شعار «راهپیمایی رقص پرچم‌ ها- ما تا پایان خواهان یکپارچگی قدس هستیم» را انتخاب کردند. این شعار نشانگر اهداف خاصی است که رژیم صهیونیستی به دنبال آن است. همچنین مراحل آماده سازی راهپیمایی بر عهده دو عضو پارلمان رژیم صهیونیستی با نام‌های «ایتمار بن غفیر» و «بتسلائیل سموترتیش» می‌باشد که بعد سیاسی راهپیمایی پرچم را به خوبی نشان می‌ دهد و هدف پنهان آن را واضح می‌ کند.

 

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
2 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.