شامگاه یکشنبه دوره نخست وزیری بنیامین نتانیاهو به پایان رسید.

 

به گزارش جماران به نقل از دیلی میل، بنیامین نتانیاهو با طولانی ترین دوره نخست وزیری رژیم صهیونیستی روز یکشنبه پس از بیش از 25 سال تسلط بر حکومت، از قدرت برکنار شد.

«نفتالی بنت و یائیر لاپید» جایگزین نتانیاهو شدند که پس از تشکیل کابینه با شش حزب دیگر، از جمله حزب محافظه کار «منصور عباس»، ائتلاف را در دست گرفتند.

 

wire-44177965-1623611611-97_634x410

 

نتانیاهو با پشت سر گذاشتن «دیوید بن گوریون»، با 12 سال طولانی ترین دوره نخست وزیری این رژیم را تجربه کرد و البته پرونده سیاهی از خود به جای گذاشت: از چهار دوره جنگ با غزه تا پرونده های سنگین فساد مالی و اختلاس.

 

43741195-9643453-Benjamin_Netanyahu_pictured_attending_a_Likud_Party_meeting_at_t-a-138_1622645996445

 

عوامل زیادی به نتانیاهو در حفظ سمت در این سال‌ های طولانی به عنوان نخست‌ وزیر رژیم صهیونیستی کمک کرد. از جمله آنها می‌ توان به قدرتمند شدن پایگاه یهودیان ارتدوکس در این داخل جامعه صهیونیستی، فراگیر شدن احساسات راست‌ گرایانه علیه فلسطینی‌ ها و همچنین رابطه عمیق وی با لابی یهودی در آمریکا نام برد. کمااینکه در دوران باراک اوباما بود که با وجود برخی اختلافات تاکتیکی بین طرفین، نتانیاهو با دعوت جمهوری‌ خواهان به کنگره آمریکا رفت و نطق تندی را در مخالفت با سیاست‌ های اوباما ایراد کرد.

در دوران ترامپ هم عملاً نتانیاهو هر چه امکان‌ پذیر بود از واشنگتن دریافت کرد.

 

33219890-9643453-The_four_leaders_hold_up_the_signed_copies_of_the_Abraham_Accord-a-140_1622645996467

 

انتقال سفارت آمریکا به قدس اشغالی، به رسمیت شناخته شدن حاکمیت تل‌ آویو بر مناطق اشغالی جولان، خروج آمریکا از برجام و فشار حداکثری بر ایران و در نهایت گسترش همکاری نظامی از جمله پیوستن رژیم صهیونیستی به منطقه استحفاظی فرماندهی مرکزی ارتش آمریکا (سنت کام) همه و همه از جمله امتیازاتی بود که با حضور ترامپ در کاخ سفید نتانیاهو دریافت کرد و بعید به نظر می‌ رسد که بایدن هم در صدد تغییر آنها باشد.

در داخل جامعه صهیونیستی آنچه که توانست نقش موثری در حفظ حکومت نتانیاهو ایفای نقش کند، امنیتی‌ تر کردن فضا با بهانه‌ های مختلف بود. هدف از این اقدام حفظ نوعی سایه ترس بر سر یهودیان بود تا امکان هر نوع فرآیند سیاسی دیگر به‌طور کامل زیر سئوال برود.

در صورتی که شرایط اجازه می‌ داد حتی نتانیاهو به سراغ نوعی از تنش کنترل‌شده نیز می‌ رفت تا بتواند اوضاع را به نفع خود تغییر دهد.

اما بالاخره همه چیز تمام شد. حال او مانده با یک پرونده سنگین...

چهار دوره کشتار فلسطینیان بی گناه

در نوامبر 2012 ، نتانیاهو بر اولین عملیات خود در غزه - موسوم به عملیات ستون دفاع نظارت داشت.

درگیری زمانی آغاز شد که پس از شلیک موشک از غزه، رژیم صهیونیستی فرمانده ارتش حماس را در یک حمله هوایی به شهادت رساند و صدها مورد حمله دیگر به غزه انجام داد.

 

43747337-9643453-image-a-131_1622645996427

 

سرانجام در 21 نوامبر با پایان دادن به جنگ ، آتش بس با میانجیگری مصر برقرار شد.

جنگ دوم با عملیات موسوم به «صخره سخت» در روز 8 ژوئیه سال 2014 آغاز شد.  نیروهای مقاومت فلسطین نیز از همان ساعات اولیه با موشک باران مناطق مختلف سرزمین‌ های اشغالی از جمله تل‌ آویو و شهرهای دیگر به این حملات پاسخ دادند. همچنین گردان‌ های عزالدین القسام شاخه نظامی جنبش حماس عملیات ویژه دریایی و کماندویی خود را در پایگاه زیکیم انجام دادند. نیروهای مقاومت در روز 18 ژوئیه هواپیماهای بدون سرنشین خود را بر فراز آسمان سرزمین‌ های اشغالی و تأسیسات حساس رژیم صهیونیستی به پرواز درآوردند. مقاومت فلسطین یک روز بعد یعنی در 19 ژوئیه نیروهای خود را در پشت خطوط دشمن صهیونیستی مستقر کرد.

در روز 20 ژوئیه رژیم صهیونیستی از آغاز حمله زمینی به نوار غزه خبر داد. در همین روز بود که نیروی هوایی رژیم صهیونیستی کشتار وحشیانه و گسترده‌ ای را در منطقه الشجاعیه به راه انداخت، در این عملیات وحشیانه بیش از 70  غیرنظامی به شهادت رسیدند. در عین ‌حال مقاومت فلسطین موفق به اسارت گرفتن دو نظامی صهیونیست شد. 

این رژیم در طول مدت جنگ سعی داشت بسیاری از سران مقاومت فلسطین را ترور کند.

این جنگ 2251 شهید در طرف فلسطینی، عمدتا غیرنظامی و 74 کشته در طرف اسرائیل برجای گذاشت. در 26 اوت آتش بس توافق شد.

سپس در مارس 2018 اعتراضات گسترده ای در غزه آغاز شد. تظاهرکنندگان خواستار حق بازگشت به خانه هایی در سرزمین های اشغالی بودند که فلسطینیان پس از ایجاد دولت یهودی در سال 1948 فرار کردند یا از آنجا اخراج شدند.

این اعتراضات باعث افزایش درگیری های مرزی شد که فلسطینی ها هر جمعه در آنجا جمع می شدند. از مارس 2018 تا دسامبر 2019، حداقل 352 فلسطینی بر اثر آتش بار اسرائیل به شهادت رسیدندد. هشت اسرائیلی نیز در حوادث مرتبط به هلاکت رسیدند.

به دنبال اعلام دونالد ترامپ درباره انتقال این سفارت از تل آویو، اعتراضات در ماه مه سال 2018 شدت گرفت.

 

43742045-9643453-Smoke_from_explosions_are_seen_over_Gaza_City_following_Israeli_-a-129_1622645996427

 

در 10 مه 2021، چهارمین درگیری نخست وزیری نتانیاهو پس از چند روز ناآرامی در شرق بیت المقدس آغاز شد.

حماس در 10 مه برای اسرائیل اولتیماتوم صادر کرد تا سربازان خود را از مجتمع معبد کوه در قدس بیرون بکشد. وقتی اولتیماتوم بدون پاسخ منقضی شد، حماس چندین موشک به سمت سرزمین های اشغالی پرتاب کرد و این باعث حمله هوایی ارتش اسرائیل شد.

در درگیری 11 روزه دستکم 256 فلسطینی از جمله 66 کودک شهید شدند. نتانیاهو بعداً مدعی پیروزی در درگیری ها شد!

اتهامات فساد مالی

در سال 2017 نتانیاهو به همراه تعدادی از وزرا، بازرگانان و روزنامه‌ نگاران اسرائیلی متهم به فساد مالی شد که تظاهرات صدها نفری را در فلسطین اشغالی رقم زد. برخی معترضان این اعتراضات را «تظاهرات ننگ» نامیدند و در خیابان‌ های تل‌ آویو تظاهرات کردند.

نتانیاهو درباره موضوع اتهام رشوه‌ خواری در معامله زیردریایی با آلمان مورد سؤال قرار خواهد گرفت اگر چه در حال حاضر وزارت دادگستری چندین تن از نزدیک‌ ترین دستیاران وی را در این قضیه دخیل می‌ داند و هنوز خود نتانیاهو را متهم نکرده‌ است.

دادستانی کل رژیم صهیونیستی همچنین بنیامین نتانیاهو را به مشارکت در یک پرونده فساد تازه متهم کرده‌ است. «یودیت تیروش» از دفتر دادستانی کل رژیم صهیونیستی در دادگاهی در تل‌ آویو گفته‌است: نتانیاهو مظنون است که به یک شرکت مخابراتی وعده داده در صورت باز کردن «یک صفحه اینترنتی و گزارش‌ دهی بهتر» می‌ تواند از طریق وزارت ارتباطات مزایای حقوقی دریافت کند.

 

41359298-9643453-Outside_the_courtroom_dozens_of_supporters_and_opponents_of_the_-a-139_1622645996466

 

دادستانی کل رژیم صهیونیستی مورد جدید اتهامی نتانیاهو را از «موارد بسیار سنگین» در زمینه «رشوه و رشوه‌ خواری» نامیده‌ است. گفته می‌ شود، تسهیلاتی که شرکت مخابراتی بِزِک دریافت کرده به یک میلیارد شِکِل (حدود 233 میلیون یورو) می‌ رسد.

به گزارش رسانه‌ های رژیم صهیونیستی، پلیس بنیامین نتانیاهو را به رشوه‌ خواری متهم کرده‌ است و می‌ گوید شواهد کافی برای طرح این اتهام‌ ها در دادگاه در دست دارد؛ بنابراین گزارش‌ ها، پلیس ماه گذشته در همین رابطه با نتانیاهو رو در رو گفت و گو کرده و از او سوالاتی پرسیده‌ است.

به گزارش رسانه‌ های رژیم صهیونیستی، اکنون پلیس می‌ گوید شواهد و مدارک کافی برای طرح دو پرونده جداگانه در دادگاه در دست دارد .

در اتهام نخست، گفته شده نتانیاهو از یک انتشارات اسرائیلی خواسته از او جانبداری کند و در برابر به این انتشارات در رقابت با نشر رقیبش کمک کرده‌ است. در اتهام دوم هم نخست‌ وزیر رژیم صهیونیستی متهم است که از سال 2009 تاکنون از «آرنون میلشان» از نام‌ های بزرگ صنعت سینمای هالیوود و دیگر حامیان خودش، در قالب هدیه حدود 100 هزار دلار دریافت کرده‌ است. میلشان ممکن است به اتهام پرداخت رشوه به دادگاه احضار شود.

روزنامه هاآرتص می‌ گوید نتانیاهو پس از دریافت این هدایا که در قالب اقلامی چون شراب یا سیگار گران‌ قیمت بوده به تصویب قانونی که  میلشان خواستار آن بوده توجه کرده‌ است؛ قانونی که به موجب آن یهودیانی که برای اقامت به اراضی اشغالی بازمی‌گردند را برای 10 سال از پرداخت مالیات معاف می‌ کند. این مصوبه اکنون به «قانون میلشان» در اراضی اشغالی شهرت یافته‌ است. نتانیاهو هر دو اتهام را رد کرده و مدعی است بی‌ گناه است.

بنیامین نتانیاهو هفت بار به اتهام فساد مالی تحت بازجویی قرار گرفت. «سارا نتانیاهو» همسر نخست‌ وزیر پیشین رژیم صهیونیستی نیز متهم است از خزانه دولت برای مقاصد خصوصی بهره‌ برداری کرده‌ است.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.